اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

چه کسی باید داعش را متوقف کند؟



اخبار,اخبار بین الملل, گروه تروریستی داعش

گروه تروریستی داعش یک سال پس از اعلام خلافت‌اش در سوریه و عراق، قوی‌تر از هر زمان دیگری است. ائتلاف بین‌المللی نیز با وجود دستاوردهای مقطعی، موفق به سرکوب این گروه تروریستی نشده است.

شبکه خبری دویچه‌وله در یک سالگی اعلام خلافت خودخوانده داعش نوشته است: جنگجویان گروه تروریستی داعش در یک سالگی خلافت خودخوانده‌شان سر انسانی را که از تن‌اش جدا کرده‌اند، بر بالای دروازه یک کارخانه تولید گاز در نزدیکی شهر لیون فرانسه آویزان می‌کنند؛ در شهر سوسه تونس در ساحل جهانگردان را به گلوله بسته آنها را می‌کشند و در کویت مسجد شیعیان را منفجر می‌کنند.

سه حمله تروریستی در سه قاره در فاصله تنها دو ساعت.

این سوءقصدها یک پیام روشن دارد: ما در همه جا هستیم و می‌توانیم هدفمندانه سوءقصدهای خود را به انجام برسانیم.

هنگامی که ابوبکر بغدادی یک سال پیش اعلام خلافت کرد و خود را خلیفه نامید، جنگجویان داعش هنوز هم در عراق و سوریه متمرکز بودند. به سرعت آنها بخش‌های بزرگی از شمال عراق را تحت کنترل خود در آوردند. با تسلط بر موصل در عراق و رقه در سوریه، این گروه موفق شد ساختار منسجمی ایجاد کند و از آنجا مناطق تحت نفوذش را گسترش دهد.

روند رو به گسترش نفوذ تروریست‌ها
امروز نقشه خاورمیانه تغییر شکل داده است. نفوذ این گروه تروریستی در مناطق درگیر جنگ‌های خونین در سوریه و عراقِ هنوز هم بی‌ثبات، در حال گسترش است.

در اوایل اکتبر سال گذشته میلادی (۲۰۱۴) شبه‌جزیره سینا در مصر اعلام خلافت کرد و چند روز بعد از آن بخش‌هایی از لیبی به داعش پیوست. با وجود همه تلاش‌های بین‌المللی هنوز هم بعد از یک سال این گروه قوی‌تر از هر زمانی دیگری در حال پیشروی است. در آغاز هیچ‌کس حتی نمی‌توانست تصور کند که داعش به این سرعت پیشروی کند و این حجم از جنگجو از خارج به آن بپیوندد.


به دست آوردن قدرت پس از شکست
در حال حاضر در سطح بین‌المللی چندین کشور به منظور عقب راندن داعش که جنگجویانش حدود ۳۵ هزار نفر تخمین زده می‌شوند، مشترکا مبارزه می‌کنند.

روزانه ۵ / ۷ میلیون دلار صرف حملات هوایی آمریکا علیه مواضع داعش می‌شود. از طریق زمینی، ارتش عراق با حمایت شبه‌نظامیان شیعه، برخی شورشیان سوری و ارتش این کشور و نیز پیشمرگه‌های کرد علیه جنگجویان داعش می‌جنگند. این نیروها با هم موفق شدند تروریست‌ها را در کوبانی سوریه و تکریت عراق شکست دهند.

اما در هفته‌های اخیر داعش دوباره موفق شد تا نفوذش را، که در بسیاری از مناطق عراق و سوریه از دست داده بود، دوباره گسترش دهد. در مرکز رمادی در عراق ارتش این کشور برای سومین بار ناکام بود. در سوریه نیز ارتش شهر تاریخی پالمیرا را به افراطی‌ها واگذار کرد. همچنین در روزهای اخیر، درگیری‌های سنگین در کوبانی و تکریت گزارش شده است.

چرا مبارزه علیه داعش و عقب راندن‌اش تا به حال نتیجه چندانی نداده است؟ معمولا پاسخ به این سوال چنین است: «داعش دشمنی به غایت پیچیده است؛ دشمنی پرتحرک با امکان مانور که بر پیشبرد جنگ متعارف، چریکی، تبلیغ و تهییج نیروهای خود و بر عملیات تروریستی تسلط دارد.»


  اخبار  بین الملل  -  ایسنا 


ویدیو مرتبط :
ماشین جنگی داعش چرا متوقف نمی شود؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آیت الله هاشمی: اگر دل مردم عراق با حکومت بود داعش متوقف شده بود



اخبار,اخبار سیاسی, هاشمی رفسنجانی


 اخبار سیاسی  - آیت الله هاشمی: اگر دل مردم عراق با حکومت بود داعش متوقف شده بود /هر انقلابی در فردای پیروزی خود گرفتار تند روها و افراطی ها می شود

آیت الله هاشمی رفسنجانی شامگاه یکشنبه 22 تیرماه و در سالروز ولادت امام حسن مجتبی(ع) میزبان گروهی از روحانیون و دیگر اقشار مردم روزه دار بود که نماز مغرب و عشا را به امامت او به جا آوردند و همراه رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، روزه خود را افطار کردند.

