اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

چرا طلای یزد معروف است؟


معاون صنایع دستی استان یزد سفال و سرامیک، سرمه‌دوزی، معرق، مشبک، منبت، زیورآلات سنتی، گلیم‌بافی، زیلوبافی و دارایی‌بافی را به‌عنوان رشته‌های محبوب صنایع دستی در این استان معرفی کرد.

خبرگزاری ایسنا: معاون صنایع دستی استان یزد سفال و سرامیک، سرمه‌دوزی، معرق، مشبک، منبت، زیورآلات سنتی، گلیم‌بافی، زیلوبافی و دارایی‌بافی را به‌عنوان رشته‌های محبوب صنایع دستی در این استان معرفی کرد.

محمد بهشتی‌نژاد با ارائه‌ی توضیح‌هایی درباره‌ی برخی آثار صنایع دستی استان یزد درباره‌ی آن‌ها اظهار کرد: غالبا این محصولات مورد استقبال ساکنان بومی قرار می‌گیرند و بیشتر گردشگرانی که یزد را برای سفر انتخاب می‌کنند توجه ویژه‌ای به این محصولات نشان می‌دهند.

سرمه‌دوزی

او گفت: سرمه‌دوزی یکی از رشته‌های پرفروش صنایع دستی استان یزد است. سرمه‌دوزی به دوختن منجوق‌ها و مهره‌های تزیینی روی پارچه‌های مختلف گفته می‌شود. غالبا کار سرمه‌دوزی روی ترمه انجام می‌شود و نقوش سرمه‌دوزی نیز بته‌جقه‌ است. از این آثار بیشتر به‌عنوان رومیزی، بالش یا پشتی استفاده می‌کنند.

زیورآلات سنتی

بهشتی‌نژاد با بیان این‌که زیور‌آلات سنتی یکی از محصولات صنایع دستی پرفروش استان یزد است بیان کرد: طلا با نقوش سنتی مانند طرح‌های هل و گل و چینابی مخصوص استان یزد هستند. این طرح‌ها با دست روی اثر نقش می‌شوند. طلای یزد به‌خاطر این نقوش سنتی و عیار 20 آن معروف شده است نه به‌خاطر معادن طلا. تهیه و تولید زیورآلات سنتی در استان یزد قدمت تاریخی دارد.

زیلوبافی

او با بیان این‌که یکی از رشته‌های محبوب صنایع دستی استان یزد زیلوبافی است درباره‌ی آن توضیح داد:‌ این محصول از رشته‌های بومی شهرستان میبد است. قدمت تولید زیلو در یزد به بیش از 800 سال پیش می‌رسد. زیلو از نخ‌های پنبه‌ای تهیه می‌شود و از ویژگی‌های خاص زیلو این است که در زمستان گرم و در تابستان خنک می‌کند. در گذشته تنها کاربرد آن به‌عنوان زیرانداز در مسجد بود، ولی به‌تازگی از این محصول به‌عنوان روکش صندلی هم استفاده می‌کنند.

دارایی‌بافی

معاون صنایع دستی یزد یکی دیگر از محصولات صنایع دستی این استان را دارایی‌بافی دانست و اظهار کرد: نساجی سنتی یکی از رشته‌های بومی استان یزد است و دارایی‌بافی، ترمه‌بافی و احرامی‌بافی را شامل می‌شود. در استان یزد تعداد انگشت‌شماری هنرمند دارایی‌بافی هستند. به این خاطر که کار در این رشته بسیار دشوار است و مواد اولیه‌اش نیز بسیار گران است.

او درباره‌ی دارایی‌بافی توضیح داد: برای تولید محصولات دارایی‌بافی به یک دستگاه داری مانند دار قالی نیاز است و هنرمندان دارایی‌بافی باید به‌طور هم‌زمان با دست و پا کار کنند تا یک محصول بافته شود. مواد اولیه‌ی این محصول نخ ابریشم است به همین دلیل در صورتی که دارایی‌بافی به‌صورت صنایع دستی با دست تهیه شود قیمتش زیاد است زیرا علاوه بر قیمت ابریشم، حق‌الزحمه‌ی کار با دست هم اضافه می‌شود. در صورت بافته شدن این محصول با ماشین، قیمت اثر ارزان‌تر است البته در صورت کار با ماشین، دیگر به آن صنایع دستی نمی‌گویند.


ویدیو مرتبط :
آغاز برداشت طلای سرخ در یزد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مسجد جامع یزد؛بلندترین مناره جهان



مسجد جامع یردمعماري اين مسجد بسيار بزرگ به قدري منحصر به فرد و بي بديل است که هر سال گردشگران بسيار زيادي از نقاط مختلف دنيا به قصد بازديد از شاهکار هنر معماري به ايران و استان يزد سفر مي کنند.در بسياري از کشورها مسجد جامع يزد به عنوان نمادي ازاين استان و حتي نمادي از کشور ايران مطرح است و اين بنا در شمار نخستين بناهاي عظيم و پرقدمت کشور به شمار مي رود.

