اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

چوب لای چرخ «بورس»



اخبار,شركت بورس,خوراك گاز مجتمع‌های پتروشیمی

 

اخبار اقتصادی - مدیر عملیات بازار شركت بورس خبر داد
نماد پتروشیمی‌ها به زودی باز می‌شود

دیروز مجلس شورای اسلامی با 146 رای موافق و 44 رای مخالف نرخ 13 سنت را برای خوراك گاز مجتمع‌های پتروشیمی تصویب كرد و به این ترتیب موج دیگری از نگرانی‌ها را به فعالان این صنعت وارد كرد. البته همچنان باید شورای نگهبان این نرخ را تایید كند. با تعیین تكلیف نرخ خوراك به زودی شاهد بازگشایی نماد پتروشیمی‌ها خواهیم بود كه این امر بازار را روی غلتك خواهد انداخت، اما نكته اینجا است كه به‌رغم اظهارنظر نماینده دولت مبنی بر مناسب بودن نرخ‌های 8 تا 10 سنت برای خوراك، دلیل پافشاری مجلس چیست؟ با این حال دیروز بازار با روند صعودی به كار خود پایان داد اما لزوما این به معنای تعادل در بازار سرمایه كشور نیست.

مدیر عملیات بازار شركت بورس در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» با اشاره به بازگشایی نمادهای پتروشیمی در یكی دو روز آینده گفت: با توجه به تصویب نرخ خوراك 13 سنتی برای شركت‌های پتروشیمی در جلسه روز گذشته مجلس، شركت‌های پتروشیمی طی دو روز آینده گزارش‌های پیش‌بینی سود هر سهم خود را با توجه به نرخ خوراك مصوب به بازار اعلام خواهند كرد.


علی صحرایی در ادامه افزود: ابهامات موجود در این مساله باعث شده بود شركت‌های این گروه نتوانند گزارش دقیقی از عملكرد خود ارائه كنند اما با توجه به تصویب نرخ 13 سنتی این شركت‌ها اقدام به تحلیل حساسیت و به دنبال آن نرخ مواد اولیه و پیش‌بینی درآمد هر سهم خود را اعلام خواهند كرد.


صحرایی خاطرنشان كرد: به این ترتیب نمادهای این گروه طی یكی دو روز آینده بازگشایی خواهند شد.


چوب لای چرخ «بورس»
مدیر نظارت بر شركت‌های بورس اوراق بهادار تهران نیز در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» درخصوص مصوبات مجلس و تاثیر این موضوع بر بورس، اظهار كرد: انتظار می‌رفت در بررسی بودجه همگام با دولت نسخه‌ای در جهت حمایت از صنایع تجویز شود، نه اینكه چوبی لای چرخ صنعت قرار گیرد.


روح‌الله حسینی‌مقدم در ادامه افزود: متاسفانه بندهای بودجه سال 93، در جهت حمایت از صنعت و كسب و كار نیست، بحث بهره مالكانه، نرخ خوراك مجتمع‌های پتروشیمی و بسیاری موارد دیگر همچون سنوات گذشته در لایحه بودجه دیده می‌شود.
وی ادامه داد: متاسفانه باید گفت سرنوشت شركت‌ها و صنایع به بودجه دولت وصل شده كه این بسیار خطرناك است.


از دیدگاه این مسوول بازار سرمایه چنانچه سرنوشت شركت به بودجه‌های یك‌ساله گره بخورد، دید سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه كوتاه مدت خواهد شد.


حسینی‌مقدم در ادامه اظهار كرد: انتظار داشتیم با توجه به جایگاه قابل توجه بازار سرمایه در اقتصاد ملی، پیشنهادهای بورس از سوی مجلس شنیده شود؛ هر چند حمایت بخشی از نمایندگان حامی صنعت در این دوره ستودنی بود.


