اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

چگونه در فاز دوم هدفمندی از افزایش قیمت ها خبری نیست؟



 

فاز دوم هدفمندی یارانه ها , افزایش قیمت ها

 

 

فاز دوم هدفمندی یارانه ها ،افزایش نرخ بنزین، افزایش قیمت برق و گاز و آب ، همه و همه این روزها ذهن مردم و اقتصادی ها را به خود مشغول کرده است.زمان اجرایی شدن فاز دوم هدفمندی یارانه ها نیز ماجرای دیگری است که این روزها به راز دولتی ها تبدیل شده، رازی که به نظر می رسد قرار نیست به این زودی ها آشکار ...

شفاف: فاز دوم هدفمندی یارانه ها ،افزایش نرخ بنزین، افزایش قیمت برق و گاز و آب ، همه و همه این روزها ذهن مردم و اقتصادی ها را به خود مشغول کرده است.زمان اجرایی شدن فاز دوم هدفمندی یارانه ها نیز ماجرای دیگری است که این روزها به راز دولتی ها تبدیل شده، رازی که به نظر می رسد قرار نیست به این زودی ها آشکار شود و باید منتظر اعلام ناگهانی اجرایی شدن این طرح بود.

در هر حال،  خرداد هم از راه رسید، اما فاز دوم هدفمندی یارانه ها به مرحله اجرا نرسید تا نرخ بنزین و سایر حامل های انرژی همچنان یک راز باقی بماند و سردرگمی و نگرانی مردم  به دلیل شایعات افزایش قیمت ها ادامه دار شود.

این در حالی است که شایعاتی مبنی بر عدم اجرای هدفمندی یارانه ها توسط دولت نیز به گوش می رسد.همین چند روز پیش بود که غلامرضا مصباحی مقدم  از امکان  اجرایی نکردن فاز دوم هدفمندی توسط دولتی ها خبر داد.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه در گفت و گو با شفاف، با اشاره به اظهارات دولتی ها مبنی بر تورم حاصل از اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها، تصریح کرد: به طور قطع نمی توانم بگویم که دولت نمی خواهد فاز دوم هدفمندی یارانه ها را اجرا کند اما نشانه هایی وجود دارد که یک مقدار ما را نگران می کند.

مصباحی مقدم تاکید کرد: یکی از آن نشانه ها این است که در تاریخ 28 اسفند ماه سال گذشته به حساب هر نفر 28 هزار تومان واریز کردند و مبنا این بود که وقتی این مبلغ قابل برداشت خواهد بود که مرحله دوم قانون هدفمند کردن یارانه ها به اجرا در بیاید. اخیرا امکان دسترسی به این مبلغ را به بهانه پرداخت یارانه بیشتر آرد و نان فراهم کردند.

وی با بیان اینکه گویا دولت از اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه منصرف شده است، خاطرنشان کرد: این موضوع یک پیام ضمنی به نظر می رسد و آن این است که دولت از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها گویا منصرف شده است که راه را برای برداشت این مبلغ فراهم کرده است.  

وی افزود: در غیر اینصورت روش درست و معقول این بود که به فرض اینکه بخواهند یارانه آرد و نان را افزایش دهند بر حسب ماههای باقیمانده سال آرام آرام مبلغ اضافه شود نه آنکه یک جا یک مبلغ کلانی در اقتصاد کشور تزریق شود بدون آنکه منبعی برای آن تعیین شده باشد و مستند قانونی برای پرداخت آن وجود داشته باشد. این یک نشانه است مبنی بر اینکه احتمالا دولت نمی خواهد فاز دوم هدفمندی یارانه ها را اجرا کند البته این را به صورت قاطع نمی گوییم چون نشانه های دیگری هم باید داشته باشم تا بتوانم تحلیل روشنی انجام بدهم.

حالا اما به نظر می رسد این حدس  رئیس کمیسیون برنامه و بودجه به واقعیت نزدیک می شود چرا که وزیر اقتصاد در آخرین اظهارات یارانه ای خود خبر داده که خبری از افزایش قیمت ها  نخواهد بود.

سخنگوی اقتصادی دولت با اعلام اینکه فعلا برنامه‌ای برای افزایش قیمت حامل‌های انرژی در فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها نداریم، گفت: افزایش ضریب هدفمندی، تقویت سیستم‌های اطلاعاتی و ایجاد زیرساخت‌های جدید از اولویت‌های دولت در فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها است.

