اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

چینی ها باز هم ایران را ضربه فنی کردند



اخبار ,اخبار اقتصادی ,بازار خودرو

اخبار اقتصادی - چینی ها باز هم ایران را ضربه فنی کردند

به نظر می رسید بعد از توافقات ژنو و حرف و حدیث های مختلف در مورد ورود دوباره برندهای معروف به بازار خودرویی ایران در جریان برگزاری سیزدهمین نمایشگاه خودروی شیراز حداقل شاهد حضور پررنگ برندهایی باشیم كه دیگر نامی از چشم بادامی های آسیای جنوب شرقی روی آنها نیست اما گویا قرار نیست سایه این كشور دوست از سر صنعت خودروی ایران كنار رود و همچنان هجوم چینی ها در بازار خودرویی ایران ادامه دارد.

بر این اساس در شرایطی روبان سیزدهمین نمایشگاه خودروی شیراز روز سه شنبه قیچی خورد كه حضور گسترده شركت های چینی با نام برندی ایرانی، به خوبی دو خودروساز دولتی ایران را تحت تاثیر خود قرار داده بودند كه این امر از میزان استقبال مردم از خودروهای چینی حاضر در این نمایشگاه حكایت داشت.

 

چشم بادامی های شرق آسیا كه طی سال های گذشته توانسته اند بازار خودرویی ایران را در قبضه خود درآورند و با خودروهای بی كیفیت خود وارد بازار ایران شدند بعد از حضور مستمر و چند ساله در بازار ایران به خوبی دریافته اند كه شرایط حضور در ایران متفاوت شده و امروز كیفیت است كه بقا در بازار را تضمین می كند نه تعداد و قیمت. به این جهت اگر این ساكنان سرزمین اژدهای زرد به فكر افزایش كیفیت نباشند بازار خودروی ایران لبخند خود را به روی برندی جدید از اروپا یا آسیا خواهد زد و به راحتی از بازار ایران دور خواهند شد.

 

شاید همین امر موجب شده است تا همكاران ایرانی چینی ها برای ارائه محصولات جدید در بازار ایران در كنار گزینه هایی همچون قیمت و تنوع محصول به فكر عرضه خودرویی باشند كه از نظر كیفیت نیز حرفی برای گفتن داشته باشد. بر این اساس سیزدهمین نمایشگاه خودروی شیراز مملو از رونمایی خودروهای چینی بود كه در طیف قیمتی زیر 60 میلیون تومان عرضه شده بودند و بنا به گفته مسوولان چینی و البته ایرانی آنها دارای رده بندی كیفیت خوبی بودند كه البته باید این امر از سوی سازمان بازرسی كنترل و كیفیت ایران (ISQI) نیز تایید شود. به این ترتیب كرمان موتور از دو محصول تازه خود با نام A30 كه از خانواده تولیدات شركت JAC به شمار می رود و خودروی لیفان 720 رونمایی كرد. دیار خودرو نیز كه خود را با پكیجی از محصولاچینی خوش قیمت در بازار ایران به نمایشگاه رسانده بود نیز از سبد محصولات جدید خود در طیف سواری و وانت رونمایی كرد و البته از هدف خود برای ایجاد چند كارخانه خودروسازی در ایران تا سال 2020 نیز خبر داد. به این جهت ابوطالب كیایی ها، معاون فروش شركت دیار خودرو از برنامه ریزی یك شركت چینی برای تولید ؟هزار خودرو در ایران تا سال ؟خبر داد و گفت: شركت بایك چین تا سال 2020 در ایران سالانه 100 هزار دستگاه خودرو تولید خواهد كرد كه صادرات این محصولات به كشورهای خاورمیانه تنها از طریق ایران انجام خواهد شد.

