اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

چه کسانی کاندیدای نهایی انتخابات آمریکا می شوند؟ / «سه شنبه بزرگ» همه چیز را مشخص می کند



اخبار بین الملل,خبرهای بین الملل,رقابت‌های انتخاباتی آمریکا

دونالد ترامپ همچنان پیشتاز رقابت‌های درون حزبی جمهوریخواهان است. این در حالی است که در انتخابات درون حزبی جمهوری خواهان در کارولینای جنوبی، مارکو روبیو و تد کروز با فاصله بسیار نزدیکی در رتبه‌های دوم و سوم قرار گرفتند.

شاید بزرگ‌ترین تحول در کمپ جمهوری خواهان انصراف جب  بوش از رقابت‌های انتخاباتی بود. البته این انصراف چندان دور از ذهن نبود. خصوصاً بعد از آن که او در یکی از سخنرانی‌های انتخاباتی خود ملتمسانه به  حاضران گفت «لطفاً مرا تشویق کنید». شرایط او به شکلی بود که هیچ شور و شوقی در کمپین انتخاباتی خود نمی دید و قطعاً در میان رأی دهندگان حزبی هم جایگاه مناسبی نداشت. در نتیجه برادر رئیس‌جمهور سابق آمریکا  و پسر رئیس جمهور اسبق بعد از ناکامی‌های فراوان در 4 ایالت  مجبور شد انصراف دهد.

برادر کوچک‌تر جورج بوش بعد از انصراف در میان حامیان مالی‌اش لب به اعتراف گشود و گفت: «من متاسفم از اینکه آن‌گونه که من از زمانی که کمپین خود را آغاز کردم و مدنظر داشتم، نشد». من در مراحل ابتدایی مبارزات نتوانستم آن توجهی که مورد نیاز بود را جلب کنم و احساس کردم که این موضوع موضوع مهمی بود که بدون وجود یک مسیر و راه روشن برای پیروز شدن، حرکتم را ادامه ندهم».

 جب بوش، فرماندار سابق فلوریدا، تنها ۸ درصد از آرای جمهوری‌خواهان در کارولینای جنوبی را به‌دست آورد در حالی که دونالد ترامپ، نامزد جنجالی و پیشرو جمهوری‌خواهان، مارک روبیو و تد کروز سه نامزد برتر این حزب هستند.  روبیو، سناتور جوان اهل فلوریدا، با کسب ۲۲ درصد از آرا باز هم مثل ۲ ایالت قبلی شگفتی آفرینی کرد.  پیش‌بینی می‌شود آرای جب بوش نیز به سبد روبیو بریزد و او در ایالت‌های بعدی در میان نامزدهای جمهوری‌خواه وضعیت بهتری پیدا کند. حتی شادی ترامپ را هم شکست دهد. البته ربیو در مقابل ایران و توافق هسته‌ای مواضع به مراتب سرسختانه تری نسبت به ترامپ دارد.

رقابت نامزدهای حزب جمهوری‌خواه آمریکا تا این جای کار به نفع نامزد جنجالی این حزب یعنی ترامپ بوده است. «دونالد ترامپ» تا این جا موفق شده است در سه رقابت از چهار رقابت درون حزبی پیروز شود. البته باید  منتظر بود تا دید در  12 ایالت در روز «سه‌شنبه بزرگ»  چه اتفاقی میافتد؟ اگر ترامپ بتواند همچنان  پیشتازی خود را حفظ کند باید کار حزب جمهوری خواه را تمام شده حساب کرد. شاید به همین دلیل باشد که بزرگان حزب تلاش کردند جب بوش انصراف دهد  و سبد رأی او را به سمت روبیو که مورد حمایت بزرگان پشت پرده حزبی است بکشانند. 

شاید جمهوری‌خواهان در آخرین تلاش‌ها بخواهند با  کنار زدن ترامپ اندک اعتبار باقی مانده حزب خود را بر سر روبیو قمار کنند. با این وجود هنوز هم  نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد 46 درصد آمریکایی‌هایی که واجد شرایط رأی دادن هستند، نظر «بسیار نامطلوبی» نسبت به ترامپ و شعارهای تبلیغاتی او دارند.