مدیر نظارت بر شركت‌های بورس با ابراز اینكه به نظر می‌رسد باید اصول بودجه نویسی در كشور تغییر كند و هر ساله بودجه با تغییرات اساسی ارائه شود، گفت: در این شرایط به سندهای بالادستی و قوانین توجهی نمی‌شود.


وی ادامه داد: چرا مجلسیان در بودجه، توجهی به قوانین مصوب گذشته ندارند؟ از تصویب قانون هدفمندی یارانه ها و تصویب قانون اصل 44 مگر چند سال می‌گذرد؟ بودجه و بسیاری از اسنادی كه توسط مجلس و دولت تنظیم می‌شود باید قابلیت پیش‌بینی به سرمایه‌گذاران و صنعتگران بدهد.


مدیر نظارت بر شركت‌های بورس اوراق بهادار تهران در ادامه تصریح كرد: در این دوره بورس بیش از همه دوره‌های گذشته از بودجه متاثر شد؛ از خصوصیات بارز بازار سرمایه شفافیت است و این بازار به تالار شیشه‌ای معروف است، خاصیت شیشه هم شفافیت و هم شكنندگی است. هر چند در بورس اوراق بهادار شركت‌ها اصرار و الزام به شفاف بودن دارند، متاسفانه عدم شفافیت از بودجه دولت به بازار سرمایه منتقل شده است.


وی معتقد است، دلیل توقف نمادهای صنعت پتروشیمی نیز همین امر است؛ این صنعت در بورس و فرابورس چیزی حدود 30 درصد ارزش بازار را دربرمی‌گیرد؛ یعنی در عمل 30 درصد بازار به‌صورت مستقیم در معرض ابهام و اخبار غیردقیق قرار گرفته است.


حسینی‌مقدم در‌خصوص اینكه بازار نسبت به خبر 15‌سنت برای خوراك واحدهای پتروشیمی واكنش درست نشان داد نیز اظهار كرد: بازار با نرخی موافق است كه در آن شركت‌ها با توجیه اقتصادی كار كنند، چراكه سرمایه‌گذار در بازار برای سود هر سهم حاضر است پول بپردازد. همچنان‌كه گزارش‌های متنوعی هم منتشر شد، آثار خوراك 13 سنتی بر سودآوری پتروشیمی‌ها بر كسی پوشیده نیست و بازار ارزیابی خود را دارد. وی خاطرنشان كرد: به طور قطع هم سرمایه‌گذاران در بازار سرمایه و هم صنعتگران، خواهان ثبات در تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری هستند و از آن استقبال خواهند كرد.


حسینی‌مقدم با تاكید بر این موضوع كه هیچ كس از بسته ماندن نمادهای پتروشیمی نفعی نمی‌برد، خاطرنشان كرد: توقف نمادهای پتروشیمی نه هدف سرمایه‌گذاران است و نه بورس؛ هدف بورس هم از‌سر‌گیری دادوستد سهام این شركت‌ها است.


وی ادامه داد: اما ابهام در این صنعت زیاد بود، هر روز از گوشه و كنار اخبار متناقضی می‌رسید. متاسفانه تعداد تریبون‌های اظهار‌نظر در این مقطع هم به شدت افزایش یافته، به این خاطر نمادها بسته شد.


حسینی‌مقدم در ادامه افزود: در حال حاضر هم چنانچه موضوع نرخ خوراك و بعد از آن نظر شورای نگهبان نهایی شود، از ناشران پذیرفته شده در بورس و فرابورس درخواست می‌كنیم تا گزارش‌های جدید با مصوبات جدید ارائه كنند تا بتوانیم شاهد ازسر‌گیری معاملات در این گروه باشیم.


وی در پاسخ به این سوال كه از نظر شما تاخیر در اعلام پیش‌بینی‌های سود شركت‌های پتروشیمی به بازار چیست؟ گفت: دلیل تاخیر هم همین ابهامات است؛ وقتی نرخ مواد اولیه شركت بناست از 3 تا 6 برابر تغییر كند یقینا، پیش‌بینی و اظهار نظر توسط شركت هم قابل انجام نیست.


