اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

چند درصد جوانان امشب در خانه می مانند؟


سردار سعید منتظرالمهدی، معاون اجتماعی نیروی انتظامی در یادداشتی درباره چهارشنبه سوری نوشت: گر چه در گذر و گذار زندگی می توان به هر " روز" به منزله " فرصت" و مجالی مغتنم و ارزشمند نگریست و در آن تجربه و دانشی نو فراچنگ زد و " عاطفه" و احساسی ژرف و عمیق برای خود و دیگران خلق کرد، اما...

سردار سعید منتظرالمهدی، معاون اجتماعی نیروی انتظامی در یادداشتی درباره چهارشنبه سوری نوشت:

یک. گر چه در گذر و گذار زندگی می توان به هر " روز" به منزله " فرصت" و مجالی مغتنم و ارزشمند نگریست و در آن تجربه و دانشی نو فراچنگ زد و " عاطفه" و احساسی ژرف و عمیق برای خود و دیگران خلق کرد، اما برخی روزهای خدا از جنس دیگرند و در آنها بیش تر و بهتر می توان هم دنیای درون خویشتن را، به ویژه از حیث عاطفی، غنا بخشید و هم تعامل خود را با دیگران ارتقاء داد.

به باورم چهارشنبه آخر سال نیز می تواند در شمار چنین روزهایی جای گیرد. چه، این روز به سبب جایگاهش در فرهنگ سنتی و ملی جامعه ما از ظرفیت و پتانسیل کافی برای فراخواندن آشنایان و دوستان به کنار یکدیگر و شاداب ساختن آنان برخوردار است.

مرور متون کهن به نگارش درآمده پیرامون این روز نیز نشان از آن دارد که پیشینیان ما چنین کارکردی ( فونکسیونی) برای این روز قائل بوده اند. از همین روی امروزه نیز وقتی پای صحبت کهنسالان کشورمان می نشینیم همگی بدون استثناء " خاطرات خوش" و نشاط انگیزی پیرامون " شب چهارشنبه آخر سال "دارند. آنان بالاتفاق گزارش می دهند که در آن شب دوستان و آشنایان و اقوام گرد هم می آمدند ، ساعاتی را گل می گفتند و گل می شنفتند.

جوان ترها با یکدیگر بازی می کردند ، کودکان و نوجوانان هلهله کنان شادی سر می دادند و سرانجام با وداع روز و سر رسیدن تاریکی شب به تبعیت از پیران و ریش سفیدان محل ، هر کس به خانه خود باز می گشت و بدین ترتیب در حافظه هر کس خاطره ای خوش و محو ناشدنی حک می شد". آنان همچنین نگرانی خود را از فاصله گرفتن احتمالی نسل جدید با آداب دیرین و اصیل آن روز، بی پرده با ما در میان خواهند گذاشت.

دو. اینک در نگاه به عقب، وقتی نحوه و فرایند رفتار خود را در چهارشنبه آخر سال در چند دهه اخیر مرور می کنیم گر چه شاید برخی نگرانی های نسل کهنسال خود را موجه بیابیم اما نمی توانیم این واقعیت را نادیده انگاریم که نسل جوان و نوجوان ما در چند سال اخیر به تدریج با رفتارهای خطر آفرین و مغایر فلسفه وجودی چهارشنبه آخر سال فاصله گرفته اند و به صورت خود جوش به نقد و طرد کنش های خطرآفرین پرداخته اند.

شاید این ادعا نیز آمار وقوع حوادث خطرآفرین و ناگواری است که هر ساله از شمار و میزان آن کاسته شده است. به تعبیر دقیق‌تر ، نسل های جدید ما به سبب عقلانیت بالای خود و تعهدشان به آداب و سنن کشور ، به سنت دیرینه چهارشنبه آخرسال بازگشته اند و آن را به فرصتی ویژه برای " با هم بودن " اهالی محل و خلق لحظاتی مفرح و شاد و بی خطر تبدیل کرده اند.

سه. شواهد و مطالعات و بررسی های روشمند ما نشان از آن دارد که شب چهارشنبه آخر سال امسال، ما در شمار کم حاشیه ترین چهارشنبه‌های چند سال اخیر خواهد بود. چه ، وقتی در یک نظرسنجی، که اخیراَ به سامان رسیده است ، از شماری از شهروندان اعم از زن و مرد و کوچک و بزرگ پرسیده شد مراسم شب چهارشنبه خود را چگونه بر پا می دارند؟ بالغ بر 90 درصد آنان اظهار داشته اند که کوچه و برزن محل زندگی خود را مناسب ترین مکان برای این منظور می دانند. همچنین ، اغلب آنان اظهار داشتند که از خرید مواد محترقه خطرآفرین و حادثه ساز اجتناب می ورزند.

حتی وقتی از گروهی از نوجوانان و جوانان 13 تا 23 ساله سئوال شد که: شب چهارشنبه سوری امسال چکار می کنید؟ 85 درصد آنان پاسخ دادند یا درخانه می مانیم و یا همراه خانواده و دوستانمان در حیاط خانه و یا کوچه دقایقی را به بازی و گفتگو می گذرانیم.

چهار. ما در نیروی انتظامی به عنوان متولیان نظم و امنیت جامعه، برخود می بالیم که پلیس چنین شهروندان فهیم و هوشمند و فرهنگ دوستی هستیم و به شما شهروندان محترم قول می دهیم که در شب چهارشنبه آخر سال و ایام نوروز، همانند همیشه، هوشیارانه در کنار شما باشیم و تمام سعی و تلاش خود را مبذول می داریم تا از وقوع هر نوع حادثه دردناک و از ظهور و بروز هر نوع کنش ناایمن جلوگیری نمائیم.

