اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

چرخه مذاکرات هسته ای تکرار می شود



اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

چرخه مذاکرات هسته ای تکرار می شود

از تهران و آمانو تا ایران و 1+5

بسیاری از دیپلمات ها پیش بینی می کنند که در نشست 27 دی ایران و آژانس توافقی شگرفت حاصل نمی شود. اما باید گفت یک ابراز خوش بینی دیگر از سوی آمانو در خصوص قریب الوقوع بودن بازرسی ها از پارچین، می تواند به منزله نیروی محرکه ای برای مذاکرات 1+5 و ایران باشد.

دیپلماسی ایرانی: تهران روز چهارشنبه میزبان هیاتی از آژانس بین المللی انرژی اتمی است که در جستجوی راهی برای تحقق اهدافشان برای دومین بار در یک ماه اخیر به ایران سفر می کنند.

23 آذرماه یک گروه از بازرسان و مقامات به تهران آمدند تا پس از وقفه ای قابل توجه بار دیگر با مقامات جمهوری اسلامی در زمینه دسترسی به سایت پارچین در جنوب شرق تهران رایزنی کنند. آنها به اندازه ای مشتاق بازدید از این سایت بودند که اعلام کردند، آماده اند در صورت موافقت تهران بلافاصله راهی پارچین شوند. اما دست آخر آنها توانستند تنها با امید به بازدید از پارچین در سفر بعدی به تهران، خاک ایران را ترک کنند.

هرچند هیات فرستاده یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی ، پس از بازگشت به وین مذاکره یک روزه با ایران را مثبت خواند و آمانو نیز به سبک و سیاق همیشگی خود با لبخندی بر لب در خصوص توافق با ایران ابراز خوش بینی کرد، اما کمتر از یک ماه بعد و دقیقا در آستانه دور بعدی مذاکرات، آمانو به صراحت اعلام کرد در مورد پیشرفت مذاکرات و دسترسی به پارچین خوش بین نیست.

رویکردی که از همان آغاز نیز قابل پیش بینی بود اما به نظر می رسد این دیپلمات سالخورده ژاپنی به تغییر موضع از نگاه مثبت به منفی، عادت دارد.

به هر ترتیب هیاتی از آژانس بین المللی انرژی اتمی ، روز چهارشنبه به تهران می آید تا بار دیگر شانس خود را در بوته آزمون قرار داد. برخی بر این گمانند که نشست روز چهارشنبه می تواند دور تازه ای از مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 (آمریکا، انگلیس، فرانسه، چین، روسیه و آلمان) را کلید بزند. مذاکراتی که نیمه دوم سال 2012 میلادی را در اغما به سر برده و بسیاری امیدوارند آغاز سال 2013، نقطع عطفی برای آن باشد.

گروهی از ناظران بین المللی بر این باورند که تهران احتمالا پس از نشست روز چهارشنبه با آژانس به درخواست گروه 1+5 برای از سرگیری مذاکرات پاسخ می دهد. گزارش ها حاکی از آن است که این گروه از دو ماه پیش پیشنهاد خود در خصوص زمان و مکان مذاکرات را به ایران ارائه داده و همچنان در انتظار پاسخ تهران به سر می برند. اواخر هفته گذشته نیز برخی دیپلمات ها که خود را نزدیک به روند مذاکرات معرفی کرده بودند، اعلام کردند ، دور تازه گفت و گو ها اواخر ماه ژانویه در استانبول برگزار می شود.

اما رویکردی که تهران هم اکنون آن را دنبال می کند، بسیار مشابه مانور ایران در سال گذشته بر سر چارچوب مذاکرات هسته ای است. مقامات تهران در زمستان گذشته نیز چند بار با مقامات آژانس ملاقات کردند و حتی شدت خوش بینی ها به حدی رسید که آمانو از بازرسی قریب الوقوع از پارچین خبر داد. اما در زمانی که امیدواری ها به اوج رسیده بود، به ناگاه مذاکرات تهران و آژانس متوقف و گفت و گو های هسته ای ایران و گروه 1+5 پس از وقفه ای 15 ماهه در آوریل 2012 در استانبول از سرگرفته شد.

این اقدام تهران برخی گمانه زنی ها در خصوص استفاده از آژانس بین المللی انرژی اتمی به عنوان اهرمی برای مذاکره با 1+5  را ایجاد کرد. اما عمر دور جدید مذاکره تهران و 1+5 نیز به 3 نشست در 2 ماه کفایت داد و بار دیگر مذاکرات به کما رفت.

