اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

چرا گوشت بوفالو از سفره ایرانی ها پرید؟


واردات گوشت بوفالوی هندی، شاید در ابتدا، شوخی به نظر می‌رسید، ولی انگار پس از مدت‌ها وارد شدن این گوشت بی‌کیفیت به ایران، دامپزشکی جلوی آن را گرفته است.

خبرآنلاین: واردات گوشت بوفالوی هندی، شاید در ابتدا، شوخی به نظر می‌رسید، ولی انگار پس از مدت‌ها وارد شدن این گوشت بی‌کیفیت به ایران، دامپزشکی جلوی آن را گرفته است.

گوشت به عنوان یکی از اصلی ترین کالاهای سبد غذایی خانوار همواره مرکز توجه مردم و مسوولان بوده و گاهی هم حرف و حدیث‌هایی مانند واردات دام قاچاق یا بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان مانند تب کنگو در صدر اخبار رسانه‌ها قرار گرفته است. این اخبار، بهانه‌های مختلفی دارند؛ گاهی به بهانه گرانی، کمبود و آلوده بودن به مواد رادیو اکتیو  منتشر می شود و بعضی اوقات به خاطر واردات از هند خبرسازی می کند.

واقعیت این است که واردات گوشت از هند مدت‌هاست انجام می‌شود و تقریبا از سال‌های آخر دهه 70 میلادی واردات گوشت بوفالوی هندی به منظور تامین نیاز بخش صنعتی به صورت رسمی اما بدون اعلام عمومی آغاز شد؛ یعنی بیش از 30 سال است که به همت دامداران هندی در محصولات گوشتی مانند انواع همبرگر و سوسیس و کالباس که با افتخار روی آنها عبارت‌های 90 درصد و کمتر ذکر شده است، گوشت بوفالو را در سفره‌های خود داریم و تنها در سال 93 حدود 5 هزار تن گوشت بوفالو وارد کشور شده است.

اما اینکه چطور پس از این مدت طولانی ناگاه وجود انگلی در این گوشت بهانه‌ای برای توقف واردات شد، موضوعی است که همچنان مبهم مانده است.

بوفالو، دامی که انگل‌های بیماری‌زا دارد


بر اساس گفته برخی کارشناسان صنعت تغذیه وجود انگل‌های بیماری‌زا در گوشت بوفالو امری بسیار طبیعی است، زیرا دامداری‌های هند از حداقل امکانات بهداشتی نیز برخوردار نیستند و سطح پایین بهداشت و تغذیه آلوده این بوفالو‌ها باعث آلودگی گوشت آنها شده است.

به گفته مقامات بهداشتی، این موضوع نگرانی خاصی ایجاد نمی‌کند، زیرا گوشت‌های وارداتی بوفالو در چرخه تولید محصولات گوشتی با دمای بالای 90 درجه، حرارت می‌بینند، اما سوال اصلی این‌جاست که چه کسی تعهد می‌کند محصولی به صورت کامل فاقد این انگل‌هاست و اینکه آیا با شیطنت برخی افراد سودجو این گوشت‌ها به صورت یخی در لابه‌لای گوشت‌های برزیلی به فروش نرفته است یا در گوشت‌های چرخ کرده و همبرگر‌های آماده نیست؟

شمسعلی‌هادی زاده معلم، رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی تهران درباره این گوشت‌های وارداتی به خبرگزاری خبرآنلاین گفت: «هیچ گوشتی بدون اطلاع سازمان دامپزشکی وارد کشور نمی‌شود و این به معنای تایید گوشت بوفالو از سوی سازمان دامپزشکی است، اما بحث اصلی اینجاست که این گوشت به هیچ‌وجه در شان مردم ایران نیست و می‌توانیم گوشتی با کیفیت بسیار بهتر از جاهای دیگر تامین کنیم و بهترین گوشت‌ها را از لحاظ سلامت و کیفیت در اختیار مردم بگذاریم.»

او گفت: «اینکه گوشتی با دمای بالا پخته می‌شود و آلودگی آن برای بهداشت جامعه مشکلی ندارد، نمی‌تواند دلیل خوبی برای واردات چنین محصولی باشد، بلکه نگاه‌ها باید به سمت واردات گوشتی با بالاترین کیفیت باشد.»

هادی‌زاده‌معلم توضیح داد: «من به عنوان دامپزشک مصرف این نوع گوشت را در شان مصرف‌کننده داخلی از نظر بهداشتی و روحی روانی نمی‌دانم.»

وی با اشاره به احتمال استفاده و یا توزیع گوشت‌های بوفالو برای مصرف عادی گفت: «به همین دلیل می‌گوییم این گوشت نباید وارد می‌شد، زیرا صحیح نیست کاری انجام شود و سپس سیستم نظارتی برای آن تعریف شود. از ابتدا باید محصولی وارد شود که هیچ نگرانی در استفاده از آن وجود نداشته باشد و از کیفیت آن مطمئن باشیم. اینکه ابتدا محصول را وارد کنیم و سپس سیستم نظارتی تعریف کنیم که مانع قرار گرفتن این محصول در دسترس عام باشد، کار غیرعاقلانه‌ای است.»

چرا پای بوفالوهای هندی از سفره ایرانی برید؟

علی خندان‌روی جوان، رییس اتحادیه گوشت گوساله نیز درباره علت توقف واردات این محصول دامی گفت: «پس از مشاهده آلودگی در این محصول از مبدا مانع حرکت محموله شدیم.»