مطمئناً امسال به یاری همدیگر و به فضل و کرم الهی پایان سال خوشی را رقم خواهیم زد.

درشب چهارشنبه آخرسال و ایام نوروز همانند همیشه، هوشیارانه کنارشما هستیم.


ویدیو مرتبط :
آخر عمر جوانان پیمبر امشب است...

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ضوابط جدید اجاره خانه به مجردها:جوانان باید به بنگاه ها توضیح دهند و فرم پر کنند!



 

 

ضوابط جدید اجاره خانه به مجردها:جوانان باید به بنگاه ا توضیح دهند و فرم پر کنند!

 

در این فرم باید محل قبلی سكونت فرد مجرد، سوابق شغلی، مشخصات منزل پدری و همچنین مشخصات همراهان احتمالی مستاجر قید شود ضمن اینكه مشاور املاك موظف است بعد از تنظیم فرم مخصوص مستاجر مجرد، اصل مدارك شخصی فرد را رویت كند.

 

دنیای‌اقتصاد- براساس ابلاغیه جدید اتحادیه مشاوران املاك، اجاره آپارتمان به مجردها توسط مشاوران املاک کنترل خواهد شد.

 

بنابراین گزارش، بنگاه‌های مسکن از امروز موظف هستند قبل از تنظیم قرارداد اجاره برای متقاضیان مجرد، علت اجاره‌نشینی آنها را با رویت مدارک مستند مبنی بر اشتغال به تحصیل در دانشگاه یا کارت اشتغال به کار یا جواز کسب، جویا شوند و در صورت تایید، برای این گروه از مستاجران فرم مخصوص «مستاجران مجرد» پر کنند. همچنین عواقب غیرواقعی بودن مدارک مستاجران مجرد برعهده مسوول آژانس املاک خواهد بود.

 

گواهی دانشجویی یا اشتغال به كار برای اجاره الزامی است

 

اجاره آپارتمان مسكونی به متقاضیان مجرد از این به بعد براساس ضوابط جدیدی كه برای بنگاه‌های مسكن تدوین شده، انجام می‌شود.

 

مشاوران املاك از دیروز موظف شدند قبل از تنظیم قرارداد اجاره، بعد خانوار متقاضی را براساس كارت ملی و شناسنامه مشخص كنند و در صورت مجرد بودن مستاجر او را مكلف به تكمیل فرم مخصوص مستاجران مجرد كنند.

 

در این فرم باید محل قبلی سكونت فرد مجرد، سوابق شغلی، مشخصات منزل پدری و همچنین مشخصات همراهان احتمالی مستاجر قید شود ضمن اینكه مشاور املاك موظف است بعد از تنظیم فرم مخصوص مستاجر مجرد، اصل مدارك شخصی فرد را رویت كند.

 

به گزارش دنیای‌اقتصاد براساس ضوابط جدید، پیش‌شرط اجاره آپارتمان به مجردها ارائه مدرك مستند از طرف فرد مجرد مبنی بر علت تصمیم به زندگی مجردی است به طوری‌كه بنگاه‌های مسكن باید یكی از مدارك شامل اشتغال به تحصیل در دانشگاه، اشتغال به كار، كارت محل كار یا جواز كسب را از فرد مجرد دریافت و آن را با مهر بنگاه تایید كنند. این مدارك می‌تواند علت اجاره‌نشینی مجردی متقاضیان را روشن كند.

 

طبق آنچه اتحادیه كشوری مشاوران املاك برای بنگاه‌های مسكن تعیین كرده، عواقب غیرواقعی بودن مدارك مستاجران مجرد برعهده مسوول آژانس املاك خواهد بود.اتحادیه كشوری مشاوران املاك با ارسال فرم‌های مخصوص مستاجران مجرد، مسوولیت استفاده درست از آپارتمان‌هایی كه به مجردها اجاره داده می‌شود را به بنگاه‌های املاك سپرده است.بر این اساس چنانچه فرد مجرد، همراه داشته باشد موظف است در هنگام تسلیم اصل مدارك، مشخصات و مدارك مربوط به همراهان را نیز در اختیار آژانس قرار دهد.

 

فرد مجرد همچنین موظف است سوابق شغل قبلی به همراه آدرس و مشخصات محل قبلی كه در آن مستاجر بوده را نیز در فرم مخصوص قید كند. نام مالكان -موجران- قبلی نیز الزامی است.

 

به گزارش دنیای‌اقتصاد كلیه مشاوران املاك موظفند تمامی قراردادهای تنظیمی با افراد مجرد را كه به ثبت می‌رسانند به اتحادیه ارسال كنند و در صورت عدم همكاری آژانس‌های مربوطه، تخلف محسوب می‌شود و پیگرد قانون دارد.

 

اتحادیه مشاوران املاك، بنگاه‌ها را در قالب شرح وظایف جدید موظف به احراز مالكیت و احراز هویت متعاملان كرده و مشاوران موظفند در هنگام تنظیم قرارداد، تصویر كلیه اوراق شامل كارت ملی، شناسنامه، اسناد و چك‌ها و تعهدات متعاملان را ضمیمه نسخه سوم قرارداد كرده و حداقل به مدت 5 سال آنها را حفظ و بایگانی كنند.

این فرم در سامانه www.iranamlaak.ir موجود است./عصرایران