اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

چهارشنبه‌ که می‌سوزد و می‌سوزاند...!


اسفند، ماه آخر سال همیشه تکاپو و نشاط بیشتری برای آدم‌ها دارد، انگار همه هیجان دارند برای شروع سالی بهتر و شاداب‌تر از سال‌های گذشته؛ امکان ندارد فردی در روزهای پایانی سال منتظر اتفاقات بد و ناراحت‌کننده باشد، اما گاهی یک هفته مانده به انتهای سالی که می‌خواستی خستگی‌اش را از تنت بیرون کنی، اتفاقی می‌افتد که ایام عیدت یا حتی بدتر زندگیت را تلخ می‌کند...

خبرگزاری ایسنا: اسفند، ماه آخر سال همیشه تکاپو و نشاط بیشتری برای آدم‌ها دارد، انگار همه هیجان دارند برای شروع سالی بهتر و شاداب‌تر از سال‌های گذشته؛ امکان ندارد فردی در روزهای پایانی سال منتظر اتفاقات بد و ناراحت‌کننده باشد، اما گاهی یک هفته مانده به انتهای سالی که می‌خواستی خستگی‌اش را از تنت بیرون کنی، اتفاقی می‌افتد که ایام عیدت یا حتی بدتر زندگیت را تلخ می‌کند...

روز چهارشنبه‌سوری در کشور ما چندین سال است که به چهارشنبه‌سوزی معروف شده، آن هم به این دلیل که یک سنت دیرینه که بی خطر نیز بود، اکنون تبدیل به پدیده‌ای وحشتناک و خطرساز برای کوچک و بزرگ شده که بویی از آن سنت دیرینه نیز نبرده است.

امروز، 26 اسفند ماه سال 93؛ "چهارشنبه سوری"


صدای ترقه که از حدود یک هفته پیش در کوچه و پس کوچه‌ها شنیده می‌شود حالا امروز جایش را به بمب و نارنجک داده، آدم‌های محتاط تصمیم گرفته‌اند امروز را در خانه بمانند، اما تعدادی نیز مجبورند خانه را ترک کنند؛ هرچقدر هوا تاریک‌تر می‌شود، صداهای هراس‌آور ناشی از این انفجارها بیشتر می‌شود.

ساعت 20:35 دقیقه، مدیرروابط عمومی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد از انفجار زیرزمین یک آپارتمان چهار طبقه واقع در الهیه و مجروحیت سه پسر جوان خبر داده و می‌گوید: مجروحان این حادثه تحویل اورژانس شده‌اند، علت حادثه نیز انفجار ترقه اعلام شده است.

حدود 10 دقیقه بعد از انفجار آپارتمان، خودرو عملیاتی آتش‌نشانی مشهد نیز که در حال اعزام به ماموریت بود مورد اصابت مواد محترقه قرار گرفت؛ این خودرو مورد حمله‌ برخی از افراد قرار گرفت که به سمت آن سنگ و ترقه پرتاب کردند که این مواد از ناحیه شیشه جلو و بدنه به ماشین برخورد کرد و خوشبختانه در این حادثه آتش‌نشانان صدمه‌ای ندیده‌اند.

برخورد نارنجک صورت یک سرباز را بلعید

خبر بسیار ناراحت‌کننده در این روز پر حادثه، برخورد نارنجک با صورت یک سرباز بود که وی را دچار آسیب جدی کرده بود؛ این اتفاق حدود ساعت 23 شب رخ داد.

محسن گچ‌پزان، سوپروایزر بیمارستان امام رضا(ع) مشهد در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: این سرباز برای چهارشنبه آخر سال در حال انجام وظیفه بود که به دلیل برخورد نارنجک با صورت به شدت دچار آسیب شده است.

وی با اشاره به اینکه صورت این سرباز به صورت مستقیم با نارنجک مورد اصابت قرار گرفته است، افزود: آسیب به این سرباز جدی بوده و در حال حاضر قطعاتی از چشم‌ها در این فرد وجود ندارد، همچنین به دهان و بینی آسیب‌های جدی و شدیدی وارد شده است.

