اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

چند واقعیت درباره میلیاردهای مهاجر



اخبار,اخبار اقتصادی , بانک جهانی

 

اخبار اقتصادی - چند واقعیت درباره میلیاردهای مهاجر

مهاجران در کشورهای مختلف سالیانه میلیاردها دلار روانه کشورشان می‌کنند.

گزارش جالب بانک جهانی از میلیاردها دلاری که سالیانه مهاجران از اقصی نقاط دنیا روانه کشورشان می‌کنند.

به گزارش ابتکار، پایگاه اینترنتی روزنامه فرانسوی زبان فیگارو می‌نویسد، مهاجران در کشورهای مختلف سالیانه میلیاردها دلار روانه کشورشان می‌کنند. امروز جمعیت مهاجران کشورهای در حال توسعه که در خارج کار می‌کنند به 181 میلیون نفر می‌رسد و اگر این جمعیت دور هم جمع شوند، ششمین کشور پرجمعیت بعد از چین، هند، ایالات متحده آمریکا، اندونزی و برزیل خواهند بود.

تصور کنید این جمعیت 180 میلیونی پولساز هم باشند. جالب است بدانید طبق گزارشی که به تازگی از سوی بانک جهانی منتشر شده، در سال 2014 مهاجران نزدیک به 435 میلیارد دلار روانه کشورشان کرده اند که این رقم نسبت به سال 2013، 5درصد افزایش یافته است.این انتقال وجه که انگلیسی ها به آن remittances می‌گویند، امروز اهمیت قابل توجهی دارد. بانک جهانی می‌گوید این مقدار سه برابر بیشتر از کمکهای عمومی به توسعه در سطح جهان است.

شاید باورش کمی دشوار باشد اما به استثنای چین، وجه انتقالی مهاجران به کشورهایشان از مرز مجموع سرمایه گذاریهای خارجی کشورهای در حال توسعه هم فراتر میرود.هند با 13 میلیون جمعیت مهاجر که خارج از کشور کار می‌کنند، اولین کشوری است که از این دلارها منتفع می‌شود؛ امسال هندیهای مهاجر نزدیک به 71 میلیارد دلار به کشورشان فرستادند.

در رتبه دوم چینی‌ها هستند؛ جمعیت قابل توجهی از چینی ها که در اقصی نقاط جهان مشغول کار و فعالیت هستند سال جاری نزدیک به 64 میلیارد دلار به کشورشان ارسال کردند. کشورهایی که در رتبه‌های بعدی قرار دارند؛ عبارتند از: فیلیپینی‌ها( 28 میلیارد دلار)، مکزیکی‌ها(24 میلیارد دلار)، نیجریه(21 میلیارد دلار)، مصر(18 میلیارد دلار(. انتقال وجه مهاجران به کشورشان از این لحاظ بسیار حائز اهمیت است که در محاسب تولید ناخالص داخلی کشورها و میزان ثروت کشورهای در حال توسعه جایگاه ویژه‌ای دارد.

گفتنی است همین وجوهی که مهاجران برای کشورهایشان ارسال می‌کنند برای تاجیکستان 42درصد برای جمهوری قرقیزستان 32درصد، نپال 29درصد و مولداوی 25درصد تولید ناخالص داخلی را تشکیل می‌دهد. کارشناسان می‌گویند پولهایی که مهاجران روانه کشورشان می‌کنند به طور متوسط بسیار مهمتر و با ثبات‌تر از جریانات مالی بازارهای بین‌المللی، دولتی و یا خصوصی است. البته ذکر این نکته ضروری است که این جمعیت گاهی تحت تأثیر وضعیت و شرایط اقتصادی جهان نیز قرار می‌گیرد.

شاید جالب باشد بدانید که طبق اطلاعات بانک جهانی مثلاً ارتباط و وابستگی متقابلی میان پولهای ارسالی مکزیکی‌ها و سلامت بخش صنعت ساخت و ساز در ایالات متحده آمریکا وجود دارد؛ کشوری که در آن کارگران مکزیکی‌ نقش مهمی در صنعت ساخت و ساز دارند. و یا مثلاً افزایش بیکاری در اسپانیا تأثیر مهمی بر ارسال پول به آمریکای لاتین دارد. در این میان هند و فیلیپین از تنوع جغرافیایی مهاجران خود در خارج از کشور منتفع می‌شوند و همین مسئله آنها را از شوک‌های منطقه‌ای حفظ کرده است.

ارسال وجوه در زمان بروز فجایع طبیعی روند صعودی پیدا می‌کند؛ مثلاً در پاکستان متعاقب سیل عظیم سال 2010 ارسال پول به این کشور از سوی مهاجران از 19درصد در سال 2010 به 27درصد در سال 2011 افزایش یافت. فیلیپین نیز متعاقب طوفان عظیم سال 2013 شاهد افزایش 8.7 درصدی در دریافت وجوه مهاجران بود.

اخبار اقتصادی - ابتکار

 


ویدیو مرتبط :
‫7 تا از میلیاردهای ایرانی در خارج از ایران | Top 10 farsi‬‎

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

هفت مهاجر غیرقانونی غرق شدند



رسانه‌های دولتی تركیه از واژگونی یك قایق حامل مهاجران غیرقانونی در یكی از رودخانه‌های این كشور خبر داده و اعلام كردند: در این حادثه هفت نفر از این مهاجران غیرقانونی غرق شدند.



«مصطفی بیوك» ـ فرماندار استان «ادرین» در تركیه ـ در مصاحبه‌ای با رسانه‌های دولتی این كشور، عنوان كرد: ماموران پلیس و گارد ساحلی موفق شدند، هشت نفر از سرنشینان این قایق را از آب بیرون بكشند، اما هفت نفر دیگر نیز جان خود را از دست دادند.



وی خاطر نشان كرد: این حادثه در رودخانه «مریك» واقع در شمال غرب كشور رخ داد.



البته هنوز مشخص نشده است كه چه تعداد مسافر قاچاق در این قایق حضور داشتند، با این حال مقامات پلیس تخمین می‌زنند ۲۰ تا ۲۵ نفر سرنشین این قایق بودند.



به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، «تركیه» یكی از شاهراه‌های اصلی در مهاجرت غیرقانونی افراد به سمت كشورهای اروپایی محسوب می‌شود، به طوری كه اكثر قاچاقچیان و دلالان از راه‌هایی همچون رودخانه‌ها كه در مرز این كشور با «یونان» است، در انتقال غیرقانونی مهاجران استفاده می‌كنند.



به همین دلیل مهاجران بی‌شماری تاكنون به دلیل واژگونی قایق‌ها در این رودخانه‌ها جان خود را از دست داده‌اند.



گفتنی است، اكثر مهاجران از كشورهای آسیایی و آفریقایی و به امید یافتن شغل و درآمد بهتر به این كشور مهاجرت كرده تا پس از آن به كشورهای اروپایی بروند.