اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

چه کسی فهرست امید را دور زد؟


رای گیری در مجلس دهم نشان داد که اصلاح طلبان علاوه بر مستقل ها که در نحوه رای دادن تا حدودی حکم همان ورزشکاران شورای شهر را دارند، باید نگران خودی ها هم باشند.

هفته نامه تماشاگران امروز - احسان نادرپور: رای گیری در مجلس دهم نشان داد که اصلاح طلبان علاوه بر مستقل ها که در نحوه رای دادن تا حدودی حکم همان ورزشکاران شورای شهر را دارند، باید نگران خودی ها هم باشند. نگران افرادی که با لیست امید به مجلس راه پیدا کرده اند اما رای شان برای ریاست مجلس، عارف نبوده است.

جریان اصلاحات به هر دلیلی، از ردصلاحیت های گسترده گرفته تا سفارش و دستور فلانی، زیر بار بعضی اسامی رفته و مجبور شده با کت و شلوار مجلسی، کتونی تایگر پایش کند. البته این هم حق هواداران اصلاحات است که بدانند چه کسانی تحت عنوان نامزد این جریان از آنها رای گرفته اند و رای خود را در سبد جریان رقیب ریخته اند. هر چند بین نمایندگان تعهدی برای رای به عارف وجود نداشته ولی مردمی که به این لیست رای داده اند تصورشان انداخت رای اصلاح طلبانه در مجلس بوده است.

اصلاح طلبان در حالی حشم امید به ریاست عارف در مجلس بسته بودند که با توجه به اتفاقات پیش آمده یا تعبیر درستی از افراد لیست امید نداشته اند یا زیادی به حمایت برخی از اصولگرایان تازه اصلاح طلب شده دل خوش کرده بودند.

طبق آمارهای منتشرشده اینطور به نظر می رسید که 121 نفر از نمایندگان این دوره، با لیست امید به مجلس آمده اند. اما جلالی است که از این تعداد تنها 105 نفر در جلسات فراکسیون امید شرکت کرده اند. پس از رای گیری برای ریاست مجلس مشخص شد از شرکت کنندگان در جلسه فراکسیون هم حداقل 2 نفر به عارف رای نداده اند.

چه کسی فهرست امید را دور زد؟

با توجه به کسب 103 رای عارف می شود نتیجه گرفت که این وسط تکلیف 18 نفر مشخص نیست. یعنی اصلاح طلبان نه تنها رای مستقلین را به سمت خود جذب نکردند بلکه همان هایی را هم که تحت عنوان لیست امید به مجلس بردند نتوانستند متقاعد کنند که به عارف رای دهند. اتفاقی که پیش از این در رابطه با دنیامالی در شورای شهر تهران مشاهده کرده بودیم.

البته از این لیست باید نام دو نفری را که آرای شان باطل شده حذف کنیم. مینو خالقی از اصفهان و خالد زمزم نژاد از بندر لنگه، که دیگر امیدی هم به بازگشت شان نیست. همچنین از یک نام دیگر هم باید صرف نظر کرد. علی لاریجانی که زیر چتر حمایتی لیست امید در قم به مجلس رسید. گرچه خود لاریجانی معتقد است حمایت لیست امید از او تاثیری در سبد آرایش نداشته است. اصلاح طلبان او را هم جزو آمار لیست خود آورده بودند. حالا باید دنبال 15 نفر گشت. حداقل 15 نفر که سوار بر اتوبوس امید شدند و سر بزنگاه رای اصولگرایانه دادند.

نکته جالب اینجاست که در روز رای گیری 14 نفر از نمایندگان غایب بودند و با توجه به عدم انتشار نام غایبان این احتمال هم وجود دارد که برخی از شاهکارهای لیست امید جزو این 14 نفر باشند؛ اما بگذارید درباره اسامی دیگری از فهرست امید که سرلیست خود نه گفتند گمانه زنی کنیم.

کاظم جلالی و بهروز نعمتی (لیست امید تهران)

اینکه بگوییم کاظم جلالی به سمت لاریجانی غش کرده، از اساس جمله اشتباهی ست، جلالی از لحظه اول لاریجانیستی محسوب می شد که لابی گری او را در فهرست امید قرار داده تا شانس انتخابش بالا برود. پس طبیعی ست که بارها تاکید کند که هیچ تعهدی برای رای دادن به عارف نداده است. در دوران انتخابات هم اطرافیان این یار غار لاریجانی با افتخار از عدم امضای میثاق نامه اصلاح طلبان توسط او خبر می دادند و می گفتند وزن کاظم جالی از عارف بالاتر است و به همین دلیل توجیهی ندارد که از عارف حمایت کند.

