اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

چند درصد جمعیت ایران کار نمی کنند؟



اخبار,اخباراجتماعی ,نرخ بیکاری در ایران


 اخباراجتماعی - 40 میلیون ایرانی در اقتصاد مشارکت ندارند
52 درصد جمعیت ایران کار نمی کنند!

طبق آخرین بررسی‌های مرکز آمار ایران، بیش از ۴۰ میلیون ایرانی با اینکه در سن کار هستند اما به دلیل اینکه مشارکت اقتصادی ندارند جزء جمعیت غیرفعال اقتصاد ایران محسوب می‌شوند.

به گزارش اقتصاد نیوز، این تعداد حدود ۵۲ درصد از کل جمعیت 77 میلیون نفری ایران هستند. این افراد بین ۱۰ تا ۶۵ سال سن دارند اما به دلایلی نه شاغلند و نه بیکار. در واقع این تعداد ایرانی اصلا جزء جمعیت فعال ایران به حساب نمی‌آیند.
 
 مرکز آمار ایران نیز این گروه را این طور می‌شناسد: تمام افراد ۱۰ ساله و بیشتر که در هفته تقویمی قبل از هفته آمارگیری(هفته مرجع) طبق تعریف کار، در تولید کالا و خدمات مشارکت نداشته یا از قابلیت مشارکت برخوردار نبوده‌اند.
 
 این در حالی است که از نگاه مرکز آمار ایران کسانی که تنها هفته‌ای یک ساعت هم کار کنند شاغل محسوب می‌شوند. همچنین از نگاه مرکز آمار حتی کارکنان فامیلی بدون مزد، کارآموزان، محصلان مشغول به کار، نیروهای مسلح و سربازان هم جزء شاغلان هستند.
 
از سوی دیگر کسانی هم که آماده به کار و جویای شغلی باشند نیز جزء بیکاران کشور محسوب می‌شوند. اما غیر از این‌ها، دیگر افراد غیرفعال در اقتصاد ایران خواهند بود. این گروه بیشتر شامل زنان خانه‌دار، دانشجویان و کسانی هستند که توانایی انجام کار را ندارند.با افزایش این تعداد در اقتصاد ایران نرخ مشارکت اقتصادی ایران افت خواهد کرد. چرا که نرخ مشارکت اقتصادی را از درصد نسبت جمعیت فعال به جمعیت در سن کار محاسبه می کنند. این رقم در آخرین گزارش مرکز آمار ایران یعنی بهار امسال 37.1 درصد گزارش شده است.
 
این در حالی است که در ابتدای فعالیت دولت نهم این نرخ 41 درصد بود و در سال‌های اخیر به تدریج این نرخ کاهش یافت.
 
 نرخ مشارکت 37.1 درصدی و جمعیت فعال 23.6 میلیون نفری گزارش شده توسط مرکز آمار ایران برای بهار امسال گویای این است که تعداد کل جمعیت در سن کار کشور به 63.6 میلیون نفر رسیده اما 40 میلیون نفر از این گروه، اصلا در گروه بیکاران و شاغلان جایی ندارند.
 
 از سوی دیگر تولید ناخالص داخلی 942 هزار میلیارد تومانی سال 92 که بانک مرکزی گزارش داده و جمعیت فعال 23.8 میلیون نفری گزارش شده توسط مرکز آمار ایران برای سال گذشته نشان می‌دهد که هر جمعیت فعال ایران پتانسیل این را دارد که 39.5 میلیون تومان به تولید ناخالص داخلی ایران اضافه کند.
 
 البته اگر این میزان را با توجه به تعداد شاغلان کشور در سال گذشته محاسبه کنیم آن وقت می‌توان برآورد کرد که با توجه به جمعیت
 
21.4 میلیون نفری هر شاغل ایرانی، هر ایرانی که شاغل شود پتانسیل این را دارد که 44 میلیون تومان به تولید ناخالص داخلی اضافه کند.
 
 حال با احتساب این ارقام اگر آن 40 میلیون جمعیت غیرفعال ایرانی به نوعی جمعیت فعال شوند می‌‌توانند 1580هزار میلیارد تومان معادل 526 میلیارد دلار (با احتساب هر دلار سه هزار تومان) به تولید ناخالص داخلی اضافه کنند. اگر هم این افراد بتوانند شغلی کسب کنند آن وقت 1760 هزار میلیارد تومان معادل 586 میلیارد دلار(با احتساب هر دلار سه هزار تومان) به تولید ناخالص داخلی کشور اضافه می‌کنند.
 
 در واقع با فعال شدن جمعیت در سن کاری که اکنون بیشتر آنها زنان خانه‌دار و دانشجویان و اقشاری مانند آنها هستند اما غیرفعالند می‌‌توان تولید ناخالص داخلی کشور را از 942 هزار میلیارد تومان (معادل 314 میلیارد دلار) به 2522 هزار میلیارد تومان (معادل 840 میلیارد دلار) رساند. به عبارتی با فعال شدن جمعیت 40 میلیون نفری جمعیت غیر فعال کشور می‌توان تولید ناخالص داخلی کشور را 2.6 برابر کرد.
 
 اخباراجتماعی - اقتصاد نیوز


ویدیو مرتبط :
کنترل جمعیت در ایران...فتنه دشمن وهابی برای تضعیف ایران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

چند درصد جمعیت ایران بیمار روانی دارند ؟



اخبار,اخبار اجتماعی ,بیمار روانی

 

اخبار اجتماعی - وزارت بهداشت: 20 درصد جمعیت ایران بیمار روانی دارند

به گفته وی «پزشکان دانشمند» تنها طبابت نمی‌کنند بلکه به روش‌ها و فعالیتهای علمی نیز علاقمند هستند و می‌توانند رهبری پژوهش را به شکلی بهتر و کامل‌تر در کشور عهده‌دار باشند.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، گفت: شش تا هفت درصد ایرانی‌ها به افسردگی و در مجموع حدود 20 درصد جمعیت کشور به انواع بیماری‌های روانی دچارند.

