اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

چند نقطه ابهام درباره استدلال آیت الله علم ‏الهدی در نقد طرح برجام



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

چه کسی به امام جمعه مشهد آمار غلط داده است؟
چند نقطه ابهام درباره استدلال آیت الله علم ‏الهدی در نقد طرح برجام

ضمن اینکه اگر نگرانی آیت الله علم‏ الهدی را از طرح مصوب مجلس مبنی قرار دهیم باز هم یک موضوع بی‏ پاسخ می‏ماند؛ اینکه چرا امام جمعه مشهد همزمان با انتقادات جدی خود به مجلس برای تصویب این طرح، انتقادی را به شورای نگهبان مطرح نمی‏کند؟

تصویب طرح برجام توسط نمایندگان، مجلس را نیز به مانند دولت و وزارت خارجه زیر بار فشار مخالفان برده است. مخالفانی که همچنان بر آثار منفی و خطرناک توافق هسته ای برای کشورمان تاکید می‏کنند. در یکی از آخرین نمونه ‏های این مخالفات‏ خوانی‏ها، آیت الله علم‏ الهدی گفته که «مجلس شورای اسلامی گرفتار سهل اندیشی شد.» او برای اثبات این ادعا استدلال‏های متفاوتی را مطرح کرده که جای تامل بسیار دارند.

به گزارش خرداد؛ نمازجمعه این هفته مشهد دوباره فرصت مناسبی بود برای امام جمعه این شهر تا سیلی از انتقادات را متوجه توافق هسته‏ ای ایران و 1+5 کند. امام جمعه‏ ای که تقریبا یک سال و نیم پیش طیف وسیعی از مخالفان توافق هسته ‏ای با اسناد به صحبت او موجی با عنوان «دلواپسیم» را به راه انداخته بودند. حالا آیت الله علم‏ الهدی مجلسی‏ ها را متوجه نقدهای شدید خود کرده است و نگرانی‏های پیشین خود را با قطعیتی بیشتر خطاب به بهارستان‏ نشینان مطرح می‏کند. خطابی که البته مشهود است بیش از هر کس دیگری مخاطب آن علی لاریجانی، رئیس مجلس است.

امام جمعه مشهد معتقد است که مجلس با نوع تصویب طرح برجام در واقع «سهل اندیشی» خود را به نمایش گذاشت. یادآوری این نکته قابل توجه است که آیت الله علم ‏الهدی مجلسی را «سهل اندیش» معرفی کرده که سال 91 و در آستانه شکل گرفتن آن، انتخابات و ترکیب اصولگرایش را یک «پیروزی دیگر برای انقلاب و مجاهدان اسلام» دانسته بود. او توضیح نداده که چگونه در عرض کمتر از چهار سال نمایندگانی که انتخابشان یک پیروزی برای اسلام بود تبدیل به نیروهایی «سهل اندیش» شده ‏اند. او فقط گفته که «تصویب طرح سرنوشت‌ساز نظام در 15 دقیقه، همان سهل اندیشی است.» او حتی کار را به آمرزش خداوند هم رسانده و گفته که «یک موضوعی که سرنوشت کشور، درگیری کشور حداقل 15 سال با این موضوع، حتی سرنوشت انقلاب به این مسئله بستگی دارد، این را بیایند در 15 دقیقه جزئیاتش را تصویب کنند، این سهل اندیشی است، اگر به این سهل اندیشی توجه داشتند، خدا نمی‌بخشد، خدا نمی‌آمرزد؛ آخر این سهل اندیشی چه می‌شود؟ تصویب کنند که چه شود؟»
 
حرف‏ها و استدلال‏های دیگر آیت الله علم الهدی مسایلی است از قبیل اینکه «در هیچ کجای طرح برجام راه نفوذ استکبار بسته نشده» و یا اینکه تاکید بر صحت گزارش کمیسیون ویژه بررسی برجام که او معتقد است طرح مجلس باید بر اساس آن گزارش تهیه می‏شد.

یکی از جملات آیت الله علم الهدی هم این است: «170 سؤال در مورد جزئیات این طرح در مجلس شورای اسلامی بوده که نمایندگان 170 سؤال داشتند و اجازه ندادند یکی از این سؤالات مطرح شود؟ مگر غار سیکلوب است اینجا یا مجلس شورای اسلامی است؟ چرا این‌جوری برخورد می‌شود؟»

برای نقد سخنان امام جمعه مشهد می‏توان استدلال‏های متفاوتی را مطرح کرد. می‏توان بحث‏های متنوعی را در این باره پیش کشید که آیا اساسا برجام و طرح مصوب مجلس زمینه نفوذ غرب را فراهم خواهد آورد یا خیر؟ استدلال‏هایی که همواره می‏تواند محل مناقشه باشد. اما قبل از آن باید به یاد داشت که هر فردی از جمله امام جمعه مشهد هم استدلال خود را بر اساس دریافت یک سری اطلاعات مبنایی تنظیم می‏کند و مثلا به این نتیجه می‏رسد که برجام و طرح مصوب مجلس زمینه نفوذ دشمن را فراهم خواهد آورد یا چیزی از این دست.

