اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

چرا شورای نگهبان ، از روحانی تقاضا کرد به منزل هاشمی برود



ردصلاحیت هاشمی,حسن روحانی و هاشمی

چرا شورای نگهبان ، از روحانی تقاضا کرد به منزل هاشمی برود

مشاور رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطر نشان کرد: هم اکنون آقایان هاشمی ، روحانی ،خاتمی ،ناطق نوری و سیدحسن خمینی در اعلاترین درجه اتحاد و همدلی قرار دارند و نتیجه آن را هم در انتخابات تاریخی 24 خرداد مشخص شد.

مشاور فرهنگی رئیس مجمع تشخیص مصلحت ، جزئیاتی از حضور حسن روحانی در منزل هاشمی در روز اعلام صلاحیت کاندیداها توسط شورای نگهبان را بیان کرد.

غلامعلی رجایی در گفت و گو با عصرایران گفت: وقتی شورای نگهبان در کمال شگفتی ، صلاحیت آیت الله هاشمی را احراز نکرد ، تلاش هایی از طرف این شورا شروع شد تا ایشان کناره گیری کند و هزینه این اقدام را نه شورای نگهبان که شخص هاشمی رفسنجانی بپردازد.

 

وی افزود: آنها برای این کار ، افرادی را نزد آیت الله هاشمی فرستادند و از جمله از آقای علی لاریجانی ، رئیس مجلس شورای اسلامی خواستند خبر رد صلاحیت هاشمی را به او بدهند و از او بخواهند انصرافش را اعلام کند.

رجایی گفت: وقتی آنها از انصراف آیت الله ناامید شدند ، تصمیم گرفتند سراغ یکی از نزدیک ترین یاران وی بروند و از او بخواهند که پیام شورا را به وی برساند و به همین دلیل ، از آقای حسن روحانی خواستند با آیت الله هاشمی صحبت کند. ولی آقای روحانی صرفاً به انتقال پیام شورای نگهبان بسنده کرد و صبح زود همان روز ، نزد آقای هاشمی رفت و این گونه نیست که ایشان خواسته باشد آقای هاشمی انصراف دهد.

 

وی تاکید کرد: آقایان هاشمی و روحانی ، بیش از 30 سال است که با یکدیگر ، دوستی و همکاری نزدیک دارند و در ابتدای این انتخابات نیز این آقای روحانی بود که برای کناره گیری به نفع آقای هاشمی اعلام آمادگی کرد که با تدبیر آیت الله در صحنه ماند و نهایتاً حماسه ، رقم خورد.

 

مشاور رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطر نشان کرد: هم اکنون آقایان هاشمی ، روحانی ،خاتمی ،ناطق نوری و سیدحسن خمینی در اعلاترین درجه اتحاد و همدلی قرار دارند و نتیجه آن را هم در انتخابات تاریخی 24 خرداد مشخص شد.

 

رجایی خطاب به کسانی که می خواهند با سوء تعبیر از آنچه رخ داده ، بین "این بزرگان" شکاف ایجاد کنند گفت: هیچ گسلی در این جبهه وجود ندارد و کسانی که در صدد مصادره آقای روحانی هستند بدانند که حتی آقای ناطق نوری هم در همسویی با جریان اصلاحات ، از آقای روحانی حمایت کرد و آقای روحانی هم در همایش ها و نطق های انتخاباتی خود ، همواره از آقایان هاشمی و خاتمی یاد می کرد که البته فیلم های آن "ایام نزدیک" ، در دسترس است. بنابراین ، کسانی که رویه های تخریبی در پیش گرفته اند ، بهتر است به جای تلاش برای مصادره حماسه مردم ، فکری به حال خود و اجماع خود بکنند./


ویدیو مرتبط :
اظهارات عجیب روحانی درباره اختیارات شورای نگهبان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

فوری/ آیت الله هاشمی: به حسن روحانی رای می دهم/ یک مقام امنیتی برخلاف قانون به جلسه شورای نگهبان رفت و آنها را متقاعد کرد که صلاحیتم را تایید نکنند



حمایت هاشمی از روحانی,بیانیه هاشمی در حمایت از روحانی

فوری/ آیت الله هاشمی: به حسن روحانی رای می دهم/ یک مقام امنیتی برخلاف قانون به جلسه شورای نگهبان رفت و آنها را متقاعد کرد که صلاحیتم را تایید نکنند

هاشمی با اشاره به اینكه اكنون از شرایط بوجود آمده راضی هستم گفت: تنها دلیلی كه باعث حضور بنده شد و آن را نیز قبل از ثبت نام خدمت رهبری معظم انقلاب گفتم خلق حماسه سیاسی مورد نظر ایشان بود.

