اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

چه‌کسی مجوز تغییرکاربری اراضی را صادر می‌کند؟



 اخبار اجتماعی  ,خبرهای اجتماعی ,  تغییر كاربری

متاسفانه در چند سال اخیر اراضی مختلفی در كشور تغییر كاربری داشته‌اند، این در حالی است كه بر اساس قانون و با توجه به شرایط باغ‌ها و جنگل‌های كشور به هیچ عنوان اجازه تغییر كاربری داده نمی‌شود.

رشد شهرنشینی و افزایش جمعیت در شهر تهران در سال‌های مختلف و وجود آلودگی‌های زیست محیطی در این شهر نیاز به فضای سبز و گسترش آن را به عنوان یكی از مهم‌ترین عوامل موثر در كاهش آلاینده‌ها مطرح كرده است. لازم است در این زمینه برنامه‌های مختلفی پیگیری شود. افزایش فضای سبز و توزیع مكانی آن از مهم‌ترین برنامه‌ها در شهر تهران هستند. پارك‌ها به عنوان بخشی از فضای سبز نقش مهمی در زندگی و سلامت شهروندان ایفا می‌كنند. تقویت و احیای فضای سبز كشور می‌تواند از شدت مشكلات گوناگونی همچون آلودگی هوا و كمبود سرانه فضای سبز در این كلان‌شهر بكاهد.

به گزارش آرمان، در چند سال اخیر مساله‌ای به عنوان شاخص سرانه فضای سبز مورد توجه مسئولان قرار گرفته و توسعه آن در زمره الزامات طرح جامع تفصیلی تهران قرار گرفته است؛ یعنی تدارك برنامه جامعی برای حفظ فضای سبز شهری و افزایش سرانه آن به نحوی كه مساله افزایش جمعیت هم در آن لحاظ شده است. با توجه به اینكه فضای سبز كشور به نحوی است كه دستیابی هر ایرانی به سرانه فضای سبز استاندارد را به یكی از آرزوهای دست نیافتنی تبدیل كرده است، باید برنامه‌های مختلفی را در این زمینه به اجرا در آورد. در این بین توجه شهروندان به فضای سبز و تلاش برای نگهداری و صیانت از آن، از مقوله‌های مهمی است كه در سال‌های اخیر بیشتر بر آن تأكید می‌شود. روز درختكاری در تقویم بهانه‌ای شد تا وضعیت فضای سبز پایتخت را از احمد حكیمی‌پور،عضو شورای شهر تهران، جویا شویم.

وضعیت درختان در كلان‌شهر تهران به چه نحو است؟‌
هر ساله برای افزایش تعداد درختان شهر از سوی مسئولان اقدامات گوناگونی انجام می‌شود. این در حالی است كه سرانه وضعیت درخت و جنگل در شهر تهران چندان مساعد نیست. در چند سال اخیر نیز شهرداری اقدامات گوناگونی برای درختكاری در حاشیه شهرها و خیابان‌ها انجام داده است. این اقدامات باید در مكان‌هایی با ظرفیت درختكاری و فضای سبز بیشتر مورد توجه واقع شود. با وجود اینكه در شهر تهران روند رو به گسترش درختكاری مشاهده می‌شود، اما نارسایی‌ها و كمبودها در بخش فضای سبز شهر تهران بیش از اینهاست.

در چند سال اخیر برخی درختان در شمال تهران تخریب و تنفسگاه‌ها به برج یا منزل مسكونی تبدیل شده اند. به نظر شما شهرداری یا شورای شهر در این زمینه چه نوع سیاست‌هایی را اعمال می‌كند؟
تبدیل كاربری باغ‌های شهر تهران به فضای سبز یا فضای مسكونی در همه دوره‌ها مشاهده شده است، اما متاسفانه بحث ارزش افزوده ملك و مافیای ساخت و ساز و منافع مادی باعث بی توجهی به قوانین می‌شود. اعضای شورای شهر نسبت به این قضیه حساسیت دارند، اما در این زمینه تصمیم‌گیر فقط شهرداری یا شورای شهر نیست. هم‌اكنون به دلیل وجود قوانین گوناگون در این زمینه، به هیچ عنوان امكان تغییر كاربری وجود ندارد. باید به این امر توجه داشت كه هر یك از این مباحث در شرایطی بروز می‌كند كه براساس قوانین نمی‌توان برخی اراضی را تغییر كاربری داد. در این شرایط تصمیم‌گیران به هیچ عنوان شهرداری یا شورای شهر نیستند. با مشاهده تغییر كاربری زمین باید كم و كیف اقدام‌ها و نحوه كسب مجوز را از مالك آن جویا شد. متاسفانه در چند سال اخیر اراضی مختلفی در كشور تغییر كاربری داشته‌اند، این در حالی است كه بر اساس قانون و با توجه به شرایط باغ‌ها و جنگل‌های كشور به هیچ عنوان اجازه تغییر كاربری داده نمی‌شود.

