اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

چند شاخه نبات، برای چند سال زندان!


زندانی شدن 20 هزار نفر به دلیل پرداخت نکردن مهریه طی دو سال گذشته زنگ خطر را برای ساماندهی این موضوع به صدا درآورده است.

خبرآنلاین:  زندانی شدن 20 هزار نفر به دلیل پرداخت نکردن مهریه طی دو سال گذشته زنگ خطر را برای ساماندهی این موضوع به صدا درآورده، این در حالی است که از این تعداد 3 هزار و 500 زندانی هنوز نتوانسته‌اند نظر شاکی را جلب کرده و در زندان به سر می‌برند.

به گفته اسدالله جولایی،مدیرعامل ستاد دیه کشور در بسیاری از پرونده‌ها، مهریه‌های نامتعارفی به ثبت رسیده که معقولانه نیست و به همین دلیل تعداد زیادی از جوانان بسیاری از سال‌های عمر خود را به دلیل عدم تمکن مالی در پرداخت مهریه در پشت میله‌های زندان می‌گذرانند.

وضعیت زندانیان مهریه به‌حدی وخیم شده است که به گفته اسدالله جولایی، مدیرعامل ستاد دیه، از سال 89 تا مهرماه سال جاری 18 هزار نفر به دلیل نپرداختن مهریه به زندان افتاده‌اند که در حال حاضر از این تعداد 3 هزار و 400 نفر در زندان هستند و مابقی از زندان خارج شده‌اند.

 هرچند ستاد دیه و مجلس شورای اسلامی از مدت‌ها قبل به دنبال ارائه راهکاری برای کاهش زندانیان مهریه بود،اما گویا این موضوع تاکنون به نتیجه‌ای نرسیده است.


طرح‌هایی که مسکوت ماند

وضعیت نابسامان مهریه و تعداد بالای ورودی زندانیان مهریه به زندان‌ها باعث شد تا جلسات و مذاکرات متعددی برای ساماندهی به این موضوع تشکیل شود اما تاکنون نتیجه مثبتی در پی نداشته است. تعیین مالیات بر مهریه‌های نامتعارف از طرح‌هایی بود که به دلیل مشکلات شرعی و قانونی و تبعات اجتماعی که به دنبال آن متصور می‌شود به تصویب نرسید.

عدم ثبت مهریه‌های نامتعارف و با رقم بالا نیز یکی دیگر از طرح‌هایی بود که در میانه راه متوقف ماند و هیچ وقت نتیجه آن معلوم نشد و طرح ممنوعیت زندان برای مردانی که قادر به پرداخت مهریه نیستند نیز هیچ‌گاه عملی نشد.

وقتی همه راه‌ها در خصوص ساماندهی مهریه به بن‌بست رسید، موضوع «عندالاستطاعه» و «عند المطالبه» بودن بر سر زبان‌ها افتاد و قوانین تازه ای در باره آن به تصویب رسید. بر این اساس طرفین با امضای شرط سیزدهم عقدنامه رضایت می‌دادند که مهریه در زمان درخواست زن به او پرداخت شود و با امضای شرط 14 پرداخت آن مشروط به توانایی مالی مرد می‌شد اما حتی این شروط هم نتوانستند تغییری در میزان مهریه و زندانیان آن داشته باشند.

 چرا که بر اساس آمار حتی بعد از تصویب این قانون نیز تعداد زندانیان مهریه کم نشد و اکثر زوج‌ها از ثبت عندالاستطاعه بودن مهریه در سند ازدواج خود استقبال نکرده‌اند و کلیه موارد را عندالمطالبه به ثبت رساندند.


توافقی برای به زندان رفتن

اگر چه گفته می‌شود که مهریه توافقی بین زن و مرد برای تشکیل یک زندگی جدید است، اما مدیرعامل ستاد دیه معتقد است که بیشترین مشکل در این زمینه زمانی به وجود می‌آید که جوانان با عدم آگاهی از تبعات مهریه‌های سنگین و با اتکای به سخنان بزرگان فامیل که معتقدند مهریه را کسی نداده و کسی نگرفته حاضر می‌شوند با حقوق ماهیانه 200هزار تومان به راحتی با تعیین 2 هزار سکه مهریه موافقت کنند، این در حالی است که خود جوان به خوبی می‌داند که حتی توانایی پرداخت یک سکه را نیز ندارد.

 به گفته جولایی در حال حاضر حدود 30 دستگاه در کشور مسئول آموزش و فرهنگسازی هستند و شورای عالی انقلاب فرهنگی باید کاری کند که این دستگاه‌ها نقطه نظراتشان را در خصوص ازدواج و مهریه تجمیع کنند و مردم را آموزش دهند و همه یک راه را بروند.
      


ویدیو مرتبط :
‫شاخه نبات عروس‬‎

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

7 سال زندان برای رئیس جمهور سابق اسرائیل به جرم تجاوز جنسی



 

7 سال زندان برای رئیس جمهور سابق اسرائیل به جرم تجاوز جنسی

 

 

موشه کاتساو (موسی قصاب) رئیس جمهور سابق اسرائیل به جرم تجاوز به عنف و آزار جنسی به هفت سال زندان محکوم شده است.

 

به گزارش بی بی سی, موشه کاتساو دسامبر سال 2010 در یک دادگاه تل آویو در ارتباط با تجاوز به یک کارمند زن در دهه 1990 مجرم شناخته شده بود. او در این سال ها سمت وزیر گردشگری اسرائیل را به عهده داشت.

شاکی زن، موسوم به "آ" به دادگاه گفت که موشه کاتساو دوبار او را مورد تجاوز جنسی قرارداده است.

موشه کاتساو از سمت تشریفاتی ریاست جمهوری در سال 2007 و یک ماه ونیم پیش از پایان دوره آن استعفا داد.

آقای کاتساو در سال 2008 موافقت کرده بود که با پذیرش اتهام مزاحمت جنسی از اتهام سنگین تر تجاوز به عنف پرهیز کند ولی بعد نظر خود را تغییر داد و اتهام تجاوز را به کلی رد کرد.

بنا به گزارش خبرگزاری آسوشیتد پرس، رئیس جمهوری سابق اسرائیل بعد از شنیدن حکم دادگاه به گریه افتاد و فریاد زنان به قاضی دادگاه گفت که اشتباه می کند و زنان شاکی هم خود می دانند دروغ می گویند.

اتهامات جنسی دیگری که بر آقای کاتساو وارد آمده بود آزار جنسی دو زن در سال های 2003 و 2005 بود.

در این سال ها موشه کاتساو رئیس جمهوری اسرائیل بود.

این اولین باری است که که یک رئیس جمهوری سابق در اسرائیل به زندان محکوم می شود.

اما وکلای او به بی بی سی گفتند که موشه کاتساو چهل و پنج روز برای درخواست تجدید نظر وقت دارد و بلافاصله روانه زندان نخواهد شد.

حکم زندان موشه کاتساو با استقبال گروه های مدافع حقوق زنان اسرائیل روبرو شد.

این گروه ها می گویند که اغلب اوقات به اتهامات مربوط به آزار جنسی توجهی نمی شود.../بی بی سی