 

طرف چینی در احداث كارخانه و تولید محصول در ایران سرمایه گذاری مشترك انجام خواهد داد. وی با بیان اینكه طی سال جاری وانت وینگل 5 دو كابین و تك دیفرانسیل و همچنین نوع دو كابین و دو دیفرانسیل این خودرو در كشور عرضه خواهد شد، گفت: عرضه وانت وینگل تك كابین و تك دیفرانسیل و همچنین تك كابین و دو دیفرانسیل را نیز طی سال جاری در برنامه داریم. كیایی ها با بیان اینكه قیمت نوع دوكابین و تك دیفرانسیل وانت وینگل 5 حدود 61 میلیون و 600 هزار تومان است، گفت: این خودرو حدود 10 درصد ساخت داخل دارد. وی همچنین از عرضه هاوال كه یك خودروی شاسی بلند است، با قیمت 90 میلیون تومان طی سال جاری خبر داد و گفت: تولید این خودرو در كشور از مهرماه آغاز می شود. وی در مورد قیمت گذاری محصولات شركت دیارخودرو نیز گفت: فعلابرنامه یی برای تغییر قیمت ها نداریم و به دنبال افزایش تیراژ تولید هستیم.

 

طرف چینی در همكاری با شركت دیارخودرو جدی تر شده است، طبق برنامه ریزی ها شركت بایك چین تا سال 2020 در ایران سه كارخانه تولید خودرو احداث خواهد كرد و تا آن سال تولید این شركت به 100 هزار دستگاه خودرو خواهد رسید. شاید یكی از نكات قابل توجه در این نمایشگاه حضور الفا رومئو ایتالیا در بین شركت های چینی بود كه البته با استقبال قابل توجهی هم مواجه شده بود. این خودروسازی ایتالیایی دو محصول می تو و جولیتا را در این نمایشگاه به نمایش گذاشت كه با استقبال گسترده مردم شیراز مواجه شد. شاید در كنار تمام پركاری چینی ها در بازار ایران كم كاری مسوولان خودرویی ایران بیش از پیش به چشم آمد كه البته حضور نیافتن هیچ یك از مدیران عامل خودروسازی های دولتی در غرفه های خود نیز از جمله همین بی توجهی ها به صنعت خودروی ایران است كه باعث شده این روزها چینی ها به تركتازی خود در بازار ایران ادامه دهند. غرفه های ایران خودرو و سایپا در این نمایشگاه به روال مرسوم هرساله با عرضه محصولات همیشگی خانواده این دو گروه خودروساز داخلی مزین شده بودند.

   

تولید محصولات جدید سوزوكی در ایران

هرچند كه نه سعید مدنی و نه هاشم یكه زارع، مدیران عامل دو خودروسازی دولتی تلاشی برای حضور در نمایشگاه شیراز نكردند اما به روال همیشگی از سوی ایران خودرو عبدالله بابایی، معاون بازاریابی و فروش و از سوی سایپا عموزاده، قائم مقام سایپا به این نمایشگاه آمدند تا در مواجهه با سوالات خبرنگاران پاسخگو باشند.

 

بابایی در این نمایشگاه از مذاكره برای تولید محصولات جدید شركت سوزوكی در ایران و البته مذاكره با خودروسازی های اروپایی برای حضور در ایران خبر داد. وی با بیان اینكه سوزوكی یكی از شركت هایی است كه برای گسترش همكاری ها در حال مذاكره با آن هستیم، خاطرنشان كرد: تولید دیگر محصولات سوزوكی در ایران نیز در دستور كار مذاكرات قرار دارد. تولید سوزوكی گراند ویتارا پس از مدتی وقفه در چند ماه آینده آغاز خواهد شد.

 

بابایی ادامه داد: پروژه رانا هاچ بك به دلیل نیاز به بررسی های بیشتر فعلامسكوت مانده است و پس از بررسی ها درباره آن تصمیم گیری خواهد شد. دنا به عنوان جدیدترین محصول گروه صنعتی ایران خودرو تا دو ماه آینده وارد بازار خواهد شد و احتمالا15 هزار دستگاه از این خودرو در سال جاری تولید می شود. وی با بیان اینكه تولید ایران خودرو حدودا سه برابر شده است، تصریح كرد: با رشد عرضه خودرو قول می دهیم در سه ماهه دوم سال جاری قیمت ها در حاشیه بازار كاهشی خواهد بود ضمن آنكه در سه ماهه سوم و چهارم نیز قیمت ها در بازار آزاد به ثبات خواهد رسید. در آینده نزدیك عرضه خودرو به تقاضای آن نزدیك خواهد شد به گونه یی كه ایران خودرو روزانه بیش از 2500 دستگاه خودرو را وارد بازار خواهد كرد.

