اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

چند میلیون یارانه بگیر واجد شرایط هستند؟



اخبار,اخبار اقتصادی , پرداخت یارانه

یک کارشناس مسائل اقتصادی با بیان آنکه از 70 میلیون جمعیتی که یارانه می گیرند حداقل 40 میلیون نفر واجد شرایط نیستند، گفت: تهیه لیست یارانه بگیران نیز کار شواری نیست به طوری که می توان پس از انجام اقدامات لازم حدود 30 میلیون نفر را شناسایی و حذف کرد.

ابراهیم رزاقی در گفت و گو با ایرنا، افزود: برخلاف آنچه که می گویند، پرداخت یارانه ها عدالت است این گونه نیست زیرا غنی و فقیر به تساوی از این پرداخت دولت بهره مند می شوند.

وی گفت: در صورتی که دولت 40 میلیون نفر را از لیست یارانه بگیران حذف کند، می تواند 15هزار تومان به یارانه خانواده های فقیر اضافه کند و یا حتی به جای پرداخت نقدی به آنها سبد غذایی دهد.

رزاقی یادآور شد: هم اکنون کمیته امداد امام و یا سازمان بهزیستی ماهانه حدود 30 هزار تومان به خانواده های نیازمند کمک می کند، بی تردید این مبلغ برای خانواده های دارای دو تا سه فرزند، کافی نیست.

وی گفت: با وجودی که ایجاد عدالت اقتصادی، اجتماعی و سیاسی از اهداف عالیه جمهوری اسلامی ایران بوده اما متاسفانه این مهم هنوز به طور کامل تحقق نیافته است.

به اعتقاد این کارشناس اقتصادی، به جای آنکه به تولید مواد خام یارانه بدهند، می توان این منابع را به بخش های اشتغالزا و درآمدزا تخصص داد.

به گفته رزاقی، وقتی که کالاهای صنعتی، محصولات و یا فرآورده های کشاورزی از خارج وارد می شوند، در نتیجه تولید در کشور متوقف خواهد شد.

وی اظهار داشت: متاسفانه به دلیل وجود دلار ارزان، تولید در کشور صرف نمی کند در نتیجه تولیدکنندگان داخلی حذف می شوند در حالی که باید به تولیدکننده داخلی و یا به بخش کشاورزی یارانه پرداخت کرد.

رزاقی تاکید کرد: وقتی که دولت به تولیدکننده یارانه بدهد، به نفع صادرکننده می شود و صنعت رشد و مصرف داخلی خود را با تولیدات داخلی سازگار می کند اما متاسفانه در ایران مواد معدنی خام را صادر و کالای مصرفی و تولید خارجی وارد می کنیم.

وی ادامه داد: بسیاری از کالاهای صادراتی نظیر مواد معدنی ارزآوری کمی دارند، ضمن آنکه ارزی که حاصل از صادرات غیرنفتی است بیشتر مواقع به خزانه دولت برنمی گردد.

وی درباره وضعیت ارز در چین نیز گفت: در حالی که در چین دولت ارز را با قیمت بالا از صادرکنندگان کالا خریداری می کند، در ایران بر عکس قیمت دلار پایین است و همه می توانند ضمن ایجاد اشتغال در کشور خود، محصول تولیدی را به ایران صادر کنند.

وی ادامه داد: در چین هزینه های ارزی را به گونه ای تعیین می کنند که برای تولیدکننده داخلی صرف کند، هم اکنون این کشور یکهزار میلیارد دلار انباشت درآمد های ارزی دارد، در حالی که ما به شکل مرتب ارز از دست می دهیم. دلار ارزانترین قیمت را نسبت به سایر کالاها در کشور دارد.

رزاقی اظهار داشت: دولت می تواند اعلام کند فقط به افرادی که می خواهند ماشین آلات کارخانه و یا کالاهای سرمایه بر وارد کنند، دلار ارزان دهد. وقتی که به تولیدکننده یارانه بدهیم ارزان عرضه کند این شیوه باعث می شود که صرفه جویی ارزی تحقق یابد.

