اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

چند ایرانی از ابتدای سال تاکنون به مالاریا مبتلا شدند؟



اخبار,اخبار اجتماعی ,بیماری‌های واگیر

معاون مرکز بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: از ابتدای سال تاکنون ۱۵۰ مورد ابتلا به بیماری مالاریا دیده شده است، ۱۵ مورد از این بیماری از طریق انتقال داخلی در کشور و بقیه موارد از کشورهای همسایه منتقل شده است.

به گزارش فارس محمود نبوی در رابطه با آخرین وضعیت شیوع بیماری مالاریا در کشور گفت: شیوع این بیماری در کشور بسیار کم شده به طوری که از ابتدای سال تاکنون فقط 150 مورد ابتلا به این بیماری دیده شده است.

 وی افزود: 15 مورد از این بیماری از طریق انتقال داخلی در کشور شناسایی شده و بقیه موارد از کشورهای همسایه منتقل شده است. البته بیشتر این موارد از کشورهای شرقی افغانستان و پاکستان وارد شده است.

معاون مرکز بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: زمانی انتقال داخلی بیماری مالاریا در سال 70 حدود 100 هزار مورد بود، اما سال گذشته به 299 نفر کاهش یافت و امسال 15 مورد شده است.

نبوی تصریح کرد: برنامه حذف بیماری مالاریا یک برنامه چهار ساله است که شروع شده و قرار است تا سال 1404 این بیماری در کشور حذف شود.

وی ادامه داد: زمانی نوعی از این بیماری انگلی به نام فالسیپاروم سالی 40 هزار مورد در استان‌های هرمزگان و جنوب کرمان دیده می‌شد، اما اکنون فقط سال گذشته 40 مورد در استان سیستان گزارش شده و 259 مورد نیز نوع ویواکس این بیماری دیده شده است.

معاون مرکز بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: انتقال بیماری مالاریا فقط از طریق پشه آنوفل است و اقداماتی که برای کنترل این بیماری درنظر گرفته شده، جاده‌سازی و آسفالت‌کشی به تمام روستاهای مالاریاخیز و برق‌ رساندن به این مناطق است، همچنین عملیات سمپاشی و کنترل باعث شده مالاریا در همین مناطق جنوب شرق کشور رو به حذف برود.

نبوی گفت: با اقدامات انجام شده پیش‌بینی می‌شود ظرف چند سال آینده، بیماری مالاریا در کشور ریشه‌کن شود.


  اخبار اجتماعی  -  فارس


ویدیو مرتبط :
شروع قدرتمند در ابتدای سال تحصیلی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

از ابتدای سال تا کنون چند هزار ایرانی بر اثر تصادفات رانندگی کشته شده اند؟



اخبار,اخبار اجتماعی,تلفات حوادث رانندگی


اخبار  اجتماعی - مرگ بیش از 13 هزار ایرانی در تصادفات رانندگی از ابتدای سال

همچنین در هشت ماهه امسال 231 هزار و 176 نفر در حوادث رانندگی مصدوم شدند كه از این تعداد 166 هزار و 708 نفر مرد و 64 هزار و 468 نفر زن بودند.

13 هزار و 140 نفر در هشت ماهه سال جاری در حوادث رانندگی جان خود را از دست دادند که نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش 7 درصدی نشان می دهد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران براساس اعلام  سازمان پزشکی قانونی از كل تلفات حوادث رانندگی از ابتدای سال جاری تا پایان آبان ماه 10 هزار و 126 نفر مرد و سه هزار و 14 نفر دیگر زن بودند همچنین در این مدت هشت هزار و 431 نفر در حوادث رانندگی برون شهری، سه هزار و 612 نفر در حوادث رانندگی درون شهری، یكهزار و 47 نفر در مسیرهای روستایی و 50 نفر در محورهای نامعلوم جان باختند.

بر اساس این گزارش در این مدت استان‌های فارس با یكهزار و 120، خراسان رضوی با یكهزار و 23 و تهران با 979 مورد بیشترین و استان های ایلام با 97، كهگیلویه و بویراحمد با 122 و اردبیل با 169 مورد به ترتیب كمترین آمار تلفات حوادث رانندگی را داشته اند.

همچنین در هشت ماهه امسال 231 هزار و 176 نفر در حوادث رانندگی مصدوم شدند كه از این تعداد 166 هزار و 708 نفر مرد و 64 هزار و 468 نفر زن بودند. این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل كه تعداد مصدومین حوادث رانندگی 230 هزار و 767 نفر بود، ‌دو دهم درصد بیشتر شده‌است.

این گزارش می افزاید: در آبان ماه سال جاری آمار تلفات حوادث رانندگی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 6.5 درصد كاهش یافته و از یك هزار و 598 فوتی در آبان ماه سال گذشته به یك هزار و 494 فوتی در سال جاری رسیده است. تعداد مردان فوت شده در حوادث رانندگی آبان امسال یكهزار و 145 نفر و تعداد زنان نیز 349 نفر بوده‌است.

در آبان امسال نیز 26 هزار و 435 نفر از مصدومان حوادث رانندگی به مراكز پزشكی قانونی سراسر كشور مراجعه كردند كه تعداد آنان نسبت به مدت مشابه سال قبل 2.4 درصد كمتر شده‌است.
  اخباراجتماعی - باشگاه خبرنگاران