اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

چه کسی رئیس مجلس خبرگان می‌شود؟



اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

چه کسی رئیس مجلس خبرگان می‌شود؟ 

آرمان – در حالی که تنها دو روز تا برگزاری اجلاس خبرگان رهبری باقی مانده است، مهم‌ترین موضوعی که این روزها در بین روحانیون و علما در جریان است، انتخاب رئیس جدید این نهاد است.

نهادی که در سال 1362 اولین اجلاس خود را برگزار کرد و امام خمینی(ره) در پیامی به این مجلس آورد: «شما دیدید و شنیدید که با اصل پنجم قانون اساسى چه مخالفت‌ها شد و چه جار و جنجال‌ها به پا کردند و بحمدا... تعالى موفق نشدند ماموریت خود را انجام دهند و اخیرا با همین تعیین خبرگان نیز مخالفت و سمپاشى کردند و بحمدا... با شکست مواجه شدند و امروز هم شما نباید از کید ساحران و وسوسه خناسان غافل باشید.

راه خود را با قدرت الهى و تعهد به اسلام بزرگ و قوت ایمانى و روحى ادامه دهید و به هیچ چیز الا مصالح اسلام و مسلمین فکر نکنید و در این صورت خداوند تعالى پشت و پناه شماست. لازم است به رهبر محترم آتیه یا شوراى رهبرى، تذکرى برادرانه و مخلصانه بدهم: رهبر و رهبرى در ادیان آسمانى و اسلام بزرگ چیزى نیست که خودبه خود ارزش داشته باشد و انسان را خداى نخواسته به غرور و بزرگ‌اندیشى خود وا دارد.» 

رئیس این مجلس تا سال 86، آیت‌ا... مشکینی بود که پس از رحلت ایشان، آیت‌ا...‌ هاشمی‌رفسنجانی سکاندار این مجلس شدند. در سال 89، آیت‌ا... ‌هاشمی‌رفسنجانی با کرسی ریاست خداحافظی کرد و آن را به آیت‌ا... مهدوی کنی سپرد.

اکنون باز هم قرار است انتخابات هیات رئیسه مجلس خبرگان برگزار شود و طی آن یا هیات رئیسه جدید انتخاب یا حضور اعضای قبلی تمدید شود. در روزهای گذشته برخی عنوان داشتند آیت‌ا... مهدوی کنی به دلیل عمل چشمی که داشته است، تمایلی برای پذیرفتن مجدد کرسی ریاست ندارد و در همان راستا عنوان می‌کردند که آیت‌ا... ‌هاشمی قصد بازگشت به کرسی ریاست مجلس خبرگان را دارد.

به هر حال همه منتظرند تا سه‌شنبه شود و با برگزاری انتخابات هیات رئیسه مشخص شود چه کسی بر کرسی ریاست می‌نشیند اما روز گذشته فرزند آیت‌ا... ‌هاشمی و یکی از نزدیکان آیت‌ا... مهدوی کنی به این گمانه‌زنی‌ها تاحدودی پاسخ دادند.

آیت‌ا...‌هاشمی به ریاست مجلس خبرگان  فکر نمی‌کند

فرزند رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت آیت‌ا... ‌هاشمی‌رفسنجانی گفته که حتی یک لحظه هم به بازگشت به ریاست مجلس خبرگان فکر نکرده است و قطعا کاندیدای ریاست مجدد بر این مجلس نخواهد شد. محسن ‌هاشمی درباره انتشار برخی اخبار مبنی بر احتمال کاندیداتوری مجدد آیت‌ا... ‌هاشمی‌رفسنجانی برای احراز ریاست مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: در گفت‌وگویی که با پدرم داشتم، آقای‌ هاشمی تاکید کردند که حتی یک لحظه هم به احراز مجدد ریاست مجلس خبرگان رهبری فکر نکرده است.

وی افزود: آقای‌ هاشمی گفتند که قطعا کاندیدای انتخاب ریاست مجلس خبرگان رهبری که روز سه‌شنبه برگزار می‌شود، نخواهد بود. فرزند آیت‌ا...‌ هاشمی‌ رفسنجانی تصریح کرد: پدرم همچنین از پذیرش ریاست مجلس خبرگان رهبری توسط آیت‌ا... مهدوی کنی، بار دیگر قدردانی و تشکر کرد. همچنین محمد‌ هاشمی، برادر و رئیس دفتر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام از کاندیداتوری آیت‌ا...‌ هاشمی‌ رفسنجانی در انتخابات ریاست مجلس خبرگان ابراز بی‌اطلاعی کرد. وی گفت: به عنوان رئیس دفتر آقای‌ هاشمی می‌گویم که از کاندیداتوری وی در انتخابات مجلس خبرگان اطلاعی ندارم.