شاید همین رأی منفی ترامپ موجب شده است بسیاری از جمهوری‌خواهان قدیمی فشار بیاورند که دیگر نامزدهای باقی مانده هم به نفع روبیو کنار روند.  اما هنوز هم ترامپ مورد توجه ترین چهره‌ی انتخابات آمریکا است.

ترامپ از چهره‌های مهم صنعت املاک و مستغلات آمریکا یا به قول ما ایرانی‌ها «بساز بفروش» است. او پیش از این یکی  از ستاره‌های مورد علاقه رسانه‌های سرگرمی و زرد آمریکا بوده است. 

حضور ترامپ آن قدر برای سیستم رسمی آمریکا نگران کننده شده است که حتی رئیس سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) را وادار به اظهار نظر هشدار آمیز کرده است. مایکل هیدن گفته است که  این احتمال وجود دارد که در صورت روی کار آمدن دونالد ترامپ به عنوان رئیس‌جمهور، ارتش آمریکا از اجرای برخی از دستورات وی سرپیچی کند.

به نوشته روزنامه واشنگتن پست، مایکل هایدن، رئیس سابق سیا که بین سال‌های 1999 تا 2005 ریاست آژانس امنیت ملی آمریکا را هم در دست داشت، گفت که اظهارات دونالد ترامپ جمهوری‌خواه که برای رسیدن به پست ریاست جمهوری تلاش می‌کند، سؤالات بسیاری را بر می‌انگیزد. هیدن بر این نکته تاکید دارد که  اگر ترامپ بخواهد پس از پیروزی هم مطابق سخنانش در کارزارهای انتخاباتی عمل کند، من شخصاً بسیار نگران می‌شوم.

گویا اظهارات ترامپ در مورد رسمیت بخشیدن به شکنجه بازداشت شدگان توسط ارتش آمریکا این نگرانی را ایجاد کرده است. ترامپ اوایل ماه جاری در کارولینای جنوبی گفته بود که وی از روش بازجویی غرق مصنوعی (القای حس خفگی با ریختن آب بر سر مظنون) و تکنیک‌های بازجویی مشابه آن حمایت می‌کند چرا که منجر به دریافت اطلاعات حیاتی از تروریست‌ها می‌شود. البته این تنها اظهارات جنجالی ترامپ نیست. پیش از این او برخی اظهارات نژادپرستانه هم داشته است  و مستقیماً به مهاجران خصوصاً مکزیکی‌ها توهین کرده است. البته در کنار این موارد، ترامپ خود را دوست نزدیک نتانیاهو می‌داند.  او در مصاحبه با روزنامه عبری زبان «هایوم» که از حامیان دولت «بنیامین نتانیاهو» است، گفت که خود را بزرگ‌ترین دوست تل آویو خواند.

پیروزی پوپولیسم کلینتون بر سوسیالیسم سندرز درمیان سیاه‌پوستان
کمپین هیلاری کلینتون بعد از شکست  در ایالت نیوهمشایر و پیروزی بسیار شکننده و ضعیف در ایالت نوادا توانست با پیروزی نسبتاً خوبی در ایالت کارولینای جنوبی اندکی روحیه خود را حفظ کند. البته یکی از دلایل پیروزی هیلاری کلینتون در این شهر این است که  اکثریت سیاهپوست این ایالت معمولاً در انتخابات به افراد مشهورتر رأی می‌دهد.

برنی سندرز که توانسته بود تاکنون پدیده‌ای متفاوت در انتخابات آمریکا باشد در این ایالت نتوانست روند خوب قبلی خود را حفظ کند. البته پیش از این هم بسیاری از تحلیلگران بر این اعتقاد بودند که پاشنه آشیل کمپین انتخاباتی این سناتور سوسیالیست عدم ارتباط ارگانیک و سیستماتیکش با سیاهپوستان است. سیاهپوستان در آمریکا خصوصاً در ایالت کارولینای جنوبی به نوعی جز اقشار حاشیه‌ای محسوب می  شوند که چندان در روندهای اصلی سیاست و اجتماع نقش آفرینی ندارند. اما در زمان انتخابات به صورت توده وار رأی می‌دهند. کمپین هیلاری کلینتون از ماه‌ها قبل روی رأی پوپولیستی خود در میان سیاهپوستان حساب کرده بود. ازاین‌رو با شعارهای پوپولیستی توانست رأی آنان را به سمت خود جذب کند.

