اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

چند درصد خانوارهای ایرانی زیر خط فقر هستند؟



اخبار,اخبار اقتصادی ,هدفمندسازی یارانه‌ها


 اخباراقتصادی - چند درصد خانوارهای ایرانی زیر خط فقر هستند؟

وزارت اقتصاد با انتشار گزارشی ضمن بررسی نتایج اجرای فاز اول هدفمندسازی یارانه‌ها اعلام کرد که پس از اجرای این قانون قدرت اقتصادی خانوارهای کشور ۲۵ درصد کاهش یافته و هم‌اکنون ۳۱ درصد خانوارها زیر خط فقر هستند.

به گزارش فارس، نشریه شادا (نشریه رسمی وزارت امور اقتصادی و دارایی) در گزارشی به بررسی نتایج اجرای فاز اول هدفمندسازی یارانه‌ها پرداخت و نوشت:

از همان روزهای که مردی در کسوت رئیس دولت بر صفحه تلویزیون ظاهر شد و از پولی گفت که برکت دارد، مال صاحب‌الزمان است و حق همه مردم تا امروز که مرد دیگری در کسوت رئیس دولت یازدهم از مردم درخواست کرده تا با انصراف از دریافت این پول به دولت و اقتصاد کشور و در واقع به خودشان کمک کند، روزگار سختی بر مردم و بر اقتصاد کشور گذشته است.

این نشریه آورده است سخن از یارانه نقدی است که این روزها  انصراف و یا عدم انصراف از دریافت آن نقل محافل عمومی و اقتصادی است. یارانه‌ای که جز استقراض از بانک مرکزی، ندادن حق تولید و صنعت کشور و در نتیجه ورشکستگی کارخانه‌های تولیدی و عادت دادن عده‌ای به تنبلی و بیکاری با این امید که یارانه نقدی ماهیانه به حساب آنها واریز خواهد شد، نتیجه‌‌ای برای اقتصاد کشور نداشت  اما در هر حال نمی‌توان منکر شد که بخشی از مردم به دلیل گرانی فشار اقتصادی به بودن یارانه نقدی عادت کرده‌اند.

حالا در دولت جدید آخرین اطلاعاتی که از اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها منتشر شده، نشان می‌دهد که مردم ایران پس از اجرای این طرح،‌ فقیرتر شده‌اند، میزان قدرت خرید خانوارهای ایرانی طی دوره‌ اجرای فاز اول هدفمندی یارانه‌ها به میزان 1.5 درصد کاهش یافته است.

طی اجرای فاز اول طرح هدفمندی یارانه‌ها قیمت حامل‌های انرژی 500 درصد افزایش داشته است. بررسی‌هایی که وزارت مسکن و شهرسازی برای اجرای طرح‌های مسکن انجام داده،‌نشان می‌دهد قدرت اقتصادی خانواده‌ها طی دوره نخست اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها 25 درصد کاهش داشته است.

حتی پیش از این از هر صد خانواده‌ای که وارد بازار مسکن می‌شدند، حداقل 60 خانوار به سمت مسکن ملکی می‌رفتند ولی همین عدد در حال حاضر به 65 خانوار رسیده که به سمت مسکن اجاره‌ای می‌روند.

همچنین بر اساس آمارگیری سالانه هزینه و بودجه خانوار مرکز آمار ایران، در سال 84 نرخ مالکیت 71.5 درصد بوده که در سال 91 به 66.6 درصد رسیده است تا سال 85، حدود 25 درصد خانوار زیر خط فقر بودند ولی بررسی‌ها نشان می‌دهد این عدد در حال حاضر به 31 درصد رسیده است.

نتیجه تحقیقی دانشگاهی نشان می‌دهد که افزایش قیمت‌ها حداقل در آمریکا منجر به کاهش میزان فقرا شده است ولی در مورد ایران افزایش قیمت‌ها بر تعداد خانوارهای فقیر افزوده است. از سوی دیگر در تازه‌ترین گزارش این مرکز شکاف قیمتی هر متر مربع آپارتمان و حتی اجاره‌بهای این متراژ در مناطق گران و ارزان شهر تهران حدود 41 برابر اعلام شده است.

در این گزارش، منطقه دو شهرداری تهران گران‌ترین منطقه برای خرید آپارتمان ذکر شده است. قیمت فروش هر متر مربع آپارتمان در این منطقه 21.6 میلیون تومان است در مقابل، ارزان‌ترین آپارتمان در تهران متری 526 هزار تومان معامله می‌شود  آپارتمان‌هایی با این قیمت در منطقه 15 شهرداری تهران قرار دارند.

مرکز آمار ایران در گزارشی مربوط به وضعیت قیمت مسکن و اجاره‌بها در پاییز 92 و در شهر تهران است متوسط قیمت هر متر مربع آپارتمان را 3.9 میلیون تومان ذکر کرده است بررسی این اعداد نشان می‌دهد، هر متر آپارتمان افراد ساکن در منطقه 2 تهران 41 برابر گران‌تر از اهالی منطقه 15 تهران است که آپارتمان نشین هستند به این ترتیب این آمار نشان می‌دهد هدفمندی یارانه‌ها و پرداخت یارانه نقدی تنها باعث افزایش فاصله میان فقیر و غنی شده و تاثیر مثبتی بر اقتصاد نداشته است.
 اخباراقتصادی - فارس


ویدیو مرتبط :
سم سفید در خانوارهای ایرانی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

میزان درآمد خانوارهای ایرانی/ خط فقر چند درصد مردم را در برمی گیرد؟



اخبار,اخبار اقتصادی , درآمد خانوارهای ایرانی

 

اخبار اقتصادی - میزان درآمد خانوارهای ایرانی/ خط فقر چند درصد مردم را در برمی گیرد؟

بررسی های مرکز آمار ایران نشان می دهد طی سال گذشته از میان خانوارهای که ماهیانه یک میلیون تا یک میلیون و 200 هزار تومان درآمد داشته اند، 26 درصد با جمعیت 4 نفر بوده اند.

به گزارش خبرآنلاین، در صورتی که خط فقر تهران به گفته حسین راغفر 2 میلیون و 500 هزار تومان در نظر گرفته شود، حداقل 26 درصد جمعیت خانوارها زیر خط فقر زندگی می کنند. در صورتی که عدد خط فقر در تهران و شهرهای بزرگ بیش از 2 میلیون تومان در نظر گرفته شود، تقریبا بخش مهمی از جمعیت کشور زیر خط فقر زندگی می کنند.

 

اخبار,اخبار اقتصادی , درآمد خانوارهای ایرانی

 

اخبار,اخبار اقتصادی , درآمد خانوارهای ایرانی

 اخبار اقتصادی - خبرآنلاین