اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

چرا 2 میلیارد دلار ایران به جیب آمریکا رفت؟


حکم دادگاه عالی آمریکا برای توقیف ٢ میلیار دلار از دارایی‌های ایران در آمریکا به بهانه ادعای مشارکت ایران در انفجار پایگاه تفنگداران دریایی آمریکا در لبنان، طی روزهای گذشته بهانه حملات شدید مخالفان برجام به دولت شده بود.

روزنامه شهروند: حکم دادگاه عالی آمریکا برای توقیف ٢ میلیار دلار از دارایی‌های ایران در آمریکا به بهانه ادعای مشارکت ایران در انفجار پایگاه تفنگداران دریایی آمریکا در لبنان، طی روزهای گذشته بهانه حملات شدید مخالفان برجام به دولت شده بود. این حملات در حالی همچنان ادامه دارد که روز گذشته حمید بعیدی نژاد معاون وزیر امورخارجه و عضو تیم مذاکره هسته‌ای به انتشار یادداشتی در کانال تلگرام خود نوری تازه به زوایای تاریک این رخداد تاباند.

براساس نوشته بعیدی‌نژاد مشخص شد که دولت سابق به رغم تمامی شعارهایی که علیه سرمایه‌داری آمریکا سر می داد، در مهد سرمایه‌داری جهان اقدام به خرید اوراق قرضه آمریکا کرده بود و عملا زمینه را برای توقیف این دارایی‌ها فراهم کرده بود. بعیدی‌نژاد البته به این موضوع اشاره نکرد که چرا دولت سابق تصمیم گرفت دارایی‌های ایران را در کشوری سرمایه‌گذاری کند که در صف نخست دشمنی با ایران ایستاده است!

بعیدی‌نژاد تنها به ذکر این نکته اشاره کرده است که «اصولا اقدام سرمایه گذاری توسط مسئولان وقت بانک مرکزی ایران که به خرید اوراق قرضه دولتی آمریکا به‌عنوان یک کشور متخاصم انجامید با سیاست کلان ایران هماهنگ نبوده است».

این مقام وزارت امورخارجه در ادامه به همزمانی تحرکات ضد ایرانی در همان زمان خرید اوراق قرضه آمریکایی اشاره کرده و نوشته است:« در همان زمان پرونده‌هایی در آمریکا علیه ایران مطرح بود و اصلاحیه قانون جدید مصونیت دولت‌ها در آمریکا، امکان ضبط اموال دولت‌ها برای پرداخت به قربانیان آمریکایی را مجاز شناخته بود».

وی در ادامه به سهل‌انگاری مقامات دولت سابق در خروج دارایی‌های ایران از آمریکا در بحبوحه شدت یافتن مخاصمات میان دولت احمدی‌نژاد و جورج بوش اشاره کرده و نوشت:« خارج نکردن این اموال با شروع روند تحریم‌های شدید مالی و بانکی آمریکا از سال ٢٠٠٦ میلادی که کاملا متصور بود به تحریم بانک مرکزی می‌انجامید، یک بی‌احتیاطی روشن بوده است. خارج نکردن این اموال از آمریکا از سوی مسئولان وقت قبل از سال ١٣٨٧ با توجه به تلاش بی‌شمار "اصحاب پرونده پدرسون" که به‌شدت دنبال یافتن منابع مالی ایران در آمریکا برای توقیف بودند یک بی‌خبری و بی‌احتیاطی دیگر محسوب می‌شود.

بعیدی‌نژاد البته تنها مقام رسمی ایرانی نبود که نسبت به این مسئله اعتراض کرد. رئیس‌کل بانک مرکزی نیز روز گذشته در توضیح روند توقیف بیش از دو میلیارد دلار دارایی‌های ایران در آمریکا گفت:« متاسفانه در دولت گذشته، هنگام خرید اوراق بهادار و سرمایه‌گذاری‌های دلاری، سهل‌انگاری‌ شده، دقت کافی و احتیاط های لازم صورت نگرفته است.»

 وی ضمن اشاره به اینکه مبادلات دلاری (U-Turn) با جمهوری اسلامی ایران به صورت یک استثنا بر رژیم تحریم های دلاری آمریکا علیه ایران مجاز دانسته شده بود اظهار داشت متاسفانه دقت و احتیاط لازم در این مورد انجام نشده است. رییس کل بانک مرکزی با تاکید بر اینکه مسئولان دولت قبل باید این موضوع را مد نظر قرار داده، احتیاط لازم را به عمل می‌آوردند، افزود: متاسفانه در دولت گذشته به رغم هشدارهای دلسوزانه کارشناسان و مدیران بانک مرکزی مبنی بر پرهیز از سرمایه‌گذاری روی اوراق بهادار دلاری و اینکه این رفع ممنوعیت دائمی نیست، این اوراق را خریداری کردند و اینگونه زمینه تضییع حقوق ملت ایران را پدید آوردند.

 سیف درخصوص برقراری مجدد ممنوعیت مبادلات دلاری اظهار کرد: هشدارهای کارشناسان صحیح بود و متاسفانه در سال ١٣٨٧ مجددا قانون ممنوعیت مبادلات دلاری با ایران برقرار شد و بانک‌های آمریکایی از نقل و انتقال وجوه دلاری و تبادلات دلاری با ایران منع شدند؛ علاوه بر این دستور اجرایی ١٣٥٩٩ که مبنی بر توقیف دارایی های ایران در آمریکا بود نیز در سال ١٣٩١ صادر شد. وی گفت: اگر این اوراق بهادار دلاری در آن زمان با کارگزاری غیرمستقیم امریکایی‌ها خریداری نمی‌شد وجهی وجود نداشت که آمریکایی‌ها بتوانند آن را توقیف کنند.

