اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

چرخش بازار نفت؛ 10 ماه دیگر



اخبار,اخبار اقتصادی,نفت

اخبار اقتصادی - استاد اقتصاد دانشگاه برلین پیش‌بینی کرد؛
چرخش بازار نفت؛ 10 ماه دیگر

«ایران کشوری نفتی نیست». این را دکتر بهروز عبدالوند، استاد دانشگاه برلین که برای مدتی کوتاه به ایران آمده است، می‌گوید...

 هماهنگ‌کننده مرکز تحقیقات حوزه خزر در برلین معتقد است که خلاف تصورات، ایران باتوجه به اینکه وابستگی کمتری نسبت به عربستان به نفت دارد از مصونیت بیشتری در این زمینه برخوردار است. دکتر عبدالوند از «تغییر استراتژی» بازار می‌گوید. او معتقد است روزهایی که اوپک تنظیم‌کننده قیمت در بازار بود دیگر گذشته است و اکنون در تئوری نئولیبرالیسم این مصرف‌کننده و بازارها هستند که قیمت را تعیین می‌کنند. او از تصمیم اوپک مبنی بر عدم کاهش سقف تولید دفاع کرده و اعتقاد دارد: « اگر اوپک حتی 200هزار بشکه تولید خود را کاهش می‌داد، روسیه بلافاصله تولید خود را افزایش می‌داد». استاد دانشگاه برلین می‌گوید قیمت نفت «10ماه» بعد افزایش پیدا می‌کند و نقطه‌یی که کاهش قیمت‌ها در آن به‌طور قطع متوقف خواهند شد «37» دلار است. نقطه‌یی که دکتر عبدالوند آن را «نقطه درد» می‌نامد. وی همچنین در پاسخ به سوالی در این باره که آیا کاهش قیمت نفت می‌تواند زمینه‌ساز توسعه انرژی تجدیدپذیر در خاورمیانه شود، می‌گوید: «این اتفاق عاقلانه نخواهد بود.» بهروز عبدالوند، استاد دانشگاه برلین معتقد است که امروز دیگر عرضه و تقاضا نیستند که وضعیت و نوسانات بازار نفت را کنترل می‌کنند. او از رابطه میان «دلار» و نفت همچنین «طلا» و نفت سخن می‌گوید. عبدالوند می‌گوید: «برای مثال قیمت نفت تا سال 2006 همواره درحال افزایش بوده درحالی که ذخایر استراتژیک نیز افزایش پیدا می‌کردند. به‌طور کلی تناسب بین تولید و مصرف و ذخایر روی زمین وجود دارد و افزایش تولید و مصرف همزمان رشد داشته است.» در نتیجه باید افت کنونی قیمت نفت را درکنار افت قیمت طلا و مواد غذایی دید.

هماهنگ‌کننده مرکز تحقیقات حوزه خزر در برلین می‌گوید: «کاهش ادامه‌دار قیمت نفت موجب فرار سرمایه‌گذاری روی نفت می‌شود. این فرار سرمایه‌گذاری هم نکته مثبت و هم نکته منفی دارد. نکته مثبت این فرار سرمایه‌گذاری این است که طی 2 یا 3 سال آینده با کمبود تولید مواجه می‌شویم و قیمت نفت افزایش خواهد یافت و نکته منفی آن این است که درکوتاه‌مدت موجب افت شدید قیمت خواهد شد.» عبدالوند به نکاتی جالب درباره قیمت‌های جهانی اشاره می‌کند که کمتر در تحلیل‌ها خوانده می‌شود. او می‌گوید: «تقریبا از سال 1945 قیمت ثابت داریم اما قدرت خرید پول است که تغییر می‌کند. باید بدانیم 20دلاری که بابت نفت در سال‌های گذشته پرداخت می‌شد با قیمت‌های کنونی متفاوت بود.» قیمت‌هایی که این استاد دانشگاه می‌گوید در نهایت در جیب کشورهای سرمایه‌دار سرازیر خواهند شد.

 مهم‌ترین بازنده کاهش قیمت‌ها تولید‌کنندگان کوچک نفت در امریکا هستند
عبدالوند در این باره می‌گوید: «عمده سود قیمت نفت را کشورهای سرمایه داری می‌برند. مالیات بر بنزین در انگلیس 95درصد و در آلمان 75درصد و در امریکا 45درصد است. 25درصد باقی‌مانده نیز بین تولید‌کننده و دیگر بخش‌ها تقسیم می‌شود. مثلا از یک دلار برای بنزین 5 سنت به تولید‌کننده نفت می‌رسد.»

