اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

چرا محمود احمدی نژاد به مکه می رود؟



حضور رئیس جمهور در اجلاس اضطراری سازمان همكاری های اسلامی قطعی شد

چرا محمود احمدی نژاد به مکه می رود؟

همین چند روز پیش بود که رسانه‌های رسمی عربستان سعودی اعلام کردند ، سفیر این کشور در تهران، دعوت‌نامه‌ای را که از سوی ملک عبدالله، پادشاه این کشور برای محمود احمدی‌نژاد فرستاده شده بود، به اسفندیار رحیم مشایی...

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

شفاف: همین چند روز پیش بود که رسانه‌های رسمی عربستان سعودی اعلام کردند ، سفیر این کشور در تهران، دعوت‌نامه‌ای را که از سوی ملک عبدالله، پادشاه این کشور برای محمود احمدی‌نژاد فرستاده شده بود، به اسفندیار رحیم مشایی، رئیس دفتر رئیس جمهور تحویل داده است.

خبری که با توجه تنش های اخیر میان ایران و عربستان که بر سر مساله سوریه  تشدید شد، بسیار عجیب به نظر می رسید. 

هر چند ایران و عربستان چندان رابطه  دوستانه ای با هم نداشتند و همواره بر سر مسائلی چون خلیج فارس، جزایر سه گانه، زائرین حج و اخیرا نیز مساله بحرین و یمن و ادعای مقامات سعودی در خصوص دخالت ایران در مسائل داخلی کشورهای عرب، میان این دو کشور در گیری های دیپلماتیک جریان داشته است اما با بحرانی شدن وضعیت سوریه، این تنش ها به اوج خود رسیده است و بنابراین دعوت رسمی از محمود داحمدی نژاد کمی غیر منتظره است و به نظر می رسد اهداف خاصی را دنبال می کند.

با این حال و با وجود اینکه  پذیرش این دعوت مخالفنی در میان سیاسیون کشور داشت و بسیاری از نمایندگان نیز در خصوص پذیرش این دعوت خوشبین نبودند و خواستار هوشیاری دستگاه دیپلماسی کشور در خصوص این دعوت شدند، دولتی ها در همان روزها اعلام کردند که با وجود مخالفین، رئیس جمهور در این اجلاس شرکت خواهد کرد.

اجلاسی که با نام اجلاس اضطراری سازمان همكاری های اسلامی قرار است به پیشنهاد ملک عبدالله پادشاه عربستان در مکه و با حضور سران کشورهای اسلامی برگزار شود و گفته می شود در این اجلاس مهم ترین تحولات منطقه‌ای و مسائل جهان اسلام مورد بحث‌ و گفت‌وگو قرار می‌گیرد.

حالا اما این خبر دولتی ها به واقعیت تبدیل شده چرا که در خبرها آمده است محمود احمدی نژاد اواسط هفته جاری به منظور شركت در اجلاس اضطراری سازمان همكاری‌های اسلامی عازم عربستان می‌شود تا دعوت شاه سعودی را پذیرفته باشد.

گفتنی است، حضور احمدی نژاد در اجلاس مکه پنجمین سفر وی در دوران 7 ساله ریاست جمهوری خود به عربستان به شمار می‌رود.

احمدی نژاد پس از انتخاب به عنوان رییس دولت نهم ، نخستین سفر به عربستان را در آذرماه 1384 انجام داد، این سفر برای حضور در نشست فوق العاده سران کشورهای اسلامی در شهر مکه بود و بنا به پیشنهاد‎ ملک عبدالله و با هـدف‎ بررسی‎ "چالش های‎ جهان‎‎ اسلام‎ ‎ و راهکارهای‎ برون‎‎ رفت‎‎ از آن" برگزار شد.

رئیس دولت دهم  حدود یک سال بعد در اسفند 85 نیز در سفری دوجانبه به ریاض رفت. یک سال بعد از این هم در سال 86رئیس جمهور ایران برای حضور در نشست سران اعضای سازمان کشورهای صادرکنندگان نفت خام (اوپک) راهی عربستان شد.

در آذرماه 1386 نیز احمدی‌نژاد برای چهارمین بار به دعوت پادشاه عربستان به این كشور سفر و در مراسم حج تمتع شرکت کرد.

در هر حال گمانه زنی ها در خصوص دلیل  این دعوت عربستانی ها در آستانه اجلاس سران عدم تعهد در ایران  ادامه دارد.

برخی معتقدند که شاید مهمترین هدف سعودی‌ها، کم اهمیت جلوه دادن اجلاس عدم تعهد از طریق برگزاری اجلاسی بدیل برای آن است. از سوی دیگر، با توجه به اینکه بنا به اعلام دولت عربستان، یکی از دستور کارهای این نشست را موضوع سوریه تشکیل می‌دهد و با توجه به اختلاف شدید مواضع ایران و عربستان در این موضوع، یکی دیگر از اهداف سعودی‌ها می‌تواند اعمال فشار بر ایران در این زمینه و یا دست‌کم بیرون کردن این موضوع از دستور کار اجلاس تهران باشد تا به این ترتیب، ابتکار عمل در مسأله سوریه از دست ایران خارج شود.

هرچند هنوز دلیل دولتی ها برای پذیرش این دعوت رشن نیست  اما شاید پاسخ مثبت به این دعوات چراغ سبزی برای حضور عربستان در اجلاس سران  عدم  تعهد ها که شهریور ماه در تهران برگزار می شود باشد.