 

وی در رابطه با مشكلات مصرف كنندگان برای خرید خودرو از طریق فروش اینترنتی اظهار كرد: در فروش فوری دو روز پیش لحظه یی 70 تا 80 هزار تقاضای خرید روی سایت اینترنتی فروش فعال بود آن هم در شرایطی كه در این مرحله حدود 20 هزار دستگاه خودرو فروخته خواهد شد. بابایی با بیان اینكه میزان مراجعه مصرف كنندگان به سایت اینترنتی برای خرید خودرو بسیار بیشتر از میزان خودروی عرضه شده است، تصریح كرد: به دلیل تفاوت قیمت كارخانه و بازار خودروها بخش قابل توجهی از این تقاضاها مربوط به كسانی است كه می خواهند خودروی خریداری شده را مجددا در بازار آزاد عرضه كرده و سود كنند.

 

وی ادامه داد: در این زمینه تنها كاری كه می توانیم انجام دهیم ممنوع كردن خرید خودرو برای كسانی بود كه از سه ماه قبل از عید خودرو خریداری كرده بودند و به هر شماره كارت ملی نیز تنها یك خودرو تعلق می گیرد. وی در رابطه با احتمال افزایش قیمت رسمی خودروها اظهار كرد: به دلیل رشد هزینه های انرژی حق الزحمه منابع انسانی قیمت مواد اولیه و غیره محصولات نیز باید افزایش یابد، البته ما تابع شورای رقابت هستیم و هر چه از سوی شورای رقابت با توجه به تورم بخشی یك سال اخیر ابلاغ شود اجرایی خواهد شد.

 

وی با بیان اینكه تلاش می كنیم با رشد تولید هزینه های تمام شده تولید محصولات كاهش یابد، تصریح كرد: در نتیجه تلاش می شود در صورت افزایش قیمت ها حداقل افزایش ممكن صورت گیرد. دو سال بحرانی صنعت خودرو در سال های 91 و 92 رو به پایان است و افق روشنی پیش روی صنعت خودروی ایران قرار دارد، به گونه یی كه تلاش می كنیم از شرمندگی مشتریان خارج شده و در راستای ارتقای كیفیت و كمیت محصولات حركت كنیم. معاون بازاریابی و فروش گروه صنعتی ایران خودرو با بیان اینكه در سال جاری تاكنون 137 هزار دستگاه در گروه ایران خودرو تولید شده، خاطرنشان كرد: حدود 110 هزار دستگاه از این محصولات تحویل مشتریان شده و 27 هزار دستگاه نیز درحال توزیع و تحویل است. در سال جاری تاكنون بیش از 155 هزار دستگاه ثبت نام فروش صورت گرفته كه 110 هزار دستگاه آن مربوط به فروش فوری و 45 هزار دستگاه پیش فروش بوده است. بابایی با بیان اینكه هم اكنون اختصاص سهمیه به نمایندگی های فروش در استان های مختلف یكسان است، تصریح كرد: اما در آینده سهمیه استان هایی چون تهران به دلیل بیشتر بودن تقاضای آنها افزایش می یابد. معاون بازاریابی و فروش گروه صنعتی ایران خودرو در رابطه با تحقیق و تفحص مجلس از صنعت خودرو اظهار كرد: به هر حال نتایج تحقیق و تفحص باید در صحن علنی مجلس بررسی شود و ما تابع قانون و دستورات ابلاغی خواهیم بود.