بناي اين مسجد با عظمت قرنهاست که از فراسوي تاريخ تمدن اين سرزمين مي درخشد به نحوي که در کتب تاريخي يزد آمده است: "مسجد را بر جاي آتشگاه ساساني ساخته اند و سنگ بناي آن توسط علاء الدوله گرشاسب نهاده شده است".

مسجد جامع قديم در قرن ششم هجري قمري و به دستور گرشاسب از نوادگان "علاء الدوله کالنجار" ساخته شد و بناي اصلي مسجد کنوني از آثار "سيد رکن الدين محمد قاضي" است.

اصيل‌ترين بخشهاي هنر معماري بي نظير ايراني در گچ کاري‌، شبستان، صحن، گنبد، کاشي کاري و مناره هاي برافراشته آن جلوه گر است.

زيباترين بخش اين بنا را مي توان مجموعه ايوان و گنبدخانه و فضاي پيرامون آن نام برد. نماي ايوان بلند با مجموعه اي از زيباترين تزئينات کاشي معرق و نقوش اسليمي و گياهي همچنين گره چيني پوشانده شده است.

اين تزئينات با آجرهاي ضربي و نقوش معلقي و کتيبه هاي کاشي معرق و کوفي بنايي، مجموعه اي بديع و خيره کننده آفريده که تحسين هر بيننده اي را برمي انگيزد.

محراب اصلي يا محراب واقع در گنبدخانه،‌ مزين به انواع کاشي معرق و کتيبه و آجر ضربي است و بر دو کاشي ستاره اي شکل منصوب در آن، نام استادکار و تاريخ ساخت محراب نقش بسته است.

گنبد زيباي مسجد از نوع دو پوسته پيوسته بوده و بر آن، نقش گل صابونکي معقلي با ظرافت اجرا شده است و بر ساقه آن عبارت "الملک الله" به خط کوفي تکرار شده است.

دو مناره مسجد که ارتقاع تقريبي آن از کف تا نوک به بيش از 52 متر مي رسد، داراي قطري در حدود هشت متر است که در دوره صفوي به بنا افزوده شده اما در سال 1313 هجري شمسي فرو ريخت و دوباره تجديد بنا شد.

بلنداي اين مناره ها و اينکه کاشي کاري منحصر به فردي حتي در اوج مناره ها انجام شده، تعجب همگان را بر مي انگيزد زيرا اين مناره ها هرچه به سمت بالا رفته باريکتر شده و تنها يکي از آنها نيز داراي پلکان است از اينرو ظرافت کاشي کاري در اين ارتفاع به واقع قابل تحسين است.

يکي از معماران قديمي و هنرمند استان يزد در تشريح بناي مسجد به خبرنگار مهر گفت: در ساخت اين بناي عظيم از آهن استفاده نشده و تمام بناها با تاق ضربي، کاهگل و گچ استوار است.

سيدمحمدعلي دهقان بنادکي معروف به "سيد بنا" همچنين در خصوص کاشي کاري اين بناي عظيم گفت: در محراب اين مسجد، قسمتي به شکل کاشيکاري کوچک است که به شکل کره زمين است و در آن از همه رنگهاي استفاده شده در کاشي هاي کل مسجد استفاده شده است.

رئيس سازمان ميراث فرهنگي استان يزد نيز در خصوص نقش اين بنا در جذب گردشگر اظهار داشت: مسجد جامع يزد يکي از جاذبه هاي بي نظير استان يزد است و هر ساله تعداد زيادي از گردشگران خارجي و داخلي از آن ديدن مي کنند به نحوي که حتي افراد و گردشگراني که از ديگر آثار تاريخي موجود در استان يزد اطلاعي ندارند تنها و تنها براي ديدن اين مسجد به يزد سفر مي کنند.

عزيزالله سيفي اظهار داشت: مسجد جامع در زمره بناهايي است که سال گذشته بيشترين بازديدها را داشته و اغلب مسافران و گردشگران نخست اين بنا را براي بازديد انتخاب مي کنند.

وي همچنين با اشاره به جاذبه مذهبي بنا يادآور شد: در اين مسجد در هر نوبت نماز جماعت برپا مي شود و عده زيادي از مردم شهر و مسافران از اين بخش عبادي نيز استفاده مي کنند.به گفته وي اين بنا به شماره 206 در فهرست آثار ملي کشور ثبت شده است.