باید منتظر ماند و دید نتیجه حضور محمود احمدی نژاد در این اجلاس که بیست و پنجم و بیست و ششم ماه مبارک رمضان مصادف با بیست و چهارم و بیست و پنجم مردادماه برگزار خواهد شد، چه خواهد بود و این گمانه زنی ها چقدر به واقعیت نزدیک است؟/شفاف

 


ویدیو مرتبط :
خاطرات مرحوم حاج احمد احمدی نژاد پدر دکتر محمود احمدی نژاد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

هدایای «محمود احمدی‌ نژاد» به کجا می‌رود؟


«محمود احمدی‌نژاد» از «سید حسن خمینی» برای اختصاص فضایی مناسب در موزه‌ی آستان امام راحل (ره) برای چیدمان هدایای دوره‌ی ریاست جمهوری‌اش تشکر کرد.

خبرگزاری ایسنا: «محمود احمدی‌نژاد» از «سید حسن خمینی» برای اختصاص فضایی مناسب در موزه‌ی آستان امام راحل (ره) برای چیدمان هدایای دوره‌ی ریاست جمهوری‌اش تشکر کرد.

 صبح روز دوازدهم مرداد ماه 1392 و یک روز قبل از تحلیف «دکتر حسن روحانی» یک منبع آگاه خبر داد که دو هزار و 530 قطعه از هدایای خارجی احمدی‌نژاد شب گذشته با هشت کامیون از مجموعه‌ی سعدآباد به محل دیگری منتقل شدند.

آثاری که بر اساس آیین‌نامه‌ی تشکیل یادمان رؤسای جمهور در شورای اسناد ملی در ۲۱ خردادماه سال ۸۴ باید در موزه‌ی «یادمان رؤسای جمهور» زیرنظر سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در ساختمان شماره‌ی 240 کاخ سعدآباد، یا در محل تولد احمدی‌نژاد در شهر سمنان نگهداری و نمایش داده شود.

این اتفاق در حالی رخ داد که این قانون وجود داشت؛ زمانی‌که شیء به رییس‌جمهور اهدا می‌شود، جزو اموال دولتی محسوب می‌شود، چون آن به مقام حقوقی رییس‌جمهور اهدا می‌شود، به همین دلیل زمانی که آن شئ وارد مجموعه‌ی نهاد ریاست جمهوری می‌شود تا زمان تشکیل موزه‌ی یادمان رئیس جمهور وقت، آن اموال مُهر برچسب اموال می‌خورد، بنابراین نباید از آن مکان خارج شود. قانونی که در کل نادیده گرفته شد و حتی بر اساس شنیده‌ها از منبع آگاهی که در سال گذشته این اتفاق را مطرح کرد، کارکنان تشریفات دفتر ریاست جمهور وقت دستور داشتند لیست هدایا را از کامپیوترهای سازمان اسناد نیز پاک کنند.

اما اکنون با توجه به نامه‌ای که در پایگاه اطلاع‌رسانی و خبری جماران 14 مهرماه منتشر کرده است، به نظر می‌رسد «سید حسن خمینی» نوه‌ی امام راحل (ره) با درخواست رییس جمهور سابق برای نمایش بخشی از هدایایی که در طول هشت سال دو دولت نهم و دهم از روسای جمهور کشورهای دیگر و به نمایندگی از مردم ایران دریافت کرده بود، در آستان حضرت امام خمینی (ره) موافقت کرده است.

چون احمدی‌نژاد در نامه‌ای که به تاریخ هفتم مهرماه امسال است، از یادگار امام راحل (ره) در این‌باره تشکر کرده است.

در نامه‌ی محمود احمدی‌نژاد خطاب به «حجت‌الاسلام سید حسن خمینی» آمده است:

«احتراما و پیرو بازدید و مذاکره حضوری در مرقد مطهر، از اختصاص فضای مناسب در موزه آستان حضرت امام خمینی(ره) برای استقرار هدایای گروه‌های مردمی، دولت‌ها و شخصیت‌های فرهنگی و سیاسی و اجتماعی داخلی و بین‌المللی در دوره خدمتگزاری اینجانب در ریاست جمهوری تشکر و قدردانی می‌نمایم.

شایسته است جهت تنظیم چیدمان و برنامه‌ریزی و نحوه کارکرد این بخش از موزه و نهایتا انتقال هدایا، دستور فرمایید مسئولین مربوطه هماهنگی لازم را معمول دارند.

امروز نیز همچنان در همه جای جهان نام مبارک امام خمینی (ره) گرمای حقیقت و شور زندگی و حرکت آرمانی را بر دل و جان و اندیشه و عمل همگان می‌تاباند و روح آزادگی را در جوامع می‌گستراند.

مطمئنا مجموعه کم‌نظیر مرقد منور امام راحل عظیم الشأن که با مساعی جنابعالی مراحل پایانی ساخت خود را می‌گذراند برای همیشه ملجأ توده‌های مردم و میعادگاه همه عاشقان حق و حقیقت بوده و اندیشه‌های الهی و متعالی آن عزیز، مشعل فروزانی فراراه همه موحدان و عدالت‌طلبان و آزادی‌خواهان جهان خواهد بود.

مجددا از حسن دعوت و پذیرایی جنابعالی تشکر می‌نمایم. محمود احمدی‌نژاد».

این در حالی است که در این سایت خبری که معمولا همه‌ی اتفاقات متعلق به تولیت آستان امام راحل را منتشر می‌کند، هیچ خبر، گزارش یا مطلبی از سوی که نشان‌دهنده‌ی رضایت یا واکنش ایشان در این زمینه باشد،‌ وجود ندارد.