سیدشمس الدین حسینی در ارتباط با برنامه های جدید دولت برای اجرای فازدوم هدفمندی یارانه ها و تدابیر اتخاذ شده برای جلوگیری از افزایش قیمت‌های اخیر در اقلام مصرفی مردم که به بهانه هدفمندی اعمال می شود، گفت: اگر هدفمندی به معنای افزایش قیمت حامل‌های انرژی تلقی می شود، این موضوع فعلا از دستور کار دولت خارج است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی اظهار داشت: در شرایطی که امروز به سر می بریم، دولت به دنبال اصلاح و افزایش قیمت حاملهای انرژی نیست؛ بنابراین همانطور که از سوی مقامات سازمان هدفمندی یارانه ها اشاره شد، هدفمندسازی یارانه ها در فاز دوم هدفمندی به معنای افزایش قیمتها از دستور کار خارج است.

حسینی ادامه داد: اما هدفمند سازی از دستور کار خارج نیست و این موضوع تداوم دارد و ما در دولت برای این منظور یکسری اقدامات زیرساختی در دست انجام داریم. به عنوان نمونه، صندوق توسعه ملی، سیستم بانکی و برخی وزارتخانه‌ها مانند وزارتخانه صنعت و جهادکشاورزی به دنبال این هستند که با استفاده از فرصت ایجاد شده، زیرساختهای لازم برای بهبود تکنولوژیکی و فناوری را اعمال کنند.

وی با اعلام اینکه دولت به دنبال افزایش ضریب هدفمندی به عنوان یکی دیگر از گامهای اجرای طرح هدفمند کردن یارانه ها است، تاکید کرد: سیستمهای اطلاعاتی در خصوص شناسایی خانوار و از این دست را هم تقویت خواهیم کرد.

سخنگوی اقتصادی دولت تصریح کرد: جلسات این موضوع نیز به صورت مستمر در حال انجام است و هم اینکه گروه‌های کاری در این بخش فعالیت دارند. به گفته حسینی، اساسا اصلاح و یا افزایش قیمتها به عنوان فازدوم هدفمندی فعلا از دستور کار خارج است.

به این ترتیب ضد و نقیض های  دولتی ها درخصوص اجرایی شدن فاز دوم هدفمندی  ادامه دارد و به نظر می رسد دولتی ها قصد دارند این بار هم خلاف قانون عمل کنند و این طرح را اجرایی نکنند چرا که عملا با عدم افزایش قیمت حامل های انرژی اجرایی شدن فاز دوم بی معنی است و سخنان وزیر اقتصاد هم  درباره اقدامات زیر ساختی کاملا غیر عملی به نظر می رسد .

از سوی دیگر عدم واریز 28تومان یارانه نان برای برخی خانوارها با این اظهارات وزیر اقتصاد و سازمان هدفمندی که اعلام کردهبودند یارانه هیچ کس حذف نمی شود تناقض دارد.حالا باید منتظر ماند و دید نتیجه این ضد و نقیض ها چه خواهد بود و مجلس چه واکنشی نسبت به این اظهارات جدید خواهد داشت؟.... / خبرگزاری شفاف

 

 


ویدیو مرتبط :
گفتگوی ویژۀ خبری:تأثیر افزایش قیمت بر کاهش مصرف دخانیات

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها با چراغ خاموش ، افزایش قیمت بنزین توسط دولت کلید خورد؟



 

افزایش قیمت بنزین , قیمت بنزین

 

بنزین و قیمت بنزین در فاز دوم هدفمندی یارانه ها به یکی از دغدغه های فکری مردم تبدیل شده است .همزمان با نزدیک شدن فاز دوم هدفمندی یارانه ها حرف و حدیث های بنزینی قوت گرفته و گمانه زنی ها درباره نرخ بنزین ادامه دارد. بعد از اختلافات زنجیره ای دولت با مجلس هشتم بر سر قانون بودجه و اجرایی شدن فاز دوم ...

شفاف: بنزین و قیمت بنزین در فاز دوم هدفمندی یارانه ها به یکی از دغدغه های فکری مردم تبدیل شده است .همزمان با نزدیک شدن فاز دوم هدفمندی یارانه ها حرف و حدیث های بنزینی قوت گرفته  و گمانه زنی ها درباره نرخ بنزین ادامه دارد.

بعد از اختلافات زنجیره ای دولت با مجلس هشتم بر سر قانون بودجه و اجرایی شدن فاز دوم هدفمندی یارانه ها، دولتی ها مطابق قانون مصوب مجلس باید همزمان با آغاز خرداد ماه، فاز دوم هدفمندی را اجرایی می کردند اما این اتفاق عملا نیافتاد تا شایعه اجرایی شدن فاز دوم هدفمندی با چراغ خاموش قوت بگیرد.

آخرین اخبار بنزینی حاکی از این است که، مراحل نهایی بررسی تراکنش و تجمیع اطلاعات کارت‌های هوشمند سوخت در حال انجام است وبه این ترتیب پیش بینی می‌شود تا ابتدای مردادماه دستور افزایش قیمت بنزین صادر شود.