رییس کل بانک مرکزی با انتقاد از نحوه عملکرد دولت گذشته در مواجهه با این اقدام گفت: علاوه بر این، متاسفانه در همه این سالها، دولت و دستگاه دیپلماسی هیچ تلاشی برای مبارزه و مقابله با این روند انجام ندادند؛ کم‌کاری و رفتار منفعلانه دولت قبل در اظهاراتی از این دست که قطعنامه‌های شورای امنیت را کاغذ پاره می نامید، مشهود است. این رفتار، منجر به اقدامات تخاصمی دیگر از سوی ایالات متحده آمریکا شد و در سال ١٣٩١بانک مرکزی مشمول این دستور قرار گرفت؛ بر همین اساس، دارایی های مزبور از آن زمان به دارایی های بلوکه شده تبدیل شد.

به گفته سیف، توقیف قضایی دارایی ها از سال ١٣٨٧ و توقیف اجرایی و بلوکه شدن آن در سال ١٣٩١ اتفاق افتاده است و آخرین میخ بر تابوت دارایی‌های ایران، وضع قانون «حقوق بشر و کاهش تهدیدات سوریه و ایران» در سال ١٣٩١ بود که مهم ترین اقدام کنگره در مورد دارایی های ایران محسوب می‌شود. رئیس‌کل بانک مرکزی در پایان گفت: با توجه به این اطلاعات، مشخص است که همة این روندِ غیرقانونی و غیرمنصفانه توسط آمریکایی‌ها در دولت قبل انجام شده است؛ یعنی در همان شرایطی که وضع تحریم‌ها علیه کشورمان کم‌اثر و گاه بی‌اثر، دانسته می‌شد و اگر در آن زمان جلوی هر کدام از این اقدامات به طریقی گرفته می‌شد این اتفاق نمی‌افتاد.


ویدیو مرتبط :
دلار آمریکا، ممنوع

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ایران روزانه 100 میلیون دلار به جیب می زند






آگهی تبلیغاتی عجیب در آمریکا

 

آگهی تبلیغاتی عجیب در آمریکا : ایران روزانه 100 میلیون دلار به جیب می زند

در بخشی از این آگهی ژنرال بازنشسته " استیون اندرسون " مشاور سابق ژنرال پترائوس در عراق می گوید : نیروهای آمریکایی هم اینک به دلیل نیاز ایالات متحده به سوخت های فسیلی قربانی می شوند .

شبکه خبری فاکس نیوز آمریکا که مواضعی نزدیک به محافظه کاران دارد از پخش یک آکهی تلویزیونی سازمان چپگرای " وت وتس " که خود را صدای آمریکایی های میهن پرست قرن بیست و یکم می خواند ، سر باز زد .

به گزارش عصر ایران و به نقل از وب سایت خبری " پولیتیکو " محور اصلی این آگهی تلویزیونی که با نام " سوخت " به روی آنتن رفته است انتقاد از روند مصرف سوخت های فسیلی در آمریکا و پیوند دادن جنگ های این کشور در عراق و افغانستان به اشتهای سیری ناپذیر آمریکا برای تسلط بر منابع نفتی جهان است .

در بخشی از این آگهی ژنرال بازنشسته " استیون اندرسون " مشاور سابق ژنرال پترائوس در عراق می گوید : نیروهای آمریکایی هم اینک به دلیل نیاز ایالات متحده به سوخت های فسیلی قربانی می شوند .

اما نکته دیگر این آگهی ، مطرح کردن یک ادعای بی سند علیه ایران است . در بخشی از این آگهی این ادعا مطرح می شود که هم اینک ایران به دلیل ساختار ایجاد شده ( از سوی آمریکا ) تنها از محل نقل و انتقال نفت و سوخت در مناطق جنگی آمریکا ( در خاورمیانه ) روزانه مبلغ 100 میلیون دلار به جیب می زند ".

دایان برندی معاون حقوقی و تجاری شبکه فاکس نیوز درباره عدم پخش این آکهی به روزنامه واشنگتن پست آمریکا ، می گوید : ما از همه آگهی دهندگان می خواهیم که درباره ادعاهای مطرح شده در آگهی شان به ما مدارک مستند بدهند و در این آگهی هم ادعایی درباره ایران مطرح شده که ما از سفارش دهندگان آن خواستیم این ادعا را ثابت کنند ولی آنها مدارک و شواهدی برای اثبات این ادعا به ما ارایه نکردند.

گفتنی است که بر اساس ادعای مضحک این آگهی هم اینک ایران باید سالانه حدود 37 میلیارد دلار فقط از محل " ترانسپورت = نقل و انتقال" نفت در منطقه در آمد داشته باشد و هر عقل سلیمی می داند که این رقم ادعایی چقدر مضحک و بی اساس است .

این آگهی هم اینک از شبکه های " سی ان ان " و "ام اس ان بی سی " آمریکا در حال پخش است ..../تحلیل:عصرایران