در مقابل کمپین سندرز که بیشتر روی جوانان  دانشگاهی و تحصیل کرده ناراضی از نظام سرمایه داری تمرکز کرده، نتوانسته رابطه‌ای با توده‌های بی شکل سیاهپوستان برقرار کند. در واقع سندرز در این ایالت از پوپولیسم هیلاری کلینتون شکست خورد. در کنار این موضوع مشارکت پایین جوانان در انتخابات مقدماتی کارولینای جنوبی   نقطه ضعف بزرگ برنی سندرز محسوب می‌شود.

کارولینای جنوبی بعد از آیووا، نیوهمشایر و نوادا چهارمین ایالتی بود که انتخابات مقدماتی ریاست جمهوری آمریکا  در میان اعضای حزب دموکرات در آن برگزار می‌شد.

این برای نخستین بار بود که هیلاری کلینتون  در انتخابات مقدماتی 2016   درون حزبی، توانسته است اندکی فاصله خود را با سندرز بیشتر کند.  کلینتون توانست با کسب 73 درصد آرا در کارولینای جنوبی موفقیت بیشتری نسبت به ایالت‌های قبلی کسب کند. البته پیش از برگزاری این انتخابات از ماه‌ها قبل، قابل پیش بینی بود که هیلاری کلینتون با توجه به سرمایه گذاری طولانی مدت بر روی سیاهپوستان که جز اقشار حاشیه‌ای و کمتر سیاسی آمریکا هستند، می‌تواند در میان آنان رأی بیشتری را کسب کند.

لازم به ذکر است که هیلاری کلینتون در انتخابات مقدماتی 8 سال پیش در مقابل  باراک اوباما شکست خورده بود. اما طبیعی است که  در 8 سال قبل بسیاری از همین سیاهپوستان به خاطر اوباما هیلاری کلینتون را کنار گذاشته بودند. اما سندرز با وجود این که به طبقات فرودست توجه بیشتری نشان می‌دهد مزیت رقابتی رنگ پوست اوباما نسبت به هیلاری کلینتون را نداشت. بلکه نسبت به کلینتون برای سیاهپوستان ناشناخته‌تر بود و در نتیجه در مقابل  کلینتون شکست خورد.

با این حال، برخی نیز بر این اعتقاد هستند که تمرکز  کمپین برنی سندرز بیشتر بر روی «سه شنبه بزرگ» بوده است تا کارولینای جنوبی. در واقع سندرز از قبل هم پیش بینی می‌کرد که نتواند در کارولینای جنوبی موفقیتی کسب کند بیشتر تمرکز اصلی خود را بر روی  11 ایالتی گذاشته بود که  قرار است در سه شنبه این هفته و در حساس‌ترین مرحله از انتخابات درون حزبی دموکرات‌ها برگزار شود.

در واقعاً این سه شنبه بزرگ به نوعی شاید تکلیف انتخابات درون حزبی دموکرات‌ها را روشن کند. یا هیلاری کلینتون پیروز می‌شود یا سندرز با یک شگفتی خودش را می‌تواند به رقابت‌های انتخاباتی بازگرداند.  کمپین هیلاری کلینتون  الان با یک روحیه مضاعف به پیش می‌رود.  آنان پیروزی خود در کارولینای جنوبی را در  آستانه انتخابات مقدماتی سه شنبه بزرگ، دستاورد مهمی می‌دانند که شاید مقدمه پیروزی نهایی باشد. اما برنی سندرز هم چندان امید نیست. بلکه با برنامه ریزی مدون و با سازمندهی از پایین امیدوار است که بتواند همچنان یک رقیب جدی برای هیلاری کلینتون باشد.