 

عرضه تیبا۲ در بازار

 

قائم مقام شرکت سایپا با اعلام اینکه ۲۰ خردادماه دو هزار تیبا۲ به نمایندگی‌ها تحویل داده شده است، گفت: پس از طی فرایند شماره‌گذاری تیبا۲عرضه آن ۲۰ تیر عرضه می‌شود.

 

حسن عموزاده قائم مقام شرکت سایپا در حاشیه سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی خودرو و قطعات یدکی شیراز اظهار داشت: سایپا با حداکثر توان خود در این نمایشگاه حضور پیدا کرده است برهمین اساس 5 خودروی جدید خود را نیز که شامل برلیانسv 5،h 230 ، cs 35، چانگان e 2، و ساینا است رونمایی کرده است.

 

 

وی با اشاره به اینکه سایپا در طول سه روز فعالیت نمایشگاه شیراز فروش نقدی و اقساطی محصولات خود را انجام خواهد داد، افزود: قطعه سازان شیرازی حدود 18 درصد نیاز شرکت خودروسازی سایپا را تأمین می‌کنند به نحوی که قطعه سازی این شرکت از ارزش افزوده بالایی برخوردار و در اولویت توسعه قرار دارد.

 

 

قائم مقام شرکت سایپا اضافه کرد: توسعه قطعه سازی استان فارس مهمتر از بخش خودروسازی این استان است البته باید این نکته را متذکر شوم 80 درصد ارزش یک خودرو از قطعات ترکیبی آن تأمین می‌شود که برهمین اساس نقش پررنگ قطعه سازان در صنعت خودروسازی بسیار پررنگ است.

 

 

عموزاده با اشاره به اینکه صادرات محصولات شرکت سایپا تا پایان 55 هزار دستگاه خواهد بود، اظهار داشت: تاکنون حدود 25 هزار دستگاه خودرو به عراق صادر شده است البته از اول امسال سه هزار دستگاه نیز به مصر و 1500 دستگاه به آذربایجان ارسال شده است.

 

 

وی ضمن بیان این مطلب که استان فارس به عنوان چهارمین خریدار بزرگ محصولات این شرکت به شمار می‌آید،گفت: البته محصولات دیگری نیز از سایپا به الجزایر، روسیه و سنگال صادر شده است.

 

 

این مقام مسئول در شرکت سایپا در رابطه با زمان دقیق تیبا2 نیز اعلام کرد: از مشتریان محترم بابت تأخیر این خودرو عذرخواهی می‌کنم البته گروه خودروسازی سایپا قبل از اینکه از کیفت خودرو مطمئن نباشند، آن خودرو را روانه بازار نخواهند کرد.

 

 

عموزاده تصریح کرد: روز گذشته دو هزار دستگاه تیبا2 به نمایندگی‌ها تحویل داده شده است که با انجام فرآیند شماره گذاری آنان در 20 تیر شاهد رفت و آمد تیبا2 در خیابان‌های کشور خواهیم بود.

 

مبارزه با عرضه قطعات تقلبی خودرو

همچنین شهریار سلطانی، معاون شبكه خدمات ایساكو از افزایش فعالیت ها برای جلوگیری از عرضه قطعات یدكی تقلبی خودرو خبر داد و اظهار كرد: متاسفانه برخی سودجویان قطعات یدكی بی كیفیت را حتی با بسته بندی های اصلی عرضه می كنند. وی با بیان اینكه ایساكو سعی كرده با برگزاری برنامه های آموزشی در نمایشگاه ها و دیگر مراكز آموزش لازم را برای تشخیص قطعات یدكی اصلی از تقلبی به مصرف كنندگان بدهد، خاطرنشان كرد: بسته بندی اصلی باید دارای مارك و هولوگرام ایساكو باشد. در برنامه هایی مانند نمایشگاه ها نمونه های بسته بندی و قطعات تقلبی نیز در معرض دید عموم قرار داده می شود تا مصرف كنندگان بتوانند قطعات اصلی را از تقلبی تشخیص دهند. تمام قطعات اصلی توزیع شده در شبكه نمایندگی های ایساكو دارای كد رهگیری است به گونه یی كه مشخص می شود قطعه در كدام خودرو نصب شده و شرایط كیفی آن چگونه است. سلطانی با بیان اینكه ایساكو سعی كرده با افزایش تعداد نمایندگی های مجاز رضایت مشتریان در حوزه خدمات پس از فروش خودرو را كسب كند، تصریح كرد: مصرف كنندگان در صورت تهیه قطعات از نمایندگی های مجاز می توانند از صحت قطعه و كیفیت آن اطمینان داشته باشند.