گچ‌پزان ادامه داد: این فرد از ناحیه سینوس‌های فوقانی دچار آسیب شده و آسیبی که به جمجمه آن وارد شده آسیب مغزی به دنبال خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه سطح استاندارد هوشیاری 15 است، خاطرنشان کرد: این فرد از سطح هوشیاری 6 و هفت برخوردار است؛ هماهنگی‌های لازم جهت انتقال این بیمار به بیمارستان امدادی برای انجام اقدامات ترمیمی صورت گرفته و رفع آسیب‌های جمجمه انجام شده است.

وی با بیان اینکه در مراحل ابتدایی جلوی خونریزی بیمار گرفته شده است، اظهار کرد: در حال حاضر دستگاه تنفس مصنوعی به بیمار متصل است.

روز بعد از چهارشنبه‌سوری، مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی شهرداری مشهد از وقوع42 حریق و حادثه در چهارشنبه آخر سال مشهد و مدیر مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد از افزایش تعداد مصدومان چهارشنبه‌سوری در مشهد نسبت به سال گذشته خبر می‌دهد.

همچنان حال سرباز آسیب‌دیده وخیم است و احتمال زنده ماندن وی نیز به گفته پزشکان بسیار کم است، اما در همین حین سرهنگ حجت نیک‌مرام، فرمانده انتظامی مشهد می‌گوید: خوشبختانه عامل پرتاب‌کننده نارنجک به سرباز آسیب‌دیده در مشهد دستگیر و بازداشت شده است.

وی اضافه می‌کند: همچنین 60 نفر از حادثه‌سازان چهارشنبه آخر سال که موجب مزاحمت شدید برای شهروندان مشهدی شده بودند نیز دستگیر و بازداشت شدند.

فرمانده انتظامی مشهد در خصوص حوادث مربوط به چهارشنبه آخر سال در مشهد، خاطرنشان می‌کند: متاسفانه علاوه بر فوت یک شهروند مشهدی ناشی از پرتاب یک نارنجک توسط نوجوان به صورت مستقیم به سر وی، در ساعت 3:30 دقیقه بامداد نیز پرتاب مواد محترقه از داخل خودرو به یک مامور رفت و روب شهرداری نیز منجر به قطعی دست این کارگر از مچ شده است.

پیگیری حال سرباز آسیب‌دیده ادامه داشت و بهبودی نیز در وضعیت وی مشاهده نمی‌شد؛ خانواده این سرباز تنها به دلیل یک شادی گذرا و کاذب تحویل سال 94 را بدون پسرشان پشت سر گذاشتند و در نهایت روز هفتم فروردین ماه سرباز مشهدی آسیب‌دیده در حادثه چهارشنبه‌سوری فوت کرد.

اکنون در 22 اسفندماه سال 94 و چند روز مانده به اینکه نبودن این سرباز(مجید فخرایی) کنار خانواده‌اش به یک سال برسد، اولین جلسه رسیدگی به پرونده متهم به این قتل برگزار شده و خانواده این سرباز خواستار قصاص متهم شدند.

این اتفاقات تلخ در پی آن است که دیگر خبری از برپا کردن آتشی کوچک در محل و پریدن از روی آن نیست و چیزی که این سال‌ها مشاهده می‌کنیم بیشتر شبیه جنگی است که کشته و مجروح بجای می‌گذارد...

درست است که در تبدیل شدن چهارشنبه‌سوری به یک مراسم حادثه‌ساز شاید تنها افراد نقش نداشته‌اند و به گفته برخی کارشناسان که سال‌هاست این صحبت‌ها را که باید بستری مناسب برای این مراسم تعیین و انرژی جوانان به نوعی کنترل و تخلیه شود، تکرار می‌کنند و گوش شنوایی هم نیست، اما برخی اتفاقاتی که این چند ساله در چهارشنبه آخر سال شاهد آن بوده‌ایم ناشی از هیجان کاذب و مصداق دگرآزاری بوده مگرنه پرتاب مواد محترقه به سمت خودروی آتش‌نشانی که افراد داخل آن، جانشان را برای نجات جان دیگران کف دستشان گذاشته‌اند یا به سمت فردی که بی‌اعتنا به اتفاقات اطراف در حال گذر یا انجام کاری است و ...، چه دلیلی می‌تواند داشته باشد...