عبدالوند معتقد است: «یکی از فاکتورهای اساسی مساله دلار است. قیمت نفت را باید درکنار تورم نگاه کرد. از سال 1945 تا 2001 معادل 98درصد از قدرت خرید دلار از دست رفته است. این تورم در قیمت‌گذاری طلا و نفت تاثیرگذار است.» از سوی دیگر این استاد دانشگاه می‌گوید: «میان قیمت طلا و نفت نیز رابطه‌یی همیشگی وجود دارد. قیمت نفت دیگر اکنون به افزایش و کاهش تولید و مصرف نیست بلکه در درست قدرت خرید پول است که بانک مرکزی امریکا آن را تعیین می‌کند.»

دکترعبدالوند می‌گوید: «تاکنون هر بحران اقتصادی با افزایش حجم پول از سوی بانک مرکزی امریکا حل شده و این روی تمام اقلام تاثیر گذاشته است. افزایش حجم پول از سال 1993 تا 2002 و تاکنون به‌شدت افزایش یافته است.» وی در ادامه با اشاره به اینکه حجم پول همزمان با بحران‌های اقتصادی افزایش داده شده و بعد دوباره کاهش داده می‌شود، می‌گوید: «این باعث می‌شود بعضی از نوسانات، قیمت نفت را با این وسیله کنترل کنند. به این معنا که بانک مرکزی امریکا با کاهش قدرت خرید پول باعث افزایش قیمت نفت شود. اما دیگر این قیمت را تولید‌کننده نفت تعیین نمی‌کند بلکه بازارهای فیوچر تعیین می‌کند. یعنی بانک‌ها و بیمه‌ها این بازار را کنترل می‌کنند. مثلا اکسون 800 میلیارد دلار از بانک‌های مختلف قرض می‌کند و روی ماسه‌های نفتی کانادا سرمایه‌گذاری می‌کند. شما با بالابردن قیمت باعث می‌شوید اکسون توانایی را برای پرداخت پیدا کند.  او با اشاره به افزایش شدید حجم پول در سال‌های گذشته می‌گوید: «اکنون در دورانی هستیم که بادکنکی که باد شده درحال خالی شدن است.»

 تصمیم اوپک برای حفظ سهم بازار عاقلانه بود
عبدالوند بعد از تشریح وضعیت بازار به تحلیل تصمیم اوپک مبنی بر ثابت نگه داشتن سقف تولید می‌پردازد و خلاف بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران معتقد است که تصمیم اوپک «عاقلانه و منطقی» بوده است. این استاد دانشگاه برلین می‌گوید: «هر وقت اوپک ظرفیت تولید خود را کاهش دهد، دیگر تولید‌کننده‌ها به‌سرعت ظرفیت تولید خود را افزایش می‌دهند. هر بار اوپک حتی 200هزار بشکه ظرفیت خود را کاهش داده، روسیه تولید خود را افزایش می‌دهد.»

وی با اشاره به اینکه اکنون از روزهایی که اوپک تنظیم‌کننده بازار بود فاصله گرفته‌ایم، می‌گوید: «شرایطی که امروز داریم با 10یا 20سال پیش نمی‌توانیم مقایسه کنیم. امروز اگر اوپک ظرفیت تولید خود را یک‌ میلیون بشکه کاهش دهد، همان روز کشورهای دیگر به‌سرعت تولید خود را افزایش داده و بازار را خواهند گرفت. همه می‌خواهند سهمی از بازار بگیرند.» وی معتقد است اکنون «تولید‌کننده فاعلیت خود را در تعیین قیمت‌ها از دست داده و قیمت هیچ کالایی آن‌طور که به‌نظر می‌آید به عرضه و تقاضا وابسته نیست.» عبدالوند در ادامه به مقایسه آسیب‌ کشورهای نفت‌خیز از کاهش قیمت‌ها پرداخته و کشورهای دنیا را به چند دسته در این زمینه تقسیم می‌کند. این اقتصاددان می‌گوید: «کشورهایی در دنیا هستند که با کسری بودجه مواجه هستند و نیاز به واردات پول دارند. کشورهایی مثل امریکا، اسپانیا و ایتالیا از این دسته هستند. اما کشورهای نفت‌خیز در دسته کشورهایی قرار می‌گیرند که مازاد پول موجود در دنیا در این کشورها قرارمی‌گیرد در نتیجه کشورهای تولید‌کننده نفت این پول را به کشورهای نیازمند به واردات پول می‌فرستند. به همین دلیل عربستان 2800میلیارد دلار در سال گذشته به امریکا پول صادرکرده است.» عبدالوند می‌گوید: «اینجاست که می‌بینیم نفت وگاز و انرژی دیگر فقط تاثیر انرژیکی ندارند بلکه سیاست‌های مالی و بازارهای پولی نیز در اینجا تاثیر مستقیم خواهند گذاشت.»