 اخبار اقتصادی - شرق

 


ویدیو مرتبط :
باز کردن قفل های چینی باچند ضربه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آزمایش فنی Jac Tojoy هاچ بک جدید چینی در بازار ایران


پس از پرسش در مورد نوع خودرو با واژه غریب Jac Tojoy مواجه شدم که تا پیش از این محصولی را وارد بازار ایران نکرده بود. با اندکی جست و جو در مورد این محصول چینی ها به خودرویی که در دو مدل هاچ بک و سدان تولید می شود رسیدم.



 صبح بخیر:  پس از پرسش در مورد نوع خودرو با واژه غریب Jac Tojoy  مواجه شدم که تا پیش از این محصولی را وارد بازار ایران نکرده بود. با اندکی جست و جو در مورد این محصول چینی ها به خودرویی که در دو مدل هاچ بک و سدان تولید می شود رسیدم. بالاخره انتظار به پایان رسید و صبح جمعه دست پخت خوش چهره چینی ها  را مقابل درب منزل خود مشاهده می کردم. نسبت به هموطنان خود از ظاهری هماهنگ تر و شکیل تر بهره می برد که البته رگه های طراحی های پژو در آن به وضوح مشاهده می شود. رنگ مشکی آن در نور می درخشد. کیفیت رنگ خودرو بالاست و از درخشندگی بالایی برخوردار است. طراحی قسمت جلو خودرو با الهام از محصولات پژو مورد مقبول است و هماهنگی جلو پنجره ، چراغ ها و سپر بی نقص است. چراغ‌های جلو به سبک محصولات پژو رو به بالا کشیده شده اند ، سپر و جلو پنجره نیز حالتی جذاب  و گشاده روی به Tojoy  بخشیده اند. طراحی جانبی خودرو حالتی امروزی و آیرودینامیکی دارد که حسی از چابکی به بیننده القا می کند. رینگ های 6 پره Tojoy  از طراحی ساده ای برخوردار هستند ،  اما با بدنه خودرو هماهنگی کامل دارند.



به قسمت عقب خودرو یعنی نقطه قوت طراحی این خودرو می‌رسیم. مهندسین چینی این بار با اصلاح طراحی های خود ، اثری متفاوت و در عین حال زیبا و درخور توجه  به جای گذاشته اند که نقطه عطفی برای چینی ها از حیث طراحی به حساب می آید. رد پا هایی از طراحی فورد فیستا نیز در قسمت عقب مشاهده می شود که البته بیش از تقلید به الهام گرفتن از فیستا شبیه است. قسمت عقب Tojoy  طراحی ساده تری نسبت به جلو دارد. چراغ های عقب تا گلگیر عقب کشیده شده اند و پس از آن خط شانه خودرو تا سپر جلو کشیده شده است. درب صندوق خودرو در نهایت سادگی طراحی شده و صرفا یک خط افقی در زیر آرم Jac  را بر روی خود جای داده است. سپر عقب نیز در راستای سادگی طراحی خودرو ، جای  پلاک خودرو را فراهم نموده است و به دور از هر گونه خطوط اضافی است. اسپویلر عقب که در انتهای سقف قرار گرفته است کمی از این سادگی کاسته و به زیبایی کلی خودرو کمک شایانی کرده است.



