اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

چند پیشنهاد موسیقیایی برای نوروز


موسیقی در بیشتر لحظه‌های زندگی و شرایط مختلف در کنار ماست. از این رو شاید بد نباشد که نخستین روزهای بهار با مکمل‌های موسیقایی همراه شود.

خبرگزاری ایسنا: موسیقی در بیشتر لحظه‌های زندگی و شرایط مختلف در کنار ماست. از این رو شاید بد نباشد که نخستین روزهای بهار با مکمل‌های موسیقایی همراه شود.

«بهار» عنوان آلبومی در ژانر موسیقی کلاسیک ایرانی است که با سه‌نوازی جاوید افسری‌راد (سنتور)، بهنام سامانی (سازهای کوبه‌ای) و شهرام غلامی (عود) همراه شده است. در این آلبوم، قطعاتی در پیش‌درآمد ماهور، آواز ماهور، بیات اصفهان و بیداد همایون شنیده می‌شود. یک ملودی بلوچی نیز با عنوان «لیلی» در اثر گنجانده شده است.

«نجوای جویبار»، «بهار»، «رقص عشق» و «بی‌کران» از جمله قطعات این آلبوم هستند که در سال 1389 توسط نشر «ماهور» منتشر شده. «بهار» یک پیشنهاد برای علاقه‌مندان به موسیقی ایرانی است.

با این‌که سال‌ها از درگذشت غلامحسین بنان می‌گذرد، اما هنوز هستند، کسانی که خواستار شنیدن صدای او هستند. «باد نوبهاری» عنوان یکی از آثار جمع‌آوری‌شده پس از مرگ بنان است که در سال 1392 منتشر شد.

این مجموعه‌ شامل آوازها و تصنیف‌های غلامحسین بنان با آهنگ‌سازی جواد معروفی، مهدی مفتاح، علینقی وزیری، منوچهر لشکری و عبدالحسین شهنازی است که در دستگاه همایون، سه‌گاه، آواز دشتی، آواز ابوعطا و آواز شوشتری است. تصنیف «باد نوبهاری» که در این آلبوم گنجانده شده از ساخته‌های عبدالحسین شهنازی است که روح‌الله خالقی آن را تنظیم کرده است.

یکی دیگر از خاطره‌انگیزترین بهاریه‌ها اثر «بهار دلنشین» به آهنگسازی زنده‌یاد روح‌الله خالقی است. این اثر سال‌ها پیش با صدای غلامحسین بنان اجرا شد و بیژن ترقی شعر آن را سروده است. با این‌که سال‌ها از خلق این اثر می‌گذرد، اما «بهار دلنشین» همچنان جزو خاطره‌انگیز‌ترین بهاری‌ها محسوب می‌شود.

نمی‌توان درباره موسیقی‌های بهاری در ژانرهای مختلف سخن گفت و یادی از «بوی عیدی» اثر فرهاد نکرد. شعر این اثر را شهیار قنبری سروده و فرهاد مهراد هم آن را خوانده است. با وجود این‌که مدت زیادی از خلق این اثر می‌گذرد، اما «بوی عیدی» همچنان زمزمه می‌شود.

اگر به موسیقی نواحی و بویژه موسیقی مازندران علاقه دارید، آلبوم «بهار مونا» پیشنهاد خوبی است. در این مجموعه، از موسیقی‏‌های آوازی و بخصوص موسیقی‏‌های آوازی موزون مازندران استفاده شده است.

اولین قطعه از این مجموعه، یعنی «بهاره» یک سوییت است که آوازهای غیرضربی مازندرانی مانند کتولی و هرایی را با یک مقدمه و یک مؤخره که همان «بهاره» ساخته‏‌ی نورالله علیزاده است، به هم وصل می‏‌کند. احمد محسن‌پور آهنگساز این اثر است.


ویدیو مرتبط :
پیشنهاد خوراکی سالم برای عید نوروز+فیلم ویدیو کلیپ

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

کهگیلویه و بویراحمد، پیشنهاد نوروز 95



 

مکان های تفریحی ایران, مکان های دیدنی ایران

 کهگیلویه و بویراحمد، پیشنهاد نوروز 95

استان کهگیلویه و بویراحمد با آب و هوای دلپذیر و بهاری می تواند پیشنهادی بیادماندنی برای مسافران نوروزی باشد.

 

 استان کهگیلویه و بویراحمد با آب و هوای دلپذیر و بهاری می تواند پیشنهادی بیادماندنی برای مسافران نوروزی باشد.

هم اینك 18 كیلومتری شمال شهر كوهستانی یاسوج یعنی ارتفاعات كوه دنا پوشیده از برف است و هر چه از دامنه‌های دنا به سوی شهر حركت كنید برف جای خود را به چشمه ساران و نهرهای زیبای آب می‌دهد كه سر از زیر برف درآورده و به سوی پایین دست در حركتند.یاسوج شهری كه محصور در میان میلیونها اصله درخت بلوط است با طبیعتی شگفت انگیز و هوایی دلپذیر برای میزبانی مسافران نوروزی لحظه شماری می‌كند.جویبارهای زیبای روان در شهر و چشمه‌ها و آبشارها و درختهای گردو و چنار اطراف خیابانهایش و بیشتر از این‌ها مكان‌های دیدنی بیرون از این شهر كوهستانی هموطنان را به آمدن و ماندن در این شهر زیبا تشویق می‌كند.


هوای پاك و بدون هیچ آلاینده ای
شاید مسافری كه از یك شهر بزرگ به این شهر وارد شود اولین ویژه گی این شهر كوهستانی جنوب غرب ایران را هوای پاك و بدون هیچ آلاینده ای در آن بداند كه به گفته مدیر كل محیط زیست كهگیلویه و بویراحمد تمام ذرات موجود در هوای شهر درحد بسیار عالی قرار دارد.