چه کسی فهرست امید را دور زد؟

بهروز نعمتی از اعضای لیست امید تهران هم تفاوت زیادی با کاظم جلالی ندارد. او نایب رییس فراکسیون رهروان ولایت در مجلس نهم بود. و همواره جزو نزدیکان لاریجانی محسوب می شود. نعمتی و کاظم جلالی هر دو با قرار گرفتن در لیست امید تهران توانستند به مجلس راه پیدا کنند ولی از فردای انتخابات خبری از آنها نشد. آنها در هیچ کدام از جلسات فراکسیون امید شرکت نکردند و همان طور که انتظار می رفت برای ریاست عارف هیچ تلاشی نکردند. نکته ای که خیلی از رای دهندگان تهرانی خبر نداشتند عدم تعهد همین دو نفر به اصلاح طلبان بوده است.

مهرداد بائوج لاهوتی (لیست امید لنگرود)

مهراد بائوج لاهوتی هم یکی از مستحق ترین افرادی ست که می تواند در مطلب ما قرار بگیرد، چون پیش از این هیچ سابقه اصلاح طلبی در کارنامه خود ثبت نکرده است. در حالی که لنگرود یک گزینه جدی تر برای قرار گرفتن در لیست اصلاح طلبان داشت بائوج با فشارهای حزب اعتدال و توسعه در لیست امید قرار گرفت. او در دوره قبلی از اعضای فعال فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت بود و در اکثر رسانه های محلی و سراسری با عنوان اصولگرا شناخته می شود. هنوز دو هفته از راهیابی لاهوتی با حمایت لیست امید به مجلس نمی گذشت که او طی مصاحبه ای اعلام کرد برای ریاست لاریجانی تلاش خواهدکرد.

چه کسی فهرست امید را دور زد؟

غلامرضا تاجگردون (لیست امید گچساران)

یکی از آنها که ممکن است به لاریجانی رای داده باشد غلامرضا تاجگردون است. فردی که هم اصلاح طلب است، هم اصولگرا و هم اعتدالی. البته او در چند وقت اخیر هوای دولت روحانی را داشته ولی رفاقتش با لاریجانی این احتمال را بیشتر می کند که یکی از آن 15 تا باشد. او پیش از این خودش را از دوستان لاریجانی خطاب کرده بود و جای دیگر گفته بود مجلس ششم بزرگترین ضربه را به جریان اصلاحات وارد کرد. تاجگردون با حمایت لیست امید و از حوزه گچساران وارد مجلس دهم شد و هیچ وقت به روشنی از رای خود برای ریاست مجلس رونمایی نکرد.

چه کسی فهرست امید را دور زد؟

محمدحسین قربانی (لیست امید آستانه اشرفیه)

نماینده بعدی محمدحسین قربانی است. کسی که همزمان مورد حمایت لیست امید و ائتلاف اصولگرایان گیلان قرار گرفت. او همین چند وقت پیش هم گفته بود: «با قاطعیت اعلام می کنیم با تمام تجربه ای که دارم لاریجانی را به عارف ترجیح می دهیم.» جمع بستن او در جمله هایش نشان می دهد که اصلا هم قرار نیست خودش را منتسب به گروهی بداند که با قرار گرفتن در لیستش به مجلس رفته است.

منظور او از «ما» هم اصولگرایان مجلس است نه اصلاح طلبان! پس ایشان هم فقط به درد بالا بردن آمار منتخبان فهرست امید و بعد ضایع کردن هم لیستی ها می خورد و بس.

چه کسی فهرست امید را دور زد؟

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی (لیست امید رشت)

شاهکار بعدی «غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی» است. او در مجلس نهم عضو شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت بود و اکنون هم جزو اصولگرایان شهر رشت به حساب می آید. جعفرزاده اظهارنظرهای آتشینی هم علیه اصلاح طلبان داشته و معتقد است اصلاح طلبان بارها نشان داده اند که نمی توانند راهکاری برای حل مشکلات جامعه ارائه دهند؛ اما مثل همیشه معجزه صندوق رای کاری کرد که این دوست عزیز به اصلاحات و امید دل ببندد و مدت کوتاهی هم با کفش اصلاح طلبان راه برود تا پس از رسیدن به مجلس دوباره آن را بر سر همراهان بکوبد. اصلاح طلبان هم اگر قبل از قرار دادن ایشان در لیست در موردشان جست و جو کرده باشند می فهمند حساب بز کردن برای رای به عارف خیلی خنده دار است.

چه کسی فهرست امید را دور زد؟

قاسم احمدی لاشکی (لیست امید نوشهر، چالوس و کلاردشت)

ایشان هم گویا به همین چیزی که ما دنبالش هستیم معروف هستند. یعنی متمایل شدن به سمت وزش باد. او در دوران اصلاحات فرماندار شد و مدتی هم در زمان احمدی نژاد فرماندار چالوس ماند. لاشکی در مجلس نهم با حمایت اصولگرایان به مجلس می رود و عضو فراکسیون اصولگرایان رهرو ولایت می شود. در انتخابات ریاست جمهوری از سردار قالیباف حمایت می کند و در انتخابات مجلس دهم به ناگهان اصلاح طلب و لیست امیدی می شود. آب ها که از آسیاب افتاد خیلی شیک و مجلسی در دور دوم احمدی لاشکی او همواره از ریاست لاریجانی بر مجلس حمایت کرده است و اینگونه ایشان هم جزو مهمترین کسانی است که می تواند به ریش فهرست امید خندیده باشد.

