اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

چه کسانی قیمت خودرو در بازار را تعیین می‌کنند؟



اخبار,اخبار داغ,اخبار جدید

چه کسانی قیمت خودرو در بازار را تعیین می‌کنند؟

در شرایطی که قیمت خودروهای پرتیراژ داخلی در چند هفته اخیر صعودی شده است، مشخص نیست که این قیمت‌ها دقیقا توسط چه کسانی و در کجا تعیین می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایسنا در شرایطی که عرضه به مقدار کافی از سوی خودروسازان صورت می‌گیرد تفاوتی بین قیمت کارخانه و بازار خودروها وجود نداشته و یا این تفاوت بسیار ناچیر است اما در مواردی مانند شرایط فعلی که افت تولید و کاهش عرضه از سوی خودروسازان وجود دارد، با افزایش تفاوت قیمت رسمی و بازار خودروها این سوال پیش می‌آید که چه کسانی قیمت خودروها در بازار آزاد را تعییین می‌کنند.

اگرچه قیمتهای رسمی فروش خودروسازان از سوی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان تعیین و ابلاغ می‌شود اما هیچ مکانیزم روشن و شناخته شده‌ای برای تعیین قیمت این محصولات در بازار آزاد وجود ندارد.

یک عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی در این باره می‌گوید: قیمت خودروها در بازار از سوی خودروسازان و به صورت غیر مستقیم تعیین می‌شود.

به گفته علی خاکساری، قیمت خودرو در بازار نیز مانند هر کالای دیگری تابع قانون عرضه و تقاضا است به‌گونه‌ای که در صورت برابر بودن عرضه و تقاضا، قیمتها ثابت مانده، با افزایش عرضه قیمتها کاهش و با رشد تقاضا، افزایش می‌یابد.

وی خاطرنشان می‌کند: بنابراین خودروساز می‌تواند با کاهش و قطع عرضه موجب سنگین‌تر شدن کفه تقاضا نسبت به عرضه شده و به رشد قیمتها در بازار آزاد دامن بزند. با این کار خودروساز به دلالان و واسطه‌ها این پیام را می‌دهد که قیمت خودرو در بازار روزانه باید افزاش یابد.

در برابر این اظهارات اما دبیر انجمن خودروسازان ایران با رد هرگونه نقش خودروسازان در تعیین قیمت خودرو در بازار، می‌گوید: خودروسازان داخلی امکان تعیین قیمت فروش محصولات خود را هم ندارند چه رسد به آنکه بخواهند قیمت این محصولات در بازار را تعیین کنند.

احمد نعمت‌بخش با بیان اینکه در حال حاضر دلالان و واسطه‌ها نقش اصلی را در بازار آزاد خودرو دارند، خاطرنشان می‌کند: این دلالان هستند که به دلیل تفاوت فاحش قیمت کارخانه و بازار خودروها، محصولات عرضه شده از سوی خودروسازان را خریداری کرده و به قیمت دلخواه خود در بازار عرضه می‌کنند در حالیکه هیچ سودی از این افزایش قیمت نصیب خودروسازان نمی‌شود.

یک کارشناس صنعت خودرو نیز خودروسازان و دلالان را در کنار هم از عوامل اصلی دخیل در تعیین قیمت این محصولات در بازار می‌داند. مصطفی ممقانی می‌گوید: وقتی عرضه خودرو کاهش می‌یابد خودروسازان خواسته یا ناخواسته موجب رشد قیمتها در بازار می‌شوند. از آن سو دلالان بازار خودرو نیز تعاریف خاص خود را برای تعیین قیمتها داشته و با توجه به وضعیت عرضه از سوی خودروساز و میزان تقاضا، قیمتها را تعیین می‌کنند، بنابراین قیمت خودرو در بازار تحت تاثیر عملکرد خودروسازان و واسطه‌های بازار تعیین می‌شود.

به هر حال قیمت خودروها در بازار آزاد چه از سوی خودروسازان و چه از سوی دلالان تعیین شود نکته قابل توجه در آن هماهنگی نسبی فروشندگان مختلف با قیمت‌های تعیین شده است به‌گونه‌ای که بعضا گفته می‌شود قیمت این محصولات از سوی فرد یا افرادی تعیین شده و پس از آن به اطلاع تمام دلالان، واسطه‌ها و دیگر فعالان بازار خودرو می‌رسد./ایسنا

 

 


ویدیو مرتبط :
تعیین قیمت خودرو

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بازار در انتظار تعیین قیمت خودرو


فعالان بازار خودرو در انتظار تعیین تکلیف نهایی قیمت خودروهای داخلی و خروج بازار از رکود هستند.

خبرگزاری ایسنا: حدود 40 روز اخیر علی‌رغم اعلام قیمت جدید خودروهای داخلی از سوی شورای رقابت، شبهات و ابهامات پیرامون قیمت‌های اعلامی همچنان ادامه دارد.

اگرچه برخی نمایندگان مجلس از کاهش قیمت‌های اعلامی تا بیست و یکم ماه جاری خبر داده بودند اما هنوز این اتفاق نیفتاده است. در این زمینه یکی از نمایندگان مجلس نیز اخیرا اعلام کرده که ممکن است زمان اعلام قیمت‌های جدید به تاخیر بیفتد.

این وضعیت در حالی است که شورای رقابت به عنوان مرجع رسمی قیمت‌گذاری خودرو نیز درباره اظهارات نمایندگان مجلس در این زمینه سکوت کرده و مشخص نیست که آیا این شورا با تغییر قیمت‌های اعلامی موافقت خواهد کرد یا نه.

هرچند در این زمینه برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی تهدید کرده‌اند که در صورت عدم کاهش قیمت‌های اعلامی از سوی شورای رقابت، راسا نسبت به تعیین ساز و کار لازم برای این کار اقدام خواهند کرد.

به هر حال طولانی شدن ابهامات پیرامون قیمت جدید خودروهای داخلی از یک سو باعث افزایش انتظارات مصرف‌کنندگان برای کاهش قیمت‌ها و از آن سو نیز ضرر و زیان فروشندگان خودرو شده است.

مالک یکی از نمایشگاه‌های اتومبیل پایتخت در این باره می‌گوید: برخلاف روال سال‌های گذشته که مرداد ماه زمان افزایش رونق بازار خودرو بود هم‌اکنون این بازار در رکود به سر می‌برد.

پورحسنی با بیان اینکه مصرف‌کنندگان در انتظار تحقق وعده‌های اعلامی برای کاهش قیمت خودرو هستند، خاطرنشان می‌کند: با این حال تاکنون قیمت خودروها تعیین تکلیف نشده و به نظر نمی‌رسد که به زودی نیز این اتفاق بیفتد.

وی ادامه می‌دهد: شکل‌گیری این رکود و خارج شدن بازار از تعادل در نهایت به نفع مصرف‌کنندگان نخواهد بود زیرا با گذشت زمان فنر تقاضای خریداران خودرو فشرده‌تر شده و به محض تعیین تکلیف قیمت‌ها، با باز شدن این فنر مواجه خواهیم شد.

این مالک نمایشگاه اتومبیل خاطرنشان می‌کند: در آن صورت بازار به یکباره با مراجعه تعداد زیادی از خریداران مواجه خواهد شد و طبعا این موضوع افزایش بی مورد قیمت‌ها را به دنبال خواهد داشت.

پورحسنی خاطرنشان می‌کند: بنابراین بهتر است که هر چه زودتر تکلیف قیمت خودروهای داخلی مشخص شود تا در ‌آینده مصرف‌کنندگان از این ناحیه دچار ضرر و زیان نشوند.