اکنون با از سرگیری مذاکرات هسته ای ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی بدون اینکه تهران هیچ واکنشی یه پیشنهاد 1+5 برای گفت و گو داشته باشد، به نظر می رسد بار دیگر این چرخه در حال تکرار است. بسیاری از دیپلمات ها پیش بینی می کنند که در نشست 27 دی ایران و آژانس در تهران نیز توافقی شگرفت حاصل نمی شود. اما باید گفت یک ابراز خوش بینی دیگر از سوی آمانو در خصوص قریب الوقوع بودن بازرسی ها از پارچین، می تواند به منزله نیروی محرکه ای برای مذاکرات 1+5 و ایران باشد./دیپلماسی ایرانی

 


ویدیو مرتبط :
فناوری چرخه هسته ای مدیون شهدای هسته ای

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

لاریجانی: 1+5 رفتارهای گذشته را تکرار نکند/ از مذاکرات هسته‌ای حمایت می‌کنیم



 علی لاریجانی,مذاکرات ایران و 1+5

لاریجانی: 1+5 رفتارهای گذشته را تکرار نکند/ از مذاکرات هسته‌ای حمایت می‌کنیم

رییس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه از مذاکرات هسته‌یی حمایت می‌کنیم، گفت: با وجود حمایت، شرایط را رصد می‌کنیم، طرف مقابل دنبال فریبکاری نباشد و بداند که نمی‌تواند زیر لفافه الفاظ حقوق صلح‌آمیز هسته‌یی ایران را نادیده بگیرد.

 رییس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه از مذاکرات هسته‌یی حمایت می‌کنیم، گفت: با وجود حمایت، شرایط را رصد می‌کنیم، طرف مقابل دنبال فریبکاری نباشد و بداند که نمی‌تواند زیر لفافه الفاظ حقوق صلح‌آمیز هسته‌یی ایران را نادیده بگیرد.

به گزارش ایسنا، علی لاریجانی در مراسم اهدای اثر هنری نماد مبارزه با نژادپرستی به نلسون ماندلا که در محل تالار مشروطه مجلس تشکیل شد، اظهار کرد: چه دلیلی دارد که تنها چند کشور تکنولوژی صلح‌آمیز هسته‌یی داشته باشند؟ مگر ان‌.پی‌.تی، معاهده بین‌المللی نیست و بنا نیست که همه کشورهای عضو ان‌.پی‌.تی بتواند از انرژی صلح‌آمیز هسته‌یی استفاده کنند.

وی افزود: رفتار مضحک آمریکا و برخی کشورهای غربی را شاهدیم که متاسفانه این روزها در بغل نتانیاهو از بس که خوششان آمده غش کرد‌ه‌اند، آنها مگر نمی‌دانند که ان‌.پی‌.تی مقررات عام بین‌المللی و برای همه کشورهاست؟ پس چرا می‌خواهند این مقررات را خاص کنند؟ آیا این نمونه دیگری از تبعیض بین‌المللی نیست؟

رییس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: آمریکا و برخی کشورهای غربی همان رویه گذشته را منتها با ادبیات متفاوت و بزک کرده برحسب شرایط تغییر می‌دهند، اما همان اهداف قبلی را دنبال می‌کنند، در این شرایط تنها راه پیروزی همان مقاومت است که در آفریقای جنوبی نیز دنبال شد، آنها بدون مقاومت حاضر نیستند حقوق ملت‌ها را بدهند.

رییس قوه مقننه در ادامه گفت: امروز آمریکا صد درصد از کشورهایی حمایت می‌کند که اولویت حقوق بشر را رعایت نمی‌کنند، چون جزء اقمار آنها هستند چیزی نمی‌گویند، رویه‌ای که در دوران رژیم دیکتاتور شاه نیز در پیش گرفته بودند.

وی با تاکید بر اینکه امروز شرایط عوض شده است، گفت: امروز ملت‌ها بیدار شدند نباید آمریکا تصور کند که کسی با الفاظ فریب آنها را می‌خورد.

لاریجانی تاکید کرد: در مساله هسته‌یی نیاز به الفاظ نداریم باید مطمئن باشیم حقوق ملت ایران استیفاء می‌شود، در غیراینصورت کسی وقعی به این فریبکاری‌های ظاهری که یکی نقش بازی می‌کند و طرف دیگر نقش دیگر را بازی می‌نماید، نمی‌نهد، اکنون دوران شفافیت است.

رییس قوه مقننه تاکید کرد: البته قبل از شفافیت در مساله هسته‌یی نیازمند شفافیت در صدق سیاسی هستیم، منتها یک نکته نیز نباید فراموش شود، آن زمان که نلسون ماندلا در آفریقا با رژیم آپارتاید مبارزه می‌کرد صدایش را تنها برخی انقلابیون می‌شنیدند و برخی کشورهای دیگر خود را به خواب زده و از کنار موضوع می‌گذشتند.