مهدوی کنی مشکلی برای کاندیداتوری ندارد

از سوی دیگر حجت‌الاسلام سید مصطفی میرلوحی داماد آیت‌ا... مهدوی کنی درباره انتشار برخی خبرها مبنی بر عدم کاندیداتوری آیت‌ا... مهدوی کنی برای ادامه ریاست بر مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: شرایط ایشان برای ریاست بر مجلس خبرگان رهبری تغییری نکرده است. وی افزود: باید دید که چه رسانه‌هایی اخبار مبتنی بر عدم کاندیداتوری آیت‌ا... مهدوی کنی را منتشر کرده‌اند و از انتشار این گونه اخبار چه اهدافی دارند.

میرلوحی گفت: آیت‌ا... مهدوی کنی مشکلی برای کاندیداتوری در جهت ادامه ریاست بر مجلس خبرگان رهبری ندارند و شرایط ایشان هم تغییری نکرده است.

یک عضو مجلس خبرگان هم اظهار داشت:‌ آیت‌ا... ‌مهدوی‌کنی برای ریاست این مجلس کاندیدا می‌شوند و آقای‌ هاشمی‌ رفسنجانی در این باره گفته‌اند که بهترین گزینه برای ریاست مجلس خبرگان «آیت‌ا... مهدوی کنی» است.

آیت‌ا... محمد‌صادق حائری شیرازی افزود: با کاندیداتوری ایشان، آقای‌ هاشمی‌رفسنجانی از حضور در این عرصه صرف‌نظر و از زحمات آیت‌ا... مهدوی‌کنی تشکر کرده است.

نماینده ولی‌فقیه در استان فارس درباره اینکه از دیگر اعضای مجلس خبرگان کسی برای ریاست این مجلس کاندیدا می‌شوند؟ گفت:‌ گاهی برای اینکه حالت رقابت به وجود‌ آید افرادی بدون در نظر گرفتن نتیجه انتخابات، کاندیدا می‌شوند. عضو مجلس خبرگان رهبری یادآور شد:‌ اما معمولا در مقابل آیت‌ا... مهدوی‌کنی کسی کاندیدا نمی‌شود. 

امام جمعه سابق شهر شیراز در پایان خاطرنشان کرد:‌ بنابراین ریاست مجلس خبرگان رهبری در آینده بر عهده آیت‌ا... مهدوی کنی خواهد بود.

در عین حال روز گذشته رئیس دفتر آیت‌ا... مهدوی کنی با رد اظهارنظرهایی درخصوص کسالت وی گفت: ایشان مشکل جسمانی برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست مجلس خبرگان ندارند و از وضعیت جسمانی مطلوبی برخوردار هستند.

ابراهیم انصاریان درباره انتشار برخی خبرها مبنی بر عدم کاندیداتوری آیت‌ا... مهدوی‌کنی در انتخابات ریاست مجلس خبرگان رهبری به دلیل کسالت اظهار کرد: این خبرها صحت ندارد و ایشان مشکلی برای ادامه ریاست بر مجلس خبرگان ندارد. وی در عین حال افزود: کاندیداتوری یا عدم کاندیداتوری آیت‌ا... مهدوی‌کنی برای ریاست خبرگان، بر اساس آیین‌نامه در جلسه روز سه شنبه مجلس خبرگان که انتخابات هیات رئیسه برگزار می‌شود، مشخص خواهد شد./آرمان

 


ویدیو مرتبط :
بیانات امام خامنه ای در دیدار رئیس و اعضای مجلس خبرگان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

پایان ریاست هاشمی بر مجلس خبرگان / مهدوی کنی رئیس جدید



 

 

پایان ریاست هاشمی بر مجلس خبرگان / مهدوی کنی رئیس جدید

 

هاشمی کاندیدای ریاست خبرگان نشد و مهدوی کنی با 63 رای از سوی اعضای مجلس خبرگان، به عنوان رئیس جدید انتخاب شد/ هاشمی براساس گفته های قبلی خود در صورت کاندیداتوری مهدوی کنی، کاندیدا نخواهد شد و همین اتفاق نیز در جلسه امروز خبرگان روی داد و اعضای این مجلس به تنها کاندیدای ریاست یعنی مهدوی کنی رای دادند.

