اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

چهار سلاح ایران که خواب را از چشم رهبران عربستان ربوده است



اخبار,اخبار سیاست خارجی ,روابط ایران و عربستان

نشریه "نشنال اینترست با انتشار گزارشی به چهار سلاحی اشاره کرده که ایران از طریق آن توانسته خواب خوش را از چشم رهبران عربستان سعودی برباید.

نشریه "نشنال اینترست" با اشاره به تحولات بی‌سابقه اخیر روی داده در خاورمیانه و رقابت منطقه‌ای میان ایران و عربستان می‌نویسد: "خاورمیانه در وضعیتی بی‌سابقه به سر می‌رود. به احتمال زیاد تا مدت‌های بی‌نظمی در کشورهای مختلف از جمله یمن، بحرین، سوریه و لبنان باقی خواهد ماند.

به گزارش خرداد، در این میان، عربستان سعودی به عنوان قطب اسلام سنی در منطقه همواره با دیده تردید به ایران نگاه کرده و در رقابت منطقه‌ای با آن کشور بوده است. ایران و عربستان از دوران پیش از انقلاب رقبای ژئوپولیتیک دیرینه منطقه‌ای بودند و پس از انقلاب تنش میان دو کشور به شکل قابل توجهی افزایش یافت."

نشنال اینترست در ادامه به بحران یمن اشاره می‌کند و به قدرت رسیدن حوثی‌های یمنی در آن کشور را تهدیدی علیه ایران و نقطه مثبتی برای ایران قلمداد کرده است. نشنال اینترست در ادامه اشاره می‌کند که با وجود چنین وضعیتی ایران دارای چهار قابلیت دفاعی و نظامی است که عربستان باید همواره نسبت به آن هشیار و آگاه باشد:

قدرت موشکی
نشنال اینترست با اشاره به توان بالای موشکی ایران می‌نویسد: "در ماه دسامبر گذشته، وزیر دفاع ایران اعلام کرد که آن کشور چهارمین قدرت موشکی در جهان پس از امریکا، روسیه و چین است. این گفته‌ای اغراق‌آمیز نیست بلکه یک واقعیت است. ایران انبار عظیمی از موشک های تهاجمی و توانمند در اختیار دارد. ایران پس از تجربه جنگ با عراق متوجه شد که باید برنامه موشک‌های بالستیک خود را گسترش دهد. ایران در این راستا مجهز به موشک‌های "سجیل" است که می‌توانند فاصله زیادی از جمله دو هزار تا 2500 کیلومتر را طی کنند."

توان سایبری
قدرت ایران در حوزه سایبری یکی دیگر از سلاح‌های ایران است که به نظر "نشنال اینترست" نگرانی سعودی‌ها را فراهم کرده است. این نشریه در این باره می نویسد: "عربستان سعودی اولین قربانی حملات سایبری ایران بود. در ماه اوت سال 2012، شرکت آرامکو وابسته به عربستنان سعودی تحت حمله سایبری قرار گرفت که گفته می‌شد ایران این اقدام را به قصد تلافی‌جویی در مقابل حمله مشابه علیه صنعت نفت خود که به احتمال زیاد از سوی امریکا و رزیم اسرائیل انجام شده بود صورت داده است. در یک دهه گذشته توان سایبری ایران به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. تمرکز ایران بر این حوزه به حدی بوده که رهبری ایران در مارس سال2012 میلادی دستور تاسیس شورای عالی فضای مجازی را صادر کردند."

حزب الله لبنان
نشنال اینترست از حزب الله لبنان اصلی‌ترین جریان حامی ایران در منطقه به عنوان یکی از ابزارهای مهم ایران یاد کرده است که عربستان سعودی نسبت به آن نگرانی‌هایی دارد. این نشریه امریکایی می نویسد:"اگر ایران یک متحد غیرقابل تعویض در منطقه داشته باشد آن جنبش حزب الله لبنان است. سودمندی حزب الله این است که سبب شده تا ایران از نفوذ زیادی در منطقه برخوردار شود. از سوی دیگر حماس در منطقه قرار دارد که متحد ایران است. حماس و حزب الله اکنون از محبوبیت بالایی در میان ملت های عرب برخوردارند. این پیامی استراتژیک از سوی ایران در مقابل عربستان سعودی است."

