اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

چند درصد از دریاچه ارومیه باقی مانده است؟



اخبار,اخبار اجتماعی,دریاچه ارومیه


 اخبار اجتماعی - چند درصد از دریاچه ارومیه باقی مانده است؟

معاون سازمان محیط زیست با بیان اینکه هم اکنون ۴۰ درصد سطح دریاچه ارومیه پوشیده از آب است، گفت: باید گفت که ۱۵ تا ۱۷ درصد حجم دریاچه ارومیه دارای آب است.

احمدعلی کیخا در گفت‌وگو با فارس در واکنش به اظهارات اخیر برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی مبنی براینکه تا 2 سال آینده ریزگردهای نمکی دریاچه ارومیه به تهران می‌رسد، اظهار داشت: در این باره باید گفت که شرایط دریاچه ارومیه برای 2 سال آینده هنوز پیش‌بینی نشده است و لازم است شرایط این دریاچه در 2 سال آینده در نظر گرفته شود.

معاون سازمان محیط زیست با اشاره به تشکیل کارگروه نجات دریاچه ارومیه افزود: پژوهش‌های این کارگروه به جمع‌بندی رسیده است و در آینده نزدیک راهکارهای عملیاتی این کارگروه ارائه و به اجرا می‌رسد.

وی خاطرنشان کرد: هم‌اکنون 40 درصد سطح دریاچه ارومیه پوشیده از آب است البته حجم آبی این دریاچه بین 15 تا 17 درصد بوده است.

به گزارش فارس چندی پیش پیرمؤذن عضو فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه درصد حجم آب دریاچه ارومیه یک رقمی شده است، گفت: پیش‌بینی می‌شود طی 2 سال آینده ریزگردی نمکی این دریاچه به تهران می‌رسد.
اخبار اجتماعی - فارس
 


ویدیو مرتبط :
خشكی دریاچه ارومیه 60 درصد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تنها 10 درصد آب در دریاچه ارومیه باقی مانده


مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: با بررسی‌های انجام شده توسط کارشناسان از آب دریاچه ارومیه تنها 10 درصد آب باقی مانده است.

خبرگزاری فارس: حسن عباس‌نژاد ظهر امروز قبل از خطبه‌های نماز جمعه این هفته اظهار داشت: داشتن منابع انسانی، منابع طبیعی و ذخایر ژنتیکی از سرمایه‌های مهم هر کشوری محسوب می‌شود که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: حفاظت از محیط زیست حصارکشی دور منابع طبیعی نبوده بلکه ما باید در حد ظرفیت‌های مورد نیاز از آن برداشت کرده و بقیه را به خوبی برای نسل‌های آینده حفظ و نگهداری کنیم.

مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی اضافه کرد: طی چند دهه گذشته رابطه ما با محیط زیست و ذخایر موجود آن به هیچ وجه عادلانه نبوده و مطمئنا عواقب این بی‌رحمی‌ها به نوعی به خود انسانها باز گشته که خشکی دریاچه ارومیه عواقب همین بی‌عدالتی‌های انسان با طبیعت بوده که اکنون مشاهده می‌کنیم.

عباس‌نژاد در خصوص عامل مهم خشکی دریاچه ارومیه تصریح کرد: خشکی دریاچه ارومیه نتیجه بهره‌وری و استفاده بی‌رویه و ناعادلانه از ذخایر و منابع طبیعی است.

وی عنوان کرد: همه ساله در کشور ما بالغ بر 34 هزار هکتار اراضی قابل کشت از بین می‌رود و این در حالی است که در شمال استان میزان فرسایش خاک 34 تن در هر هکتار است که بسیار تاسف بار و نگران کننده است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی یادآور شد: هم‌اکنون در دنیا فقط 30 درصد منابع آبی خود را برداشت می‌کنند در حالی که در کشور ما این میزان به 80 درصد می‌رسد که این امر در واقع نوعی جنگ با طبیعت است.

عباس‌نژاد گفت: با توجه به مشکلات پیش‌رو هر روز از میزان آب دریاچه کم می‌شود و در حال    حاضر 2.3 میلیارد مترمکعب آب در دریاچه ارومیه باقی مانده و در واقع 10 درصد از آب این سرمایه ملی باقی مانده است.

وی خاطرنشان کرد: انتقال آب از جزایر به تالاب‌های حاشیه دریاچه ارومیه از سد حسنلو، مسیرگشایی و لایروبی 200 کیلومتر از نهرها و مسیرهای سنتی، احیای تالاب‌ها، استقرار سیستم تصمیم‌گیری در حوزه دریاچه ارومیه، اجرای برنامه‌های اقتصادی و اطلاع‌رسانی عمومی در خصوص موقعیت دریاچه، مطالعه برای بهره‌برداری از نمک‌های موجود از سطح دریاچه و همکاری مردم می‌تواند ما را برای رسیدن به اهدافمان یاری کند.

مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی افزود: میزان شوری آب در دریاچه ارومیه 400 گرم در هر لیتر است که تقریبا دو برابر میزان استاندارد آن می‌باشد و به حالت فوق اشباع رسیده و این نشانگر روند سریع خشک‌شدن دریاچه ارومیه و افزایش میزان غلظت نمک در آب است.

عباس‌نژاد اظهار کرد: اگر اقدامات لازم برای احیای دریاچه تا نیمه نخست سال جاری انجام نشود متاسفانه جنوب دریاچه را نیز از دست خواهیم داد و امیدها برای احیا کمرنگ‌تر خواهد شد.

وی ابراز داشت: دریاچه ارومیه با مساحت آب‌ریز 51 هزار و 876 کیلومتر مربع به طول 140 کیلومتر و عرض 55 کیلومتر، یک هزار و 267 متر از سطح آب‌های آزاد ارتفاع دارد و 102 جزیره کوچک و بزرگ را در خود جای داده است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی تصریح کرد: این دریاچه از 17 سال گذشته به علت تغییرات اقلیم و بروز پدیده خشکسالی دچار کم آبی شده که هم اکنون حدود 85 درصد آن خشک شده است.