اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

چه اتفاقی قرار است در نهاد ریاست جمهوری بیفتد؟+جدول بودجه



چه اتفاقی قرار است در نهاد ریاست جمهوری بیفتد؟+جدول بودجه

لایحه بودجه 92 از زمان تقدیم غیر متعارف آن به مجلس توسط فروزنده، سر و صدای بسیاری بر پا کرده است. این لایحه که از همان زمانی که کلیات آن اعلام شد، مشخص بود بسیار جهت دار و غیر منطقی بسته شده است، اکنون و با مشخص شدن تدریجی جزئیات آن، بیشتر هویت جهت گیرانه خود را نشان می‌دهد.

به گزارش تابناک، بررسی ریز جزئیات لایحه تقدیمی بودجه 92 به مجلس شورای اسلامی، نشان می‌دهد که دولت بسیار غیر واقع‌بینانه، غیر منطقی و بدون در نظر آوردن شرایط خاص کشور اقدام به تدوین و پیش بینی بودجه سال آینده کرده است.

بررسی جزئیات لایحه بودجه 92 نشان از آن دارد که این بودجه نه تنها انقباضی بسته نشده بلکه در بسیاری موارد دولت اقدام به افزایش هزینه‌ها به خصوص در رابطه با شرکت‌های دولتی و بودجه عمومی دولت کرده است.

اما صرف نظر از بسیاری از این موارد نکته قابل تأمل در این لایحه افزایش بیش از 80 درصدی بودجه نهاد ریاست جمهوری در لایحه بودجه سال 92 است. در حالی که بودجه بسیاری از نهادها کاهش یافته است.

 

اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

 

حال سؤال اینجا است که در سال آینده چه اتفاقی قرار است در نهاد ریاست جمهوری رخ دهد که این چنین افزایش اعتبارات این نهاد در بودجه سال 92 افزایش یافته است و سایر دستگاه‌ها کاهش‌های چشمگیری را در رابطه با اعتبارات بودجه ای خود شاهد هستند؟

جالب آنکه نهادی امنیتی مانند شورای عالی امنیت ملی کاهش حدود 40 درصدی و مجلس کاهش 55 درصدی در اعتبارات بودجه ای خود را تجربه می‌کنند!

محمد قسیم عثمانی در گفتگویی که با تابناک داشت، مستقیماً اشاره کرده است که دولت بی نظمی و نگاه غیر واقع‌بینانه را در لایحه بودجه سال 92 در رأس کار خود قرار داده است. وی حتی با اشاره به لایحه سه دوازدهمی دولت گفت که این لایحه برابر با شش ماه بودجه سال 91 است و اینکه احتمالاً دولت از این لایحه در راستای اهداف انتخاباتی خود استفاده خواهد کرد.

حال مشخص می‌شود که دولت در لایحه بودجه سال 92 حتی از این مسائل هم فراتر رفته است و ضمن آنکه بودجه شرکت‌های دولتی و مؤسسات غیر انتفاعی و انتفاعی وابسته به دولت و هزینه های آن‌ها تقریباً به شکل میانگین به 2 برابر افزایش یافته است، بودجه نهاد ریاست جمهوری نیز تقریباً دو برابر می‌شود.

سال گذشته محمود احمدی نژاد بعد از آنکه لایحه بودجه 91 توسط مجلس شورای اسلامی دچار تغییرات اساسی شد، لفظ «استحاله شده» را برای بودجه سال 91 استفاده کرد و بعد از گذشت چند در ابلاغیه ای بیانیه مانند، این لایحه را برای اجرا به دستگاه‌های دولتی احاله کرد.

حال بودجه 92 از زمان تحویلش با این شرایط اسفناک مواجه است. بودجه ای که گویا هیچ دقت نظری در اصول آن نشده است و گویا تمام این تأخیری که در ارائه لایحه بودجه صورت گرفت، دلیل داشت! جهت گیری دولتی در بودجه سال 92 به حدی زیاد است که از هم اکنون سر و صدای بسیاری از نمایندگان را بلند کرده است.

با این تفاسیر باید پرسید، آیا مجلس اجازه خواهد داد که این بودجه با این شرایط تصویب شود؟ یا آنکه احمدی نژاد از هم اکنون باید به دنبال واژه جدیدی برای اتفاقی که برای بودجه سال 92 رخ خواهد داد، باشد!/تابناک

 


ویدیو مرتبط :
ویدیوی حمایت نهاد ریاست جمهوری از دختران فوتسالیست

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

علت افزایش بودجه نهاد ریاست جمهوری چیست؟



اخبار,اخبار اقتصادی , افزایش بودجه

 

اخبار اقتصادی - علت افزایش بودجه نهاد ریاست جمهوری چیست؟

برخی از تعهدات دولت قبل بالغ بر یکصد میلیارد تومان که بخشی از آن منجر به صدور رای دادگاه و محکومیت پرداخت از سوی نهاد ریاست جمهوری شده است.

معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور ادعاهای مطرح شده نسبت به افزیش بودجه نهاد ریاست جمهوری را خلاف واقع و موجب تشویش اذهان عمومی دانسته و به آن پاسخ داد.

به گزارش ایسنا، در حالی که نوبخت -معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور- اخیرا انتشار خبری مربوط به افزایش بودجه نهاد ریاست جمهوری برای هزینه در انتخابات را کذب محض عنوان کرده بود، معاونت متبوع وی به انتشار جزییات بیشتری در این رابطه پرداخت.