وی گفت: دولت 40 تا 50 میلیارد دلار درآمد ارزی دارد که می تواند بخشی از آن را در اختیار بخش خصوصی برای وارد کردن نهاده های تولید نظیر ماشین آلات با نظارت کامل اختصاص دهد.

وی گفت: 80 درصد هزینه های ارزی ایران برای ورود کالاهای مصرفی است و در صورتی که جلوی آن گرفته نشود استقلال اقتصادی هیچگاه تحقق نمی یابد.

رزاقی اظهار داشت: حمایت از صادرات و تولید کننده نیاز به اعتقاد از سوی مسئولان و برنامه ریزان دارد که تاکنون به این موضوع توجه نشده است.

این کارشناس مسائل اقتصادی در پایان گفت: دولت ایران هیچگاه نه بدهکار بوده و نه سرسپرده اما همواره گوش به توصیه های صندوق بین المللی پول داده است. نتایج تمام سیاستهای یادشده بیکاری، فقر و تبعیض اجتماعی است.
اخبار اقتصادی - ایرنا

 


ویدیو مرتبط :
500 هزار یارانه بگیر بدون کارت ملی در آستانه قطع یارانه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آمار عسگر اولادی از افراد واجد شرایط دریافت یارانه



اخبار ,اخبار اقتصادی ,افراد واجد شرایط دریافت یارانه

 

اخبار اقتصادی - آمار عسگر اولادی از افراد واجد شرایط دریافت یارانه

رییس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران گفت: از نظر ما فقط 15 میلیون نفر در کشور شرایط دریافت یارانه نقدی را دارند و اصرار دولت برای پرداخت یارانه نقدی به همه مردم منطقی نیست.

اسدالله عسگراولادی در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن ابراز نگرانی از احتمال افزایش نرخ تورم بیان کرد: دولت تصمیم دارد نرخ تورم را در سال جاری به 25 درصد برساند اما با سیاست‌هایی که درحال حاضر اتخاذ کرده بعید است به این هدف برسد.

وی ادامه داد: پرداخت یارانه نقدی به شکل فعلی از سوی دولت به همه مردم باید هر چه سریع‌تر متوقف شود، وگرنه افزایش نقدینگی در بخش‌های غیر تولیدی تورم‌زا است.

عسگراولادی افزود: در فاز دوم هدفمندی‌ یارانه‌ها این نگرانی وجود دارد که نرخ تورم حتی به 30 درصد هم برسد.

او خاطرنشان کرد: ما هر آنچه لازم بود برای بهبودهای اقتصاد کشور به دولت گفته‌ایم. حال این که دولت اصرار دارد به همه مردم یارانه دهد دیگر جای حرفی برای ما باقی نمی‌گذارد.

وی در پایان با بیان این‌که پرداخت یارانه نقدی به شکل فعلی باید در سال جاری متوقف شود گفت:‌ در غیر این صورت هدفگذاری‌ها برای کاهش نرخ تورم تا 25 درصد محقق نمی‌شود.

در آستانمه اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها و پس از درخواست دولت از مردم برای ثبت نام مجدد یارانه در فروردین ماه امسال حدود 73 میلیون سرپرست خانوار برای دریافت یارانه ثبت نام کردند و حدود دو میلیون و 400 سرپرست خانوار نیز انصراف دادند. با وجود این‌که دولت هشدار داده بود که ثبت‌نام کنندگانی که اطلاعات اقتصادی واقعی خود را درج نکنند جریمه خواهد کرد ولی بررسی صحت و سقم اطلاعات یارانه‌ای مردم هنوز به پایان نرسیده و تمامی 73 میلیون ثبت‌نام کننده، یارانه ماه اردیبهشت را دریافت کردند.
اخبار اقتصادی - ایسنا