او با اشاره به حضور نمایندگان سازمان دامپزشکی در هند گفت: «در هند نیروهای مقیم داریم و از هر کجا که واردات گوشت داشته باشیم، دکترهای سازمان دامپزشکی و یک روحانی در محل مستقر هستند تا موارد شرعی و بهداشتی محصول را مورد بررسی و نظارت قرار دهند.»

ثبت مواد تشکیل‌دهنده بر روی محصول، حق مشتری است


به طور طبیعی حق مشتری است تا از مواد تشکیل‌دهنده محصولی که خریداری می‌کند، آگاه باشد، اما همانطور که مدت‌های طولانی برروی محصولات چرب لبنی به جای روغن پالم تنها به ثبت واژه روغن گیاهی اکتفا می‌شد، در بخش محصولات گوشتی نیز به ثبت عبارت گوشت قرمز اکتفا شده است. البته این محصول در رده گوشت قرمز تحت نظارت اتحادیه توزیع گوشت گاو و گوساله عرضه شده است.

واردات به هر قیمتی برای حفظ تعادل بازار


بنا به دلایل مختلف از جمله وجود دست‌هایی در پشت پرده واردات گوشت قرمز به کشور، عزم جدی برای رسیدن به خودکفایی در تولید گوشت قرمز در داخل کشور وجود ندارد؛ به طوری که در مقاطعی بیش از 90 درصد واردات گوشت از برزیل و حتی اوکراین انجام می‌شد، و به تازگی پرونده گوشت‌های هندی با سبقه‌ای طولانی جریان ساز شده است.

نیاز مصرفی با ایجاد ظرفیت‌های لازم در داخل باید تامین می‌شد تا کشور در تولید گوشت قرمز به خودکفایی کامل برسد، اما کشور در تولید گوشت قرمز نه به خودکفایی نرسیده است؛ به طوری که همچنان واردات گوشت و بعضا آلوده از خارج صورت می‌گیرد.

هادی‌زاده معلم، رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی تهران در این رابطه گفت: «متاسفانه تولیدات داخلی کفاف مصرف را نمی‌دهد و سیاست‌های غلط بخش کشاوری ما در دولت گذشته باعث ایجاد عارضه تولید گوشت قرمز شده است و نمی‌توانیم بگوییم گوشت تولید داخل می‌تواند جوابگو باشد.»

علی ملکی، رییس اتحادیه گوشت گوسفندی درباره نیاز به واردات گوشت قرمز گفت: «نیاز به واردات گوشت‌های صنعتی وجود دارد، زیرا اگر تولیدات داخلی به سمت چرخه صنعتی برود، برای بخش مصرفی عادی دچار کمبود و نوسانات قیمتی خواهیم شد.»

سعید سلطانی، رییس اتحادیه محصولات دامی نیز در خصوص میزان واردات گوشت قرمز به کشور گفت: «در سال گذشته 60 هزار تن گوشت قرمز وارد کشور شد و در عوض حدود 690 هزار راس گوسفند و دام زنده از کشور خارج و به برخی کشورها از جمله ترکیه قاچاق شده است.»

سلطانی گفت: «به منظور کاهش واردات گوشت قرمز و رسیدن به خودکفایی در تولید گوشت قرمز باید از خروج دام زنده به صورت قاچاق جلوگیری شود؛ البته اتحادیه با واردات هر نوع گوشت قرمز مخالف است.»

حال سوال این‌جاست چرا با گذشت سه دهه از واردات قانونی این محصول که به عنوان یکی از اصلی‌ترین مواد اولیه کارخانه‌های فرآورده‌های گوشتی استفاده می‌شود، به تازگی استفاده از آن علنی شده است ؟


ویدیو مرتبط :
استفاده از گوشت بوفالو برای مصارف صنعتی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

گوشت بوفالوی هندی سر سفره ایرانی‌ها



اخبار,اخبار اجتماعی , گوشت بوفالوی هندی

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: ما از سازمان دامپزشکی این سؤال را داریم که اگر گوشت بوفالوی هندی مورد تأیید است، چرا فقط باید در سوسیس و کالباس مصرف شود.

به گزارش فارس، رسول دیناروند در مورد واردات اخیر گوشت بوفالو از هندوستان به کشور گفت: سازمان دامپزشکی مسئول این کار است و اگر تأیید کند که گوشت وارد کشور شود، ما به آن اطمینان داریم که همه مسائل سلامتی را رعایت کرده است.

وی ادامه داد: اما اگر این طور که گفته شده، فقط گوشت بوفالو انحصاراً در صنعت غذا باید مصرف شود، سؤالی که داریم این است؛‌ اگر گوشتی سلامتش مورد تأیید است و فقط باید در جای خاصی مصرف شود، چرا باید وارد شود و حتماً باید توجیه شود.

وی ادامه داد: صنعت غذا همان تولید سوسیس و کالباس است، البته ارزش غذای گوشت بوفالو که همان گاومیش است و در هند بسیار مصرف شده و مشکلی ندارد، شبیه گوشت گاو است، با این تفاوت که مقداری چرب‌تر است و درصد چربی شیر آن بالاتر است.

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: کشور ما واردکننده گوشت نیست چرا که بیش از 90 درصد گوشت مصرفی را خودمان تولید می‌کنیم، در زمینه گوشت سفید تقریباً وارداتی نداریم، چرا که حتی صادرکننده گوشت مرغ هم هستیم.

دیناروند افزود: در مورد هر میزان گوشتی که وارد کشور می‌شود، مسئولیت نظارتش برعهده سازمان دامپزشکی است و هرگاه وارد صنعت غذایی شود، نظارت ما آغاز می‌شود.

 

اخبار اجتماعی - فارس