اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

چند درصد از جوانان ایرانی جوگیر هستند؟


جوگیر شدن همان چیزی است که در زبان شناسی اجتماعی به آن نفوذ اجتماعی گویند یعنی یک فرد یا گروه تحت تاثیر شرایط و محیط قرار گیرند.

مهر: یک آسیب شناس اجتماعی گفت: براساس تحقیقات انجام شده 65 درصد از جوانان ایرانی دچار حالت جوگیری می‌شوند.

دکتر مجید ابهری با اشاره به اینکه یکی از فرآیندهای رفتاری که باعث ایجاد تغییرات در حرکات افعالی و حتی  ظاهر افراد می شود حالتی است به نام جو زدگی، افزود: از نگاه رفتارشناسی جو زدگی یعنی یک حالت هیجانی و جوگیر شدن همان چیزی است که در زبان شناسی اجتماعی به آن نفوذ اجتماعی گویند یعنی یک فرد یا گروه تحت تاثیر شرایط و محیط  قرار گیرند.

وی گفت: در این فرآیند رفتاری، فرد در فضایی قرار می گیرد که نمی تواند در برابرش مقاومت کند. در روانشناسی به جای جوزدگی از واژه "هیسترویونیک" یعنی خود نمایش استفاده می شود.

به گفته این استاد دانشگاه، مهرطلبی و درخواست جلب توجه از ویژگیهای افرادی است که جوگیر می شوند.

همچنین  همرنگی با جماعت، اطاعت رفتاری و ظاهری از بعضی از افراد و گروهها از نشانه های جوگیرشدن است.


ابهری اظهار داشت: متاسفانه برخی دیگر از جوانان و نوجوانان به دلیل جوگیر شدن به طرف سیگار یا مواد مخدر کشیده می شوند و بعضی از آنها به گروه سارقان و بزه کاران جذب می شود.

وی گفت: هر دو گروهی که هم افراط و تفریط رفتاری دارند در جامعه دچار جو زدگی می شود. چه افرادی که اعتماد به نفس زیادی دارند و چه کسانی که اعتماد به نفس ضعیفی دارند بنابراین از نگاه رفتارشناسی اجتماعی جو گیر شدن کورکورانه و پیروی بدون آگاهی از یک موضوع می تواند برای فرد و خانواده اش مشکل ساز شوند.

به گفته وی، چون فردی که به راحتی تحت تاثیر جو مثبت قرار می گیرد به همان سادگی ممکن است تحت تاثیر قرار گیرد.

این آسیب شناس و متخصص علوم رفتاری گفت: برای پیشگیری از رفتار جو زدگی در نوجوانان و جوانان آموزش مهارتهای زندگی مخصوصا مدیریت احساسات و کنترل هیجانهای رفتاری توسط والدین و آموزش و پرورش ضروری ترین حرکت است.

ابهری اظهار داشت: پوشیدن لباسهای غیر متعارف، آرایش و پیرایش خارج از حد استاندارد رفتاری، انجام حرکات غیر معقول و رفتارهای مشابه آنها نشانه بارز جوزدگی و جوگیر شدن است. 


ویدیو مرتبط :
مجری های جوگیر ایرانی :)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

چند درصد جوانان ایرانی بیکارند؟


معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: میزان بیکاری جوانان ۲۶ درصد و میانگین بیکاری در کشور ۱۲ درصد است.

خبرگزاری ایسنا: معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: میزان بیکاری جوانان ۲۶ درصد و میانگین بیکاری در کشور ۱۲ درصد است.

 محمد رضا سپهری در هشتمین جشنواره کارآفرینان برتر خراسان رضوی که در تالار نور برگزار شد، اظهارکرد: هم‌اکنون میزان بیکاری جوانان در کشور بیش از ۲۶ درصد و میانگین بیکاری ۱۲ درصد است، این اعداد نشان‌دهنده وجود بحران بیکاری جوانان در ایران است که هر چه زودتر باید مدیریت شود.
 
وی تصریح کرد: در کشورهای پیشرفته بیش از ۶۰ درصد فرصت‌های شغلی در حوزه خدمات ایجاد شده‌اند و خراسان رضوی با توجه به میزبانی سالانه میلیون‌ها زائر می‌تواند با تقویت این بخش به ایجاد اشتغال بپردازد.
 
سپهری با اشاره به اینکه سرانه ایجاد شغل در بخش خدمات از بخش صنعت و کشاورزی کمتر است، خاطرنشان کرد: پیشنهاد می‌شود پارک کارآفرینی برای کودکان در مشهد ایجاد شود تا کودکان از سنین پایه برای کار گروهی و کارآفرینی تربیت شوند.
 
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی عنوان کرد: اقتصاد مقاومتی به هیچ وجه به معنای ریاضت اقتصادی و انزوا نیست بلکه به معنای ایجاد تعادل و تعامل با سایر کشورها و برقراری روابط بین‌المللی با حفظ منافع ملی است.