اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

چرا سوئیس، سوئیس است؟



چرا سوئیس، سوئیس است؟

راز موفقیت و شکوفایی اقتصاد سوئیس، بدهی پائین، صادرات بالا و سیستم مالیاتی پرجاذبه است.

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

برن، پایتخت سوئیس، فقط مرکز رازهای بانکداری نیست، چرا که بانکداری، تنها 10% از تولید ناخالص داخلی سوئیس را تشکیل می دهد و این کشور کوچک از سایر پتانسیل های خود برای رشد اقتصادی سود برده است. تنها کافی است نگاهی به صادرات کشور بیندازید که با مارک های معروفی در حوزه های مختلف اعم از داروسازی(نووارتیس، روش) و ساعت سازی( سواچ و رولکس) و همچنین وضعیت مساعد اقتصاد کلان، این کشور به چه شکوفایی قابل توجهی رسیده و چشم همسایگان اروپایی را خیره کرده است.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از پایگاه اینترنتی روزنامه فیگارو، بدهی سوئیس تنها 34.5% است که از آغاز بحران اقتصادی روند رو به کاهشی داشته و نرخ بیکاری نیز رقم 2.8% را نشان می دهد. مقامات سوئیس زمانی که بدهی دولت 50% از تولید ناخالص داخلی را تشکیل می داد، با احتیاط زیاد، از سال 2003 سیاست طلایی بودجه را به کار گرفتند که با رأی 85% از مردم تصویب شد.

سوئیس توانست به خوبی در مقابل بحران اقتصادی سال 2008 مقاومت کند و به آسانی نیز از آن خارج شد. یک کارشناس اقتصادی دولتی در این باره می گوید: ما نه حباب مسکن داشتیم و نه بحران اعتبار و این مسئله حتی به رشد بخش دولتی و خصوصی کمک کرد. از سویی اقدامات مهمی برای افزایش صادرات در کشور صورت گرفت.

اتحادیه اروپا از مهمترین شرکای سوئیس است، اما بیشترین حجم تبادلات اقتصادی کنفدراسیون سوئیس در اروپا با آلمان است که 22% از صادرات آن را تشکیل می دهد. چین نیز یکی از شرکای مهم اقتصادی سوئیس است. یک اقتصاد دان دولتی در این باره می گوید: "آسیا در حال جلوزدن از شریک آلمانی سوئیس است" در این چهارچوب توافقنامه های زیادی در حوزۀ تجارت آزاد با کره جنوبی و ژاپن منعقد شده است و بخش قابل توجهی نیز با مقامات چین در حال صورت گرفتن است.

مدل اقتصادی و رقابتی سوئیس ویژگی های مهمی اعم از انعطاف در بازار کار، سطح بالای آموزش و همچنین سیستم پرجاذبۀ مالیاتی دارد که بسیاری از شرکتها را به سرمایه گذاری تشویق می کند.از دیگر موفقیت های سوئیس، ارزش بالای پول این کشور است. جالب است که تشدید بحران اقتصادی سبب تقویت ارزش مارک شد. بین نیمۀ سال 2007 و اوایل اوت 2011، فرانک به میزان 60% در مقابل یورو محبوبیت داشت. در مقابل اعلام تشدید بحران اقتصادی که گفته می شد ممکن است بخش صنعت کشور در معرض آسیب قرار بگیرد، بانک ملی سوئیس سیاست های سخت گیرانه ای را در سپتامبر 2011 به اجرا درآورد که در مقابل یورو ارزش فرانک رقم 1.20 را نشان می داد.

حتی اگر زمانی از سیاست های سخت گیرانه صرفنظر شود، به دلیل بازخرید عمدۀ نقدینگی که بیلان بانک مرکزی سوئیس را تا 500 میلیارد فرانک سوئیس افزایش داد، پول این کشور همچنان از ارزش بالایی برخوردار است. اما گفته می شود که این احتمال وجود دارد، رشد اقتصادی این کشور در سه ماهه دوم سال جاری از کاهش برخوردار شود./خبرآنلاین

 


ویدیو مرتبط :
پهپاد ها؛ نیروی جدید پست سوئیس

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تقابل ماتادورها با سوئیس‌



 

 

تقابل ماتادورهاباسوئیس‌ وجنگ میزبان بااروگوئه

 

/همگام با جام‌جهانی2010-آفریقای‌جنوبی/

تقابل ماتادورها با سوئیس‌ و جنگ میزبان با اروگوئه

در آخرین روز از دور اول مرحله گروهی پیكارهای جام‌جهانی ماتادورهای اسپانیا به مصاف سوئیس می‌روند.

تیم سوئیس مقابل یكی از جد‌ی‌ترین مدعیان كسب عنوان صف‌آرایی خواهد كرد. اسپانیایی‌ها كه در جام‌ملت‌های 2008 به مقام نخست رسیدند با استفاده از بازیكنان بزرگ خود قصد دارند در مسیر قهرمانی از بدو شروع كار خود در جام‌جهانی بدرخشند كه این امر كار را برای شاگردان اوتمار هیتسفلد دشوار می‌سازد.

در دیداری دیگر هندوراس پذیرای شیلی خواهد شد، اما در اولین بازی از دور دوم این پیكارها آفریقای‌جنوبی پس از تساوی یك بر یك روز افتتاحیه برابر مكزیك،‌ با اروگوئه دیدار خواهد كرد.

برنامه زمانی این مسابقات به این شرح است:

گروه هشتم:
هندوراس - شیلی، ورزشگاه مبولا شهر نل اسبوریت، ساعت 16
اسپانیا- سوئیس، ورزشگاه موزس مابیهدا دوربان،‌ ساعت 18:30

گروه اول:
آفریقای‌جنوبی- اروگوئه،‌ ورزشگاه لوفوتس ورسفیلد پروتوریا،‌ساعت: 23
زمان كلیه مسابقات به وقت تهران است