 عربستان ضربه سنگینی از کاهش قیمت‌ها خواهد خورد
وی در مقایسه آسیب ایران و عربستان از کاهش قیمت‌ها با اشاره به اینکه ایران در این زمینه مصون‌تر از عربستان است، می‌گوید: «ایران ممکن است 7 میلیارد دلار از دست بدهد اما عربستان تا 140میلیارد دلار امکان از دست رفتن سرمایه را دارد درحالی که بسیاری فکر می‌کنند این کشور با بحران روبه‌رو نیست. 400میلیارد دلار بودجه سالانه این کشور است که در عمل چیزی ندارد چراکه در بحران اقتصادی گذشته 2800میلیارد دلار از دست داده است.» وی ادامه می‌دهد: « ایران در این زمینه مصون است چون در جایی سرمایه‌گذاری نکرده که با این مشکلات سرمایه خود را از دست بدهد. این مساله که افت قیمت نفت کمر ایران و روسیه را می‌شکند، صحت ندارد.» او می‌گوید: «وابستگی کنونی بودجه ما به نفت 33درصد است اما وابستگی نفتی عربستان 98درصد است که خود نشان می‌دهد ما در این زمینه ضربه‌پذیری پایین‌تری داریم.»

وی در تشریح وضعیت کنونی اقتصاد کشور می‌گوید: «تولید ناخالص داخلی ما از 300میلیارد دلار به 1000میلیارد دلار رشد کرده که تنها 100میلیارد دلار آن در دست دولت بوده است. این نشان می‌دهد 900میلیارد دلار از مدارمالکیت دولت خارج است.»

 او در این باره می‌گوید: «ما کشوری نفتی نیستیم بلکه کشور صنعتی با المان‌هایی از کشور نفتی هستیم اما عربستان کاملا نفتی باقی مانده است. ما درصورتی که مالیات تعیین کنیم به صادرات حتی یک بشکه نفت نیز نیاز نداریم. در آستان قدس رضوی و صنایع نظامی سرمایه‌های مازادی وجود دارد که با جذب مالیات از آنها دولت خواهد توانست بودجه خود را ببندد.»

 نقطه درد نفت 37 دلار است
اما دکتر عبدالوند یکی از مهم‌ترین سوال‌های این روزهای بازار نفت را نیز پاسخ می‌دهد. این سوال که کاهش قیمت‌ها دقیقا تا چه مرزی ادامه خواهد یافت؟ وی با اشاره به اینکه برای خارج شدن هریک از تولید‌کنندگان از بازار نفت یک «مرز درد» وجود دارد، می‌گوید: «اکنون نقطه درد نفت 37دلار خواهد بود که قیمت هرگز به پایین‌تر از آن نخواهد رسید. ایران چون صادرات محدودی دارد مصون‌تر از خیلی از کشورهاست. در نتیجه عربستان چندان نخواهد توانست با این مساله مشکلی برای ایران درست کند. عربستان خود نیز 6 الی 7ماه خواهد توانست وضعیت را تحمل کند. در این حالت و با نزدیک شدن قیمت‌ها به نقطه درد که 37دلار است، بازنده اصلی تولید‌کننده‌های کوچک در امریکا هستند. نخستین ضربه را این شرکت‌ها که توانایی سرمایه‌گذاری بلندمدت ندارند، خواهند خورد.»