هاشمی رفسنجانی از ریاست مجلس خبرگان رهبری کنار گذاشته شد.

با رای 63 نماینده مجلس خبرگان رهبری  محمد رضا مهدوی کنی به عنوان رئیس مجلس خبرگان رهبری انتخاب شد.

هاشمی رفسنجانی نیز کاندیدای ریاست مجلس خبرگان رهبری نشد. با این اقدام، ریاست اکبر هاشمی رفسنجانی بر مجلس خبرگان رهبری به پایان رسید.

هاشمی براساس گفته های قبلی خود در صورت کاندیداتوری مهدوی کنی، کاندیدا نخواهد شد و همین اتفاق نیز در جلسه امروز خبرگان روی داد و اعضای این مجلس به تنها کاندیدای ریاست یعنی مهدوی کنی رای دادند.

هاشمی: اگر آیت‌الله مهدوی‌كنی نامزد ریاست شود كاندیدا نمی‌شوم / برای ریاست خبرگان اقدامات سازماندهی شده ناصواب صورت گرفت

رئیس مجلس خبرگان رهبری گفت: در صورتی كه آیت الله مهدوی كنی نامزد ریاست خبرگان شوند، داوطلب این پست نخواهم شد و از آقای مهدوی كنی حمایت می‌كنم.

آیت‌الله اكبر هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس خبرگان رهبری كه در آیین گشایش نهمین اجلاسیه رسمی دوره چهارم این مجلس سخن می‌گفت با اشاره به انتخابات هیئت رئیسه جدید مجلس خبرگان رهبری كه امروز برگزار می‌شود اظهار داشت: در طول ماه‌های اخیر در خصوص انتخابات هیئت رئیسه خبرگان در رسانه‌ها غوغایی شد كه همه چیز را تحت تأثیر قرار داد كه این موضوع مضر است.

وی افزود: نباید اجازه داد نوعی تلقی اختلاف در خبرگان در جامعه سرایت كند و تصور من این بود كه برای ریاست خبرگان اقدامات سازماندهی شده ناصواب صورت گرفته است.

رئیس مجلس خبرگان رهبری گفت: دو سال پیش در انتخابات هیئت رئیسه از آیت‌الله مهدوی كنی خواستم كه نامزد شود و حتی آقای طبسی مكرر با ایشان صحبت كردند كه این مسئولیت را بپذیرند اما ایشان نپذیرفتند.

هاشمی رفسنجانی افزود: آن روز حقیقتا برای این ماندم كه رفتاری فراجناحی را در این نهاد مقدس انجام دهم تا خبرگان برای همگان مایه امید و دلخوشی باشد.

وی ادامه داد: در مجلس خبرگان رهبری بیش از 80 مجتهد عادل و با صلاحیت حضور دارند كه سرمایه خوبی برای نظام و كشور ما هستند و بروز تفرقه یا نمایش یك تفرقه در این مجموعه بسیار مضر است.

رئیس مجلس خبرگان رهبری اظهار داشت:‌ در ماه‌های اخیر كارهایی صورت گرفت كه احساس خطر كردم و به آقای امامی كاشانی گفتم كه با آقای مهدوی كنی صحبت كند و ایشان پیشنهاد مرا به آقای مهدوی كنی مطرح كردند و گفتم كه از آیت‌الله مهدوی كنی حمایت می‌كنم و قصدم این بود كه مسئله را از این طریق حل و از تفرقه در خبرگان جلوگیری كنم.

هاشمی رفسنجانی ادامه داد: آیت‌الله مهدوی كنی بحث كسالت و كهولت سن را مطرح كردند اما نظر ما این بود كه هیئت رئیسه هم در مدیریت مجلس به ایشان كمك می‌كند و در زمان آیت‌الله مشكینی هم اینگونه بود اما جواب روشنی از آیت‌الله مهدوی كنی نرسید و ایشان مراعا كرده بودند.

وی اضافه كرد: اكنون نیز اعلام می‌كنم اگر آیت الله مهدوی كنی حاضر باشند مسئولیت خبرگان را بپذیرند قطعاً بنده نمی‌آیم تا این نهاد مقدس آسیب نبیند و هر یك از آقایان نیز كه حاضر باشند می‌پذیریم و همراهی می‌كنم.

