اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

چگونه خالکوبی سرانسان را بر باد می دهد؟


تروریست های داعش برای یافتن قربانیان قبطی خود در مناطق تحت اشغال ، از یک روش بسیار ساده استفاده کردند : همه قبطی ها خالکوبی دارند!

پایگاه خبری العالم: تروریست های داعش برای یافتن قربانیان قبطی خود در مناطق تحت اشغال ، از یک روش بسیار ساده استفاده کردند : همه قبطی ها خالکوبی دارند!

در کنار خیابان های مناطق قبطی نشین شهرهای مصر، همه روزه دهها مسیحی قبطی از کوچک و بزرگ را می توان یافت که به بهانه یک رسم دینی که تاریخ آن به قرون اولیه میلاد مسیح بازمی گردد ، مشغول خالکوبی هستند و دراین میان صدای زجر آور و دردناك کودکان و افراد خردسال شنیده می شود که برای نخستین بار خالکوبی می کنند ، درعین حال که برخی برای خالکوبی شجاعت دارند و چندین بار به این کار دست می زنند.

نمادهای دینی و طرحهای مدرن توسط افراد حرفه ای روی دست  و بازوهای مشتریان در کنار خیابان خالکوبی می شود.
 
خالکوبی هایی که در مصر به عنوان یک شاخصه و گواهی عبور هزاران مسیحی به شمار می آید، اما همین طرح ها در مناطق تحت تسلط داعش ، از جمله در لیبی تروریست ها را تحریک می کند که صاحب آن را باید کشت.

در فوریه گذشته، عناصر گروه تروریستی داعش 21 کارگر قبطی مسیحی مصری را - بعد از شناسایی ساده از روی خالكوبی های آنها- در لیبی اعدام كردند.

تروریست های داعش اواخر بهمن ماه سال 93 فیلمی را از سر بریدن 21 کارگر قبطی مصری تحت عنوان "پیامی امضا شده با خون به امت صلیبی" منتشر کردند. این 21 مصری از مدتی قبل کشته شدن در اسارت گروه تروریستی داعش در لیبی بودند.

داعش تصاویری را از این کارگران مصری با لباس نارنجی در سواحل لیبی منتشر و آنان را به عنوان "اسرای صلیبی" معرفی کرد. همه این اسرا از اهالی استان "المنیا" بودند و در لیبی در کارهای ساختمانی فعالیت داشتند.


ویدیو مرتبط :
چگونه خالکوبی سرانسان را برباد می دهد؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

«در چشم باد» ماندگار، اثر بخش و استثنایی



 

«در چشم باد» ماندگار، اثر بخش و استثنایی

 

70دیشب در حالی آخرین قسمت سریال در چشم باد به پایان رسید كه آزادسازی خرمشهر محور اصلی این قسمت دقیقه‌ای بود.

 

دیشب در حالی آخرین قسمت سریال در چشم باد به پایان رسید كه آزادسازی خرمشهر محور اصلی این قسمت ۷۰ دقیقه‌ای بود. آخرین ساخته مسعود جعفری جوزانی تلاش كرد گوشه‌ای از تاریخ ناگفته این مرز و بوم را در قاب تصویر به نمایش بگذارد این سریال موفق هنگام پخش از تلویزیون با استقبال هنرمندان، كارشناسان و از همه مهم‌تر توده‌های مردم رو به رو شد .



● ضرغامی: «درچشم باد» ارزشمند است

به هر رو سریال در چشم باد به پایان رسید و تلویزیون بار دیگر نشان داد كه توانایی انجام كارهای فاخر را دارد. عزت‌الله ضرغامی، رئیس سازمان صداوسیما گفت: این سریال از جهتی ارزشمند است كه با یك نگاه به عموم مردم ساخته شده است و از یك نگاه راوی وطن‌پرست حوادث در دوران متفقین بازگو شده و به بیننده نشان می‌دهد كه در آن زمان چه خیانت‌هایی به كشور شده است.

 

به گزارش ایسنا ،وی در گردهمایی مسوولان هیات رزمندگان اسلام در سراسر كشور افزود: در این سریال نشان داده شده است در آن زمان خیانت بسیاری از افراد باعث شد كه كشور یك زمانی به راحتی به اشغال درآید و در دوران انقلاب اسلامی و با قدرت ایمان و باورهای مذهبی در سایه ولایت فقیه توانستیم در جنگ مقتدرانه شركت كنیم و توانستیم خرمشهر را به راحتی آزاد كنیم. در زمان پخش این سریال كارشناسان و هنرمندان دیگری هم بودند كه درباره این سریال اظهارنظر كرده بودند.

 

جواد طوسی از شناخته‌شده‌ترین و مطرح‌ترین منتقدان و نویسندگان سینمایی كشور در گفتگو با «جام جم» ، «در چشم باد» را از كارهای ماندگار تلویزیون عنوان كرد و گفت: مهم‌ترین ویژگی این مجموعه حفظ هویت ایرانی است كه در كلیت مجموعه جاری است. آقای جوزانی در ادامه منطقی آثار پیشین در حوزه سینما همچون جاده‌های سرد، شیر سنگی و در مسیر تندباد، حال در یك دوره تاریخی دیگر مانیفست خود یا همان‌گونه كه در بعضی گفتگوها اعلام داشته وصیت‌نامه هنری‌اش را در مجموعه «در چشم باد» به تصویر كشیده است.

