اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

چند درصد از خریداران مسکن می توانند وام بگیرند؟



اخبار,اخباراقتصادی,وام بانكی برای خرید مسكن

 

 اخبار اقتصادی - چند درصد از خریداران مسکن می توانند وام بگیرند؟

بانك‌مسكن  با انتشار گزارشی از عملكرد 5ماه اول امسال در بخش پرداخت تسهیلات خرید مسكن، از شكاف گسترده بین ظرفیت وام‌دهی و تعداد متقاضیان وام خبر داد.

در گزارش بانك‌مسكن آمده است، در 5 ماه اول سال93 تعداد 60 هزار فقره تسهیلات خرید مسكن توسط این بانك به متقاضیان پرداخت شده است كه در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، 106درصد در میزان وام‌های پرداختی به خریداران مسكن رشد حاصل شده است.


بررسی‌ها در این باره نشان می‌دهد: رشد دو برابری در كارنامه پرداخت تسهیلات خرید مسكن طی 5ماه اول امسال بیانگر آن است كه بانك‌مسكن در 5 ماه اول سال92 رقمی معادل 30هزار فقره وام خرید به متقاضیان مسكن پرداخت كرده است.


از طرفی، آمار سامانه رهگیری معاملات مسكن نیز حكایت از آن دارد كه در 5ماه اول سال گذشته، 480هزار معامله خرید مسكن در كل كشور به ثبت رسیده است.


به این ترتیب از آنجا كه همه خریداران مسكن در شرایط موجود بازار، متقاضی دریافت تسهیلات به حساب می‌آیند و نیاز به وام بانكی برای خرید مسكن در تك‌تك خریداران آپارتمان وجود دارد، مشخص می‌شود: در سال گذشته از هر 6 نفر خریدار قطعی مسكن، یك نفر موفق به دریافت تسهیلات از بانك‌مسكن شده است. به بیان دیگر، در حال حاضر ظرفیت پرداخت تسهیلات خرید مسكن در بانك عامل این بخش، به اندازه یك‌ ششم ظرفیت بازار معاملات مسكن است.


از طرفی، عملكرد امسال بانك مسكن در پرداخت وام خرید كه 60هزار فقره بوده است نیز به مراتب كمتر از نیاز بازار به حساب می‌آید. آنچه در 5ماه اول امسال توسط این بانك در قالب تسهیلات خرید پرداخت شده، از میزان معاملات مسكن شهر تهران نیز كمتر بوده است.


در شهر تهران طی 5ماه اول سال93، بیش‌از 79 هزار واحدمسكونی در بنگاه‌های املاك معامله شده است به این معنی كه در این مدت 79هزار خریدار مسكن در تهران، صاحب خانه شده‌اند. این در حالی است كه كل وام خرید مسكن پرداخت شده در این مدت در كل كشور، 19هزار فقره از نیاز شهر تهران كمتر بوده است. بنابراین، ظرفیت وام‌دهی به خریداران مسكن نه‌تنها با نیاز متقاضیان در كل كشور همخوانی ندارد كه حتی به اندازه تنها یك شهر –تهران- هم نیست.


«ناهمخوانی» بین تعداد وام خرید و تقاضای وام یكی از دلایل اصلی جهش قیمت اوراق مسكن طی ماه‌های اخیر بوده است. محدودیت منابع بانك‌ها عمده‌ دلیل این ناهمخوانی عنوان می‌شود.

  اخبار اقتصادی - دنیا ی اقتصاد


ویدیو مرتبط :


خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

سقوط قدرت خرید وام مسکن به زیر ۲۰ درصد/ کوچ خریداران به شهرهای اطراف



اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

سقوط قدرت خرید وام مسکن به زیر ۲۰ درصد/ کوچ خریداران به شهرهای اطراف

دفاتر و مشاوران املاک معتقدند رکود بازار مسکن در تهران نه تنها قیمت انواع وام مسکن را تا 200 هزار تومان کاهش داده، بلکه موجب افت پوشش وام خرید مسکن در تهران به زیر 20 درصد شده است.

گزارش ها از برخی دفاتر فعال در خرید و فروش وام مسکن حاکی است: رکود خرید و فروش مسکن در تهران از یک سو و کاهش قدرت خرید متقاضیان از سوی دیگر موجب شده تا قیمت انواع وام مسکن در بازار تا 200 هزار تومان کاهش یابد.