او در ادامه در این باره که آیا عربستان سعودی و اوپک با قصد خاصی تصمیم‌های فعلی را اتخاذ می‌کنند نیز می‌گوید: «عربستان سعودی به قصد این کار را نمی‌کند بلکه این مکانیسم بازار است. اوپک دیگر تنظیم‌کننده بازار نیست. مکانیسم بازار اجازه نمی‌دهد کسی طوری دیگر رفتار کند. قیمت‌های جهانی با نرخ تجارت فیوچر تغییر می‌کند و تولید‌کننده مجبور به حفظ سهم خود در بازار است.»  وی ادامه می‌دهد: «اکنون مکانیسم بازار تغییر کرده است. دیگر آن‌طور نیست که عربستان 13میلیون بشکه در روز صادرات داشت. اکنون با 9میلیون بشکه در دوران نت بک و جنگ ایران و عراق ندارد. حجم کلی اوپک افت کرده است. قیمت‌گذاری دیگر توسط اوپک صورت نمی‌گیرد آن بازار اکنون تخریب شده و مصرف‌کننده‌ها هستند که در این میان تعیین‌کننده قیمت می‌شوند.»  او در ادامه می‌گوید: «من پیش‌بینی می‌کنم که 10ماه آینده بازارها با افزایش قیمت نفت روبه‌رو خواهند شد.»

 در ادامه این نشست نیز عباس ملکی، استاد دانشگاه شریف و کارشناس برجسته انرژی می‌گوید: «بررسی‌ها نشان می‌دهد، قیمت نفت بر حسب دلار بیشتر پایین آمده است تا بر حسب یورو و ین و یوآن این نشان می‌دهد، حجم پول موجود دردنیا درحال دستکاری شدن است.»

وی ادامه می‌دهد: «مساله بیش از اینکه اقتصادی باشد، مانیتوری است اما همچنان مساله عرضه و تقاضا حاکم است. اگر اوپک بتواند با کشورهای غیراوپک تفاهم کند به‌نفع همه خواهد بود. درست است که عربستان ضرر می‌کند اما ما هم ضرر می‌کنیم و نروژ هم ضرر می‌کند.» وی در ادامه از دکتر عبدالوند می‌پرسد: «باتوجه به اینکه این مساله، مساله‌یی جهانی است چرا اوپک و غیراوپک در این زمینه با یکدیگر همکاری نمی‌کنند؟»

استاد دانشگاه برلین نیز پاسخ می‌دهد: «باید بدانیم که در تئوری نئولیبرالیسم این معنا دارد. بازار است که تعیین‌کننده است. در سیاست همه از روی نعش همدیگر رد می‌شوند.» او در پایان می‌گوید: «بازار در آینده قیمت‌های بالا را برای نفت می‌طلبد.» این استاد دانشگاه همچنین در پاسخ به سوالی در این باره که آیا این امکان وجود دارد که با کاهش قیمت نفت خاورمیانه به استفاده از انرژی تجدیدپذیر رو بیاورد؟ این امر سرمایه‌گذاری سنگین می‌خواهد و بازدهی محدود دارد. ممکن است به‌عنوان یک امر پرستیژی مطرح شود. القاعده یک بمب می‌گذارد و کل سیستم را به‌هم می‌زند. کابل‌های خیلی قوی می‌خواهد. انرژی‌های تجدیدپذیر خوب است اما نه برای کل انرژی مورد نیاز. در نتیجه عاقلانه نیست که شما تمام انرژی مورد نیاز خود را از تجدیدپذیر تامین کنید بلکه 30درصد را می‌توانید از تجدیدپذیر بگیرید.

اخبار اقتصادی - روزنامه تعادل


ویدیو مرتبط :
یاد جوانی بخیر.امین شماره 10.مسابقات شرکت نفت-تیم نفت

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تداوم رکود بازار فولاد تا ماه اوت؟!



 

 

تداوم رکود بازار فولاد تا ماه اوت؟!

 

 

در راستای کاهش قیمت قراضه و رکود تقاضای مقاطع، هفته قبل بیلت ۱۰ تا ۲۰ دلارهر تن کاهش قیمت داشت. بیلت سی آی اس تحویل خاوردور ۵۲۰ دلار هر تن معامله شد، در حالی که محصول ترکیه ۵۵۰ دلار هر تن عرضه شده بود. اکثر کارخانه‌های تولیدکننده مقاطع یا تولید را متوقف کرده‌اند یا آن را به شدت کاهش داده اند. به همین دلیل فعلا خریداری برای بیلت نیست و طبعا روند نزولی آن ادامه خواهد داشت، ضمن آنکه قیمت قراضه هم رو به کاهش است.