به گزارش ایسنا، دکتر رضا ملک زاده روز پنجشنبه در حاشیه همایش سراسری معاونان تحقیقات و فناوری دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور که در محل ستاد دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهران برگزار شد، در جمع خبرنگاران با بیان این که بودجه تحقیقات کشور نیم درصد GDP است،اظهار داشت: درحالی که بر اساس برنامه توسعه‌یی کشور، بودجه تحقیقات کل کشور باید 2.5 تا 3 درصد GDP باشد.

‌وی از تدوین برنامه‌ مشخص جهت حمایت از نخبگان برجسته در حوزه علوم پزشکی خبر داد و گفت: یکی از مسائل مهم در موضوع نخبگان ضرورت داشتن برنامه مشخص جهت ماندن آنها در کشور است. در این میان با وجود حمایت‌هایی که از نخبگان صورت می‌گیرد، هنوز یک برنامه مشخص و تعریف شده‌ای که بتواند آنها را از ابتدا تا پایان تعقیب و حمایت کند و در نهایت موجب ماندن آنها در کشور شود، وجود ندارد.

ملک‌زاده افزود: در حال حاضر وزارت بهداشت برنامه‌ای را با موافقت بنیاد ملی نخبگان تدوین کرده است تا هر ساله نخبگان برجسته را شناسایی و از دوران دانشجویی آنها را مورد حمایت قرار دهند که در نهایت به این گروه از افراد، پزشکان دانشمند گفته می‌شود.

به گفته وی «پزشکان دانشمند» تنها طبابت نمی‌کنند بلکه به روش‌ها و فعالیتهای علمی نیز علاقمند هستند و می‌توانند رهبری پژوهش را به شکلی بهتر و کامل‌تر در کشور عهده‌دار باشند.

ملک‌زاده با بیان این که ساز و کارهای شناسایی نخبگان برجسته تدوین و بودجه آن نیز تا حدود زیادی تامین شده است، اظهار امیدواری کرد از سال آینده روند شناسایی این نخبگان و حمایت‌های لازم آغاز شود.

وی یادآور شد: ما هنوز نتوانسته‌ایم بهترین نخبگان را در کشور نگه داریم و یکی از دلایل اصلی آن این است که ما هنوز زیرساخت‌های کافی نداریم . به عنوان نمونه ما هنوز یک آزمایشگاه پیشرفته کامل که بتوانیم تمام تحقیقات خود را در داخل به انجام رسانیم را دارا نیستیم و نتوانسته‌ایم حمایت نهادینه از نخبگان داشته باشیم.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر ضرورت تشکیل شرکتهای دانش‌بنیان و با بیان این که این گونه شرکت‌ها برای دانشگاه‌های ما مفاهیم جدیدی است، تصریح کرد: روند تشکیل این شرکتها پروسه‌ای است که باید مورد پیگیری قرار گیرد در این راستا شاید تاکنون ما انتظار داشتیم که 200 شرکت دانش بنیان در سطح کشور داشته باشیم اما در حال حاضر تعداد کل شرکتهای ثبت شده تنها 50 شرکت است که نشان می‌دهد در ابتدای راه هستیم.

ملک‌زاده در ادامه به قابل توجه بودن مشکلات روحی و روانی در کشور اشاره کرد و با بیان این که به طور کلی مجموعه بیماری‌های روانی در ایران حدود 20 درصد است، گفت: همچنین حدود شش تا هفت درصد ایرانی‌ها دچار افسردگی هستند.

وی ادامه داد: با توجه به این که مشکلات روحی و روانی تأثیر سوئی بر روی عملکرد و اقتصاد جامعه دارند؛ در این راستا برنامه ویژه‌ای مبنی بر شکل‌گیری شبکه سلامت روان تدارک دیده‌ایم تا تحقیقاتی را در این حوزه به انجام رسانیم و علل یابی کنیم که چگونه می‌توان این موارد را به حداقل رساند.

ملک‌زاده افزود: در حال حاضر شبکه سلامت روان تشکیل شده است و پروژه‌های خوبی در این موضوع تعریف شده و امیدواریم بتوانیم در این مسیر حرکت خوبی داشته باشیم.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت در ادامه با بیان این که 80 درصد تحقیقاتی که در دنیا انجام می‌شود به نتیجه نمی‌رسد، تصریح کرد: از هر 10 هزار ایده نهایتا یک ایده وارد صنعت می‌شود و گاه دانشمندان 50 سال از عمر خود را صرف یک تحقیق می‌کنند تا به نتیجه دست یابند.

ملک‌زاده با اعلام عدم پذیرفته شدن 30 درصد از مقالات ارائه شده به مجامع علمی به دلیل کپی برداری تصریح کرد: انگیزه‌هایی همچون مباحث مالی، شهرت و غیره باعث می‌شود که اتفاقاتی اینچنین در دنیا رخ دهد؛ البته این آمارها تنها مربوط به ایران نیست بلکه بیشترین میزان کپی مربوط به چین می‌باشد و در بهترین مجلات آمریکا نیز محققانی این اقدام را انجام داده‌اند.

وی افزود: مشکلاتی همچون کپی کردن در پژوهش مربوط به کل دنیاست و ما نیز در ایران برای جلوگیری از این موضوع ضمن تاکید بر ضرورت تقوا در نگارش تحقیق از همه نرم‌افزارها برای جلوگیری از کپی کردن استفاده می‌کنیم.
اخبار اجتماعی - ایسنا