وی افزود: آن زمان ماندلا هواداران و دوستان ما در آفریقای جنوبی وقتی می‌دیدند عده‌ای از کشورها سکوت می‌کنند و گاهی دوپهلو حرف زده و گاهی با صراحت از دیکتاتوری آپارتاید حمایت می‌کردند حال و شرایطی داشتند که امروز مردم فلسطین دارند.

لاریجانی افزود: امروز دوستان ما در آفریقا و سایر کشورها بدانند که همان دردی که آنها کشیده‌اند، مردم فلسطین حس می‌کنند، پس نباید در مقابل این ستم‌ها به خاطر برخی از منافع سکوت کرد و حقوق مردم فلسطین را زیر پا گذاشت، آنها هم امروز مثل چند دهه قبل که جنایاتی را به مردم آفریقا وارد شد، مظلوم هستند.

رییس مجلس شورای اسلامی با ابراز خشنودی از اینکه امروز آفریقای جنوبی دارای حکومتی دموکراتیک و اثرگذار در آفریقاست، گفت: امیدواریم آفریقای جنوبی با همان دردمندانه گذشته نسبت به سرنوشت مردم فلسطین و ظلم‌های دنیا حساس باشد، این زبان مردم ایران از مظلومین است، انقلابی که امام پایه‌گذاری کرد و در مبارزه با ظلم در آفریقا، فلسطین و قاره‌های دیگر تاکید داشت.

رییس قوه مقننه خطاب به کشورهای زورگو گفت: کشورهای زورگو بدانند ملت ایران، ملتی مقاوم است که پای آرمان‌هایش ایستاده است، ما از مذاکرات در مساله هسته‌یی حمایت می‌کنیم، لاکن شرایط را نیز رصد می‌کنیم.

وی افزود: طرف مقابل دنبال فریبکاری نباشد و در این مسیر گام‌های روشن بردارد، آنها می‌گویند که فقط به دنبال این هستند که ایران دنبال سلاح هسته‌یی نباشد، ما هم این را قبول داریم و دنبال سلاح نیستیم ولی بدانند که نمی‌توانند زیر لفافه الفاظ حقوق صلح‌آمیز هسته‌یی ایران را نادیده بگیرند، اینجا کاملا مرز روشن است.

لاریجانی اضافه کرد: اگر حرف‌هایی که در بیان می‌گویند بخواهیم در زبان دیپلماتیک ترجمه کنیم، بدان معناست که باید تمام حقوق صلح‌آمیز هسته‌یی ایران را به رسمیت بشناسند و آنگاه است که می‌توان به تفاهم رسید اما اگر تصور می‌کنند در گام اول و گام‌های دیگر می‌توانند اموری را از ایران سلب کند، تصور واهی و اشتباه محاسباتی است.

رییس مجلس شورای اسلامی به بیانات مقام معظم رهبری اشاره و اظهار کرد: امروز مقام معظم رهبری تاکید دارد که دولت از مسیر دیپلماتیکی که انتخاب کرده، مساله هسته‌یی از مذاکرات پیش ببرد اما در همان چارچوبی که گفته شد، ما معتقد هستیم

 

که به سمت سلاح هسته‌یی نمی‌رویم، اما این به معنای ممانعت از داشتن حقوق هسته‌یی که صلح‌آمیز هسته‌ای، نیست، باید این حقوق محترم شمارده شود، ما در این راه مقاوم هستیم و امیدواریم 1+5 از عقلانیتی برخوردار باشد و رفتارهای گذشته را تکرار نکند.

به گزارش ایسنا، رییس مجلس شورای اسلامی به شگردهای استعمار برای تفرقه بین مسلمانان اشاره و اظهار کرد: یکی از مشکلاتی که امروز در منطقه گرفتار شده‌ایم، آتش و تفرقه‌ای است که بین مسلمانان راه انداخته‌اند که این از شگردهای استعمار است، آنها از کلمه واحدی که امام همواره از آن سخن می‌گفت، در هراس بودند، به همین دلیل دنبال برهم زدن این اتحاد هستند.

لاریجانی با بیان اینکه باید این زمینه روشنگری صورت بگیرد، گفت: سخن ایران این است که با همه کشورها به خصوص در جامعه اسلامی روابط مسالمت‌آمیز داشته باشد و در همین زمینه به تئوری وحدت مسلمین اعتقاد دارد.

وی تاکید کرد: این عده خلافکاری که به وجود آمده‌اند و شخصیت مسلمانان را تخریب می‌کنند را ما از زمره تروریست‌ها می‌دانیم و از فرقه مسلمانان جدا می‌کنیم، آنچه که امروز در سوریه رخ می‌دهد، نمونه‌ای از این آتش‌باری است که غربی‌ها راه انداخته‌اند.