   فضای داخلی

به بخش داخلی Tojoy می رسیم. با قرار گرفتن بر روی صندلی فضایی زیبا و امروزی رو به روی ما قرار می گیرد که از حیث طراحی جلو تر از رقبای وطنی خود قرار دارد. مجموعه پشت آمپر آن به سبک کاملا امروزی طراحی شده است و نشان دهنده دور موتور درون کیلومتر شمار تعبیه شده است. دریچه کولر در قسمت بالای داشبورد مرکزی قرار گرفته است و DVD  و نویگیشن در زیر آن تعبیه شده اند. در نهایت قسمت پایین آن به مجموعه کنترل ایرکاندیشن آنالاوگ اختصاص یافته است. صندلی‌ها با پارچه مشکی و قرمز پوشش داده شده و رو دری ها از جنس پلاستیک فشرده و با رنگ قرمز یکدست ساخته شده اند که از یک نواختی و سادگی بخش داخلی خودرو کاسته اند. کیفیت متریال داخلی همانند دیگر هموطنان Jac  در سطح پایینی قرار دارد که مشکلات این قضیه در کیلومتر های بالاتر نمود خواهد داشت ، هرچند که با گذشت 700 کیلومتر از کارکرد Tojoy  مورد نظر ما ، صداهای خفیفی از درب راننده و داشبورد به گوش می رسید. مهندسان چینی ، ارگونومی را فدای طراحی زیبای داخلی کرده اند و راننده در تمام مدت رانندگی با این مشکل دست و پنجه نرم می کند و برای هر عکس العمل نیاز به دراز کردن دست خود و خم شدن به سمت داشبورد دارد که در رانندگی احتمال خطر را دو چندان می کند. فضای سرنشینان جلو در حد مطلوبی قرار دارد اما این وضعیت برای سرنشینان عقب صدق نمی کند. فضای سرنشینان عقب کمی از پژو 206 بیشتر است که برای افراد با قد کمتر از 180 سانتی متر مناسب است.



   تجهیزات رفاهی و ایمنی

امکانات رفاهی و ایمنی Tojoy  در سطح متوسطی قرار دارد که در سطح پژو 206 تیپ 5 قرار می گیرد. امکانات رفاهی همچون سیستم رادیو پخش با قابلیت پخش MP3 , DVD , CD , USB  و GPS  با شش بلندگو ، سنسور دنده عقب ، سیستم تهویه مطبوع با تنظیم دستی ، صندلی تاشو دو تیکه عقب ، آیینه جانبی برقی و 4 شیشه برقی، فرمان هیدرولیک با قابلیت تنظیم ارتفاع و سیستم تنظیم ارتفاع چراغ های جلو برای  Tojoy  در نظر گرفته شده است. در بخش ایمنی نیز کمپانی Jac  با در نظر گرفتن کیسه هوا راننده و سرنشین ، کمربند ایمنی سه نقطه‌ای با قابلیت پیش کشنده ، سیستم ایموبلایزر (ضد سرقت) و ترمز ABS + EBD سعی در هرچه ایمن تر کردن Tojoy داشته است. البته هنوز هیچ یک از موسسات معتبر تست ایمنی این خودرو را مورد آزمایش قرار نداده اند.



   چالشی بر قابلیت های فنی

با قرار گرفتن پشت فرمان Tojoy  و استرات پیشرانه حرکت را آغاز می کنیم. دید نسبت به اطراف خوب است. آیینه های جانبی در پوشش دادن قسمت انتهایی خودرو خوب عمل کرده و زوایای کور را به طور کامل پوشش می دهند. پیش تر مطلع بودیم که قلب تپنده Tojoy  از میتسوبیشی به عاریت گرفته شده است و انتظاراتمان را در حد و اندازه میتسوبیشی از این تازه وارد چینی بالا بردیم. پیشرانه 4 سیلندر 16 سوپاپ این خودرو با کد 4G13S1  از راندمان بالایی برخوردار است که حجم دقیق آن 1299 سی سی و قدرت تولیدی آن 93 اسب بخار در دور 6000 می‌باشد. حداکثر گشتاور خروجی از آن  114 نیوتن متر در 4500 دور بر دقیقه است که برای موتور 1.3 لیتری رقم قابل توجهی است. لازم به ذکر است که این موتور از سیستم سوخت رسانی انژکتوری چند نقطه ای با تزریق ترکیبی بهره می برد. دسته دنده را در 1 قرار داده و با هرز گردی شروع به حرکت می‌کنیم. صدای نفوذی از پیشرانه به اتاق از پژو 206 کمتر است و در حد متوسطی قرار دارد. شتاب خودرو در دنده 1 با توجه به قدرت موتور مطلوب است و نیاز های شهری را کاملا مرتفع می‌سازد اما کشش ثانویه   Tojoy نسبت به اعداد اعلام شده توسط سازنده کمی ضعیف به نظر می رسد که این مسئله در سربالایی ها و سرعت های بالا می‌تواند مشکل ساز شود. با روشن کردن کولر خودرو ، پیشرانه افت قدرت قابل توجهی را تجربه می کند که  راننده بعضا در سبقت گیری‌های ناگهانی مجبور به خاموش کردن آن خواهد شد.