حسینی‌مقدم خاطرنشان كرد: شركت گزارش‌های پیش‌بینی خود را بر اساس مفروضاتی انجام می‌دهد، باید به شركت‌ها در این شرایط حق داد.

اخبار اقتصادی - دنیای اقتصاد


ویدیو مرتبط :
60 ثانیه: چوب هایی که BBC لای چرخ دولت می گذارد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مخالف: عدم رأی اعتمادبه معنای چوب لای چرخ دولت گذاشتن نیست/مطهری:نباید از مجلس بوی تفتیش عقاید به مشام برسد



کریمی قدوسی/ مخالف: عدم رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی به معنای چوب لای چرخ دولت گذاشتن نیست

نماینده مخالف کلیت و خط مشی دولت گفت: اگر به وزیری در مجلس رأی ندهیم معنایش چوب لای چرخ دولت گذاشتن نیست بلکه اگر می‌خواهیم وزیر بهتری معرفی شود برای کمک به شماست.

به گزارش فارس، جواد کریمی قدوسی نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی در سخنان خود به عنوان نماینده مخالف کلیت و خط مشی دولت گفت:امام خمینی فرمودند اگر من هم احکام اسلام را رعایت نکنم مردم مرا از بین می‌برند زیرا مردم شخص پرست نیستند و اسلام را می‌خواهند.

وی افزود: حوادث 34 سال گذشته دلیلی برجسته است بر اثبات آنچه که امام خمینی در مورد ایمان و اعتماد مردم گفتند و مقام معظم رهبری نیز در تنفیذ حکم ریاست جمهوری سه شرط تعهد در پیمودن صراط مستقیم، دفاع از حقوق ملت و ایستادگی در برابر مستکبران را برای بقای تنفیذ اعلام کردند. بنابراین مخالفت نمایندگان مجلس با برخی وزرای پیشنهادی نوعی حمایت از رئیس جمهور برای حفظ حکم تنفیذ است.

قدوسی ادامه داد:تدبیر در پی تکلیف است و تکلیف الهی در پی تدبیر در برابر تقدیر است و دولت تدبیر باید در پی انجام تکلیف الهی باشد و سرنوشت خود را در احکام اسلامی جستجو کند.

نماینده مجلس شورای اسلامی اظهار داشت:در سی و چهار سال گذشته مردم ایران اثبات کردند که با هیچ فردی عقد اخوت نبستند و همیشه پشت سر امام خمینی حرکت می‌کنند و اگر مسئولی باز ماند مردم او را زیر پا گذاشته و از وی عبور می‌کنند.

قدوسی اضافه کرد: در برابر قرآن و قانون اساسی هم رئیس جمهور و هم نمایندگان مجلس سوگند یاد کردند و در برابر ملت دولت و مجلس با هم وظیفه دارند، ملت هیچگاه جایگاه قانونی این دو نهاد را فدای یکدیگر نمی‌کند و هر کدام باید به وظیفه خود عمل کنند.

وی خطاب به رئیس جمهور گفت: اگر به وزیری در مجلس رای ندهیم معنایش چوب لای چرخ دولت گذاشتن نیست بلکه اگر می‌خواهیم وزیر بهتری معرفی شود برای کمک به شماست.

قدوسی با بیان اینکه قانون اساسی رای اعتماد را به مجلس سپرده است تا همکاری بین دو قوه افزایش یابد گفت: مشورت همیشه به معنای تایید کردن نیست، گاهی مخالف‌ها در یک مشورت بیش از موافقت سود می‌رساند.

نماینده مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: آنچه من مخالفت می‌کنم ریشه‌اش در این اصول است که روحانی نیز به آن تاکید دارد و ما هم حمایت می‌کنیم. این اصول بر مبنای دوری از افراط و تفریط است.