توضیحات معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور در ادامه آمده است:

افزایش بودجه نهاد ریاست جمهوری ناشی از سه عامل است:

- برخی از تعهدات دولت قبل بالغ بر یکصد میلیارد تومان که بخشی از آن منجر به صدور رای دادگاه و محکومیت پرداخت از سوی نهاد ریاست جمهوری شده است.

- قانونمند‌نمودن پرداخت حقوق برخی حقوق کارکنان نهاد: تعداد نیروی انسانی نهاد ریاست جمهوری در دولت قبل از 1627 نفر به 3923 نفر افزایش پیدا کرده بود. هم‌اکنون هم که تعدیل نیروی انسانی صورت پذیرفته تعداد کارکنان نهاد به 3173 نفر رسیده است.

برای پرداخت بخشی از حقوق این پرسنل در گذشته از روش‌های غیرشفاف و بعضا غیرقانونی استفاده می‌شد که در لایحه بودجه سال 1394 تلاش شد ضمن شفاف‌سازی، از ردیف‌های قانونی استفاده کرده به همین منظور 450 میلیارد ریال پادار شده است تا پرداخت‌ها به صورت قانونی انجام شود.

_ براساس جدول شماره هفت لایحه بودجه سال 1394، تعداد 22 ردیف مستقل ذیل نهاد ریاست جمهوری بودجه خود را دریافت می‌کنند که از جمله فرهنگ‌ستان‌های علوم، زبان، علوم پزشکی، مناطق آزاد تجاری، صنعتی قشم و... لذا در هرگونه مقایسه بین اعتبارات دستگاه‌های اجرایی، باید صرفا اعتبارات خود دستگاه‌ها را با هم مقایسه نمود نه اعتبارات دستگاه‌های ذیل آن را . به علاوه هرگونه مقایسه باید بین اعتبارات همسان و همگون صورت گیرد. این در حالی است که در مقایسه انجام شده به نادرست از مقایسه جمع کل اعتبارات هزینه‌ای و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و اختصاصی سال 1394 با اعتبارات صرفا هزینه‌ای سال 1393 مقایسه شده است که اساسا از بنیان این مقایسه غلط و نادرست است.

آنچه که به‌طور شفاف در متن جدول شماره هفت ماده واحده و جداول کلان منابع و مصارف لایحه بودجه سال 1394 برآورده شده است گویای این واقعیت است که اعتبار هزینه‌ای ردیف 101000ردیف بودجه هزینه‌ای نهاد ریاست جمهوری در سال 1393 معادل 550 میلیارد ریال است که در سال 94 به 660 میلیارد ریال افزایش یافته است، یعنی حدود 20 درصد افزایش دارد نه 82 درصد.

2_ در ارتباط با کاهش اعتبارات پژوهشی، نکات زیر به اطلاع می‌رسد:

_ اعتبارات هزینه‌ای فصل توسعه علوم و فناوری در لایحه بودجه سال 1394 نسبت به سال 1393 بیش از 41 درصد افزایش یافت و سهم آن از 1.6 درصد در کل اعتبارات ملی استانی به دو درصد افزایش یافت. از طرف دیگر اعتبارات برنامه پژوهش‌های کاربردی نیز حدود 12 درصد افزایش یافت. همچنین اعتبارات پژوهشی شرکت‌های دولتی نیز حدود هشت درصد افزایش یافت.

3_ در خصوص ادعای کاهش یارانه نقدی نان و یارانه انرژی باید گفت که هیچ‌کدام از موارد ادعا شده کاهش پیدا نکرده، بلکه محل تامین آن تغییر یافته است. پرداخت یارانه نقدی و غیرنقدی موضوع ماده 7 قانون هدفمند‌کردن یارانه‌ها، جمعا نیازمند 42000 میلیارد تومان منابع می‌باشد که در بند «ب» تبصره 21 لایحه بودجه سال 1394 منظور شده است. بنابراین فقط محل تامین آن از بودجه عمومی به منابع بند «ب» تبصره 21 تغییر یافته است.

4_ چنانچه در سال جاری به رغم این‌که رشد اعتبارات هزینه‌ای حدود 11 درصد بوده است، ولی دولت سعی کرد اعتبارات آموزش و پرورش را بالغ بر 20 درصد رشد دهد. همچنین در حوزه علم و فناوری ضمن توجه به همه زمینه‌ها، اعتبارات تامین سرمایه صندوق نوآوری و شکوفایی را بالغ بر 60 درصد رشد داده است. در زمینه‌هایی مانند امور اشتغال نیز 1000 میلیارد تومان برای اشتغال جوانان اختصاص یافته است و برای تامین مسکن زوج‌های جوان و زنان سرپرست خانوار نیز اعتبار مورد نیاز برای این اقلام و نیز اصلاح و بازسازی بافت‌های فرسوده در حد 1300 میلیارد تومان پادار گردید.

 

برای فصل فرهنگ و هنر نیز در لایحه بودجه سال 1394، اعتبارات عمرانی 43.3 درصد رشد داده شد و اعتبارات هزینه‌ای مورد نیاز نیز پادار شده است. چنانچه در همین شرایط سخت، اعتبار مورد نیاز پرداخت بدهی دولت به صندوق اعتباری نویسندگان و هنرمندان نیز پادار شده است.
اخبار اقتصادی - ایسنا