   ادامه در راه

حال وقت به چالش کشیدن Tojoy  در جاده های کوهستانی فرا رسیده است. صندلی ها سرنشینان را در خود جای نداده و لبه صندلی توانایی حفظ کردن سرنشین در پیچ های تند را ندارد. کیفیت سواری Tojoy نیز مطلوب است. میزان کوبش کمک ها از پژو 206 کمتر است و تکان های عرضی در این تازه وارد چینی به حداقل خود رسیده که جز معدود چینی های بدون تکان عرضی محسوب می شود.  فاصله بین دنده ها  برای جاده های کوهستانی و سبقت گیری ها مناسب است اما همانطور  که قبلا اشاره کردیم ، شتاب خودرو در سربالایی ها افت می کند و امکان قدرت مانور بالا را از راننده سلب می کند. هندلینگ و فرمان پذیری خودرو برای یک هاچبک جمع و جور در حد خوبی قرار دارد و در پیچ ها می توان به آن اعتماد کرد. فرمان چهار پره این شرقی نیز کاملا در دست قرار می گیرد تا لذت رانندگی را برای به حد اعلای خود برساند. سیستم ترمز خودرو در جلو دیسکی و عقب  کاسته ای است که باABS + EBD  تکمیل شده است و  عملکرد بسیار خوب و درخور توجهی از خود نشان می دهد که نسبت به رقبایی همچون پژو 206 چندین پله بالاتر قرار می گیرد. تنها مشکلی که کمی عمل ترمزگیری را دچار اختلال می کند ، دایو بیش از حد دماغه خودرو می باشد که این اتفاق منجر به پایین آمدن سطح فرمان پذیری در ترمزگیری ها می شود.



   نتیجه گیری کلی

پس از گذراندن یک روز با این چینی سنت شکن  ، پیشرفت چینی ها در صنعت اتومبیل  برایمان اثبات شد. بهره بردن آن ها از تکنولوژی ژاپنی ها نیز قدمی مثبت در راستای پیشرفت است. به نظر می رسد چینی ها نیز با درس گرفتن از کره ای ها ، راه همواری را برای اثبات خود به بازار جهانی پیش رو می بینند ، هرچند برای قدم به بازار های بزرگ جهانی همچنان نیاز به اصلاح کیفیت متریال داخلی و آزمایش ایمنی از سوی موسسات صاحب نام تست تصادف نیازمندند. Jac Tojoy با ظاهر زیبا ، سواری راحت ، شتاب خوب ، مصرف متعادل و امکانات متوسط ، خودرویی مناسب برای مصارف شهری به نظر می رسد که با توجه به قیمت بین 19 تا 20 میلیون تومانی در نظر گرفته شده برای آن ، بازار فعلی ایران  و قیمت کاذب رقیب خود یعنی پژو 206 راه سختی برای اثبات خود به بازار در پیش ندارد و اگر "کرمان خودرو” سیاست مناسبی برای فروش آن در نظر بگیرد ،  می توانیم موفقیت خوبی را برای این خودرو متصور شویم.