اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

چرا کاخ سفید در روند مشروعیت بخشی به طالبان عجله می کند؟



مذاکره امریکا با طالبان,طالبان در اافغانستان

چرا کاخ سفید در روند مشروعیت بخشی به طالبان عجله می کند؟

مذاکره با طالبان برای فرار از افغانستان

محمدابراهیم طاهریان، سفیر پیشین ایران در افغانستان و پاکستان و تحلیلگر مسائل منطقه در گفتگو با دیپلماسی ایرانی با اشاره به بازگشایی دفتر سیاسی طالبان در قطر و حاشیه های این اتفاق و احتمال مذاکرات در این دفتر معتقد است نمی توان به نتیجه این مذاکرات در راستای منافع مردم افغانستان خوش بین بود.

دیپلماسی ایرانی: از سال 2011 تاکنون موضوع بازگشایی دفتر سیاسی طالبان در قطر در حال بحث و بررسی بوده است.

در آوریل سال 2013، «حامد کرزی» رئیس جمهور افغانستان اعلام کرد که بازگشایی این دفتر در قطر می تواند تسهیل کننده روند صلح باشد با این حال این موضع دولت افغانستان همیشه مثبت نبوده است.

در نهایت در روزهای گذشته برای اولین بار دفتر سیاسی طالبان در شهر دوحه و با حضور مقامات دو طرف افتتاح شد و اولین بیانیه طالبان از این دفتر صادر شد.

مقامات قطری هدف افتتاح این دفتر را تسهیل در روند گفت وگوهای صلح در افغانستان عنوان کرده اند. با این حال در روزهای گذشته بحث های زیادی در مورد نحوه عملکرد این دفتر و وضعیت مذاکرات بین دو طرف مطرح شده است.

در مورد این مسائل با محمدابراهیم طاهریان، سفیر پیشین ایران در افغانستان و پاکستان و تحلیلگر مسائل منطقه گفتگو کرده ایم که در زیر می خوانید:

 

ارزیابی شما از افتتاح رسمی دفتر سیاسی طالبان در قطر چیست؟ آیا این اتفاق می تواند یک تحول مثبت در روند تحولات سیاسی مربوط به افغانستان ارزیابی شود؟

در مورد افتتاح دفتر جریان افراط در قطر مسائلی وجود دارد که به نظر می رسد که با افکار عمومی بازی می شود.

از یک طرف گفته می شود که دفتر سیاسی طالبان در پایتخت قطر برای تسهیل در روند گفت وگوهای صلح در افغانستان افتتاح شده است.

از طرف دیگر می بینیم که طالبان با عنوان امارت اسلامی افغانستان بیانیه صادر کرده است و پرچم امارت اسلامی افغانستان را برافراشته است. 

در حقیقت اینگونه به نظر می رسد که طالبان نه به عنوان یک گروه بلکه به عنوان یک جریانی که قبلا در افغانستان حاکم بوده مطرح است و به نوعی به موازات دولت افغانستان عمل می کند.

بنابراین در ابتدا این باید مشخص شود که طالبان به چه عنوانی قرار است در قطر فعالیت کند. آیا قطر و آمریکا می خواهند گروهی را به رسمیت بشناسند که داعیه حکومت در افغانستان را دارد؟ در حالی که دولت کنونی در افغانستان از سوی جامعه بین الملل به رسمیت شناخته شده است. بنابراین این موضوع باید روشن شود که طالبان به چه عنوانی فعالیت خود را در قطر شروع کرده است.

موضع دولت افغانستان در قبال این اتفاق چیست؟ پیش از این کرزی از این اتفاق استقبال کرده بود. آیا این دفتر با رضایت کامل  کابل افتتاح شده است؟

رفتار حکومت کابل در قبال این موضوع چندان روشن نیست و در مواردی با تناقض روبرو بوده است.  در مقاطعی حکومت مرکزی از گشایش دفتر طالبان در دوحه استقبال می کند و سفر کرزی به دوحه به معنای تایید این مسئله ارزیابی می شود.

اما در مقاطعی با این مسئله مخالفت می کند. به نظر می رسد یا دولت افغانستان ارزیابی روشنی از این اتفاق ندارد و افغانی ها دچار نوعی سردرگمی در قبال این روند هستند و یا به عمد و در راستای فریب افکار عمومی رفتار مشخص و یکپارچه ای از خود نشان نمی دهند.

با این وجود آیا می توان این اتفاق را مثبت ارزیابی کرد؟

به نظر من مجموعه تحولاتی که در افغانستان در حال وقوع است را نمی توان جدا از هم ارزیابی کرد در روزی  که خبر افتتاح دفتر سیاسی طالبان در شهر دوحه منتشر می شود./دیپلماسی ایرانی

 

 


ویدیو مرتبط :
حمله طالبان به کاخ ریاست جمهوری افغانستان در کابل

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

سخنگوی کاخ سفید: اخلال در روند تحریم‌ها علیه ایران بدلیل تعطیلی دولت فدرال آمریکا



تحریم‌ها علیه ایران, تعطیلی دولت فدرال آمریکا

سخنگوی کاخ سفید: اخلال در روند تحریم‌ها علیه ایران بدلیل تعطیلی دولت فدرال آمریکا

"جی کارنی"، سخنگوی کاخ سفید هشدار داد بدلیل تعطیلی دولت فدرال آمریکا تمامی کارکنان وزارت خزانه‌داری آمریکا که مسئولیت نظارت بر تحریم‌ها را بر عهده داشتند به مرخصی اجباری رفتند و این امر تحریم‌ها علیه ایران را با اشکال مواجه می‌کند.

به گزارش باشگاه خبرنگارانبه نقل از آسوشیتدپرس؛وی تاکید کرد وظایف این وزارتخانه، وضع تحریم‌های جدید علیه ایران، سوریه، گروه‌های تروریستی و کارتل‌های مواد مخدر است.
 
کارنی گفته که این موضوع امروز، جمعه به باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا گزارش خواهد شد.

 تعطیلی دولت آمریکا در حالی وارد چهارمین روز خود شد که رئیس مجلس نمایندگان بر ادامه مخالفت خود با لایحه بودجه پیشنهادی اوباما تاکید کرد.

بر اساس این گزارش؛ اداره کنترل سرمایه‌های خارجی، از نهادهای این وزارتخانه قادر نخواهد بود وظایف اصلی خود که از جمله آنها صدور تحریم‌های جدید علیه حمایت‌کنندگان از دولت های ایران و سوریه و تحقیق درباره موارد تخلف از تحریم‌ها و جریمه کردن متخلفان است را انجام دهد.

گفتنی است، "جان بینر" رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در سخنانی بر ادامه مخالفت خود با لایحه بودجه پیشنهادی از سوی دولت اوباما تاکید کرد و افزود : با کاهش هزینه ها از سوی دولت، می توان درخصوص افزایش سقف قرض دولت تجدید نظر کرد. وی گفت: مجلس نمایندگان باید پیش از به رای گذاشتن لایحه بودجه ، شرایط مطلوب در کشور را شاهد باشد./مهر