به گزارش مرکز خدمات فولاد ایران، بسیاری از دست‌اندرکاران اعتقاد دارند که این روند در طول ماه ژوئن ادامه خواهد یافت، ولی برای ماه بعد وضع معلوم نیست، چون آگوست مصادف است با ماه رمضان که فعالیت‌های ساختمانی به شدت راکد می‌شود، بنابراین حجم تولید جولای برای تحویل در ماه آگوست نباید برای کارخانه‌ها امیدوارکننده باشد.


تقاضای محدود برای خرید بیلت در ایران


در هفته گذشته بیلت در ایران با کاهش قیمت محدودی روبه‌رو بود. قیمت سایز ۱۵۰ میلیمتر در انزلی به ۵۶۰ تومان هر کیلو روی تریلی رسید که نسبت به هفته قبل ۵ تا ۱۰ تومان تنزل نشان می‌دهد. تقاضای بیلت بسیار محدود شده و خریدها زیر ۱۰۰۰ تن است. اکثر کارخانه‌ها مشکل نقدینگی دارند، چون فروش مقاطع در بازار با مشکل روبه‌رو است به همین دلیل تولید را یا متوقف کرده‌اند یا کاهش داده‌اند.


از سوی دیگر، قیمت نقدی بیلت محصول سی‌آی‌اس به هر تن ۵۰۰ دلار تحویل بندر انزلی رسیده، ولی احتمال می‌رود به زیر ۵۰۰ دلار هم سقوط کند. این در حالی است که دلار رکورد ۱۰۵۰ تومان را زده است، بیلت موجود در بازار با دلار ارزان قیمت زیر ۱۰۰۰ تومان وارد شده. از سوی دیگر موجودی بیلت در بنادر هنوز بالا است. با توجه به موجودی بالا و تقاضای بسیار محدود نباید انتظار داشت که قیمت این کالا افزایش یابد مگر آنکه تقاضا بهبود یابد.


کاهش چشمگیر قیمت مقاطع در اروپا


به‌دنبال رکود اقتصادی اروپا و کاهش قیمت مواد اولیه، قیمت مقاطع در اروپا به شدت کاهش یافته است. قیمت میلگرد در بازار اروپا هفته قبل تا ۴۰ یورو هر تن تنزل یافت و به ۵۸۰ یورو هر تن رسید. با توجه به کاهش ارزش یورو واردات به اروپا کاهش یافته در حالی‌که صادرات از این قاره به آرامی در حال افزایش است، ولی حجم سفارش به کارخانه‌ها به شدت محدود شده است. به همین دلیل اکثر کارخانه‌ها در حال کاهش تولید هستند. در چین قیمت میلگرد به ۵۸۰ دلار هر تن فوب رسیده که ۲۰ دلار تنزل نسبت به هفته قبل نشان می‌دهد. میلگرد تحویل بنادر خاوردور با ۲۰ دلار کاهش به ۵۸۰ دلار سی اف آر هر تن رسید. در آمریکا هم میلگرد ۲۰ دلار هر شورت تن پایین آمد، در خاورمیانه سابیک عربستان قیمت را تا ۳۰ دلار هر تن کاهش داد، در حالی که بازار شیخ نشین امارات به شدت کساد است. یک مساله قابل توجه آن است که تولید مقاطع در خاورمیانه به‌خصوص در ایران، عربستان و امارات ۳۱ درصد نسبت به سال قبل افزایش یافته است. این به آن معنا است که تقاضای واردات مقاطع در این کشورها تا مرز ۲ میلیون تن در سال کمتر شده، بنابراین کشورهای عرضه‌کننده مقاطع به خاورمیانه به‌خصوص ترکیه باید درصدد یافتن مشتری در مناطق دیگر باشند، این در حالی است که دنیا با رکود اقتصادی روبه‌رو است.


میلگرد در ایران زیر ۷۰۰ تومان معامله شد


بازار مقاطع در ایران هفته سختی را گذراند. قیمت میلگرد در مبادی عرضه به زیر ۷۰۰ تومان هر کیلو نزول کرد که نشان‌دهنده ۱۰ تا ۱۵ تومان افت قیمت نسبت به هفته قبل است.


