اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

چند درصد رانندگان اتوبوس اهل دود و دم اند؟


کارشناس پژوهش در پیشگیری و درمان مرکز تحقیقات سوء مصرف و وابستگی مواد دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی اعلام کرد: 10 درصد رانندگان اعم از رانندگان درون شهری و اتوبوس های مسافر بری اعتیاد دارند.

خبرگزاری مهر: هومان نارنجی ها کارشناس پژوهش در پیشگیری و درمان گفت: براساس آمار مراجعه کنندگان به مراکز درمانی 10 درصد رانندگان اعم از رانندگان درون شهری و اتوبوس های مسافر بری اعتیاد دارند که انتظار می رود این آمار بیش از این باشد چراکه بسیاری از رانندگان معتاد پنهان هستند و هیچ غربالی در این زمینه صورت نمی گیرد.

او با اشاره به اینکه درصد زیادی از تصادفات رانندگی به دلیل اعتیاد و خواب آلودگی رانندگان است گفت: شغل رانندگان اتوبوس و خودروهای برون شهری به دلیل نداشتن ساعت خواب و بیداری منظم به نحوی است که گرایش بیشتری به اعتیاد دارند و حتی رانندگان اتوبوسی داریم که شیشه مصرف می کنند و دچار توهم هستند که این بسیار آسیب زا است.

نارنجی ها گفت: با توجه به این موارد مشخص می شود که در این زمینه باید دقیق تر بررسی کنیم؛ تست سلامت رانندگان به ویژه رانندگان اتوبوس های مسافربری دقیق تر باشد و آزمایشات پیگیری هم با ضوابط خاصی اجرایی شود. متاسفانه اکنون در کشور تست اعتیاد در محل توسط راهنمایی و رانندگی نداریم و یا خیلی کم است در حالی که در خارج از کشور تست بزاقی بسیار مرسوم است و در محل از رانندگان مشکوک آزمایش به عمل می آید.

او گفت: تست بزاقی امکان نمایش وضعیت اعتیاد تا چند ساعت قل را دارد اما متاسفانه استفاده از آن اکنون در ایران مرسوم نیست ولی نیاز به آن در حمل و نقل بین شهری محسوس است و حتی باید این امکان ایجاد شود که رانندگان تصادفات جاده ای حداکثر 24 ساعت پس از تصادف تست اعتیاد بدهند.

کارشناس پژوهش در پیشگیری و درمان اعتیاد آزمایشات پیگیری را از دیگر از راههای مناسب برای کاهش تصادفات بین شهری اتوبوس ها برشمرد و گفت: آزمایش های پیگیری هم باید با دقت انجام شوند و اگر مقطعی و در بازه زمانی مشخص انجام شود بازهم بسیاری از متخلفان امکان فرار از آن را پیدا خواهند کرد لذا بهتر است رانندگان اتوبوس ها برای آزمایشات فراخوانده شوند و اتحادیه آنها را ملزم کند که حداکثر تا 24 ساعت پس از فراخوان خود را برای انجام آزمایشات معرفی کنند.

او گفت: از سوی دیگر آزمایشگاه ها هم تاثیر زیادی در تشخیص دارند و پیشنهاد می شود که ناجا در هماهنگی با حوزه کاری آزمایشگاه هایی را تاسیسی یا تجهیز کنند که معتبر باشند و امکان نمونه گیری غلط و اشتباهات رایج در آزمایشگاه ها در آن به حداقل برسد.


ویدیو مرتبط :
دو درصد : کشتن گربه دم حجله

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اگر در معرض دود سیگار هستید 20 درصد بیشتر دچار فراموشی می‌شوید



پژوهش‌ها نشان داد:

اگر در معرض دود سیگار هستید 20 درصد بیشتر دچار فراموشی می‌شوید

مطالعات نشان می‌دهد که افراد غیرسیگاری که به‌طور مرتب در معرض دود سیگار هستند نزدیک به 20 درصد در آزمون دچار فراموشی می‌شوند.

بر اساس مطالعات جدید در بریتانیا محققان دریافته‌اند که قرار گرفتن به‌طور منظم در معرض دود سیگار، دارای اثر منفی بر روی عملکرد مغز است و افرادی که با فرد سیگاری زندگی می‌کنند یا زمان زیادی را با آنها می‌گذرانند در حال صدمه زدن به حافظه خود هستند.

دکتر تام هفرنان، محقق پژوهشی در دانشگاه نرتمبریا(Northumbria) اظهار کرد: با توجه به گزارش‌های اخیر که توسط سازمان بهداشت جهانی منتشر شده است، قرار گرفتن در معرض دود سیگار می‌تواند عواقب جدی بر سلامت افرادی که هرگز سیگار نکشیده‌اند و در معرض دود سیگار دیگران بوده‌اند، داشته باشد.

این مطالعه نشان داد: غیرسیگاری‌هایی که در معرض دود هستند در حدود 20 درصد بیشتر در آزمون‌های حافظه نسبت به گروه غیرسیگاری دیگر دچار فراموشی می‌شوند.

محققان دریافتند افراد سیگاری در آزمون‌های حافظه انجام شده بدترین نمره را دارند و در حدود 30 درصد بیشتر از کسانی که در معرض دود هستند دچار فراموشی می‌شوند.

این مطالعه به تازگی در مجله Addiction منتشر شده است./ایسنا