وی ادامه داد: این دولت، دولت راستگویان است و اعلام کرده است که از افراط و تفریط پرهیز می‌کند و افراد افراطی را به کار نمی‌گیرد، این دولت اعتدال را به معنای عبور از اصول نمی‌داند و اعلام کرده است که اگر منصفانه قضاوت کنیم همیشه موفقیت حاصل می‌شود.

قدوسی گفت: از مواضع انقلابی روحانی در زمینه دفاع از مردم و شهدای هسته‌ای در برابر مستکبران و همچنین دفاع از مردم سوریه و فلسطین و انتخاب شعارهای خوب مانند اعتدال تشکر می‌کنم، روحانی مصداق عدالت را شهید بهشتی دانسته و به مردم قول داده که در 100 روز مشکل اساسی مردم را حل کند که این مسئله سبب رای حداکثری مردم شد.

نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تاکید نمایندگان مخالف کابینه بر روی فتنه است گفت: فتنه بزرگترین تهدیدی بوده است که از ابتدای انقلاب کیان نظام را تهدید کرده است و مقام معظم رهبری به صراحت اعلام کرده‌اند که تهدید فتنه از 8 سال دفاع مقدس نیز بیشتر بود.

وی افزود: هدف ما از مخالف با فتنه و جلوگیری از بروز رده پای فتنه در کابینه یازدهم جلوگیری از حوادث تلخ، به حاشیه رفتن دولت، پرداختن به مسائل فرعی و فراموش کردن وظایف اصلی در کابینه یازدهم است.

قدوسی عنوان کرد: این مسائل جای دخالت دارد زیرا ما در برابر خدا، اسلام و ملت سوگند یاد کردیم و در این دنیا و آن دنیا باید پاسخگو باشیم.

نماینده مردم مشهد درمجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: مقام معظم رهبری فرمودند: فتنه یک مرض بوده که به جز با حضور مردم علاج نمی‌شد و حماسه 9 دی نقطه عطف تاریخ انقلاب بود که ملت فتنه را مچاله کردند، مقام معظم رهبری فرمودند: فتنه خلق الساعه نبود بلکه به مدت سی سال افرادی به دنبال از پای در آوردن نظام بودند.

وی افزود: بنا به فرمایش مقام معظم رهبری، هدف فتنه برچیدن نظام، دین و ارزشهای اسلامی بود و کسانی که نقطه نورانی رای 40 میلیونی مردم را تبدیل به نقطه ضعف کردند صلاحیت حضور در نظام را از دست دادند.

قدوسی گفت: کسانی که در فتنه سکوت کردند در طولانی شدن آن نیز سهم داشتند و دشمن آنان را در میدان فتنه هل داده بود، آنان باید از راه دشمن جدا می‌شدند که نشدند.

وی اضافه کرد: این افراد اگر توبه هم کنند توبه‌شان پذیرفته شده نیست زیرا به یک ملت تهمت زدند، حتی برخی افراد فتنه را همراهی نکردند ولی با سکوتشان به تعبیر امیر المومنین (ع) حق را ذلیل کردند.

نماینده مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه از ابتدای انقلاب تا کنون دو تهمت به نظام وارد شده است، اظهار داشت: در زمان امام خمینی استکبار، خشونت و جنگ افروزی را به انقلاب تهمت زدند و با این تهمت 8 سال حمله نظامی به مردم ایران تحمیل شد. که دشمن پس از 8 سال مقاومت ملت ایران و امام خمینی حرفش راپس گرفت ولی تهمت دوم سخت تر از تهمت اول بود.

وی افزود: تهمت دوم توسط افراد سابقه دار در نظام، به مردم زده شد، در روز عاشورا فاجعه به وجود آوردند و امروز نیز که مقام معظم رهبری بر عذرخواهی از مردم تاکید می‌کند این کار را نمی‌کند.

نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه فتنه هزینه سنگینی به نظام وارد کرد، خطاب به روحانی گفت: برخی افراد پیشنهادی برای کابینه وقت شما را می‌گیرند و کابینه را به سمت تقابل با مجلس و ملت پیش می‌برند، برخی وزرای پیشنهادی دقیقا در مسائل فتنه نقش فعال داشتند. وی با حمایت از دولت روحانی به عنوان دولت راستگویان گفت: شعار اعتدال باعث مسرت قلب ما شد ولی اعلام کابینه ناراحتی نمایندگان و ملت را منجر شد.

قدوسی ادامه داد: دانشگاه محل تولید علم و قدرت است و در فتنه به سراغ مراکز پژوهشی و آزمایشگاه‌ها رفتند، دانشگاه را دوباره به دست چه کسی می‌خواهید بسپارید؟

نماینده مجلس شورای اسلامی خطاب به روحانی تاکید کرد: شعار 100روزه برای حل مشکلات خوب بود ولی این کابینه شما را به جایی می‌برد که این شعار عملی نیست.

قدوسی با ارائه 105 صفحه اسناد فتنه در مجلس  افزود: هدف فتنه ارتباط برخی مراکز با جاسوس خانه‌ها، حذف رهبری از ولایت فقیه و حذف شورای نگهبان و همچنین بی ثباتی در کشور بوده است که هنوز هم به تحقق این اهداف امید دارند ولی نمایندگان باید توجه کنند تا در راستای حمایت از همین دولت آن چند نفر را که در فتنه نقش اساسی داشتند رای اعتماد ندهند و رئیس جمهور افراد بهتری را که بویی از فتنه نبردند به جای آنها معرفی کند.


اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

نباید از مجلس بوی تفتیش عقاید به مشام برسد

به گزارش  ایلنا، نماینده مردم تهران كه در جریان بررسی صلاحیت وزرای دولت یازدهم به عنوان موافق سخن می‌گفت، با تاکید بر اینکه باید در بررسی صلاحیت وزرا مصالح ملت را ملاک عمل قرار دهیم گفت: باید به رای مردم احترام بگذاریم.

علی مطهری به عنوان موافق كلیات كابینه در صحن علنی مجلس گفت: پیروزی جریان اعتدال نعمتی بود که خداوند به جمهوی اسلامی ارزانی داشت. بنابراین باید این نعمت را ارج نهیم و با مطرح کردن کینه‌های شخصی کفران نعمت نکنیم و از جاده انصاف و عدالت خارج نشویم.

برخی نمایندگان موضع صریح وزرا در مورد فتنه ۸۸ را شرط رای اعتماد دانسته‌اند گرچه با اعتماد به رئیس جمهور منتخب و اطلاعاتی که مراجع ذیصلاح در اختیار آن‌ها قرار داده‌اند اعلام موضع منطقی به نظر نمی‌رسد و هوای نفسانی و تحمیل گزینه خود به رئیس جمهور منتخب تلقی می‌گردد، اما این درخواست حق نمایندگان است تا از این جهت مطمئن شوند.

نماینده مردم تهران همچنین خاطرنشان کرد: محل نزاع باید دقیقا مشخص شود. در یک انتخابات اگر اعتراض داریم وقتی مرجع ذیصلاح یعنی شورای نگهبان رای را صادر کرد باید به آن تمکین کرد. حتی اگر قبول نداشته باشیم تاکید رهبری هم بر همین است. اشکالی که به آقای موسوی هم وارد بود در همین راستا بود. اگر وی می‌گفت من اعتراض دارم اما به داوری شورای نگهبان تمکین می‌کنم اشکالی به او وارد نبود و احتمالا امروز رئیس جمهور کشور بود.

وی افزود: محل نزاع اینجا نیست که اگر کسی اعتراض داشت و خواستار راهپیمایی آرام بود وی را متهم کنیم. قانون در این رابطه تکلیف را مشخص کرده و می‌گوید بدون حمل سلاح و ایجاد اختلال چنین راهپیمایی آزاد است. بنابراین نباید به گونه‌ای سخن گفت که این برداشت از سوی مردم و ملل دیگر صورت گیرد که در ایران حق اعتراض وجود ندارد و مخالف و معارض به رسمیت شناخته نمی‌شود.