رئیس مجلس خبرگان رهبری در ادامه سخنانش به ذكر نكاتی در خصوص حضورش در انتخابات دوره چهارم مجلس خبرگان رهبری پرداخت و گفت: بنده در هیچ موردی پیش و بعد از انقلاب نامزد پست و مقامی نبودم و پذیرش مسئولیتها بر اساس تكلیف یا فشار بوده است.

هاشمی رفسنجانی افزود: در انتخابات نهم شرایطی دیدم كه تصمیم گرفتم دیگر در هیچ انتخاباتی شركت نكنم اما مردم را به حضور پرشور در این صحنه ترغیب نمایم اما در انتخابات خبرگان اعضای جامعه روحانیت از جمله آقایان مهدوی كنی و یزدی نزد من آمده و اصرار كردند كه وارد صحنه شوم.

وی اضافه كرد: دوستان نیامدن به صحنه انتخابات را مساوی با خطر می‌دانستند اما با این وجود خدمت آقا رسیدم و نظر رهبر معظم انقلاب را جویا شدم كه ایشان از طریق آقایان طبسی و روحانی این پیام را رساندند و فرمودند حضور بنده در این صحنه تعین و واجب است.

"بنده تأكید داشتم كه با وجود 80 نفر از آقایان در صحنه انتخابات حضور من واجب نیست اما با توجه به تأكیدات رهبری و فراهم شدن مقدمات كار پذیرفتم و به صحنه آمدم و نامزد انتخابات شدم كه البته مانند انتخابات نهم بداخلاقی‌هایی هم دیدم اما محدودتر بود. "

رئیس مجلس خبرگان رهبری گفت: بنده عاشق و شیفته هیچ پست و مقامی نیستم و فكر می‌كنم زمان آن است كه تجربیات خود را مكتوب كنم و عشقم این است كه خاطرات خود را مدون كنم اما هرجا لازم باشد تا نفس دارم در خدمت انقلاب هستم و از هیچ كاری دریغ نمی‌كنم.

هاشمی رفسنجانی در پایان نیز متذكر شد كه با توجه به اعلام دفتر آیت‌الله مهدوی كنی مبنی بر نامزدی برای ریاست خبرگان، اكنون منتظر است كه آیت‌الله مهدوی كنی رسما اعلام كند كه وارد انتخابات می‌شود تا وی از كاندیداتوری كناره‌گیری كند و انتخابات هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری انجام شود.

مهدوی کنی

محمدرضا مهدوی کنی متولد ۱۳۱۰  پیش از انقلاب اسلامی از روحانیون مخالف حکومت پهلوی بود و پس از انقلاب یکی از ۵ روحانی بود که هسته اصلی شورای انقلاب را تشکیل داد.

وی پس از آن به عنوان وزیر کشور (در دولت‌های شورای انقلاب، رجایی و باهنر) و نخست‌وزیر موقت (پس از ترور رجایی و باهنر) انتخاب شد.

مهدوی کنی در حال حاضر دبیرکل جامعه روحانیت مبارز مهم‌ترین حزب اصول‌گرای ایران و رئیس دانشگاه امام صادق است.

مهدوی کنی پس از پیروزی انقلاب سمت‌های مختلفی را عهده‌دار بوده‌است که از جمله آنها می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

مسؤولیت‌های گذشته مهدوی کنی:

- عضویت در حلقه اولیه شورای انقلاب از طرف امام خمینی

-  سرپرستی کمیته انقلاب اسلامی (به عنوان اولین نهاد انقلابی مسلح برای حفظ انقلاب )

- عضویت به عنوان فقیه در شورای نگهبان قانون اساسی (دو مرتبه)

- نمایندگی امام خمینی در هیات حل اختلاف مسؤولان نظام

- وزارت کشور در کابینه‌های رجایی و باهنر

-  نخست وزیری پس از ترور محمدعلی رجایی و محمدجواد باهنر

-  عضویت در ستاد انقلاب فرهنگی به حکم امام خمینی

- عضویت در شورای عالی انقلاب فرهنگی به حکم امام خمینی و  آیت الله خامنه‌ای

- عضویت در شورای بازنگری قانون اساسی

- ریاست مرکز رسیدگی به امور مساجد

- عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام...../تحلیل:عصرایران