جنگ دریایی
 ایران این قابلیت را دارد تا تنگه هرمز را ببندد. این محل گذرگاه اصلی عبور نفتکش‌های جهان است. بدون شک تهران در سناریوهای خود این موضوع را مدنظر قرار داده است که تهدیدی برای کشورهای عرب حوزه خلیج فارس است. ایران با تجهیزات نظامی ای که در اختیار دارد می تواند هر زمان که بخواهد از طریق زیردریایی‌ها و اژدرهای کوچک مسیر تنگه هرمز را بندد. 

اخبار سیاست خارجی - خرداد

 


ویدیو مرتبط :
ربوده شدن حجاج ایرانی توسط پلیس های عربستان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

گزارش موسسه آمریکایی : عربستان برای حمله به ایران سلاح می خرد!



 

 

 

گزارش موسسه آمریکایی : عربستان برای حمله به ایران سلاح می خرد!

 

یک مرکز مطالعات استراتژیک در آمریکا مدعی شده که عربستان سعودی با خرید بیش از 60 میلیارد دلار سلاح از آمریکا و افزایش توانمندی های هوایی خود قادر خواهد بود تا به ایران حمله کند.

به نقل از وب سایت " ورلد تریبیون " گزارش اخیر مرکز مطالعات بین المللی و استراتژیک آمریکا که با همکاری " آنتونی کردزمن " یکی از مقام های سابق وزارت دفاع آمریکا تهیه شده ، می گوید که عربستان سعودی با این خریدهای نظامی توازن قوا را در منطقه خلیج فارس تغییر می دهد.

کردزمن این گزارش را با همکاری یک تحلیلگر سعودی نزدیک به  خاندان سلطنتی عربستان تنظیم کرده است.

در این گزارش با اشاره به خرید بیش از 80 فروند هواپیمای اف 15 آمریکایی آمده است که ریاض تلاش دارد تا ضعف نیروی زمینی و دریایی خود در قبال ایران را با تقویت نیروی هوایی خود جبران کند.

این گزارش نتیجه می گیرد که دولت ریاض با تقویت سیستم هوایی خود قادر خواهد بود تا در عملیات های احتمالی نظامی علیه ایران ، به ایفای نقش پرداخته و از توان هوایی خود برای حمله به اهدافی در ایران استفاده کند.

کردزمن معتقد است که خریدهای نظامی عربستان به این حد محدود نخواهد ماند و دولت سعودی احتمالا در آینده خواستار تقویت توان دفاع موشکی خود با جدید ترین سیستم های ضد موشکی آمریکایی و نیز تقویت نیروی دریایی خود برخواهد آمد.

در این گزارش همچنین آمده که خرید موشک های هوا به سطح آمریکایی از سوی عربستان این کشور را قادر می سازد تا در صورت هر گونه حمله احتمالی ایران سریعا واکنش نظامی نشان دهد . همچنین در این گزارش اشاره شده که موشک های هوا به هوای آمریکایی دولت سعودی را قادر خواهد ساخت تا در هر گونه حمله احتمالی آمریکا به ایران ، به کمک نیروهای نظامی آمریکایی وارد عمل شود.

در این گزارش تاکید شده که آمریکا با تجهیز عربستان به جدید ترین و مدرن ترین سلاح ها ، نیاز کمتری به استقرار نیروهای نظامی در کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس (همچون بحرین ، کویت و قطر) خواهد داشت.

سنای آمریکا در ماه گذشته میلادی موافقت خود را با فروش یک بسته تسلیحاتی به ارزش 60 میلیارد دلار به عربستان طی 10 سال آینده اعلام کرد.

این بسته شامل 82 فروند هواپیمای اف 15 ، 120 فروند بالگردهای تهاجمی آپاچی و دیگر اقلام نظامی است...../تحلیل:عصرایران