 

مسعود جعفری‌جوزانی به ریشه‌های فردی و خانوادگی‌اش (فرهنگ ایلیاتی)‌ بازمی‌گردد. او همواره این اصرار را به عنوان یك هنرمند اینجایی داشته كه در وهله اول موجودیت فردی خود را در جغرافیای سرزمینش و مبتنی بر دغدغه‌های فرهنگی، اجتماعی و تاریخی توضیح دهد. اما فراتر از این، بار مضمونی آنچه به مجموعه «در چشم باد» تشخص بیشتری می‌دهد تسلط جوزانی بر زبان تصویر و استفاده حرفه‌ای از ابزار رسانه‌ای خود بوده است.

 


● داوری‌های غیرمنصفانه

وی افزود: ما در بخش قابل توجهی از این مجموعه شاهد هویت‌مندی قاب، میزانسن و استفاده درست از حركات دوربین هستیم كه در بعضی از داوری‌های غیرمنصفانه و مبتنی بر سوءتفاهم عنوان شده كه این مجموعه ریتم كندی داشته است و این نقطه ضعف در برد ارتباطی مخاطب این رسانه تاثیر منفی داشته است. در حالی كه اولا بیان این مطلب قابل تسری به همه قسمت‌های مجموعه نیست ثانیا براساس اوج و فرود داستان و نوع نگاه جوزانی كه با وجوه عاطفی و نقاط تردیدآمیز تاریخی تو‌ام بود این ضرورت احساس می‌شده تا بعضی قسمت‌ها از سكون و ریتم و ضرباهنگ آرام‌تری برخوردار باشند. البته تغییر بعضی عوامل از جمله تهیه‌كننده در مقاطعی از مجموعه باعث عدم یكدستی كار (بویژه در قسمت‌های اول مرتبط با مبارزات میرزا كوچك‌خان جنگلی) شده است ولی این اختلال اجتناب‌ناپذیر براساس هوشمندی جوزانی باعث لطمه زدن به كلیت مجموعه نشده است.

 


● دغدغه‌ یك هنرمند زمانه‌شناس

طوسی خاطرنشان كرد: مهم‌ترین نكته‌ای كه مجموعه در چشم باد را در نقطه‌ای رفیع و به عنوان اثری قابل دفاع قرار می‌دهد، فاعلیت جاری در آن و نگاه نگران و دغدغه‌ یك هنرمند زمانه‌شناس نسبت به خاك سرزمین‌اش است. بیژن ایرانی، راوی منصف تاریخی و شخصیت برگزیده و سمپاتیك كارگردان است كه حدیث نفس او را در ۳ دوره حساس تاریخ معاصر با نگاهی غمخوارانه بیان می‌كند.نگاه كنیم به حضور جاری و جریان‌ساز اولیه بیژن ایرانی و تعهدات فردی و اجتماعی‌اش (در كانون سنت) و نقطه تردیدآمیز بعدی او در میانسالی و نهایتا شور و شیدایی دوباره او در مقطع حساس جنگ تحمیلی در كانون روایت مورد نظر مسعودجعفری جوزانی بهانه راوی در ردیابی و دیدار فرزندش است ولی در این طی طریق خودش نیز رفته رفته در صحنه نبرد حضور فعال و محرك پیدا می‌كند و از آن انفعال و تردید مقطعی بیرون می‌آید و پیوند ناگسستنی‌اش را به خاك سرزمینش به اثبات می‌رساند.

 


● خلق تصاویر جنگی بی‌بدیل

علی معلم، نویسنده و منتقد سینمایی كشور هم «در چشم باد» را اثری شاخص ارزیابی كرد و گفت: این سریال جعفری جوزانی جزو كارهای ماندگار و شاخصی است كه در طول این سال‌ها پخش شده است. برای این موضوع دلایل بسیاری را ردیف كرد. اول از همه این‌كه سطح تكنیكی این اثر نسبت به آثار مشابه كاملا برتر بود از آن گذشته این اثر فقط متكی به متن نبود و كارگردان خیلی خوب توانست حضورش را نشان دهد .نكته دوم دلمشغولی‌های آقای جوزانی است كه در این اثر به خوبی به آنها پرداخته شد. همچنین جنبه‌های فنی كار مثل فیلمبرداری است كه این اثر را در مرتبه بالاتری نسبت به دیگر آثار ساخته شده قرار می‌دهد.

 

این تهیه‌كننده سینما افزود: البته كار ضعف‌هایی هم داشت مثل شیوه بازی بعضی از بازیگران و نیز نحوه پخش آن از تلویزیون، كه به نظرم می‌توانست در شمایل یك سریال سینمایی با زمان هر قسمت ۹۰ دقیقه پخش شود. با وجود این باید بگویم صحنه های جنگی كه این فیلمساز موفق به خلق آنها شد، در میان سایر آثار ساخته شده كاملا بی‌بدیل است.

 

مدتی پیش بود كه علیرضا رئیسیان هم این اثر را نمونه‌ای استثنایی دانسته بود كه علاوه بر این كه توانسته بخوبی داستانش را روایت كند، به لحاظ هنری هم از سطح قابل قبولی برخوردار است..../ نقد : جام‌جم آنلاین