امام جمعه مشهد در سخنان خود تنها در یک مورد اشاره‏ای کوچک به یکی از همین اطلاعات مبنایی می‏کند که آن هم از اساس غلط است. آن اینکه در مجلس 170 نماینده درباره جزئیات طرح سوال داشتند و اجازه طرح این سوالات به آنها داده نشده است.

اولا اینکه این موارد نه «سوال» درباره طرح بلکه «پیشنهاد»های نمایندگان بوده‏ اند که از اساس مبنای حقوقی بسیار متفاوتی با سوال دارند. در همین گام اول این پرسش پیش می‏آید که آیا امام جمعه مشهد فرق بین زمینه قانونی «سوال» و «پیشنهاد» در چارچوب وظایف مجلس را نمی‏داند که صورت مساله را اینچنین مطرح می‏کند؟ شاید برای یک فرد عادی فرق بین این دو چندان مهم نباشد که احتمالا اکثر مخاطبان آیت الله علم الهدی چنین بوده ‏اند. اما قطعا برای کسی که خود عضوی از مجلس خبرگان رهبری است، چندان پذیرفته نیست که در یک سخنرانی، آن هم در خطبه‏ های مهم نماز جمعه این دو را با هم اشتباه بگیرد.

نکته دوم اینکه احتمالا امام جمعه مشهد اطلاعات خود را ازمراجعی کسب کرده است که چندان نمی‏توانند قابل اتکا باشند. چرا که در جریان بررسی طرح برجام اصلا و به هیچ عنوان بحثی در کار نبود که 170 نماینده پیشنهادهایی مطرح نشده داشته باشند. بلکه این موضوع 170 پیشنهاد توسط تعداد به مراتب کمتری از نمایندگان بود. به عبارتی حدود چهل نماینده که اکثرا هم از مخالفان برجام بودند، همزمان 170 پیشنهاد را مطرح کردند. به عنوان مثال در این لیست نماینده‏ای چون حسینعلی حاجی دلیگانی، از مخالفان برجام به تنهایی 22 پیشنهاد را مطرح کرده بود.

با این توضیح این سوال مطرح می‏شود که آیا بقیه استدلال ‏های امام جمعه مشهد درباره خطرات برجام و سها اندیشی مجلس بر پایه همین دست اطلاعات مخدوش و نادرست است؟ آیا افزایش تعداد نمایندگانی که درباره طرح برجام پیشنهاداتی داشته ‏اند، از 40 نفر به 170 به نوعی تهیج افکار عمومی بر اساس داده‏ های نادرست و ناصحیح نیست؟ آیا در تریبونی با اهیمت و جایگاه نماز جمعه می‏توان هر موضوع و موضعی را بر پایه چنین اطلاعات نادرستی مطرح کرد؟

ضمن اینکه اگر نگرانی آیت الله علم ‏الهدی را از طرح مصوب مجلس مبنی قرار دهیم باز هم یک موضوع بی‏ پاسخ می‏ماند؛ اینکه چرا امام جمعه مشهد همزمان با انتقادات جدی خود به مجلس برای تصویب این طرح، انتقادی را به شورای نگهبان مطرح نمی‏کند؟ به هر حال شورای نگهبان این توان را داشت که به متن طرح ایراد بگیرد و آن را به مجلس برگرداند. نهایتا اما نه تنها چنین نکرد که بلافاصله و با اکثریت آرا آن را مورد تصویب هم قرار داد. واقعا اگر آیت الله علم الهدی تا این حد نگران نقاط کور برجام و طرح مجلس است، نباید بر اساس همان وظیفه ‏ای که باعث می‏شود تا این انتقادات را به دولت و سپس مجلس مطرح کند، انتقادی را هم متوجه شورای نگهبان سازد که این طرح را به عنوان آخرین مرجع رسیدگی کننده تبدیل به قانون کرده است؟

 

اخبار سیاسی - خردادنیوز

 


ویدیو مرتبط :
واکنش آیت الله علم الهدی به تصویب پرحاشیه طرح برجام

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آیت‌الله علم‌الهدی: فرد حاشیه‌ساز دولت فتنه جدید نیست



آیت‌الله علم‌الهدی در دیدار با اعضای جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی اصفهان از 2 راهكار جدید جریان اصلاحات برای ایجاد فتنه بزرگتر سخن گفت.

 

مجید كوهی دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی اصفهان از دیدار اعضای جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی اصفهان با آیت‌الله علم‌الهدی عضو مجلس خبرگان رهبری و مباحث مطرح شده در این دیدار خبر داد.

وی گفت: در این دیدار آیت‌الله علم‌الهدی با اشاره به كلام رهبری و برخی از بزرگان در مورد فتنه بزرگتر، تصریح كرد: عده‌ای با استفاده از این سخن صحیح در صدد ایجاد شبهه و مغلطه بوده و كسی را كه با وی مخالف هستند مخاطب این كلام قرار می‌دهند و این خود همان فتنه و توطئه است؛ چراكه موقعیت جریانات سیاسی در كشورها به‌گونه‌ای است كه هر جریانی با سوء‌استفاده از اتفاقات و موقعیت‌ها، برای جریان خود یارگیری می‌كند.

