اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

چطور کارت ملی المثنی بگیریم؟



اخبار,اخبار اجتماعی,کارت شناسایی ملی

اصل شناسنامه، ‌یک قطعه عکس ۳×۴ با زمینه سفید بدون هرگونه خدشه، آدرس کد پستی ۱۰ رقمی محل سکونت فعلی، تکمیل فرم درخواست کارت شناسایی ملی، تکمیل فرم گزارش مفقود شدن کارت شناسایی ملی و تکمیل پاکت پستی ویژه خدمات الکترونیک هویت ملی؛ مدارک مورد نیاز برای درخواست صدور کارت شناسایی ملی المثنی است.

با مفقود شدن کارت شناسایی ملی خود که تنها کارت هویتی با شماره ملی مخصوص و منحصر بفرد است، نه تنها مدرک هویتی خود را از دست می‌دهیم بلکه از انجام بسیاری از کارهای اداری عاجز می‌مانیم، در این هنگام با مراجعه به نزدیک‌ترین دفاتری با عنوان دفتر پیشخوان دولت خدمات ثبت احوال منطقه مسکونی، به راحتی می‌توانیم برای صدور کارت ملی مجدد اقدام کنیم.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، شاید برای شما هم اتفاق بیافتد و روز‌ها و هفته‌ها و حتی ماه‌ها سردرگم و در پی کارت شناسایی ملی مفقودی خود باشید، و نمی‌دانید از کجا و چه صورت برای صدور مجدد آن اقدام کنید؟ 

کارت شناسایی ملی مهم‌ترین کارت هویتی افراد است که برای انجام بسیاری از امور اداری مانند گرفتن گذرنامه، گواهینانمه رانندگی، عملیات بانکی، عملیات ثبتی و غیره باید همراه افراد باشد. 

وقتی تنها مدرک هویتی به هر دلیلی مفقود می‌شود علاوه بر نگرانی از دست دادن آن، خستگی انجام اقدامات اداری مربوط به صدور مجدد آن نیز به فرد اضافه می‌شود. 

خوشبختانه امروزه خدمات ثبت احوال مانند صدور شناسنامه و کارت شناسایی ملی اولیه و المثنی، عکس‌دار کردن شناسنامه، تغییر نام و تغییر نام خانوادگی، تعویض شناسنامه از اداره ثبت احوال سلب و به دفترهای پیشخوان خدمات دولت خدمات ثبت احوال واگذار شده، که زمان پاسخگویی و انتظار مراجعه کنندگان را به حداقل رسانده است. 

صاحب کارت شناسایی ملی مفقود شده، پدر یا جد پدری یا مادر با در دست داشتن شناسنامه خود صرفا برای افراد زیر ۱۸ سال و نماینده قانونی با ارائه اصل و تصویر شناسنامه خود صرفا برای افراد زیر ۱۸ سال، نماینده قانونی با ارائه اصل و تصویر تیم نامه یا وکالت نامه و شناسنامه خود؛ افرادی هستند که می‌توانند برای صدور مجدد کارت شناسایی ملی مفقود شده در خواست دهند. 

اصل شناسنامه، ‌یک قطعه عکس ۳×۴ با زمینه سفید بدون هرگونه خدشه، آدرس کد پستی ۱۰ رقمی محل سکونت فعلی، تکمیل فرم درخواست کارت شناسایی ملی، تکمیل فرم گزارش مفقود شدن کارت شناسایی ملی و تکمیل پاکت پستی ویژه خدمات الکترونیک هویت ملی؛ مدارک مورد نیاز برای درخواست صدور کارت شناسایی ملی المثنی است. 

هزینه پرداختی توسط متقاضی جمع فیش بانکی و مالیات بر ارزش افزوده و هزینه پستی و هزینه دفتر است که برای صدور کارت شناسایی ملی مجدد ناشی از فقدان نوبت اول ۳۱۰۰۰ و ناشی از فقدان نوبت دوم ۵۳۰۰۰ و ناشی از فقدان نوبت سوم به بعد ۸۲۰۰۰ تومان است که در‌‌ همان دفتر پیشخوان خدمات دولت خدمات ثبت احوال پرداخت می‌شود. 

در پایان امید است با تلاش در حفظ و نگهداری مدارک مربوط به هویت خود از بروز هرگونه سردرگمی و صرف وقت برای صدور مجدد آن جلوگیری کنیم چرا که وقت و حفظ سلامت روان امری بسیار مهم است. 


 اخبار اجتماعی  - باشگاه خبرنگاران
 


ویدیو مرتبط :
‫ملی بدون کارت؛ جانبازی بدون شناسنامه و کارت ملی!‬

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

چگونه کارت هوشمند ملی بگیریم؟



اخبار,اخبار اجتماعی, دریافت کارت ملی هوشمند

محسنی با تاکید بر اینکه کسانی که کارت ملی دارند تا پایان سال 95 اعتبار کارت آنها باقی است، تصریح کرد: هیچ فراخوان و اجباری برای مردم نسبت به گرفتن کارت هوشمند در شرایط فعلی وجود ندارد، اما متقاضیان می‌توانند برای اخذ آن با مراجعه به دفاتر پیش‌خوان اقدام کنند.

معاون فناوری اطلاعات اداره کل ثبت‌احوال خراسان رضوی گفت: هیچ فراخوان و اجباری برای مردم نسبت به گرفتن کارت هوشمند در شرایط فعلی وجود ندارد.