نظارت جدی دستگاه‌های مسئول در خصوص چهارشنبه آخر سال برای اینکه شاهد اتفاقات تلخی مانند فوت افراد، سوختگی، نابینایی، نقص عضو و ... نباشیم، بسیار با اهمیت است، اما یقینا خودداری فرد در جلوگیری از بروز حوادث و عوارض ناشی از آن تاثیرگذارتر خواهد بود.

به امید اینکه سلامتی و آرامش روان خود و خانواده‌هایمان را قربانی شادی کاذب و لذتی آنی نکنیم...


ویدیو مرتبط :
کلیپ چهارشنبه سوری || تبریک چهارشنبه سوری || چهارشنبه سوریت مبارک رفیق جان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

عناوين روزنامه‌هاي امروز چهارشنبه 23 دی 88



 

 

تیتر روزنامه ها

 

 

آغازمصادره واحدهاي مسکوني‌در دبي

جام جم آنلاين: روزنامه‌هاي صبح امروز ايران مهمترين عناوين خبري خود را به مسائلي همچون هجوم مواد اوليه ساخت مخدرهاي صنعتي به کشور،ارزيابي اصولگرايان شاخص از استعفاي حسينيان،خروج فوري 600 هزار خودروي فرسوده،مصوبه مترو در انتظار تشخيص مصلحت،بازار گوشت در بحران گراني،آغاز مصادره واحدهاي مسکوني در دبي و... كه برخي از آنها در زير مي‌آيد.

 

 

جام جم


ترور در 8 صبح
کارشناسان در يک همايش هشدار دادند: هجوم مواد اوليه ساخت مخدرهاي صنعتي به کشور
يک سوم مديران کل تربيت بدني در معرض تغيير؛ موج برکناري مديران ورزش به استانها رسيد
از شعار تغيير تا رويكرد تهديد

 

 

مردم سالاري

 

نماينده ولي فقيه در يزد:هر صدمه اي مي خوريم از تندروي هاست
مجمع روحانيون مبارز خواستار حفظ آرامش و پرهيز از تندروي شد
پرونده پنج نفر ديگر از محکومان حوادث اخير به اجراي احکام دادسرا ارجاع شد
مهمانپرست:همچنان آماده معاوضه سوخت هستيم

 


قدس

 

طرح برداشت از صندوق ذخيره ارزي براي مترو به مجمع تشخيص مصلحت رفت
متكي در يك نشست دانشجويي تشريح كرد؛تراژدي آمريكايي- صهيونيستي افغانيزه كردن يمن
در پي انتقاد صريح اردوغان از اسرائيل ؛ تنش ميان آنکارا و تل آويو افزايش يافت
آيا تصويب همزمان بودجه و برنامه امکان پذير است؟ مأموريت غيرممکن مجلس

 

 

اعتماد

 

ارزيابي اصولگرايان شاخص از استعفاي حسينيان
کنترل قيمت و واردات قند و شکر توسط دولت
دادستان تهران: تحقيقات در مورد پرونده پزشک کهريزک ادامه دارد

 

 

ايران

 

بر اساس لايحه برنامه پنجم پيشنهاد شد؛ ضوابط استخدام و پرداخت حقوق در سال آينده
ردپاي سرويس هاي جاسوسي خارجي در ترور دانشمند هسته اي ايران
خروج فوري 600 هزار خودروي فرسوده

 

 

ابرار

 

سخنگوي وزارت امور خارجه: ايران آماده معاوضه سوخت به صورت مرحله اي است
ورود کالاهاي نامرغوب چيني به صنعت نفت
فرهنگيان بازنشسته مي توانند هفته اي 8 ساعت تدريس کنند

 

 

سياست روز

 

کارشناسان اظهارات ژنرال پترائوس عليه ايران را بررسي کردند؛ ژنرال فرو رفته در باتلاق
کميته تحقيقات هلند: جنگ عراق مشروعيت ندارد
رئيس قوه قضائيه: بايد برخوردهاي دوگانه غرب در زمينه حقوق بشر را به چالش کشيد

 

 

ابتکار

 

واکنش دستگاه قضايي به گزارش کميته ويژه مجلس
ضوابط جديد پرداخت حقوق کارمندان دولت
ارزيابي اوليه از کشته شدن استاد فيزيک دانشگاه در منزل مسکوني اش؛ ترور!