انتخاب  : آیت الله هاشمی با بیان  اینکه از روحانی حمایت می کند اعلام کرد که به او رای خواهد داد.

آیت الله هاشمی رفسنجانی در دیدار جمعی از جوانان فعال دانشجویی از تهران، قم و دیگر استان های كشور با تاكید بر شور و نشاط جوانی در عمل و ادبیات حماسی در جوانان كشور گفت : موقعیت كنونی جمهوری اسلامی ایران خطیر است و باید افرادی در مصدر امور قرار گیرند كه بتوانند خواسته های جوانان را درك كرده و كشورمان را به موقعیت واقعی خود برگرداند نه اینكه به دلیل بی تدبیری و افراط گرایی زمینه تهدید و تحریم های بیشتر دشمنان را فراهم كنند.

عضو خبرگان رهبری، با اشاره به توجه ویژه دین مبین اسلام به عقلانیت، تفكر و آزادی بیان و گفتگو كه پیامبر بزرگ اسلام الگوی این رفتار در عصر خود بودند گفت: لازمه ، اقناع مردم بویژه جوانان مذاكره مشورت و تعامل با تمام گروه های عضو خانواده انقلاب است.

ایشان با استناد به آیه های سوره آل عمران در خصوص مباهله كه خداوند میفرماید: استدلال های خود را با دیگران در میان بگذارید و اگر نپذیرفتند مباهله كنید. این نشان عظمت پیامبر اسلام است كه در عین حقانیت، منطق مذاكره و گفتگو را برای ترویج و معرفی اصول دین مبین اسلام بكار می گیرد و در شرایط امروز نیز همین روش باید الگو و سرمشق مسئولان كشور باشد.

ایشان افراط گرایی را بدترین آفت برای جوامع بشری توصیف كرد و افزود: از ابتدای مبارزه تا كنون از افراط و تفریط حذر داشته ام و سعی كرده ام همیشه در خط اعتدال و منطق قدم برداشته تا دچار نقصان نشویم.

آیت الله هاشمی رفسنجانی در تشریح دلایل حضور خود در انتخابات اخیر ریاست جمهوری گفت: بنده واقعا تصمیمی برای حضور نداشتم ولی وقتی با تقاضا های جمع كثیری از جوانان و قشر های مختلف مردم و علما و مراجع مواجه شدم با یك كلمه ای كه در جواب آنان اظهار داشتم كه نمی گویم نمی آیم ولوله ای در محافل افراطیون ایجاد كرد و هجمه های خود علیه بنده را با توسل به هر شیوه ای تشدید كردند.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: در نهایت به دلیل اینكه نمی خواستم مستبد به رای باشم تصمیم به حضور در انتخابات گرفتم.

ایشان با اشاره به اینكه اكنون از شرایط بوجود آمده راضی هستم گفت: تنها دلیلی كه باعث حضور بنده شد و آن را نیز قبل از ثبت نام خدمت رهبری معظم انقلاب گفتم خلق حماسه سیاسی مورد نظر ایشان بود.

آیت الله هاشمی رفسنجانی با اشاره به تحمل بداخلاقی ها و تخریب هایی كه طی سالهای گذشته تا كنون از سوی افراطیون بی ریشه متوجه ایشان بوده است گفت: البته مرز نقادی و انتقاد سازنده از تخریب جداست و بنده در این سالها سعی كرده ام بر اساس اخلاق اسلامی صبر و تحمل را پیشه خود كنم كه به لطف خداوند تا كنون در این مسیر قدم گذاشته ام.