كوهی در ادامه افزود: آیت‌الله علم‌الهدی در ادامه گفت: در اینجا نیز برخی جریانات از این سخن به‌عنوان ابزاری برای كوبیدن دولت استفاده كرده‌اند و فتنه بزرگتر همان حاشیه‌ای عنوان می‌كنند كه پیرامون دولت ایجاد شده است.

به گفته دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی اصفهان نماینده مردم مشهد در مجلس خبرگان ادامه داد: عده دیگری نیز كه مخالف جریان مقابله با فتنه سال گذشته بودند، می‌گویند كسانی كه در جریان این فتنه به حمایت از انقلاب و رهبری و به مبارزه علیه فتنه پرداخته بودند، عن قریب از اعتقادات خود عدول كرده و ضد رهبری و نظام در استخدام یك جریان خاص سیاسی در می‌آیند و این همان فتنه بزرگتر است.

كوهی گفت: آیت‌الله علم‌الهدی در تبیین برداشت صحیح از سخن رهبری مبنی بر فتنه بزرگتر خاطرنشان كرد: واقعیت این است كه دشمن در قضیه فتنه ضربه خورد چرا كه دشمن كسانی را كه برای مقابله با نظام به تعبیر مقام معظم رهبری هل داده بود، با شكست مواجه شده؛ فتنه بزرگتر این است كه دشمن با نفوذ در جریانات مختلف خصوصا در قالب نهادهایی كه محور اقتدار نظام است دوباره بیایند و در عرصه سیاسی قدرت را به دست گیرند و از طرف دیگر هم جریانات سركوب شده‌ای مثل كارگزاران و مشاركت را بازسازی كرده و دوباره وارد عرصه سیاسی كنند.

دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی اصفهان ادامه داد: آیت‌الله علم‌الهدی با اشاره به اینكه اگر این جریانات برای قسمت‌های مختلف نظام بخواهند كاندیدا پیشنهاد دهند، مردم به دلیل دستیاری آنان در فتنه به آنها رای نخواهند داد، افزود: بنابراین این جریانات 2 راهكار در پیش گرفته‌اند یكی آن كه از قالب نفوذ در نهادها وارد عرصه شوند كه این فتنه بزرگتر است چرا كه در پوشش بیشتر و با ادبیات دینی‌تری وارد خواهند شد و می‌دانیم كه فتنه هرچه آشكارتر باشد كوچكتر و هر چه در پوشش و لفافه باشد بزرگتر خواهد بود و خط دومی كه در پیش‌ گرفته‌اند این است كه در سران فتنه تفكیك ایجاد كنند و با به وجود آوردن یك اختلاف تاكتیكی برای مثال آقای خاتمی را از موسوی و كروبی جدا كنند و برای این كار ممكن است آقای خاتمی به عنوان اینكه منتقد به بحث تقلب و یا حتی منتقد به خود جریان فتنه است به عنوان یك فرد تواب و بازگشت كرده دوباره وارد عرصه شود؛ بنابراین فتنه بزرگتر بازسازی مجدد جریان اصلاحات به وسیله دو راهكار گفته شده است.

كوهی گفت كه عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به قسمت‌های حاشیه‌ساز دولت افزود: وی با وجود همه مشكلات و انحرافاتی كه دارد تهدیدی برای انقلاب و نظام نیست و اینكه یك عده بیایند و این را به عنوان فتنه بزرگتر تفسیر كنند غلط است و آنان در فكر اهداف شوم خود در تضعیف دولت هستند.

به گفته دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی اصفهان آیت‌الله علم‌الهدی همچنین افزود: این كه یك نفر كه دارای جایگاهی در دولت است بیاید و حرف‌های نابه‌جا بزند و موضع گیری‌های نابه‌جا كند تهدیدی برای انقلاب نیست بلكه اگر اینگونه نبود و انحرافات فكری وی فاش نمی‌شد به عنوان تهدید مطرح می‌شد چرا كه با توجه به موقعیتی كه در دولت دارد بی‌شك بالا می‌آمد و امر بر ما مشتبه می‌شد و آن وقت تهدید برای نظام بود و از عنایات امام زمان بود كه این فرد با حرف‌هایی كه زده خود را رسوا كرده است و موقعیت خود را در افكار عمومی از دست داده است. البته وجود این فرد و هم‌فكرانش در قسمت‌هایی از دولت موجب شده است كه در مدیریت‌ها بعضا نوساناتی پیش بیاید و در جایی از هر لیبرالی لیبرال‌تر و در جایگاهی دیگر از هر حزب‌اللهی تندتر شود و این نوسان حاصل تاثیر یك جریان اكثریت متدین در دولت و یك جریان اقلیت كج سلیقه در آن است؛ اما این نوسان مدیریتی به اندازه یك درصد از خطری كه اصلاحات برای انقلاب دارد را نخواهد داشت.../عصر ایران