 

 

اطلاعات

 

دکتر علي لاريجاني: بخش خصوصي توانمند نداريم
وام ساخت صنعتي مسکن 20 ميليون تومان شد
ابلاغ نحوه پرداخت حق التدريس معلمان و حق الزحمه کارکنان آموزش و پرورش

 

 

آفرينش

 

اعلام آخرين مهلت ثبت نام دوره دکتري تخصصي با آزمون و بدون آزمون سال 89 دانشگاه آزاد
سخنگوي وزارت خارجه: سه آمريکايي دستگير شده به زودي محاکمه مي شوند
ضوابط افزايش حقوق کارمندان تعيين شد

 

 

تهران امروز

 

مصوبه مترو در انتظار تشخيص مصلحت
ترور فيزيکدان ايراني در قيطريه
ادامه جدل هاي قلمي مطهري و شريعتمداري

 


جوان

 

جزئيات حادثه تروريستي در تهران
راهبرد جديد براي برخورد با برنامه هسته اي ايران؛ از ربايش نخبگان هسته اي تا ترور دانشمندان
وزير مسکن و شهرسازي: تسهيلات مسکن مهر افزايش مي يابد

 

 

جمهوري اسلامي

 

متکي: آمريکا، انگليس و رژيم صهيونيستي براي تبديل يمن به افغانستان ديگر برنامه دارند
مجلس کسري بودجه در پرداخت حقوق و مزاياي کارکنان و بازنشستگان دولت را جبران کرد
ترور يک دانشمند هسته اي در تهران توسط عوامل استکبار

 

 

حمايت

 

هشدار سازمان حفاظت محيط زيست به خودروسازان
انتقاد رئيس قوه قضائيه از برخورد دوگانه غرب با حقوق بشر
رئيس مجلس شوراي اسلامي: مجلس آماده حل مشکلات قانوني جذب سرمايه گذاري خارجي است

 

 

خراسان

 

انفجار تروريستي در تهران يک دانشمند فيزيک کشور را به شهادت رساند
حمايت غرب از توليد مواد مخدر در افغانستان و توزيع سازمان دهي شده کراک در ايران
سخنگوي دولت: مصوبات را تنظيم مي کنم و در مقابل دوربين براي مردم توضيح مي دهم

 

 

کيهان

 

گزارش خبري تحليلي کيهان؛ ردپاي موساد در ترور استاد متعهد دانشگاه تهران
وام 10 ميليون توماني براي جايگزيني خودروهاي فرسوده
متکي: آمريکا مي خواهد يمن را به افغانستاني ديگر تبديل کند

 

 

وطن امروز

 

ترور دانشمند هسته اي
سخنگوي وزارت امور خارجه: 3 تبعه آمريکايي به زودي محاکمه مي شوند
آغاز پيش فروش اينترنتي بليت از 25 دي

 

 

همشهري

 

طرحي که 32 سال قبل کلنگ خورده است؛ آزاد راه تهران - شمال؛ فرصتي دائمي براي وعده ها
ارائه بودجه 89 به بهمن موکول شد
مصوبه برداشت مترو از حساب ذخيره ارزي به مجمع تشخيص رفت

 

 

هدف واقتصاد

 

وام 10 ميليون توماني براي خريد خودرو
بازار گوشت در بحران گراني
قانون توسعه ابزارها و نهادهاي مالي جديد به دولت ابلاغ شد

 

 

دنياي اقتصاد

 

جزئيات برنامه " پيشرفت و عدالت" منتشر شد؛ سياست هاي اقتصادي برنامه پنجم
بحران تازه عازم بازار مسکن دبي
علل رشد طلا در قرن21

 

 

جهان صنعت

 

آغاز مصادره واحدهاي مسکوني در دبي
بحران پشت درهاي بانک مرکزي: خروج يک سوم منابع بانکي
طرح 2 ميليارد دلاري مترو به مجمع تشخيص مصلحت رفت

 

 

تفاهم

 

رئيس شوراي عالي مديران عامل بانکها اعلام کرد؛ نرخ جديد سود بانکي
خريد سوغات چيني از مشهد! تغيير خاموش الگوهاي فرهنگي
تدابير وزارت بازرگاني براي مديريت واردات