بر اساس قوانین انتخاباتی آمریکا گزینه نهایی دو حزب بزرگ یعنی جمهوری خواهان دموکرات‌ها نهایتاً باید در نیمه دوم ژوئیه سال جاری (تیر ماه 1395) مشخص شود. البته شاید قبل از آن نیز نامزدهای رقیب به نفع یکدیگر کنار بروند و این امر موجب زودتر روشن شدن نامزد نهایی شود. انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در آبان ماه سال آینده برگزار خواهد شد.

اخبار بین الملل - انتخاب

 


ویدیو مرتبط :
نامزدهای نهایی انتخابات ریاست فیفا مشخص شدند

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آیا «سه شنبه بزرگ» کاندیداهای نهایی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را مشخص کرد؟



 اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل, انتخابات ریاست جمهوری آمریکا

برای هر ایالت به نسبت جمعیت، شماری «دلیگیت» (delegate)، به معنی وکیل، نماینده یا رأی ایالتی، در نظر گرفته شده و در واقع مردم به جای انتخاب مستقیم نامزدهای مد نظرشان، به این وکلا رأی می‌دهند و بعد این وکیل‌ها هستند که نامزد حزب را انتخاب می‌کنند.

 انتخابات مقدماتی ریاست‌جمهوری آمریکا درست به مانند انتخابات اصلی این کشور فرآیند پیچیده ای دارد.  این روند تقریبا در هیچ ایالتی عینا مشابه ایالت دیگر نیست. در برخی ایالت‌ها از طریق صندوق رأی نامزد منتخب مشخص می‌شود و در برخی دیگر در جریان نشست انجمن حزبی؛ در برخی ایالات برنده، تمام آرای حزبی را از آن خود می‌کند. در ایالاتی دیگر بخشی را به صورت پاداش پیروزی و بخش دیگر را به نسبت آرا و در شماری از ایالات هم آرای حزبی عینا بر اساس نسبت تعداد رأی‌های شرکت‌کنندگان تقسیم می‌شود.

اما به طور کلی، برای هر ایالت به نسبت جمعیت، شماری «دلیگیت» (delegate)، به معنی وکیل، نماینده یا رأی ایالتی، در نظر گرفته شده و در واقع مردم به جای انتخاب مستقیم نامزدهای مد نظرشان، به این وکلا رأی می‌دهند و بعد این وکیل‌ها هستند که نامزد حزب را انتخاب می‌کنند.

روز سه‌شنبه بزرگ در ۱۱ ایالت رای‌گیری و شمارش آرا انجام می‌شود. آلاباما، آلاسکا، آرکانزا، کلورادو، جورجیا، ماساچوست، می‌نه سوتا، اوکلاهوما، تنسی، تگزاس، ورمانت و ویرجینیا ایالت‌هایی هستند که در آنها رای‌گیری انجام می‌شود. هر کدام از این ایالت‌ها شیوه‌ها و قوانین رای گیری مشخص و متفاوتی دارند و هر یک تعداد مشخصی هیات انتخاباتی را به نسبت به برندگان و بازندگان رای گیری واگذار می‌کنند.

در هر دو حزب، نامزدی که در پایان رقابت‌ها نصف به علاوه یک از کل آرای ایالتی را به دست آورده باشد، نامزد نهایی در انتخابات ماه نوامبر خواهد بود. کل آرای ایالتی در حزب دموکرات 4763 رأی و در حزب جمهوری‌خواه 2471 رأی است.

بالا بودن تعداد ایالت‌های رای دهنده در سه شنبه بزرگ به این معناست که تکلیف نامزدهای بر‌تر و آن‌ها که دیگر شانسی برای ادامه مبارزات ندارند تا حدی روشن می‌شود. در پایان روز سه‌‌شنبه تکلیف ۲۲ درصد از تمام هیات‌های انتخاباتی نهایتا روشن می‌شود. جمهوری خواهان می‌ توانند دست کم نیمی از هیات‌های انتخاباتی لازم برای نامزدی رسمی حزب خود را در سه شنبه بزرگ به دست بیاورند. در مورد دموکرات‌ها این میزان یک سوم هیات‌های انتخاباتی لازم است.

