اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

چند میلیون یارانه بگیر حذف می شوند؟


دولت قرار است لایحه اصلاحیه بودجه را جهت تعیین تکلیف حذف 24 میلیون یارانه بگیر به مجلس می برد.

خبرآنلاین: دولت قرار است لایحه اصلاحیه بودجه را جهت تعیین تکلیف حذف 24 میلیون یارانه بگیر به مجلس می برد.

این اصلاحیه در پی تکلیف قانونی لایحه بودجه سال 95 کل کشور برای حذف 24 میلیون یارانه بگیر آماده شده و هم اکنون در کارگروه مشترکی بین وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور در حال تهیه است.

علی ربیعی وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی هفته گذشته در جریان همایش چشم انداز اقتصاد ایران در سال 95 گفته بود که در نشستی با محمدباقر نوبخت درباره تکلیف حذف 24 میلیون یارانه بگیر جلسه دارد. ربیعی توضیح نداد که محورهای اصلی این نشست چیست و دولت با حذف چه تعدادی از یارانه بگیران موافق است.او تنها به تکلیف بودجه برای حذف 24 میلیون یارانه بگیر اشاره کرده بود.

براساس قانون بودجه سال 95 کل کشور، دولت مکلف است تا از نیمه سال جاری نسبت به حذف 24 میلیون یارانه بگیر اقدام کند.این قانون که در مجلس نهم و به پیشنهاد احمد توکلی نماینده دور نهم مجلس به تصویب رسید، بر اساس اولین بند الحاقی تبصره 14 دولت را موظف کرده تا در سال 1395 یارانه نقدی سرپرست خانوار شش گروهی را حذف کند:

گروه اول: کلیه تجار و صاحبان مشاغل آزاد که درآمد سالانه آنها حداقل 350 میلیون ریال باشد.

گروه دوم: کلیه نمایندگان مجلس، قضات و اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی و پژوهشی دولتی و غیردولتی، پزشکان و دندانپزشکان.

گروه سوم: کلیه کارکنان دولت و قوای سه‌گانه و شهرداری‌ها و کلیه موسسات عمومی و موسسات عمومی غیردولتی و کلیه کارکنان نیروهای مسلح و بازنشستگان کشوری و لشکری و کلیه حقوق‌بگیران و مستمری‌بگیران مشمول تامین اجتماعی و همه دریافت‌کنندگان حقوق و مستمری بخش دولتی و غیردولتی که دریافتی سالانه آنها بیش از 350 میلیون ریال باشد،

گروه چهارم: کلیه مدیران و اعضای هیات‌مدیره و بازرسان شرکت‌های دولتی و غیردولتی و وابسته به دولت و نهادهای عمومی غیردولتی و کلیه مدیران و اعضای هیات‌مدیره و روسا و معاونان مناطق و شعب بانک‌ها و بیمه‌ها و موسسات مالی و اعتباری و کلیه کارکنان اشخاص حقوقی دولتی و غیردولتی که دریافتی سالانه آنها بیش از 350 میلیون ریال باشد.

گروه پنجم: ایرانیان مقیم خارج کشور.

گروه ششم: همه کسانی که در سه دهک بالای درآمدی قرار دارند و د ر5 گروه اعلام شده ذکر نشده‌اند.

حذف یارانه یا کاهش محبوبیت

دولت در جریان اجرای قانون بودجه سال گذشته،نسبت به حذف 3 میلیون و 700 هزار یارانه بگیر، اقدام کرد که به گفته کارشناسان رقمی در حدود 10 میلیارد تومان به نفع منابع یارانه نقدی تمام شد.با این حال حذف یارانه ها از سوی برخی گروه های سیاسی به صورت منفی جلوه داده شد.برخی تحلیلگران  سیاسی حتی به دولت هشدار داده اند که حذف 24 میلیون یارانه بگیر در آخرین سال فعالیت دولت،به نوعی خودکشی سیاسی محسوب می شود. زیرا حذف 24 میلیون نفر از دریافت یارانه نقدی موجب کاهش محبوبیت دولت یازدهم خواهد شد.

مجید انصاری معاون پارلمانی رییس جمهور می گوید:« حذف یارانه نقدی دایره شمول زیادی دارد که هر گونه خطا در آن ممکن است آسیب‌هایی به بخش‌هایی از جامعه بزند و در اثر نبود کارشناسی‌های دقیق برخی نیازمندان از دریافت آن محروم شوند و برخی دیگر که مستحق دریافت نیستند، همچنان از آن بهره‌مند شوند. بنابراین نباید به این موضوعات مهم، سیاسی یا جناحی نگاه کرد. دولت یازدهم به دنبال اجرای قانون است اما قانون هم باید قابلیت اجرایی داشته باشد. دولت یازدهم نمی‌خواهد تکلیف مالایطاق یا فشاری را در این شرایط اقتصادی به مردم تحمیل کند.»


ویدیو مرتبط :
حذف 6 میلیون یارانه بگیر ثروتمند

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

60 درصد جمعیت یارانه بگیر حذف می شوند



اخبار,اخبار اقتصادی,هدفمندی یارانه ها


اخبار اقتصادی - پیش‌بینی اعطای یارانه به 40 درصد مردم

نماینده خمین در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه تصمیمات گذشته در نوع پرداخت یارانه درست نبوده است، افزود: این تصمیمات اشتباه چاره‌ای جز محدودیت در یارانه را باقی نگذاشت.

محمدابراهیم رضایی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار داشت: در گذشته تصمیمی که برای نوع توزیع یارانه در کشور گرفته شد بسیار مضر و آسیب‌زننده بود.

وی با اشاره به اینکه تصمیم‌گیری در خصوص پرداخت این چنینی یارانه ضربه مهلکی به اقتصاد کشور وارد کرد، افزود: طبق برنامه و سیاست‌گذاری‌ها، درآمد حاصل از یارانه‌ها باید صرف راه‌اندازی تولید، رفع مشکلات معیشتی و اقتصادی مردم و همچنین ورود بخشی از این درآمدها به حوزه بهداشت و درمان کشور می‌شد.

رضایی تصریح کرد: ادامه مسیر با روند گذشته برای کشور مفید نبود چراکه زیرساخت این نوع توزیع، از گذشته فراهم نبوده است. تصمیم‌گیری‌های اشتباه گذشته راهی جز حذف یارانه به صورت کلی و یا محدودیت در پرداخت آن برای دولت باقی نگذاشته بود.

وی راه دوم را بهترین گزینه برای اجرای این برنامه اقتصادی در کشور دانست و گفت: دولت راه دوم را برگزید، به نحوی که اقشار غیرنیازمند از دریافت یارانه کنار روند و بهترین اقدام از سوی مردم این است که افراد متمول، خود، از دریافت یارانه انصراف دهند.

نماینده خمین اضافه کرد: بخشی از مردم نیز در بررسی‌ها حذف خواهند شد و پیش‌بینی می‌شود در اجرای فاز دوم یارانه‌ها، 40 درصد جمعیت کشور باقی بمانند و یارانه دریافت کنند.

رضایی با تأکید بر اینکه لازم است که چارچوب کار کاملاً برای مردم روشن شود و توضیحات مکفی ارائه شود، عنوان کرد: اینکه مسئولین از ابزاری همچون جریمه استفاده ‌کنند در شأن ملت نیست و لازم است که در نوع برخورد با مردم این روند اصلاح شود.
 اخبار اقتصادی - ایسنا