اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

چرا سوئد، فلسطین را به رسمیت شناخت


وزیر خارجه سوئد در تشریح دلایل این کشور برای به رسمیت شناختن کشور فلسطین تاکید کرد که توقف مذاکرات سازش میان طرفین فلسطینی و صهیونیستی تحت تاثیر طر‌ح‌های شهرک سازی جدید "اسرائیل" در اراضی اشغالی فلسطین که دستیابی به توافق در زمینه تشکیل دو کشور را با مانع جدی مواجه کرده است، از جمله مهمترین دلایل اتخاذ این تصمیم بود.

ایسنا: وزیر خارجه سوئد در تشریح دلایل این کشور برای به رسمیت شناختن کشور فلسطین تاکید کرد که توقف مذاکرات سازش میان طرفین فلسطینی و صهیونیستی تحت تاثیر طر‌ح‌های شهرک سازی جدید "اسرائیل" در اراضی اشغالی فلسطین که دستیابی به توافق در زمینه تشکیل دو کشور را با مانع جدی مواجه کرده است، از جمله مهمترین دلایل اتخاذ این تصمیم بود.

"مارگوت والستروم" خاطرنشان کرد که همگان دیدند که رژیم صهیونیستی چطور غزه را در معرض تجاوز بی‌رحمانه و خانمان سوز قرار داد و از همین رو، دولت سوئد قصد دارد با به رسمیت شناختن کشور فلسطین به شکل گیری آینده بهتر در منطقه کمک کند.

والستروم طی مقاله‌ای تصریح کرده است: ما می‌خواهیم با تغییر موازنه نابرابر میان طرفین فلسطینی و صهیونیستی به آنها برای زندگی در داخل مرزهای رسمی جداگانه شان کمک کنیم و در این راستا، قدس را به عنوان پایتخت دو کشور قبول داریم و لزومی برای مبادله اراضی نمی‌بینیم.

وی در ادامه مقاله خود آورده است: ما با این تصمیم می‌خواهیم جلوی کشته شدن کودکان غزه‌ای و تکرار حوادث جنگ اخیر غزه برای کودکان شش ساله‌ای را که طی سه سال اخیر شاهد سه جنگ بزرگ بوده‌اند، بگیریم و شرایط زندگی مسالمت آمیز و امن آنها در کشور دموکراتیک فلسطین را فراهم کنیم.

وزیر خارجه سوئد همچنین با اشاره به این موضع دولت سوئد که شرایط و معیارهای حقوقی بین‌المللی برای به رسمیت شناخته شدن کشور فلسطین فراهم شده است، تاکید کرد: درست است که تشکیلات خودگردان کنترل کاملی بر هیچ کدام از دو منطقه کرانه باختری و غزه ندارد، اما پس از توافق آشتی ملی میان جنبش‌های فتح و حماس و روی کار آمدن دولت وفاق ملی، وضعیت آن بهتر شده است و در این شرایط، به رسمیت نشناختن فلسطین به خاطر اشغالگری رژیم صهیونیستی مغایر اصول حقوق بین‌الملل است.

والستروم با اشاره به اینکه قبل از سوئد 130 کشور جهان، فلسطین را به رسمیت شناخته بودند، خاطر نشان کرد که استکهلم قبل از این نیز در سال 1992 کشور کرواسی و در سال 2008 کوزوو را با وجود عدم کنترل کامل آنها بر اراضی شان به رسمیت شناخته بود.

وی تصریح کرده است که کشورهای عضو اتحادیه اروپا در سال 2009 آمادگی خود برای به رسمیت شناختن کشور فلسطین را اعلام کرده بودند و به نظر می‌رسد که اکنون فرصت مناسبی برای عملی شدن این موضع است و دولت سوئد در سایه شرایط دشوار منطقه هیچ دلیلی برای تاخیر در این زمینه نمی‌بیند و امیدوار است که طرف‌های دیگر نیز این راه را ادامه بدهند.


ویدیو مرتبط :
واتیکان فلسطین را به عنوان کشور مستقل به رسمیت شناخت

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

سوئد فلسطین را به رسمیت شناخت


نخست وزیر سوئد جمعه گفت دولت جدید این کشور، فلسطین را به عنوان یک کشور مستقل به رسمیت خواهد شناخت.

عصر ایران: مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال 2012 میلادی به رسمیت شناخته شدن کشور مستقل فلسطین را به صورت بالفعل تایید کرد ولی با این حال، اتحادیه اروپا و بیشتر کشورهای اروپایی هنوز به صورت رسمی این مطلب را تایید نکرده اند.
 
استفان لووین نخست وزیر سوئد در سخنرانی سالانه خود گفت:«مناقشه اسرائیل و فلسطین تنها براساس گفتگو و حقوق بین الملل حل و فصل می شود.»
 
نخست وزیر سوئد افزود:«سوئد، کشور فلسطین را به رسمیت خواهد شناخت.»
 
سوئد اولین کشور مهم اروپایی است که کشور فلسطین را به رسمیت می شناسد.
 
سوئد کشوری است که به یک میانجی بی طرف در امور بین الملل معروف و از نفوذ قابل توجهی در سیاست خارجی اتحادیه اروپا برخوردار است به همین جهت تصمیم مقامات سوئد می تواند نظر مقامات سایر کشورهای اروپایی را نیز به این مسئله جلب کند.
 
با این حال این امر می تواند انتقاد تند اسرائیل، آمریکا و حتی اتحادیه اروپا را از استکهلم در پی داشته باشد.
 
در  اتحادیه اروپا، برخی کشورها از قبیل مجارستان، لهستان و اسلواکی، فلسطین را به رسمیت می شناسند ولی این امر به دوره قبل از پیوستن آنها به اتحادیه اروپا مربوط می شود.