اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

چه تعداد بانک در کشور وجود دارد؟


در حالی که جمعیت شهر تهران هم اکنون حدود 11 میلیون و 500 هزار نفر است به طور میانگین به ازای هر 3 هزار و 230 نفر یک شعبه بانک مشغول فعالیت است.

نامه نیوز: در حالی که جمعیت شهر تهران هم اکنون حدود 11 میلیون و 500 هزار نفر است به طور میانگین به ازای هر 3 هزار و 230 نفر یک شعبه بانک مشغول فعالیت است.

این روزها مردم تهران برای رسیدن به بانک و انجام امور بانکی خود با مشکل فراوانی مواجه نیستند و به دلیل تعدد شعب بانک های مختلف در کمترین زمان ممکن خود را به بانک می رسانند.

اما این تعدد شعب بانک ها در کشور برای اقتصاد کشور یک تهدید به شمار می رود و در حالی سرمایه ها به تاسیس شعب بانک ها اختصاص داده می شود که منتقدان این موضوع معتقد هستند این منابع مالی باید به صورت مستقیم در تولید هزینه شود و نرخ اشتغال در بهره وری در کشور را افزایش دهد.

در حالی تعداد شعب بانکی در کشور رو به افزایش است که بانک مرکزی در خصوص افزایش بی رویه شعب بانک ها نگرانی هایی دارد که از جمله این نگرانی ها می توان به افزایش غیر منطقی دارایی های غیر درآمدزای  بانک باشد که نتیجه آن حبس منابع بانک ،کاهش توانمندی آن برای انجام وظایفش به عنوان واسطه گر مالی ،افزایش هزینه های سربار وکاهش سودآوری وتاثیر پذیری نسبت های سلامت مالی آن از این رهگذر باشد.

حسن بهرامی ارض اقدس از فعالان اقتصادی بخش خصوصی در این زمینه می گوید ما با توسعه بانک ها و تعداد بانک ها خدمات پولی و سرمایه گذاری را توسعه ندادیم و این را تجربه ثابت کرده است. ما فقط حجم پول را بین شعبه های بانک تقسیم کردیم، چون با افتتاح شعب بانک به دلیل رقابتی نبودن فضای پولی و بانکی کشور نمی توانیم بگوییم بانک های جدید ایجاد می شوند و سرویس های بهتری می دهند. هر چه شعبه جدید تاسیس می شود کار بین بانک های موجود تقسیم می شود و این نگاه که به پیمانکار و پرسنل پول بدهیم و بگوییم می توانیم برای خودمان بانک داشته باشیم و بانک را بیاوریم در سیستم خودمان صحیح نیست.

تعدد شعب بانکی در کشور و به خصوص در تهران به نحوی است که ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی می گوید تعداد بانک ها در ایران زیاد است و لاجرم به سمتی خواهیم رفت که بانک ها در هم ادغام خواهند شد.

وی در تشریح ادغام احتمالی بانک ها می گوید فضای رقابتی ایجاب می کند که بانک ها برای فروش ارزان تر خدمات خود به جامعه و بالا بردن کیفیت خدمات از هزینه های مازاد بکاهند که ادغام یکی از بهترین راه حل هاست.

همچنین حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه ای دادستان کل کشور نیز در این زمینه گفته است ما چه تعداد بانک در کشور نیاز داریم؟ در برخی خیابان های تهران بیش از 10 شعبه بانک وجود دارد، آیا این موضوع لازم است؟ نه، این تعداد شعبه بانک لازم نیست، چون شرکت تعاونی اعتبار در کشور داریم که بر خلاف اساسنامه خود فعالیت می کند.

در شرایطی انتقادها از تعداد شعب بانک ها در ایران مطرح می شود که آمار دیتابیس بانک جهانی در این زمینه نشان می دهد که تعداد شعب بانک ها در ایران نه تنها از استاندارد جهانی بالاتر است که از استاندارد کشورهای با درآمد متوسط به بالا نیز بسیار بیشتر است.

این آمار همچنین نشان می دهد که تعداد شعب در ایران از کشورهای نفت خیزی مانند عربستان یا کشورهای همسایه تجارت محوری مانند امارات نیز بسیار بیشتر و تقریبا در حد و اندازه کشورهای با درآمد بالا قرار دارد.

آمار در حالی از افزایش تاسیس شعب بانکی در کشور خبر می دهد که حداقل سرمایه لازم برای تاسیس یک بانک های غیر دولتی ۴۰۰ میلیارد تومان و حداقل سرمایه لازم برای تاسیس بانک های قرض الحسنه ۵۰ میلیارد تومان است و متقاضیان تاسیس بانک باید از حسن شهرت مالی و حرفه ای برخوردار بوده و فاقد سابقه محکومیت کیفری باشند. سابقه کار ۵ ساله در نظام بانکی از جمله دیگر شرایط اخذ مدیرت بانک های خصوصی است. اشخاص حقوقی که دارای سهام و مشارکت موثر در بانک های دولتی هستند مجاز به مشارکت در تاسیس بانک های خصوصی نخواهند بود.

اما در حال حاضر 29 بانک تجاری دولتی، تخصصی دولتی، غیر دولتی و قرض الحسنه در کشور فعالیت می کنند که در مجموع 22 هزار و 818 شعبه در نقاط مختلف کشور دارند.