شهر یاسوج با وجود اینكه سه شهرك صنعتی در حاشیه‌های آن قرار دارند اما به دلیل نوپا بودن صنعت استان و استفاده كردن از انرژی برق و گاز به جای انرژی‌های آلاینده دارای هوای بسیار صاف و آرام است كه ساكنان شهرهایی همچون تهران، اصفهان و تبریز كمتر روزی را در سال به آن صورت مشاهده می‌كنند.

مکان های تفریحی ایران, مکان های دیدنی ایران


رودخانه‌ها و تنگ‌ها و آبشارهای
البته تنها ویژگی این شهر داشتن هوای خنك و نسیم خنك صبح گاهی و جوی‌های روان در شهر و چشمه‌ها و گردوها و چنارهای حاشیه خیابان‌های آن نیست بلكه رودخانه‌ها و تنگ‌ها و آبشارهای حاشیه این شهر مستطیلی نیز حكایتی دیگر دارد.چشمه آب بزرگی در شهر وجود دارد كه به ‘چشمه نباتی’ معروف است و آبی گوارا و زلال دارد كه بدلیل زیبا سازی فضای اطراف آن نوروز 92 شاید چندان زیبا نرسد اما تردیدی نیست كه پس از پایان پروژه كه به ابتكارشهرداری یاسوج صورت می‌گیرد یكی از زیباترین نقطه‌های شهر خواهد شد.

اما بدون ‘چشمه نباتی’ هم یاسوج جاهای دیدنی بسیاری دارد كه یكی از آنها به ‘آبشار یاسوج’ معروف است.این ابشار در یك تنگه نسبتا بلند و كم عرض قرار دارد كه به دلیل خیل عظیم مسافران در روزهای تعطیل و نوروز حتی برای خودروی مسافران جا پیدا نمی‌شود و دلیلی ان هم فرح انگیز بودن این فضای طبیعی در ارتفاعات دنا است كه همگان را به سوی خود جذب می‌كند.

 

مکان های تفریحی ایران, مکان های دیدنی ایران


آبشار یاسوج چسبیده به شهر است و با عبور از یك تنگه زیبا، خنك و سرسبز به سوی شهر سرازیر می‌شود. اما كسانی كه در این منطقه ییلاقی نتوانسته اند جایی برای نشستن پیدا كنند نباید نگران باشند چون هنوز مكان‌های تفریحی بسیاری از جمله ‘پارك ساحلی’ كه فقط 10 دقیقه با این مكان فاصله دارد وجود دارد.ساختن ‘پارك ساحلی’ سالهای پیش در اطراف رودخانه بشار كه شهر یاسوج را در بر گرفته آغاز شده است و هر سال بزرگتر می‌شود.رودخانه بشار از آب شدن برفهای كوههای اطراف تشكیل می‌شود كه در فصل بهار بسیار توفنده و پر آب است و در نهایت به رودخانه زهره می‌ریزد.

پارك ساحلی برخلاف آبشار یاسوج جای نسبتا وسیعی است كه همچون آبشار به این شهر چسبیده است و در دوسوی حاشیه این رودخانه كه شهر را به دو بخش تقسیم كرده احداث شده است.برای آن‌هایی كه قصد دارند از شهر فاصله بیشتری بگیرند مكان تفریحی بسیار زیبای دیگری نیز وجود دارد كه به تنگ گنجه ای شهرت دارد و 20 دقیقه ای با شهر فاصله دارد.تقریبا موقعیتی همچون آبشار یاسوج دارد به غیر از اینكه بزرگتر و آرام تر است.اما تنگ مهریان و رودخانه مهریان نیز در فاصله هفت دقیقه ای شهر قرار دارد كه هرساله تعداد زیادی از مسافران رفتن به سمت آن تشویق می‌شوند.

 

مکان های تفریحی ایران, مکان های دیدنی ایران


البته چند روستای ییلاقی و خوش آب و هوا در اطراف این شهر وجود دارد از جمله روستای ‘مختار’ و ‘قلات’ و ‘وزگ’ كه زمین‌های اطراف و همچنین مسیرهای ورودی به سمت این روستاها بسیار زیبا ست.آبشار تنگ تامرادی از دیگر مكانهای زیبای گردشگری حومه شهر یاسوج است. این ابشار در 45كیلومتری جنوب یاسوج و در میان كوههای سربفلك كشیده و منطقه بكر تنگ تامرادی قرار دارد.

آبشار تنگ تامرادی در صورت توجه مسئولان و احداث زیرساختهای لازم قابلیت تبدیل شدن به یكی از قطبهای گردشگری یاسوج را داراست .كسانی هم كه به آثار باستانی و موزه‌ها علاقه مند باشند هم می‌توانند از موزه این شهر كه در گلستان چهارم است دیدن كنند. موزه یاسوج با برخورداری از آثار و شواهد به جای مانده از گذشتگان با فرهنگ این بخش از مرز و بوم ایران چون نگینی در دل ارتقاعات دنا می‌درخشد.

تمام مردم به زبان لری صحبت می‌كنند
تمام مردم شهر شیعه و از قوم لرهستند كه همه به زبان لری صحبت می‌كنند و معمولا با روی باز از میهمانان و مسافران استقبال و آنان را راهنمایی می‌كنند.البته هموطنان در نوروز امسال بدون لباس گرم به این شهر مسافرت نكنند اگرچه مكانهای مناسبی برای اسكان مسافران ایجاد شده است اما همراه داشتن حداقل امكانات گرمایشی نیكوتر است.یاسوج مركز استان كهگیلویه و بویراحمد در مسیر استانهای اصفهان،فارس، بوشهر و خوزستان قرار دارد.

منبع:bartarinha.ir