با پایان رای گیری در 11 ایالت آمریکا که از آن به عنوان "سه شنبه بزرگ" یاد می‌شود هیلاری کلینتون و دونالد ترامپ توانستند در بیشتر این ایالت‌ها پیروز شوند. اما لااقل پیروزی هیچ کدام را نمی توان قاطع توصیف کرد به شکلی که تکلیف نامزد نهیی حزب شان روشن شده باشد.

دونالد ترامپ، نماینده جمهوری خواهان در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ایالت‌های آلاباما، جورجیا، ماساچوست، تنسی، ویرجینیا، آرکانزا و ورمونت پیروز میدان شد و کلینتون در آلاباما، آرکانزا، جورجیا، تنسی، تگزاس، ماساچوست و ویرجینیا به برتری دست یافت.

در جبهه جمهوری‌خواهان تد کروز، عضو سنای آمریکا از ایالت تگزاس توانست در ایالت خود و ایالت اوکلاهما در مجاورت تگزاس به پیروزی دسته یابد و سناتور مارکو روبیو، عضو سنای آمریکا از ایالت فلوریدا توانست در ایالت مینه سوتا پیروز شود.در اردوگاه دموکرات‌ها نیز برنی سندرز، رقیب اصلی کلینتون در ایالت ورمونت و ایالت‌های اوکلاهما، مینه سوتا و کلورادو به پیروزی رسید.

نکته اصلی در نتایج انتخابات در روز سه شنبه بزرگ این است که برخلاف دفعات قبل و سال های گذشته، این بار سه شنبه بزرگ تکلیف انتخابات آمریکا را روشن نکرد. در دوره های گذشته معمولا یک کاندیدا در هر کدام از این احزاب با رای بالا تکلیف کلیت انتخابات مقدماتی را روشن می کرد  مثلا در دوره گذشته اوباما با پیروزی قاطع در روز سه شنبه بزرگ نامزد نهایی دموکرات ها شد اما این بار از یک طرف هیلاری کلینتون با وجود تبلیغات سنگین و در دست داشتن همه منابع مالی بزرگ نزدیک به حزب دموکرات نتوانست به صورت قاطعانه در روز سه شنبه بزرگ پیروز شود.

برخلاف پیش بینی ها سندرز باز هم شگفتی آفرین شد. بسیاری پیش بینی کرده بودند که سندرز فقط ایالت  ورزمونت که خودش سناتور آن است را می برد. سندرز در 4 ایالت پیروز شد و از طرف دیگر در ایانت تنسی رقابت بین او و هیلاری کیلینتون بسیار نزدیک بود. در نهایت هیلاری 50 به 49  درصد سندرز را شکست داد.  در  واقع سندرز توانست در هر ایالتی مقداری از دلیگیت ها را به دست بیاورد، همین موضوع موجب شد که کمپین برنی سندرز با امیدواری به فعالیت خود ادامه دهد و احتمالا رقابت نزدیک سندرز و کلینتون  تا روز نهایی ادامه یابد.

از طرف دیگر در میان جمهوری خواهان گویا هیچ چیزی جلودار ترامپ نیست هر نوع تلاشی برای جلوگیری از پیروزی وی با شکست مواجه می شود. ترامپ همچنان مثل یک اسب می تازد و هیچ کس نمی یتوانند جلوی وی را بگیرد. از این رو برخی از بزرگان جمهوری خواه پیشنهاد داده اند که اصلا یک فرایند دیگر برای انتخابت نامزد جمهوریخواه را در نظر بگیرند و دیگر به رای گیری اعتنایی نکنند. به هر صورت ترامپ همچنان اصلی ترین گزینه برای جمهوری خواهان است.

مرحل بعدی انتخابات داخلی  احزاب آمریکا در ماه های آینده در پیش است و در نهایت انتخابات سراسری آمریکا روز ۸ نوامبر برگزار خواهد شد تا جانشین باراک اوباما، رئیس جمهور دموکرات این کشور تعیین شود.

 

 اخبار بین الملل -  انتخاب