عزت الله یوسفیان ملا منتخب مردم آمل در همایش فراکسیون فراگیر مجلس دهم اعلام کرد که لاشکی با او تماس گرفته و ضمن حمایتش از فراکسیون اصولگرایان، اعلام کرده نامش را در برگه حمایت از لاریجانی قید کنند.

چه کسی فهرست امید را دور زد؟

با این همه و با وجود نام هایی که می توانند سیاهه ما را بلندتر کنند طبیعی است که امید بستن امیدیان به اسامی فهرست شان آب در هاون کوبیدن است اما 100 نماینده پای کار هم خودش خیلی است. بعد از تجربه چند دوره مجلس که فراکسیون اصلاح طلبان حتی برای تشکیل یک تیم فوتبال هم یار کم داشت، حالا باد موافق به بادبان ها می وزند و جای ناامیدی نیست. حتی اگر جمع بزرگی از نمک خوردگان در لحظه موعود به اردوی رقیب بروند.


ویدیو مرتبط :
تست بنچمارک اکسپریا زد 5، زد 3+، زد 2، زد 1 و زد سونی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

جزییات فهرست امید برای دور دوم انتخابات


حسین مرعشی گفت:در مجموعه ٦١ کاندیدایی که مورد حمایت ما هستند ٥٨ نفر اصلاح‌طلب بوده و سه نفر در میان حامیان غیراصلاح‌طلب دولت دسته‌بندی می‌شوند.

روزنامه اعتماد نوشت: حسین مرعشی گفت:در مجموعه ٦١ کاندیدایی که مورد حمایت ما هستند ٥٨ نفر اصلاح‌طلب بوده و سه نفر در میان حامیان غیراصلاح‌طلب دولت دسته‌بندی می‌شوند.

رییس كارگروه استان‌های شورای‌عالی سیاستگذاری انتخابات اصلاح‌طلبان پیرامون شرایط اصلاح‌طلبان در مرحله دوم انتخابات گفت: بعد از رایزنی‌های طولانی با مجموعه دوستان اصلاح‌طلب و حامیان دولت فهرست نهایی كاندیداهای «امید» برای دور دوم انتخابات نهایی شد اما تاكید داریم تا از مجرای رسمی این شورا اسامی اعلام شود تا از گمانه‌زنی‌های اشتباهی كه طی روزهای گذشته صورت گرفته است جلوگیری كنیم.

وی با بیان اینكه برای سه كرسی ما و حزب اعتدال و توسعه از كاندیداهای اختصاصی خودمان حمایت می‌كنیم، گفت: در این سه كرسی تصمیم گرفتیم از كاندیدای اختصاصی حمایت كنیم و كاندیدای ائتلافی نداریم.

مرعشی در پاسخ به این سوال كه چه تعداد از لیست امید را اصلاح‌طلبان و چه تعداد را غیراصلاح‌طلبان حامی دولت تشكیل می‌دهند، گفت: همه كاندیداهای لیست ما حامی دولت و اصلاح‌طلب هستند.

مرعشی با بیان اینكه از مجموع ٦٩ كرسی مرحله دوم برای ٦١ كرسی نامزد معرفی كرده‌ایم، گفت: در هشت مورد سكوت می‌كنیم كه این كرسی‌ها مربوط به وضعیتی است كه اساسا یا كاندیدا نداریم یا به جمع‌بندی برای حمایت از یك كاندیدا نرسیده‌ایم.

رییس كارگروه استان‌های شورای‌عالی انتخابات اصلاح‌طلبان اظهار كرد: در مجموعه ٦١ كاندیدایی كه مورد حمایت ما هستند ٥٨ نفر اصلاح‌طلب بوده و سه نفر در میان حامیان غیراصلاح‌طلب دولت دسته‌بندی می‌شوند.

وی همچنین در خصوص سفر چهره‌های سیاسی به حوزه‌های انتخابیه برای حمایت از كاندیداهای فهرست امید گفت: متناسب با دعوتی كه ستادهای انتخاباتی كاندیداها در حوزه‌های مربوطه انجام می‌دهند در تهران تصمیم می‌گیریم كه اعزام سخنران با چه مكانیزمی صورت گیرد.

مرعشی همچنین در پاسخ به این سوال كه احتمال می‌دهید چند كرسی در مرحله دوم به فهرست امید برسد، گفت: ما برای هر ٦١ كرسی برنامه داریم و هدف‌مان كسب تمامی كرسی‌هاست.