محمدرضا محسنی امروز 2 دی ماه در نشست خبری، در خصوص کارت ملی هوشمند اظهار کرد: این کارت جایگزین کارت ملی قبل شده و از 4 میلیون و 200 هزار نفری که واجد شرایط اخذ کارت ملی در استان‌اند 98 درصد دارای این کارت هستند.

وی با بیان اینکه برای کارت هوشمند ملی نسبت به قبل ویژگی‌هایی در نظر گرفته شده است، عنوان کرد: الکترونیکی بودن کلیه اطلاعات هویتی فرد به همراه آدرس و عکسی که قابلیت اتصال به سامانه‌های مختلف را دارد این کارت را به کارت چند منظوره تبدیل کرده که می‌تواند جایگزین چندین کارت شود.

محسنی با اشاره به اینکه حدود 21 اپلیکیشن قابلیت بارگذاری روی این کارت را دارند، افزود: در حال حاضر این اقدامات در دست پیگیری بوده و ارتباط با سایر سامانه‌ها هنوز راه‌اندازی نشده است.

معاون فناوری اطلاعات اداره کل ثبت‌احوال استان با بیان اینکه از سال گذشته صدور کارت ملی هوشمند آغاز شده است، گفت: تاکنون 230 هزار کارت صادر شده و به واجدین شرایط یعنی کسانی که 15 سال تمام را داشته و یا تاکنون کارت ملی به هر دلیلی دریافت نکرده‌اند کارت هوشمند ملی عرضه می‌شود.

وی در ادامه عنوان کرد: کسانی که کارت ملی خود را گم کرده و یا کسانی که کارت ملی داشته و می‌خواهند آن را تعویض کنند می‌توانند از این کارت هوشمند استفاده نمایند.

محسنی با تاکید بر اینکه کسانی که کارت ملی دارند تا پایان سال 95 اعتبار کارت آنها باقی است، تصریح کرد: هیچ فراخوان و اجباری برای مردم نسبت به گرفتن کارت هوشمند در شرایط فعلی وجود ندارد، اما متقاضیان می‌توانند برای اخذ آن با مراجعه به دفاتر پیش‌خوان اقدام کنند.

معاون فناوری اطلاعات اداره کل ثبت‌احوال استان با بیان اینکه تعرفه‌های کارت هوشمند به شکل قانونی توسط مجلس تعیین شده است، گفت: مبلغ این کارت برای کارت اولی‌ها 17 هزار و 200 تومان و برای کسانی که کارت خود را گم کرده‌اند و یا می‌خواهند تعویض کنند 23 هزار تومان است.

وی با بیان اینکه فرایند اخذ کارت ملی هوشمند به دفاتر پیش‌خوان و پست واگذار شده است، افزود: این دفاتر مبالغی را به عنوان حق الزحمه دریافت می‌کنند که در بیشتر موارد این مبلغ حدود 8 هزار تومان بوده که کلیه این تعرفه‌ها به خزانه واریز می‌شود.

محسنی در خصوص فرایند اخذ کارت ملی هوشمند نیز اظهار کرد: اولین مرحله پیش‌ثبت نام است که مردم می‌توانند با مراجعه به سایت www. Ncr.ir نسبت به ثبت‌نام اقدام کرده و نیازی نیست که هیچ هزینه‌ای را در این مرحله پرداخت کنند.

معاون فناوری اطلاعات اداره کل ثبت‌احوال خراسان رضوی در ادامه گفت: مرحله دوم تکمیل ثبت‌نام است که افراد با مراجعه به ادارات ثبت‌ احوال خدمات لازم را دریافت می‌کنند که به این منظور 6 اداره پست و پنج دفتر پیش‌خوان در مشهد در نظر گرفته شده و برای تکمیل ثبت‌نام همراه داشتن اصل شناسنامه به همراه حضور خود شخص ضروری است.

وی با بیان اینکه امضای دیجیتال نیز در این کارت‌ها منظور خواهد شد، عنوان کرد: برای گرفتن کارت هوشمند ملی در همان محل ثبت‌نام از فرد عکس گرفته شده و اثر انگشت وی اسکن می‌شود که براساس این دو مقوله امضای دیجیتالی وی در سامانه ثبت می‌گردد.

محسنی با اشاره به اینکه در بخش سوم کار تحویل کارت انجام می‌شود، تصریح کرد: این کارت تنها در تهران صادر شده و سپس به ادارات مرکزی استان‌ها ارسال می‌گردد و مردم توجه داشته باشند که برای شرکت در انتخابات داشتن شماره کارت ملی ضروری است.

معاون فناوری اطلاعات اداره کل ثبت‌احوال استان در خصوص مدت اعتبار کارت هوشمند ملی نیز گفت: اعتبار این کارت بستگی به سن متقاضی و موقعیت دارد که به صورت میانگین حدود هفت سال اعتبار برای آن در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه اولین سری کارت هوشمند ملی برای بانک‌ها مفید خواهد بود، گفت: بقیه سازمان‌ها نیز در صورت اعلام آمادگی برای استفاده از این کارت می‌توانند درخواست نصب نرم‌افزارهای خاص بر روی کارت را ارائه دهند.

 

اخبار اجتماعی - ایسنا