ایشان در پاسخ به سوالی در خصوص علت عدم احراز صلاحیت خویش گفت: با توجه به شور و نشاطی که در سراسر کشور پس از اعلام حضورم در انتخابات ایجاد شد و از آنجایی که در مسیر تایید صلاحیت بنده نیز بهانه و مشکلی نبود. یک مقام ارشد امنیتی، برخلاف عرف و قانون، شخصا در جلسه بررسی صلاحیت ها در شورای نگهبان حضور یافت که ابتدا مورد اعتراض برخی از اعضای شورای نگهبان نیز قرار گرفت و نهایتا به اعضای شورای نگهبان گفت: که حضور هاشمی در انتخابات میتواند موجب پیروزی قاطع و با رای بالای مردم شود که با راه  و رسم آنها سازگار نیست و لذا این شورا را متقاعد کرد که به بهانه شرایط جسمی رای به عدم احراز صلاحیت بنده دهند.

ایشان افزود البته به رغم اطلاع كافی از موانع ایجاد شده و مباحث انجام شده در محافل مختلف علیه بنده بویژه در شورای نگهبان، هیچ وقت بخاطر مصالح نظام اسلامی نخواسته ام با اختلاف و دعوا های سیاسی وحدت جامعه مخدوش شود ولی برخی واقغیت ها باید در تاریخ ثبت شود.

آیت الله هاشمی رفسنجانی به سابقه دعوت خود از آقای ناطق نوری برای پذیرفتن كاندیداتوری ریاست جمهوری اشاره كرد و گفت: پس از اینكه ایشان دعوت بنده را نپذیرفت مشتركا به آقای دكتر حسن روحانی پیشنهاد كردیم كه ایشان بصورت مشروط پیشنهاد مارا پذیرفت.

آیت الله هاشمی رفسنجانی با تجلیل و قدردانی از شخصیت علمی و متعهد دكتر عارف اعلام انصراف ایشان را تصمیمی بزرگ و ارزشمند خواند و بیان كرد: دكتر عارف یكی از عالم ترین شخصیت های دانشگاهی در رشته خود بوده و شخصیت متعهد و با اخلاقی است.

ایشان افزود آقای دكتر عارف برای جلوگیری از تفرقه، این مسیر را انتخاب كرد چرا كه ایشان از ابتدا نیز برای هوا و هوس قدم در این میدان نگذاشته بود و شخصیتی نجیب و با اصالت و متدین دارد.

آیت الله هاشمی رفسنجانی افزود نهایتا حجت الاسلام والمسلمین خاتمی كه ایشان نیز ساعت ها مشورت و افكارسنجی و نشست با مشاوران داشت به دكتر عارف پیشنهاد انصراف داد كه  در نهایت آقای عارف نیز در كمال فروتنی آنرا پذیرفت.

آیت الله هاشمی رفسنجانی شركت در انتخابات را اصلی مهم و ضروری دانست و ضمن دعوت از همه مردم برای حضور پر شور در پای صندوق های رای افزود: آقای دكتر حسن روحانی با مشورت بنده قدم در راه انتخابات گذاشت و با احترامی كه برای كاندیدا های دیگر قائلم به دكتر روحانی رای می دهم و ایشان را برای تصدی قوه مجریه مناسبتر می دانم.

ایشان گفت: بدانید كه رای اظهار عقیده بسیار مهمی است كه نباید آنرا كوچك شمرد و باید به دور از هر گونه تعصب و افراط باشد.چرا كه در آینده نزد خداوند و مردم باید پاسخگو باشیم.

ایشان افزود تفكرات و عقاید آقای دكتر روحانی برای همه مشخص شده است و امیدوارم حماسه سیاسی مورد نظر رهبری با تدبیر مسئولان و امانتداری صحیح آنها اتفاق بیافتد.

در ابتدای این دیدار تنی چند از دانشجویان به نمایندگی از حضار، با بیان دغدغه ها و مشكلات جامعه بویژه جوانان  خواستار رهنمود های آیت الله هاشمی رفسنجانی در خصوص مسائل مطروحه و بویژه انتخابات شدند.

منبع:entekhab.ir