همچنین این 29 بانک در تهران 3 هزار و 560 شعبه دارند و این آمار تهران را به یکی از شلوغ ترین شهرهای منطقه از نظر وجود شعب بانکی تبدیل کرده است.

در میان بانک های فعال در نظام بانکداری کشور بانک ملی با 3692 شعبه گسترده ترین و بانک خاورمیانه با داشتن 11 شعبه کوچک ترین بانک در کشور به شمار می روند.

در تهران نیز بانک بانک صادرات با 493 شعبه گسترده ترین و بانک های توسعه صادرات و صنعت و معدن کوچک ترین بانکها به شمار می روند.

در حالی که جمعیت شهر تهران هم اکنون حدود 11 میلیون و 500 هزار نفر است به طور میانگین به ازای هر 3 هزار و 230 نفر یک شعبه بانک مشغول فعالیت است.

نوع بانک

نام بانک

تعداد شعب

شعب تهران

بانک های تجاری دولتی

سپه

1757

270

پست بانک

406

43

ملی

3692

328

بانک های تخصصی دولتی

توسعه صادرات

33

5




صنعت و معدن

64

5

کشاورزی

1914

90

مسکن

1232

106

توسعه تعاون

542

27

بانک های غیر دولتی

اقتصاد نوین

265

107

پارسیان

293

164

کارآفرین

100

52

سامان

150

80

پاسارگاد

328

208

سرمایه

154

65

سینا

263

47

شهر

258

141

دی

37

51

انصار

645

86

تجارت

2134

425

رفاه کارگران

1083

156

صادرات

3300

493

ملت

1815

289

حکمت ایرانیان

125

24

گردشگری

50

23

ایران زمین

351

63

قوامین

775

87

خاورمیانه

11

8

بانک های قرض الحسنه

مهر اقتصاد

735

81

رسالت

306

36


ویدیو مرتبط :
واکنش مردم به نحوه پرداخت وام توسط بانک‌ با وجود ابلاغیه بانک مرکزی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

برآورد تعداد وسایل نقلیه با توجه به کارت‌های سوخت فعال/ چه تعداد کارت موقت بنزین در کشور وجود دارد؟



 حدود یک میلیون و 64 هزار و 157 کارت موقت بنزین در کشور وجود دارد که در بانک اطلاعاتی مرکز داده، فعال محسوب می‌شوند، اما به دلیل عدم سوخت‌گیری از خردادماه 1391 در اطلاعات لحاظ نشده‌اند.

مرکز پژوهشهای مجلس در  گزارشی ، برآوردی از تعداد وسایل نقلیه با توجه به تعداد کارت سوخت فعال منتشر کرد.

 اولین منبع انتخابی در گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس برای اطلاع از تعداد وسایل نقلیه فعال در کشور، سامانه کارت هوشمند سوخت است.

از آنجا که به ازای هر سند مالکیت وسیله نقلیه، به جز خودروهای تولید داخلی با حجم موتور بالای 2 هزار سی‌سی و خودروهای وارداتی با حجم موتور بالای هزار و 300 سی‌سی، یک کارت هوشمند سوخت صادر می‌شود، بنابراین می‌توان تعداد کارت سوخت فعال -کارتی که در بازه زمانی یک‌ساله حداقل یک‌بار مورد استفاده قرار گرفته باشد- را برآوردی از تعداد وسایل نقلیه فعال کشور در نظر گرفت.

باید توجه داشت فعال بودن کارت سوخت لزوما حاکی از فعال بودن وسیله نقلیه نیست، زیرا ممکن است با وجود عدم استفاده از وسیله نقلیه، از کارت سوخت آن برای سوخت‌گیری استفاده شود.

آمار مربوط به تعداد وسایل نقلیه برون‌شهری و درون‌شهری تا دی ماه 1392 در جدول 1-2 آمده است که به تفکیک عمومی - خصوصی، باری - مسافری و انواع خودرو و برمبنای تعداد کارت فعال سوخت ارائه شده است.

خودروهای عمومی شامل تاکسی‌ها، وانت‌بارها و کامیون‌هایی هستند که دارای پلاک نارنجی بوده و برای ارائه خدمات عمومی مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرند. در حوزه خودروهای عمومی، یک میلیون و 646 هزار و 155 کارت سوخت فعال است که 705 هزار و 435 کارت مربوط به در بخش باری و 940 هزار و 720 کارت مربوط به بخش مسافری است.

در بخش خودروهای شخصی نیز 13 میلیون و 666 هزار و 943 کارت فعال است که 2 میلیون و 71 هزار و 717 کارت مربوط به بخش باری و 11 میلیون و 595 هزار و 226 کارت مربوط به بخش مسافری است.

همچنین تعداد یک میلیون و 64 هزار و 157 کارت موقت بنزین وجود دارد که در بانک اطلاعاتی مرکز داده، فعال محسوب می‌شوند، اما به دلیل عدم سوخت‌گیری از خردادماه 1391 در اطلاعات لحاظ نشده‌اند.

از سوی دیگر، آمارها نشان می‌دهد که وسایل نقلیه عمومی در مجموع 11 درصد از کل تعداد وسایل نقلیه کشور را شامل می‌شوند. بر این اساس، خودروهای شخصی 89 درصد از کل تعداد وسایل نقلیه کشور را به خود اختصاص می دهند.

اخبار,اخبار اقتصادی,کارت موقت بنزین

 

اخبار,اخبار اقتصادی,کارت موقت بنزین

 

اخبار اقتصادی  -  خبر  انلاین