اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

چگونگی لغو تحریم ها از زبان عراقچی


سید عباس عراقچی گفت در نشست نخست از دومین کمیسیون مشترک ایران و 1+5 درباره نحوه برچیدن تحریم ها و دستور العمل ها و آیین نامه هایی که طرف مقابل باید تهیه کند ، بحث و تبادل نظر شد.

خبرگزاری ایرنا: سید عباس عراقچی گفت در نشست نخست از دومین کمیسیون مشترک ایران و 1+5 درباره نحوه برچیدن تحریم ها و دستور العمل ها و آیین نامه هایی که طرف مقابل باید تهیه کند ، بحث و تبادل نظر شد.

رییس ستاد پیگیری اجرای برجام ظهر دوشنبه پس از نشست کمیسیون مشترک ایران و 1+5 در وین به خبرنگاران گفت: در این جلسه دو ساعته بحث های متنوعی داشتیم و در خصوص قطعنامه شورای حکام تبادل نظر صورت گرفت.

معاون حقوقی و بین الملل وزیر امور خارجه افزود: به هر حال قطعنامه را باید1+5 به شورای حکام ارائه کنند ولی با ایران در این زمینه مشورت می کنند.در این جلسه مشورت های خوبی در خصوص نحوه برداشته شدن تحریم ها ، دستور العمل ها و آیین نامه هایی که آنها باید تهیه کنند داشتیم.
وی گفت: درباره سایر مراحل اجرایی شدن برجام و قدم هایی که باید تا قبل از روز اجرایی شدن توسط برداشته شود لازم بود هماهنگی ها و بحث هایی صورت می گرفت.

عراقچی فضای جلسه را خوب توصیف کرد و افزود: به نظرم هم فضای جلسه فضای خوبی بود و هم اینکه اراده و تمایل همه طرف ها مبنی بر پیشرفت فعالیت ها و اجرای برجام بود.

رییس ستاد پیگیری اجرای برجام اظهار داشت: البته مسائل دیگری باقی مانده که امیدواریم در جلسه بعدی به یک جمع بندی برسیم و بتوانیم برجام را اجرایی کنیم.

معاون وزیر امور خارجه در این باره که آیا کمیسیون مشترک یک روزه خواهد بود، گفت: جلسه دوم که بعد ازظهر برگزار می شود جلسه آخر خواهد بود و بعد از آن تصمیم می گیریم آیا قبل از اجرایی شدن برجام نیاز به یک جلسه کمیسیون مشترک دیگر خواهد بود یا نه. در این باره هنوز تصمیم نگرفته ایم.


ویدیو مرتبط :
لحظه شماری تحریم کنندگان ایران برای لغو تحریم ها

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

عراقچی: پذیرش پروتکل الحاقی روی میز است، اما نه در حال حاضر/آمریکا: احتمال لغو تحریم ها در بخش واردات قطعات هواپیما



در مصاحبه با آی‌پی‌اس
عراقچی: پذیرش پروتکل الحاقی روی میز است، اما نه در حال حاضر

معاون وزیر خارجه ایران در مصاحبه با یک خبرگزاری ایتالیایی گفت پذیرش پروتکل الحاقی از طرف ایران روی میز است اما نه در حال حاضر.

به گزارش خبرگزاری فارس، عباس عراقچی، در مصاحبه با خبرگزاری «آی‌پی‌اس» گفت ایران برای اجرای پروتکل الحاقی در پایان توافق هسته‌ای دوجانبه آمادگی دارد.

وی در مصاحبه با این خبرگزاری گفت: «پروتکل الحاقی بخشی از آخرین گام است. این گزینه روی میز است، اما نه در حال حاضر؛ بخشی از مرحله پایانی است.»

در صورت پذیرش این پروتکل، امکان بازرسی‌های جامع تری از تاسیسات هسته‌ای ایران برای بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی فراهم خواهد شد.

آقای عراقچی در پاسخ به این پرسش که آیا او امروز که دومین روز مذاکرات است و مذاکرات روز گذشته مثبت بوده انتظار پیشرفت در مذاکرات را دارد، گفت: «هر پیشرفتی به طرف مقابل بستگی دارد.»

وی افزود: «ما روز گذشته طرح پیشنهادی بسیار خوب، منطقی و متوازنی را ارائه دادیم. ما امروز منتظریم تا از 1+5 درباره طرح متقابل آنها، واکنششان و ارزیابی آنها از طرح پیشنهادی روز گذشته‌مان بشنویم.»

این مقام وزارت خارجه ایران تصریح کرد: «هنوز درباره اینکه آیا ما پیشرفتی داشته‌ایم زود است اما شاید امروز عصر بعد از اینکه نظرات آنها را شنیدیم، اگر همه چیز خوب پیش برود، بتوانیم به نتیجه برسیم.»

عراقچی ادامه داد: «من احساس خوبی دارم اما الان نمی‌توانم قضاوت کنم.» معاون وزیر خارجه ایران ضمن تأکید بر اینکه توافق هسته‌ای باید با مشخص کردن گامهای پایانی باشد، گفت: «ما به این اعتقاد داریم که همین الان به توافق برسیم؛ لازم است ما درباره هدف مشترک، گام آخر و گام اول به توافق برسیم.»

وی افزود: «اینکه تنها بر اساس گام‌های اول و بدون داشتن تصویر واضحی از آینده و مقصد مذاکرات تصمیم بگیریم، مفید نیست.»

عراقچی تأکید کرد: «بنابراین چیزی که خیلی مهم است این است که یک هدف عینی تعیین کنیم که هر دو طرف بر سر آن توافق کنند.»

این مقام وزارت خارجه تصریح کرد که ایران ممکن است با 1+5 به ژنو برگردد، اما اینکه دور بعدی مذاکرات در سطح وزرا برگزار شود را تأیید نکرد.

وی گفت: «این تفاهم وجود دارد که ما باید به زودی دیدار کنیم. اما درباره سطح آن هنوز تصمیم گرفته نشده است.»
-------------------------------------------------------
توافق ایران و انگلییس برای معرفی کاردار تا 2 هفته دیگر

در دیدار دو جانبه نمایندگان ایران و انگلیس در حاشیه مذاکرات هسته‌یی در ژنو دو طرف بر روی روابط دوجانبه گفت‌وگو و قرار شد در دو هفته آینده طرفین کاردارهای خود را معرفی کنند.

به گزارش ایسنا، در این دیدار که مجید تخت روانچی، معاون اروپا آمریکای وزیر خارجه حضور داشت دو طرف توافق کردند تا در دو هفته آینده کاردار خود در دو کشور را معرفی کنند.

-------------------------------------------------------
منبع آمریکایی: احتمال لغو تحریم ها در بخش واردات قطعات هواپیما

یک منبع آمریکایی از احتمال لغو تحریم ها درمورد واردات قطعات هواپیما به ایران خبر داد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، به گفته این منبع، در صورتیکه ایران گام های عملی بردارد احتمال می رود که این کشور تحریم ها درمورد واردات قطعات هواپیما به ایران را لغو کند.

گفتنی است، دور سوم مذاکرات ژنو دقایقی پیش آغاز شد.