وی افزود: غربی‌ها از یک طرف می‌گویند با تروریست مخالفند اما از طرف دیگر سلاح و پول به آنها می‌دهند، متاسفانه عده‌ای هم در دام آنها افتاده و شرایط را به وضعیت فرسایشی کشانده‌اند، آنچه در سوریه رخ می‌دهد و یا برخی کارهای تروریستی در عراق، افغانستان و لبنان انجام می‌شود، پرده‌هایی از کارهای جدیدی است که مبارزه با آن قدری مشکل است، چون زیر لفاظه ادبیات دینی انجام می‌شود.

رییس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: باید در این زمینه صبور بود و روشنگری و مقاومت کرد همچون مقاومت اصیلی که حزب‌الله در لبنان دارد، هیچ‌وقت حزب‌الله و نیروهای اصیل دنبال درگیری فرقه‌ای نبودند و نیستند، ممکن است برخی نفهمند و حرکاتی علیه آنان انجام دهند ولی حزب‌الله صبوری می‌کند.

وی با بیان اینکه مقاومت کشورهای اسلامی عمیق‌تر خواهد شد، گفت: تردیدی ندارم بعد از مدتی چهره گروه‌ها و جریانات تکفیری برای مسلمانان روشن می‌شود که آنها چه خدماتی به مسلمانان وارد کرده و چه خون‌هایی ریخته است منتها این شرایط پیچیده است و باید با صبوری، روشنگری کرد.

به گزارش ایسنا، رییس مجلس شورای اسلامی همچنین در ابتدای سخنانش به پرده‌برداری از اثر هنرمند شاهرودی به عنوان نماد مبارزه با نژادپرستی جهت تقدیم به نلسون ماندلا اشاره و اظهار کرد: این اثر پرده‌ای از ناجوانمردی‌هایی است که در دنیای امروز نیز رخ می‌دهد،

 

این اثر هنری حکایت از دلمشغولی هنرمندی دارد که نمی‌خواهد تنها بگوید با یک وضعیت اسف‌باری از ظلم در گوشه‌ای از آفریقا مواجه هستیم بلکه زبان حالی برای امروز دارد و می‌خواهد رفتارها و ناهنجاری‌ها نسبت به مردم در گوشه و کنار دنیا نشان دهد.

وی با اشاره به مبارزات ماندلا گفت: آن زمان که ماندلا در زندان بود، انقلابیون در ایران او را می‌شناختند و از شخصیت او به عنوان مبارزه علیه استعمار غرب یاد می‌کردند.

لاریجانی با بیان اینکه نظام سلطه به دنبال حاکم کردن برده‌داری بود، گفت: آنها سال‌ها با رفتارهای نفرت‌آنگیز می‌خواستند نژادپرستی را بر مردم حاکم کنند که مردم آفریقا مبارزات بسیاری برای مقابله با آن انجام دادند، آمریکا و غرب این ستم ناجوانمردانه را انجام داده و سال‌ها مردم آفریقا را تحت استعمار قرار دادند.

رییس مجلس شورای اسلامی به مبارزات انقلابی در ایران اشاره و اظهار کرد: زمانی که استعمار غرب انقلابیون آفریقا را به زندان می‌انداخت و آنها را با رفتارهای نژادپرستانه شکنجه می‌کرد، در زندان‌های ایران نیز انقلابیون شکنجه می‌شدند و آمریکا از شاه دیکتاتور به عنوان نوکر خود حمایت می‌کرد و امام را تبعید می‌نمود.

وی گفت:‌ در همان زمان کارتر رییس جمهور آمریکا فریاد حمایت از دموکراتیک و حقوق بشر را سر می‌داد اما تا دقیقه آخر از رژیم شاه حمایت می‌کرد.

لاریجانی افزود: کشورهایی که جزو اغمار آمریکا بودند و در مقابل رفتارهای آمریکا در قبال رژیم دیکتاتور شاه و رژیم آپارتاید در آفریقای جنوبی سکوت می‌کردند، امروز می‌گویند که آمریکایی‌ها وفا ندارند و وقتی منفعت‌شان تمام شده، کاری با آنها دیگر ندارند.

رییس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: اگر در آفریقای جنوبی و یا ایران مقاومت صورت نمی‌گرفت، باز هم آمریکا و غربی‌ها به رفتارهای خود ادامه می‌دادند، رفتارهایی که اکنون در فلسطین انجام می‌دهند و مردم فلسطین چند دهه زیر فشار رژیم صهیونیستی قرار گرفته و آواره شده‌اند.

وی گفت: سوال این است که آمریکا و غربی‌ها به دنبال احقاق حقوق مردم فلسطین هستند و یا اینکه شرایط را برای خانه‌سازی یهودی توسط رژیم صهیونیستی فراهم می‌کند. کدام یک از مذاکرات صلح به مردم فلسطین کمک کرده است؟ وضعیت مردم فلسطین بدتر از دورانی است که آفریقای جنوبی آن را تجربه کرده است.

/ایسنا