براساس این گزارش،علی رغم اعلام رسمی مرکز آمار مبنی بر افزایش 17 درصدی قیمت زمین و آپارتمان نیز در تهران، شاخص‌های عینی بازار نشان می‌دهد افزایش قیمت‌ها باید بیش از این عدد باشد که دیگر وام 20 میلیونی حتی کفاف 20 درصد خرید یک آپارتمان نوساز را نمی دهد.بر اساس این گزارش وام‌ و اوراق 20 میلیونی (وام بانک مسکن) در تهران دیگر همانند گذشته (تا دو سال پیش) نمی‌تواند 20 تا 30 درصد قیمت مسکن را پوشش دهد اما ظاهراً این وام‌ها هنوز متقاضیان خاص خود را دارد.

*کاهش پوشش وام خرید مسکن به 16 درصد

چنانچه متوسط قیمت خرید یک آپارتمان نوساز (زیر 12 سال ساخت) را در تهران دو میلیون و 500 هزار تومان در نظر بگیریم برای یک آپارتمان 50 متری باید 125 میلیون تومان پرداخت کرد این در حالی است که وام 20 میلیونی خرید مسکن، تنها 16 درصد قیمت این آپارتمان را پوشش می‌دهد.

این در حالی است که بر اساس قانون بانکداری بدون ربا مشتری در قرارداد فروش اقساطی از جمله خرید خانه، 20 درصد آورده و 80 درصد باقیمانده را از طریق تسهیلات می تواند تأمین کند، حال آنکه این موضوع در تهران کاملاً برعکس است. در اکثر کشورهای اروپایی و آمریکا متقاضیان برای خرید خانه 5 درصد آورده و 95 درصد تسهیلات می‌گیرند.

*کوچ متقاضیان خرید مسکن به شهرهای اطراف تهران

شیردل یکی از فروشندگان فعال در زمینه خرید و فروش وام مسکن  گفت: طی دو ماه گذشته قیمت انواع وام مسکن در تهران به دلیل رکود حاکم بر بازار خرید و فروش مسکن و کاهش قدرت خرید مردم تا 200 هزار تومان کاهش یافته است.وی ادامه داد: شاید وام 20 میلیونی خرید مسکن و یا سایر تسهیلات مثل وام جانبازی، نخبگان و جوانان به وفور در بازار یافت شود و متقاضی هم برای آن وجود داشته باشد اما تمام این تسهیلات سهم ناچیزی از قدرت خرید متقاضیان را پوشش می‌دهد.

وی گفت: در حال حاضر وام 20 میلیونی خرید مسکن با تمام هزینه‌ها مثل تشکیل پرونده، هزینه کارشناسی و دفترخانه بالغ بر دو میلیون و 800 هزار تومان است در حالیکه این قیمت دو ماه پیش تا 3 میلیون و 100 هزار تومان هم رسیده بود.وی با بیان اینکه دیگر وام خرید مسکن در تهران کفات 20 درصد خرید یک آپارتمان نوساز را هم نمی‌دهد گفت: به تازگی بیشتر متقاضیان خرید مسکن در تهران به دلیل اینکه افزایش قیمت مسکن آنها را غافلگیر نکند به شهرهای اطراف تهران مثل ورامین، اسلامشهر و کرج رفته‌اند.

*کارمزد 17،5 میلیونی وام جانبازی

آریایی یکی از فعال خرید و فروش وام مسکن  گفت: برخی شایعات مبنی بر افزایش بیش از حد قیمت مسکن در ماههای آینده باعث شده تا بسیاری از متقاضیان خرید مسکن از ترس اینکه قیمت‌ها افزایش یابد در شهرهای اطراف تهران به دنبال مسکن بگردند.

وی با تأکید بر اینکه قیمت وام مسکن در بازار کاهش یافته است، گفت: وام 20 میلیونی خرید مسکن کفاف خرید یک آپارتمان نوساز را نمی‌دهد، سایر وام‌ها مثل وام جانبازی که مبلغ آن 45 میلیون تومان است نیز به دلیل کارمزد بالا چندان مورد استقبال نیست.

وی افزود: کارمزد وام 45 میلیونی جانبازی (سود چهار درصد) 17 میلیون و 500 هزار تومان است که اقساط آن ماهانه 175 هزار تومان است، بنابراین از 45 میلیون تومان تنها 27 میلیون و 500 هزار تومان باقی می‌ماند.به گفته‌ وی، وام مسکن جوانان نیز کارمزد 5/6 میلیون تومانی دارد و تنها از این مبلغ 23 میلیون و 500 هزار تومان باقی خواهد ماند.

به گفته فعالان بازار،با کاهش قیمت اوراق مسکن 20 میلیونی، قیمت وام 20 میلیون نیز کاهش می‌یابد.

قیمت اوراق مسکن در بازار که بهره آن 14 درصد است حدود دو میلیون و 850 تومان است./فارس