اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

چگونه ماهیت مذاکرات هسته‌ای ایران تغییر پیدا کرده است؟



اخبار,اخبارسیاست خارجی,مذاکرات هسته‌ای

 
 اخبار سیاست خارجی - چگونه ماهیت مذاکرات هسته‌ای ایران تغییر پیدا کرده است؟

وجود شکاف های جدی میان ایران و 1+5 در مذاکرات، دیدگاه وزیر خارجه روسیه درباره روند پیشرفت مذاکرات هسته ای، تأکید وزرای خارجه ایران و روسیه بر ادامه مذاکرات هسته ای، تحلیل یک خبرگزاری از تغییر ماهیت روند مذاکرات هسته ای ایران و بازتاب اظهارات یک فرمانده ایرانی درباره مقابله با داعش، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

به گزارش «تابناک»، امروز نیز بخش عمده مطالب مطبوعات و رسانه های بین المللی درباره ایران به موضوع هسته ای اختصاص یافته است. در این زمینه، شماری از مطبوعات، از جمله «نیوز اینترنشنال» پاکستان از وجود شکاف های جدی میان طرفین در مذاکرات هسته ای ایران سخن گفته اند. این روزنامه می نویسد در حالی که تنها هشت هفته تا زمان پایان ضرب الاجل تعیین شده برای دستیابی به توافق نهایی هسته ای باقی مانده، قدرت های جهانی هشدار داده اند که هنوز در موضوعات مربوط به مذاکرات هسته ای میان آن ها و ایران شکاف جدی وجود دارد. این روزنامه با اشاره به سخنان یک مقام ارشد آمریکای می نویسد با وجود کار فراوان، این شکاف ها همچنان پابرجاست.

اما روسیه به عنوان یکی از اعضای گروه 1+5 دیدگاه دیگری در این زمینه دارد. به نوشته خبرگزاری «ریانووستی»، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه گفته 95 درصد موارد مربوط به توافقنامه نهایی هسته ای میان ایران و 1+5 مورد توافق قرار گرفته، اما مشکل اصلی در همان 5 درصد باقیمانده قرار دارد. وی در این زمینه گفته: «من فکر می کنم که ما داریم به پیش می رویم. ما در مسیر صحیح حرکت می کنیم. اگر متن را که مورد مذاکره است مبنا قرار دهیم، شاید حدود 95 درصد از توافقنامه مورد توافق قرار گرفته است. اما مشکل اصلی در پنج درصد باقیمانده است که شامل دو یا سه موضوع دشوار می شود».

در مطلبی مرتبط، خبرگزاری «ترند» نیز از تأکید وزرای خارجه ایران و روسیه بر ادامه مذاکرات سخن گفته است. این خبرگزاری می نویسد محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، روز گذشته در نیویورک با همتای روس خود دیدار و درباره روند پیشرفت مذاکرات هسته ای با وی گفت و گو کرد. در جریان این دیدار که در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل انجام گرفت، دو طرف بر ضرورت ادامه مذاکرات هسته ای میان ایران و 1+5 تأکید کردند. موضوعات مربوط به اجلاس پیش روی کشورهای حاشیه ای دریای خزر در آستاراخان، از جمله دیگر موضوعاتی بوده که در دیدار ظریف و لاوروف مورد بحث قرار گرفته است.

اما در این میان، خبرگزاری «آسوشیتدپرس» با انتشار مطلبی تحلیلی، چنین استدلال کرده که در حال حاضر، مذاکرات هسته ای در اصل نه میان ایران و گروه 1+5، بلکه تا حد زیادی میان ایران و آمریکا در جریان است. این خبرگزاری می نویسد در ابتدا طرفین مذاکره ایران سه کشور بودند و سپس این تعداد به شش کشور افزایش یافت. اما اکنون تا حد زیادی تنها یک کشور، یعنی آمریکا، در مذاکرات به عنوان طرف مقابل ایران مورد توجه قرار می گیرد. به عقیده این خبرگزاری، آمریکا در عمل مذاکرات چندجانبه را به مجموعه ای از دیدارهای دوجانبه تبدیل کرده و تلاش دارد تا پیش از فرارسیدن ضرب الاجل، به توافق نهایی با ایران دست یابد.

در نهایت، در میان دیگر مطالب و موضوعات غیرهسته ای، باید اشاره کرد که سخنان یکی از فرماندهان ارشد نظامی ایران درباره رویکرد کشور نسبت به گروه داعش، در بسیاری از مطبوعات و رسانه ها بازتاب یافته است. خبرگزاری «شین هوا» چین می نویسد یک فرمانده ارشد ایرانی گفته در صورتی که گروه داعش قصد نزدیک شدن به مرزهای ایران را داشته باشد، ایران در عمق خاک عراق با این گروه مبارزه خواهد کرد. امیر سرتیپ احمدرضا پوردستان، فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران گفته ایران اجازه نخواهد داد که داعش به مرزهایش نزدیک شود و ارتش به طور کامل برای مقابله با این گروه آمادگی دارد. 
 
 اخبار سیاست خارجی - تابناک


ویدیو مرتبط :
تغییر اسب توسط امریکایی ها در مذاکرات هسته ای

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

رویترز: پُست جدید صالحی نشانه تغییر شیوه مذاکرات هسته ای ایران است



اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

 رویترز: پُست جدید صالحی نشانه تغییر شیوه مذاکرات هسته ای ایران است

انتخاب صالحی برای این سمت، انتخاب حکیمانه ای است. او از مقامات علمی ایران است که چگونگی روند حرکت جهان امروز را درک می کنند.

انتصاب علی اکبر صالحی وزیر خارجه سابق به سمت ریاست سازمان انرژی اتمی با واکنش هایی در میان رسانه های خارجی همراه بود.

به گزارش عصر ایران ، سایت شبکه الجزیره درباره انتصاب علی اکبر صالحی به ریاست سازمان انرژی اتمی ایران نوشت: صالحی تکنوکراتی است که روابط خوبی با همه قدرت های سیاسی در ایران دارد.

صالحی قرار است در نشست سالانه آژانس بین المللی انرزی اتمی در سپتامبر آینده در وین نیز حاضر شود.

"مارک ویتزپاتریک" مدیر برنامه منع گسترش سلاح و خلع سلاح در مرکز بین المللی تحقیقات استراتژیک نیز گفت: معرفی صالحی برای ریاست سازمان انرژی اتمی ایران، انتخاب حکیمانه ای است.

وی افزود: صالحی از مقامات علمی ایران است که چگونگی روند حرکت جهان امروز را درک می کنند. صالحی بهترین وزیر در کابینه محمود احمدی نژاد بود.

رویترز هم نوشت: برخی ناظران می گویند که حسن روحانی رئیس جمهور جدید قصد دارد پرونده هسته ای ایران را دوباره تحت نظارت وزارت خارجه قرار دهد. این اقدام نشانه جدی درباره تمایل روحانی برای بازسازی روند مذاکرات هسته ای با غرب است.

رویترز صالحی را شخصیت پراگماتیک توصیف کرد که انتصاب او به ریاست سازمان انرژی اتمی ایران علامتی از قصد روحانی برای پیگیری شیوه ای همراه با انعطاف پذیری بیشتر در روند تعاملات ایران با غرب برسر مسئله هسته ای تهران است./عصرایران