چندی پیش در شورای شهر مصوبه‌ای مبنی بر تعیین مبلغ جریمه برای قطع درختان مطرح شد. در ابتدای بررسی مصوبه مبلغ گرانی برای جریمه قطع درختان در نظر گرفته شده بود، اما بعد از رایزنی‌ها با كاهش مبلغ جریمه قطع درخت در شهر تهران مواجه بودیم. به نظر شما این امر باعث افزایش تخریب درختان در شهر تهران نمی‌شود؟
این مصوبه فی البداهه در صحن شورای به تصویب رسید؛ اما بعد از بررسی ‌های كارشناسی، اعضای شورا به این نتیجه رسیدند كه مبلغ تعیین شده چندان واقعی نیست و این امر كمكی به كاهش میزان قطع درختان نمی‌كند. با این‌حال كماكان مبلغ جریمه قطع درختان مناسب و بازدارنده است.

هم‌اكنون در مقایسه با استانداردهای جهانی میزان سرانه فضای سبز در شهر تهران چگونه است؟‌
میزان سرانه فضای سبز در هر یك از مناطق شهر تهران با دیگر مناطق متفاوت است. برای افزایش فضای سبز، هدف تعادل و تعامل با مناطق مختلف شهر تهران است تا به این ترتیب میزان فضای سبز افزایش یابد. در اطراف تهران كمربند سبز در حال گسترش است، اما تخریب فضای سبز همچنان وجود دارد. اما با وجود تلاش‌های انجام شده باز كمبودهای فراوانی در بافت داخلی شهر و بافت مركزی آن وجود دارد. در حال حاضر سرانه فضای سبز شهری در كشور ما ۸/۱۱ متر مربع است؛ این در حالی است كه وضعیت مطلوب برای فضای سبز باید ۲۵ متر مربع باشد. هم‌اكنون در حریم شهر و مناطق مستعد فضای سبز، اقدام‌هایی برای درختكاری در اولویت قرار گرفته اند. به دلیل جاذبه‌های ساخت و سازها از سوی افراد سودجو علاقه به ساخت و ساز كاملا مشاهده می‌شود.

هم‌اكنون وضعیت فرهنگی مردم برای نگهداری و صیانت فضای سبز را چگونه ارزیابی می‌كنید؟‌
در چند سال اخیر با پدیده نظارت اجتماعی روبه‌رو هستیم. شهروندان نسبت به رویدادها حساس هستند، این امر را می‌توان در بحث فضای سبز، جلوگیری از تخریب بناهای فرهنگی و میراثی و آنچه به عنوان مشاع‌های زندگی شهری محسوب می‌شود، ملاحظه كرد. این دستاورد شهروندان تهرانی مطلوب است. همین قضیه تحت عنوان نظارت اجتماعی در تهران باعث كاهش تخلف‌ها شده است. با این تفاسیر، در پی تقویت همین فرهنگ در شهر تهران هستیم تا مشاركت شهروندان از این هم بیشتر شود.

 

به این ترتیب سرمایه‌های عمومی به‌طور كلی حفظ می‌شود. بنده به دلیل اینكه از دوره اول تاكنون در شورا فعالیت دارم با قاطعیت می‌گویم كه مردم نسبت به محیط پیرامون خود حساس شده‌اند و به سادگی از كنار مسائل عمومی شهر عبور نمی‌كنند. برای مثال چند سال اول دلیل اغلب مراجعه‌ها به شورا مسائل شخصی بود، اما هم‌اكنون مسائل شهری و حفظ حقوق شهری به یكی از اولویت‌های شهروندان تبدیل شده است. فعالیت‌های سازمان‌های مردم نهاد و شورایاری‌ها موجب پیوند شهروندان با حوزه شهری شده است. باید توجه داشت كه سرانه فضای سبز تهران در پایان برنامه پنج ساله شهرداری تهران در سال ۹۷ به ۵/۱۷ مترمربع برسد، و به همین دلیل تا سه سال آینده در شهر تهران میزان سرانه فضای سبز افزایش می‌یابد.

 

سرانه فضای سبز برون‌شهری كه شامل كمربند سبز پایتخت است نیز افزایش خواهد یافت و از ۵/۲۳مترمربع در حال حاضر به ۲۷مترمربع در سال ۹۷خواهد رسید. تاكنون ۶/۳۸ هكتار جنگل كاری در قالب طرح كمربند سبز در حاشیه تهران به اجرا درآمده است و سرانه فضای سبز برون‌شهری پایتخت رقم قابل توجهی است كه تا پایان برنامه پنج ساله افزایش ۵/۳ متری خواهد داشت.


 اخباراجتماعی  -  آرمان


ویدیو مرتبط :
مجوز واردات شکر بر اساس نیاز کشور صادر می شود

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مجوز بازی عمادرضا هنوز صادر نشده است



 

 

مجوز بازی عمادرضا هنوز صادر نشده است

 

با وجود عقد قرارداد با شاهین بوشهر

مجوز بازی عمادرضا هنوز صادر نشده است

مجوز بازی بازیکن عراقی شاهین بوشهر هنوز صادر نشده است.

عماد محمد رضا با وجود عقد قرارداد با باشگاه شاهین بوشهر هنوز نتوانسته برای این تیم بازی کند و دلیلش هم عدم صدور ITC این بازیکن عراقی است.

مجید کنگانی مدیرعامل شاهین بوشهر در این زمینه گفت: نگرانی از این بابت نداریم و مشکل عمادرضا حل می‌شود و این بازیکن نیز برای ما بازی خواهد کرد.

گفتنی است، عمادرضا فصل گذشته عضو تیم سپاهان اصفهان بود و پیش از عقد قرارداد با شاهین مذاکراتی با پرسپولیس انجام داده بود.