اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

چه کسی اولین‌ بار حج به جا آورد؟


یکی از سوالاتی که به ویژه همزمان با فرا رسیدن موسم حج مطرح می‌شود این است که چه کسی اولین بار عمل عبادی حج را به جای آورد؟

خبرگزاری ایسنا: یکی از سوالاتی که به ویژه همزمان با فرا رسیدن موسم حج مطرح می‌شود این است که چه کسی اولین بار عمل عبادی حج را به جای آورد؟

 از احادیث و روایات متعدد، به دست می‌آید که انجام مراسم حج برای نخستین بار، از سوی حضرت آدم علیه السلام واقع شد و حج ایشان، پس از پذیرفته شدن توبه‌اش بود و او، در ماه ذی‌الحجّه الحرام، این عمل عبادی را به جای آورد1".

چگونه سنت حج در میان اولاد ابراهیم(ع) رواج یافت؟

در زمان حضرت ابراهیم علیه السلام و فرزندش حضرت اسماعیل علیه السلام، که آن دو به امر پروردگار متعال، خانه خدا را تجدید بنا نموده بودند، در ایام ذی حجّه مراسم حج را به جای آوردند2" و این سنّت الهی در میان اولاد و احفاد حضرت اسماعیل علیه السلام تا صدها سال برقرار بود، تا این‌که مردم جزیرة العرب به تدریج به کفر و شرک روی آورد و خانه خدا را بتکده خویش قرار دادند، ولی مراسم حج را به خاطر افتخار و مزیت خویش نگه داشتند.

از کی ذی الحجه، ماه حج نام گرفت؟

به هر روی، عرب‌های جزیرة العرب برای گریز از حرمت ماه‌های حرام، ترفندهای گوناگونی به کار بستند. آنان بنابرقولی، ماه‌های ذی‌القعده و ذی‌الحجّه را ماه‌های حرام می‌شمردند و سپس ماه محرم را حلال اعلام کرده و ماه صفر را به جای آن حرام می‌شمردند؛ تا این که هم حرمت سه ماه را نگه داشته و هم به مدت یک ماه در میان آن‌ها، فرصت جنگ و جدال و غارت داشته باشند.

در قرآن کریم، در این باره آمده است: "یعنی همانا فراموشی در کفر عصر جاهلیت، بسیار بود که بدان جهت گمراه می‌شدند آنانی که کفر ورزیده بودند، به طوری که ماه حرام را در سالی حلال و در سال دیگر حرام می‌شمردند، تا پایمال کنند شمار آن چه را که خداوند متعال حرام کرده است. پس حلال می‌شمردند آن ماه‌هایی را که خداوند حرام کرده بود. بدین ترتیب کردار زشت‌شان بر آنان آراسته می‌گردید3".

بدین گونه ماه‌های حرام و ایام حج را دستخوش هواهای نفسانی خود قرار داده و سنت الهی را تعطیل کردند. اما با ظهور اسلام و آزاد سازی مکه معظمه به دست توانای رسول خدا(ص) از سنت شکنی عرب‌ها جلوگیری شد و ماه حج و زیارت خانه خدا به جای اصلی‌اش برگشت4".

عرب‌های جزیرة العرب در سال هشتم هجری، حج را در ذی‌القعده انجام دادند، اما در سال نهم و دهم قمری آن را در ماه ذی حجّه به جای آوردند و در حجة‌الوداع، که رسول خدا (ص) در ذی حجّه سال دهم هجری به زیارت خانه خدا رفته بود، همان ماه را برای همیشه، ماه انجام حج واجب قرار داد و در ضمن خطبه‌ای فرمودند: همانا زمان، به مانند هیاتی که خداوند در آفرینش زمین و آسمان به وجود آورد، به جای اصلی‌اش برمی‌گردد. به این صورت که هر سال 12 ماه دارد و چهار ماه از آن‌ها حرام است که سه ماه پشت سر هم ذی قعده، ذی حجّه و محرم و چهارمین ماه رجب که میان جمادی و شعبان قرار گرفته است5". از آن هنگام، مراسم حج، همه ساله در ذی الحجه برگزار می‌گردد.

منابع برخی روایات:


1. بحارالانوارعلامه مجلسی، ج 11، ص 178 و ج 98، ص 189.

2. همان،ج 21، ص 99 و مجمع االبیان فضل بن حسن طبرسی، ج 2-1، ص 39.

3. سوره توبه (9)، آیه 37.

4. بحارالانوار، ج 53، ص 39.

5. مجمع البیان، ج 6-5، ص 45.


ویدیو مرتبط :
اولین ویدیوها از حادثه حج

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اولین گروه از زائران حج تمتع به مدینه منوره اعزام شدند



رئیس سازمان حج و زیارت ,مکه

اولین گروه از زائران حج تمتع به مدینه منوره اعزام شدند

اولین گروه از زائران حج تمتع ۹۲ به مدینه منوره اعزام شدند و این گروه از زائران می‌توانند نماز صبح خود را در مدینه منوره اقامه کنند.

مراسم بدرقه اولین گروه از زائران حج تمتع 92 با حضور حجت‌الاسلام و المسلین قاضی عسگر نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت، سعید اوحدی رئیس سازمان حج و زیارت و جمعی از مسئولین این سازمان برگزار شد.

در این مراسم همچنین رسولی‌نژاد رئیس فرودگاه‌های کشور، پهلوانی مدیرعامل سازمان هواپیمایی و سرهنگ مهری رئیس پلیس فرودگاه‌های کشور حضور داشتند.

اولین گروه زائران که شامل 246 نفر از زائران تهرانی بودند، ساعت یک بامداد به مدینه منوره اعزام شدند و از آنجایی که پروازها به شهر مدینه منوره صورت می‌گیرد، این زائران می‌توانند نماز صبح روز شنبه 24 شهریور را در سرزمین پیامبر(ص) اقامه کنند.

آغاز اعزام‌های حج امسال از امروز آغاز شد و مدت اقامت زائران در مکه مکرمه و مدینه منوره در مجموع 30 تا 36 روز است./فارس