به گزارش «تیک»، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در این دیدار از تشدید اختلافات میان فرقه های اسلامی به شدت ابراز تاسف کرد و به روحانیون شیعه توصیه کرد از طرح مباحث اختلاف انگیز خودداری کنند زیرا جامعه اسلامی بیش از هر زمان دیگری به وحدت نیاز دارد.

وی یادآور شد: افراط ها با گفتار ها شروع می شوند و به مرور کار به جایی می رسد که گروهی مانند داعش سر بر می آورد که دست به رفتارهای عجیب و غریب می زند.

هاشمی رفسنجانی گفت: محور اختلافات بر دو موضوع خلافت و حجیت بوده اما اکنون موضوع اول را باید پیوسته به تاریخ دانست و بر سر آن مناقشه نکرد. موضوع حجیت را نیز با گفت و گو می توان مورد بحث قرار داد.

او گفت: باید بررسی کنیم که چه اتفاقی افتاده که در کشوری مانند مالزی هم این قدر علیه تشیع تبلیغ می شود در حالی که تا چندی پیش به شیعیان بسیار علاقه داشتند.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: هر انقلابی در فردای پیروزی خود گرفتار تند روها و افراطی ها و هیجانات می شود که اگر مهار نشوند چه بسا اصل انقلاب را تهدید کند.

وی گفت: ما نیز در ابتدای انقلاب گرفتار همین جریانات شدیم که اگر مهار نشده بودند نقشه های تجزیه خواهانه و تفرقه افکنانه بسیاری در سر داشتند اما با درایت امام و یاری همراهان خوب ایشان و همکاری مردم اوضاع عادی شد و به نیروهای افراطی مجال داده نشد.

هاشمی رفسنجانی با اشاره به سرنوشت بهار عربی در منطقه گفت: بهار عربی در اصطلاح خودشان یا بیداری اسلامی - آن گونه که ما نام گذاشتیم - نیز به همین بلیه مبتلا شد. در مصر کار به دست اخوان المسلمین افتاد و با این که این گروه افراطی نبود اما با سلفی ها متحد شدند و همین موجب شد که مردم از انقلاب خود پشیمان شوند و حالا همان ها به قفس افتادند.

وی درباره گروه داعش در عراق نیز یادآور شد: افراطی گری اینها واقعا عجیب و غریب است و تنها تهدید شیعیان نیستند و همین حالا زندگی را برای سنی ها هم جهنم کرده اند و مثلا می گویند اگر در نماز جمعه شرکت نکنید 50 ضربه شلاق می زنیم یا فروش لباس زنانه ممنوع است. اما اگر دل مردم عراق با حکومت بود اینها نمی توانستند این موفقیت ها را کسب کنند و شهری مثل موصل را با آن جمعیت و قدمت زیاد به تصرف خود درآورند یا تکریت را در اختیار بگیرند.

آیت الله هاشمی رفسنجانی تقسیم قدرت میان سه طیف مذهبی و سیاسی در قانون اساسی عراق را lمنصفانه توصیف کرد و گفت هم ایران همکاری کرد و هم آمریکایی ها و این قانون اساسی تدوین شد که به موجب آن ریاست جمهوری به کردها می رسد و رییس مجلس سنی و نخست وزیر شیعه است و در دولت عراق هم به هر یک سهم دادند اما حالا این داعش است که در عراق بازی را به هم زده است چون افراط اگر مهار نشود همه دستاوردها را بر باد می دهد.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام یادآور شد: افراط به نفع هرج و مرج طلبان است و نباید اجازه داد در میان شیعیان نیز افراطی گری رواج پیدا کند. وی توصیه کرد یک بار قرآن را با نگاه اعتدالی بخوانید تا دریابید تا چه اندازه از افراط گری برحذر داشته است.

به گزارش عصر ایران در این دیدار روحانیون مختلف، اعم از واجد مقام سیاسی یا صرفا شاغل در امور مذهبی حضور داشتند که در میان آنان حضور علی یونسی دستیار ویژه رییس جمهور که محل مراجعه حاضران بود و کنار هاشمی نشسته بود، بیش از دیگران جلب توجه می کرد.

از نکات حاشیه ای قابل ذکر در پایان این ضیافت این که از میهمانان خواسته شد سه جلد کتاب مربوط به دیدگاه های آیت الله درباره آزاد اندیشی، ویژه نامه جشن پیروزی در انتخابات 24 خرداد 92 و روزشمار مربوط به وقایع سال 88 را دریافت کنند ولی کتاب آخر عملا در اختیار اکثریت حاضران قرار نگرفت.
 اخبار سیاسی - تیک