عرضه کالاهای وارداتی ارزان قیمت در این بازار عجیب است، روز چهارشنبه میلگرد محصول آلمان را تا هر کیلو ۶۶۰ تومان برای قطر ۱۰ و ۱۲ میلیمتر پیشنهاد دادند که خریدار نداشت و فروشنده حاضر به تخفیف دادن هم بود. قیمت تیرآهن نسبت به هفته قبل هر کیلو ۱۰ تومان کاهش یافت. نبشی و ناودانی هم هر کیلو تا ۵ تومان افت قیمت داشتند. بازار مقاطع در ایران بسیار راکد است دلیل آن توقف طرح‌های عمرانی است که باعث افت تقاضا شده است، از سوی دیگر فشار دولت برای کاهش نرخ تورم، محدودیت اعتبارات بانکی، کاهش قیمت‌ها در خارج باعث احساس ناامیدی در تجار شده و اکثر آنها سیاست صبر و انتظار را در پیش گرفته‌اند. با توجه به مسابقات جام جهانی فوتبال و رکود فعالیت‌ها، نباید انتظار داشت که طی هفته‌های آینده شرایط تغییر کند.


بازار کساد ورق در ترکیه


قیمت ورق به علت رکود اقتصادی نزولی بود. در چین کارخانه ووآن به‌دنبال بائوشان قیمت‌های ورق را ۳۰۰ تا ۵۰۰ یوآن (۴۵ تا ۷۵ دلار) کاهش داد؛ این در حالی است که موجودی‌های بالا و عدم تقاضا در چین از روند رو به تنزل این کالا خبر می‌دهد.


در ترکیه بازار ورق کساد بود و قیمت‌ها رو به تنزل. ورق گرم به ۶۴۰ و ورق سرد به ۷۵۰ دلار هر تن رسیده، ولی خریدار نیست. در خاوردور قیمت ورق گرم تا ۳۰ دلار کاهش یافت و به ۶۲۰ دلار هر تن رسید. این روند احتمالا تا رسیدن قیمت‌ها به کف خود ادامه خواهد داشت. هر چند کارخانه‌ها در حال کاهش تولید هستند. در آمریکا قیمت ورق گرم و سرد ۱۲ تا ۲۰ دلار پایین آمد، ورق گرم به ۶۶۰ دلار هر شورت تن و ورق سرد به ۷۷۰ دلار هر شورت تن رسیده است. قیمت ورق گرم روسیه برای صادرات به اروپا ۵۲۰ یورو سی اف آر و ورق سرد به ۶۰۰ یورو سی اف آر بنادر مدیترانه رسیده ، در حالی که خریدارها انتظار قیمت پایین‌تر را دارند. به همین دلیل به انتظار نشسته‌اند و معامله‌ای نمی‌کنند.


کاهش موجودی ورق در بازار ایران


بازار ورق در ایران بسیار کساد بود. کاهش قیمت سی اف آر ورق سرد قزاق در هفته گذشته، تاثیر خود را این هفته در بازار گذاشت. قیمت ورق سرد ۱۵ تا ۲۰ تومان هر کیلو کاهش یافت، ورق گالوانیزه هم هر کیلو تا ۳۰ تومان تنزل کرد. ورق گرم ضخامت ۲ میلیمتر رول با ۱۰ تومان کاهش به ۵۶۰ تومان هر کیلو در انزلی رسید. بقیه اقلام ورق گرم ضخامت ۵/۲ تا ۱۵ میلیمتر هم بازار بسیار سردی داشت و قیمت‌ها تا ۱۵ تومان هر کیلو پایین آمد. با توجه به محدودیت عرضه از طرف مبارکه در مورد بعضی اقلام آرام آرام کمبود احساس می‌شود به‌خصوص ورق سرد.


ورق گرم ضخامت ۲ میلیمتر از سی آی اس ۵۶۰ دلار ورق سرد محصول قزاقستان ۶۴۰ دلار و ورق گالوانیزه محصول چین ۹۲۰ دلار تحویل بنادر ایران پیشنهاد می‌دهند، ولی خریدار خیلی کم است. انتظار می‌رود در هفته‌های آینده این وضع ادامه داشته باشد.


کاهش نرخ سنگ‌آهن در بازار نقدی


هفته گذشته قیمت سنگ‌آهن نسبت به هفته قبل، ۲ دلار کاهش یافت و به ۷/۱۴۴ دلار هر تن خشک سی اف آر تیانجین برای خلوص ۶۲ درصد رسید. علت این کاهش قیمت رکود بازار فولاد است به همین دلیل چینی‌ها سعی می‌کنند خرید سنگ‌آهن را محدود کنند.


