اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

چه میزان از مکمل‌های غذایی داروی دوپنگ هستند؟



اخبار,اخبار اجتماعی,مكمل‌های غذایی


 اخبار اجتماعی  - یک‌چهارم مکمل‌های غذایی داروی دوپنگ هستند

این وظیفه‌ ماست كه به ورزشكاران مكمل‌هایی را كه شائبه دوپینگ ندارد و از راه قانونی وارد كشور شده، معرفی كنیم.

یک‌چهارم مکمل‌های موجود در بازار به داروهای دوپینگ آلوده هستند.

به گزارش همشهری، مكمل‌های غذایی موادی هستند كه از جنس غذا بوده و هدف از مصرف آن رفع ایرادات و عادات غذایی افراد به‌ویژه افراد خاص است؛ به‌طور مثال ورزشكارانی كه در شرایط فیزیولوژیك خاص قرار دارند با رژیم غذای عادی نمی‌توانند مواد مغذی مورد نیازشان را تأمین كنند.

با مكمل‌های غذایی در رژیم غذایی می‌توان تعادل را برقرار كرد. اما مصرف خود سرانه این مكمل‌ها می‌تواند عوارض جبران ناپذیری داشته باشد. با وجود اینكه مصرف مكمل‌ها در هر سن و شرایط فیزیولوژیك ضروری است، اما مصرف خودسرانه مكمل‌ها می‌تواند عوارض جبران‌ناپذیری داشته باشد. قشر اصلی مصرف‌كنندگان مكمل‌ها ورزشكاران هستند.

مصرف مكمل‌ها به گفته دكتر سیدعلی كشاورز متخصص تغذیه و دبیر علمی همایش مكمل‌های غذایی و رژیمی، به‌خودی خود مضر نیست اما در بین ورزشكاران مصرف برخی مكمل‌ها می‌تواند عوارض و نشانه‌های دوپینگ داشته باشد؛ به‌طور مثال مصرف بیش از اندازه كافئین براساس قوانین جهانی، می‌تواند دوپینگ محسوب شود. همچنین در مراحل اولیه تهیه برخی مكمل‌ها، امكان دارد آن مكمل با هورمون یا هر داروی دیگر آلوده شود و ناخالصی آن در آزمایش‌های دقیق به‌معنای دوپینگ تلقی شود. اصولا یك‌چهارم مكمل‌های دنیا به‌گونه‌ای آگاهانه یا ناآگاهانه با موادی آغشته هستند كه برای دوپینگ استفاده می‌شود.

مصرف خودسرانه مكمل‌ها می‌تواند عوارض فیزیولوژی بسیاری برای فرد ورزشكار به همراه داشته باشد. هر ورزشكار بسته به نوع ورزش و منطقه جغرافیایی‌اش مكمل خاص خود را باید مصرف كند به‌طور مثال كوهنوردان به‌دلیل تغییر PH خون بایستی گوشت كمتر و فیبر بیشتری مصرف كند. این تنها بخشی از عوارض ناشی از مصرف خودسرانه مكمل است.

به گفته دكتر كشاورز، در باشگاه‌های ورزشی مكمل‌ها بدون حضور متخصص تجویز می‌شود. برخی از این مكمل‌ها حتی مجوز ندارند. باید این موضوع روشن شود كه چه‌كسی صلاحیت تجویز داردو چه كسانی باید مكمل‌ها را مصرف كنند. گاهی حتی پزشكان هم نمی‌توانند مكمل‌ها را تجویز كنند و باید متخصصان تغذیه در این زمینه فعال باشند. نیمی از 8هزار باشگاه رسمی كشور به ورز‌ش‌های تربیت اندام اختصاص دارد. با یك حساب سر انگشتی حدود 2میلیون و 500 هزار ورزشكار سازمان‌یافته و 12میلیون و 500 هزار ورزشكار عمومی در معرض استفاده از مكمل‌ها قرار دارند.

به گفته‌ دكتر لطفعلی پور كاظمی رئیس فدراسیون پزشكی ورزشی، در 3سال گذشته 360باشگاه متخلف به‌دلیل تخلف در این زمینه از یك هفته تا چند سال ممنوع از كار شده‌اند. این وظیفه‌ ماست كه به ورزشكاران مكمل‌هایی را كه شائبه دوپینگ ندارد و از راه قانونی وارد كشور شده، معرفی كنیم. وی درمورد عوارض جبران ناپذیر مصرف مكمل‌های غیرمجاز گفت: این مكمل‌ها كه عموما توسط مربیان ورزشی كه تخصصی در زمینه مكمل‌ها ندارند تجویز و فروخته می‌شود می‌تواند باعث نارسایی كلیه، دیالیز و نارسایی‌ قلبی شود.

با وجود این مصرف مكمل‌های غذایی برای اقشار مختلف و در سنین مختلف در كشور، منطقی برای استفاده از مكمل‌های غذایی، دارویی و رژیمی نیست. به گفته‌ مدیركل نظارت و ارزیابی فرآورده‌های مكمل غذایی وزارت بهداشت باید با استانداردسازی و حمایت از تولیدات داخلی، تجویز و استفاده از انواع مكمل‌ها را كه توسط پزشكان متخصص تغذیه صورت می‌گیرد، منطقی كنیم. امیرحسین جمشیدی گفت: از بهمن سال گذشته طی بخشنامه‌ای، واردات همه شركت‌های مكمل غذایی، رژیمی و دارویی به تعلیق در آمده و فهرست محصولات وارداتی آنها دوباره بازنگری می‌شود.
اخباراجتماعی - همشهری


ویدیو مرتبط :
الیستار تبلیغ مکمل غذایی!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تصویری شگفت انگیز از میزان شکر پنهان شده در مواد غذایی!



اخبار علمی - تصویری شگفت انگیز از میزان شکر پنهان شده در مواد غذایی!

دانشمندان با اندازه گیری دقیق میزان شکر در بافت های غذایی توانستند میزان کالری غذاها را بسنجند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، این روزها اغلب همه ما با این هشدار مواجه می شویم: مصرف شکر را کمتر کنید! اما گاهی اوقات از میزان شکر موجود در غذاهای مصرفی آگاهی کامل نداریم.

 

اخبار ,اخبار علمی ,میزان شکر پنهان شده در مواد غذایی


در اینجا می توانید تصویر کامل از شکر موجود در مواد مصرفی روزانه تان را ببینید.

اخبار علمی - باشگاه خبرنگاران