اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

چند خطی برای پدربزرگ طهرون


آنهایی که از مرتضی احمدی به عنوان بازیگر سینما، تلویزیون و گوینده یاد می‌کنند، شاید ندانند که او در زمینه‌ی خوانندگی و ضربی‌خوانی هم توانایی زیادی داشت.

خبرگزاری ایسنا: آنهایی که از مرتضی احمدی به عنوان بازیگر سینما، تلویزیون و گوینده یاد می‌کنند، شاید ندانند که او در زمینه‌ی خوانندگی و ضربی‌خوانی هم توانایی زیادی داشت.

مرتضی احمدی خدمت مهمی به موسیقی ایران کرده است. او تلاش زیادی برای حفظ قطعات موسیقی تهرانی که در حال فراموشی بودند، انجام داد و انتشار دو آلبوم «صدای طهرون» با صدای این هنرمند پیشکسوت، سندی بر این ادعا است.

مرتضی احمدی کسی بود که برای اولین‌بار به سبک «بیات تهران» در پیش پرده‌ها آواز خواند. او در سال 1349 نیز به دعوت مرحوم علی حاتمی ترانه‌ عنوان‌بندی فیلم «حسن‌کچل» را ضربی‌خوانی کرد که به نام «روحوضی» نیز شناخته می‌شود.

در همین سبک در سال ۱۳۲۸ پنج صفحه موسیقی برای یک شرکت انگلیسی ضبط کرد. مرتضی احمدی بیش از چهارصد ترانه‌ ضربی و 150 ترانه فکاهی خوانده است.

اولین مجموعه ضربی‌خوانی‌های زنده‌یاد احمدی سال 91 با عنوان «صدای طهرون (توپخونه)» شامل قطعات موسیقی رو به فراموشی تهران و سال 92 با عنوان «صدای طهرون (شمس‌العماره)» به همت مرکز موسیقی «بتهوون» ضبط و منتشر شد.

قرار بود امسال اوایل زمستان، مجموعه سوم این ضربی‌خوانی‌ها با 13 قطعه‌ منتشر شود، اما از آنجا که مرتضی احمدی با پاییز همسفر شد، باید دید ناشر اثر چه تصمیمی برای آن خواهد گرفت.

بابک چمن‌آرا (مدیر مرکز موسیقی بتهوون)  گفت:‌ از او دیگر به عنوان «صدای طهرون» یاد نکنیم و به او «پدربزرگ طهرون» بگوییم.


ویدیو مرتبط :
طهرون!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

خطی ناشناس درصددانتقام وبهانه جویی




 

انتقام جویی

 

در روزهای گذشته نامه یی از جانب حجت الاسلام والمسلمین سعیدی نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران در جواب به نامه محمدعلی انصاری رئیس موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) منتشر شد. در این نامه سعیدی،از حجت الاسلام سیدحسن خمینی به دلیل عدم شرکت در مراسم تنفیذ احمدی نژاد و دیدار با دکتر علیرضا بهشتی فرزند شهید آیت الله بهشتی پس از آزادی از زندان انتقاد کرده و گفته سیدحسن آقا در برابر نظام و رهبری قرار گرفته است.

به گزارش کلمه در پی این نامه سایت جماران نامه محمدعلی انصاری خطاب به سعیدی را منتشر کرد.

متن نامه محمدعلی انصاری به این شرح است؛

بسمه تعالی

جناب حجت الاسلام والمسلمین آقای سعیدی (دامت افاضاته)

با سلام و تحیت

مرقومه ۷/۱۲/۸۸ جنابعالی را در سایت مرکز اسناد انقلاب اسلامی ملاحظه نمودم. تعجب است که نامه اینجانب به شما در مهرماه ۸۸ و به صورت خصوصی و غیرانتشار یافته ارسال شده بود ولی مطالب حضرتعالی با حدود شش ماه تاخیر در سایت خاص انتشار می یابد و جالب است که تا لحظه نگارش این مطلب، نامه یی از شما به دست اینجانب نرسیده است. احساس می کنم خطی ناشناس درصدد انتقام و بهانه جویی است. اینجانب از جنابعالی تقاضا می کنم نامه مرا هم منتشر کنید تا مردم شریف ایران و پاسداران و بسیجیان غیوری که به عشق امام، هستی خویش را وقف انقلاب اسلامی نموده اند، در مقام قضاوت امکان مقایسه بین مطالب را داشته باشند. اینجانب نسبت به آنچه به عنوان مقابله حضرت حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای حاج سیدحسن خمینی با رهبری معظم انقلاب مرقوم داشتید، شدیداً اعتراض دارم و چنین سخنان غلط و بی مایه یی را تنها عاملی برای شادمانی دشمنان قسم خورده انقلاب و امام می دانم و خاطرنشان می سازم که بحمدالله مثل همیشه بیت امام نسبت خویش را با جانشین آن راحل عظیم الشأن حفظ کرده و دسیسه خناسان در این میان نقشی نخواهد داشت. خوشبختانه بعضی از مطالب جنابعالی تاییدی است بر آنچه در نامه قبل خود گوشزد کرده بودم و ان شاء الله در صورت ضرورت جواب نامه شما را به تفصیل خواهم داد. و ما تشاوون الا ان یشاءالله رب العالمین.