هفته گذشته خبرها حاکی از این مطلب بود که حتی اگر عرضه‌کنندگان سنگ‌آهن قیمت‌ها را برای فصل سوم بالا ببرند، چینی‌ها به بازار نقدی مراجعه نمی‌کنند؛ هر چند که این بازار ارزان‌تر باشد، البته یک نکته در این سیاست نهفته است و آن این است که قیمت فعلی قرارداد سه ماهه ۱۲۲ دلار است؛ حال اگر آنطور که ریوتینتو می‌خواهد قیمت را ۲۰ درصد بالا ببرد، قیمت جدید ۱۴۶ دلار خواهد بود که معادل قیمت نقدی است.


اگر چینی‌ها به بازار نقدی مراجعه نکنند، قیمت سنگ‌آهن در بازار نقدی کاهش خواهد یافت. ولی اگر آنها در بازار نقدی خرید کنند، قیمت بالا می‌رود. سه شرکت معدنی قیمت بازار نقدی را ملاک فصل بعد می‌دانند. فصل چهارم که قیمت سنگ‌آهن تنزل می‌کند اگر قیمت بازار نقدی هم پایین باشد قدرت چانه زنی چینی‌ها بیشتر خواهد شد. اما در کوتاه مدت، کارخانه‌های چین با توجه به رکود بازارفولاد سیاست کاهش تولید و ارزان فروشی محصول را در پیش گرفته‌اند، این امر به فروش سریع‌تر موجودی انبارها در بازار منتهی خواهد شد، بنابراین در سه ماهی که قیمت سنگ‌آهن بالا رفته است (جولای، آگوست، سپتامبر) چینی‌ها سنگ‌آهن کمتری خواهند خرید و زمینه بازار فولاد را هم برای فصل بعد آماده خواهند کرد. در حال حاضر طرفین به مشکلاتی در تعیین قیمت سه ماهه رسیده‌اند و صحبت از قرارداد ماهانه می‌کنند، نجواهایی هم در بازار برای بازگشت به سیستم قرارداد سالانه هست، ولی آنچه مهم است مقابله با رکودی است که احتمال دارد در چین شروع بشود. اگر این اتفاق بیفتد، نه چین که خاوردور در بحران خواهد رفت و به‌دنبال آن کل دنیا.


روند نزولی قیمت مقاطع


قراضه در هفته گذشته به روند نزولی خود ادامه داد. در یک نظرسنجی از خریداران قراضه اکثر آنها اتفاق نظر داشتند که قیمت قراضه به زیر ۳۰۰ دلار سی اف آر بنادر ترکیه خواهد رسید.


در ژاپن قراضه برای تمام گریدها ۲۲ دلار افت کرد. ولی خریداران معتقدند که قیمت باید باز هم پایین بیاید، چون بازار محصول ساخته شده به‌خصوص مقاطع رو به نزول است. قراضه محصول آمریکا، انگلیس و استرالیا به ۳۸۰ دلار هر تن سی اف آر بنادر خاوردور رسید. ولی بازار خاوردور ساکت است و خریداری نیست. ترک‌ها قراضه را از بازار داخلی خودشان در قیمت ۵۰۰ دلار هر تن خریدند که ۱۰ دلار نسبت به هفته قبل ارزان تر بود. این در حالی است که قراضه وارداتی مخلوط ۸۰-۲۰ هر تن ۳۴۰ دلار سی اف آر بنادر ترکیه پیشنهاد شده، ولی تقاضا نیست. موجودی قراضه کارخانه‌های ترک پایین است.


اگر آنها شروع به خرید کنند قیمت بالا می‌رود، اما مساله این است که ترک‌ها در فروش محصول نهایی خود مشکل دارند. قراضه محصول روسیه ۳۱۰ دلار سی اف آر بنادر ترکیه عرضه شده که ۲۰ دلار نسبت به هفته قبل ارزان‌تر است. در آمریکا قراضه ۵ دلار هر لانگ تن پایین آمد، در اسپانیا هم به‌علت افت تقاضا قراضه ۲۲ دلار هر تن کاهش یافت.


بحران اروپا از یک طرف و فصل جمع‌آوری قراضه به همراه رکود تقاضا در دنیا باعث کاهش قیمت قراضه شده؛ این در حالی است که اکثر دست اندرکاران معتقدند قیمت هنوز به کف خود نرسیده و باید باز هم کاهش یابد. سیاست کاهش تولید در اروپا و روسیه به این روند قراضه کمک خواهد کرد.... /  تحلیل : روزنامه دنیاى اقتصاد