گفتنی است پیش از این نیز در طی چند روز گذشته قیمت نان افزایش یافته که بسیاری آ را ناشی از تبعات اجرایی شد فاز دوم هدفمندی یارانه ها بدون ابلاغ رسمی می دانند هر چند دولتی ها اعلام کره  اند که گرانی نان ربطی به هدفمندی ندارد و مربوط به قیمت گندم و آرد است تا به این ترتیب احتمال افزایش مجدد قیمت نان نیز وجود داشته باشد.

در هر حال اخبار رسیده حاکی از این است که  طرح افزایش قیمت بنزین به عنوان اولین حامل انرژی در قالب فاز دوم اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها در  تیر ماه سالجاری آغاز می‌شود.

بر این اساس زیرساخت‌های افزایش قیمت بنزین در تیر ماه سالجاری آماده شده است که از تجمیع اطلاعات سامانه هوشمند سوخت می‌توان به عنوان مهمترین اقدام دولت به منظور افزایش قیمت بنزین یاد کرد.

برای اجرای فاز دوم هدفمند سازی یارانه‌ها و اصلاح مجدد قیمت بنزین از ابتدای سالجاری تاکنون 2 اقدام اساسی در سطح سامانه هوشمند سوخت انجام شده است به طوری که در فاز اول بنزین 100 تومانی از چرخه عرضه سوخت کشور حذف شد.

در گام دوم هم با ابلاغ ستادهدفمندی یارانه‌ها به شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، فراخوانی برای ثبت مشخصات کارت، محاسبه سهمیه باقیمانده و حفظ آن در کارتهای هوشمند سوخت ابلاغ شده است.

با اجرای این طرح تا پایان خرداد ماه سالجاری وضعیت تراکنش بیش از 17 میلیون و 716 هزار کارت هوشمند خودرو و موتورسیکلت ارزیابی و سپس کارتهای سوخت غیر فعال از رده خارج می شوند.

در همین حال شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی در روزهای اخیر تاکید کرده است: در صورت عدم سوخت گیری تا پایان خرداد ماه سالجاری سهمیه کارت هوشمند سوخت کارتها به‌طور کامل حفظ نخواهد شد.

محسن روحانی مدیر سامانه هوشمند سوخت هم اخیرا هدف از اجرای این طرح را مشخص شدن سهمیه‌های باقیمانده و ذخیره شده در کارتهای هوشمند سوخت و آمادگی برای اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه ها اعلام کرده و یادآور شده است: با این روش تمامی سهمیه ماه‌های گذشته دارندگان کارت سوخت محاسبه و در کارت آنها درج خواهد شد.

در هر حال خبر گزاری مهر خبر داده  که در حال حاضر سناریوی نهایی قیمت و نحوه عرضه بنزین در قالب اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها نهایی شده است به طوری که این فرآورده استراتژیک و پرطرفدار نفتی در فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها با دو نرخ نیمه یارانه‌ای و آزاد عرضه می‌شود، ضمن آنکه نظام سهمیه بندی بنزین هم با قیمت‌های جدید بنزین ادامه می یابد.

گفتنی است، پیش از این هم عبدالله جلالی قائم مقام ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور هم از سیاست کلان دولت برای آزادسازی قیمت بنزین و عرضه تک نرخی این فرآورده پرطرفدار نفتی در بلند مدت خبر داده بود.

بسیاری از کار‌شناسان اقتصادی در گمانه زنی‌های خود اعلام می‌کنند در صورت تک نرخی شدن قیمت بنزین، بهای این فرآورده استراتژیک به منظور نزدیک شدن به قیمت در کشورهای همسایه و مقابله با هرگونه انحراف و قاچاق تا مرز ۱۰۰۰ تومان در هر لیتر افزایش می‌یابد.

محمود احمدی نژاد رئیس جمهور در یکصدمین سفر استانی هیئت دولت در استان خراسان رضوی با وجود تکذیب افزایش قیمت بنزین به لیتری 2000 هزار تومانی که توسط رئیس مجلس عنوان شده بود ،  به طور تلویحی بنزین 1000 تومانی را تایید کرد تا شایعه 1000 تومانی شدن بنزین رنگ وبی واعی تری به خود بگیرد.

حالا اما باید منتظر ماند و دید نرخ بنزین که از مدت ها پیش اعلام شده، روی میز رئیس جمهور  منتظر یک امضاست، چه خواهد بود و آیا سرانجام فاز دوم هدفمندی یارانه ها با افزایش قیمت بنزین رسما کلید می خورد یا خیر؟...... / خبرگزاری شفاف