مطهری با بیان اینکه نباید به گونه‌ای صحبت کرد که بوی تفتیش عقاید به مشام برسد گفت: اصل ۲۳ قانون اساسی تفتیش عقاید را ممنوع کرده، بنابراین نباید به گونه‌ای حرف بزنیم که گویی اختناق در کشور حاکم است و القا کنیم که با مرتبط کردن این حرف‌ها به رهبری اصل دموکراسی با ولایت فقیه سازگار نیست در حالی که جایگاه رهبری ضد استبداد است.

وی ادامه داد: مقصود برخی از نمایندگان از اینکه می‌گویند موضع وزرا باید در مورد مساله سال ۸۸ مشخص باشد یعنی اینکه اگر معترض باشند نباید بعد از اعلام شورای نگهبان به آشوب‌های خیابانی ادامه داده باشند نه اینکه حق اعتراض نداشته‌اند. هیچ یک از این وزرا چنین رفتاری در سال ۸۸ نداشته‌اند و نباید این مساله بهانه‌ای برای حذف آن‌ها قرار گیرد. کسانی که مدعی هستند چنین وزرایی در بین کابینه وجود دارد باید دلیل بیاورند.

نماینده مردم تهران تخصص و تجربه را ویژگی کابینه پیشنهادی عنوان کرد و گفت: برخی وزرای پیشنهادی همچون نعمت‌زاده و زنگنه در حوزه کاری خود یگانه هستند. در جلسات نماندگان با وزرا به وضوح احساس شد که وزرای پیشنهادی در سطح بالاتری از وزرای نهم و دهم هستند، گرچه یکی، دو نفر از آن‌ها پایین‌تر از تراز کابینه پیشنهادی هستند.

وی ادامه داد: برخی نمایندگان متاسفانه از جانب انصاف خارج شده و تخریب می‌کنند اگر از انتخاب مردم ناراحت هستند و پس از ۴ سال تخریب آیت الله هاشمی و ندادن فرصت پاسخ به ایشان از رای آوری کاندیدایی که وی حمایت کرده عصبانی شدند باید به جای تخریب رفتار خود را آسیب‌شناسی کنند که چرا با این همه امکانات مردم از آن‌ها روی برگرداندند.

مطهری با اشاره به اینکه آرمان‌های انقلاب اسلامی که در کلام امام راحل، رهبری و شهید مطهری با بیان مختلف آمده است در برنامه دولت یازدهم ظهور و بروز پیدا کرده است گفت: البته در برخی موارد ابهاماتی نیز وجود دارد از جمله تساهل فرهنگی که در برنامنه اشاره شده قابل تعبیر است اما کلیات برنامه نشان می‌دهد رئیس جمهور درک درستی از جایگاه خود در کشور دارد و فکر نمی‌کند چون مردم به او رای دادند نظر او باید در حوزه‌های مختلف اجرایی شود. و می‌داند که او مجری قانون و مصوبات مجلس است.

نماینده مردم تهران همچنین تاکید کرد: رعایت حقوق شهروندی تکیه بر مردم و تعامل سازنده در روابط بین الملل، توسعه بخش خصوصی، پایبندی به ارزش‌های اسلامی، تضمین ارزش‌های مشروط برای اصحاب علم و فرهنگ ارتقای روابط با دیگر کشور‌ها تضمین مردم سالاری و تبدیل قانون گرایی به مشی قانونی حمایت از فعالیت احزاب و ممانعت از امنیتی شدن عرصه‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و افزایش شفاف سازی انتخابات نمونه‌هایی از اصول کلی برنامه‌های دولت یازدهم است کهنشان می‌دهد این برنامه بر اساس حکمت و آرمان‌های انقلاب اسلامی تدوین شده است و باید به آن رای مثبت داد.

فارس/ایلنا