اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

چرا زلزله فیروزکوه در تهران احساس شد؟


زلزله ۴.۶ ریشتری در فیروزکوه واقع در شمال شرقی تهران را حتی اهالی غرب پایتخت هم احساس کردند. این در حالی است که کانون زلزله بیش از ۱۰۰ کیلومتر با تهران فاصله داشت.

خبرآنلاین: زلزله ۴.۶ ریشتری در فیروزکوه واقع در شمال شرقی تهران را حتی اهالی غرب پایتخت هم احساس کردند. این در حالی است که کانون زلزله بیش از ۱۰۰ کیلومتر با تهران فاصله داشت.

دکتر مهدی زارع زلزله‌شناس در توضیح کوتاهی دلیل این اتفاق را چنین می‌داند: «در مورد اینکه زلزله دیشب (٣-٦-٩٤؛ با بزرگای ٤.٦ در نزدیکی فیروزکوه) در تهران توسط تعداد بیشتری از مردم (بیش از کانون زلزله) احساس و گزارش شد می‌توان این اینطور توضیح داد که تهران محل مهم‌ترین تمرکز جمعیت در استان (و کشور) است.

 بنابراین علی‌الاصول مردم بیشتری وجود دارند که در تهران چنین رویدادی را ممکن است حس کنند (بسیار بیش از محدوده کانونی زلزله فیروزکوه).مورد دیگر آن است که در تهران بیشتر مردمی که در طبقات سوم و بالاتر بوده اند این زلزله را حس‌ کرده‌اند و این در فاصله بیش از ١٠٠ کیلومتری طبیعی است.

 بنابراین اینکه مردم بیشتری در محدوده تهران این زلزله را حس کنند ربطی به انتقال زلزله به گسل‌های تهران ندارد (و البته خطر زلزله در تهران همواره بالاست).»


ویدیو مرتبط :
زلزله تهران افسانه یا واقعیت-آیا برای زلزله تهران آمادگی داریم!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

زلزله شدید در فیروزکوه، خطر بیخ گوش تهران


زلزله 3.9 ریشتری صبح امروز شرق استان تهران در حالی مرز مشترک دو استان تهران و مازندران را لرزاند که باید آن را به عنوان زنگ خطری در نزدیکی پایخت شمرد.

خبرگزاری مهر: زلزله 3.9 ریشتری صبح امروز شرق استان تهران در حالی مرز مشترک دو استان تهران و مازندران را لرزاند که باید آن را به عنوان زنگ خطری در نزدیکی پایخت شمرد.

زلزله امروز شهرستان فیروزکوه بخشهایی از این شهرستان و نواحی حد فاصل دو استان همجوار تهران و مازندران را با توان 3.9 ریشتر به لرزه درآورد.

حادثه طبیعی یاد شده ساعت 10 و 27 دقیقه و 43 ثانیه صبح در موقعیت جغرافیایی با عرض شمالی 35.79 درجه و طول شرقی 52.56 درجه به ثبت رسید.

در پی این زمین لرزه نقاطی در 20 کیلومتری فیروزکوه، 39 کیلومتری "آلاشت" مازندران، 45 کیلومتری کیلان و 106 کیلومتری پایتخت را تحت تأثیر قرار داد.

همچنین پس لرزه هایی با توان دو ریشتر در ساعت ۱۱ و 11 دقیقه و 34 ثانیه و 11 و 39 دقیقه و 20 ثانیه، نواحی یاد شده را دوباره لرزاند.

زلزله خسارت جانی نداشت

فرماندار شهرستان فیروزکوه بیان داشت: پس از وقوع زلزله بلافاصله اعضای ستاد بحران شهرستان در محل این فرمانداری گردهم آمدند.

ابوالقاسم مهری ادامه داد: خوشبختانه زلزله و پس لرزه بعد از آن خسارات جانی به دنبال نداشت و شرایط روحی مردم در حال حاضر مناسب ارزیابی می شود.

وی اضافه کرد: بررسی مناطق تحت تأثیر این واقعه طبیعی بصورت میدانی در حال انجام است تا آماری صحیح از خسارات مالی به جای مانده استحصال شود.

این مسئول افزود: در این زمین لرزه برخی بافتهای فرسوده شامل منازل مسکونی دارای بنای قدیمی دچار خساراتی مانند شکاف دیواره ها شده اند.

آسیب 40 درصدی خانه های روستایی


دهیار روستای "طارس" از بخش مرکزی شهرستان فیروزکوه و یکی از نواحی حاضر در محدوده لرزه ای این زلزله نیز اظهار داشت: زلزله امروز خسارات جانی نداشت، اما برخی منازل مسکونی این روستا و سایر مناطق با آسیبهایی مواجه شد.

علی حسین وطنی ادامه داد: هرچند آمار دقیق خسارات باید بعد از بررسی دقیق اعلام شود، اما در همین شرایط ابتدایی می توان گفت که برخی منازل مسکونی تا 40 درصد دچار آسیب شده اند.

وی اضافه کرد: در برخی منازل دیواره های جانبی شکاف برداشته و در برخی دیگر از مناطق روستایی فیروزکوه حتی سقف برخی منازل نیز دچار آسیب شده است.

این مسئول افزود: در حال حاضر فرماندار شهرستان فیروزکوه به همراه سایر مسئولان ستاد بحران از شرایط بعد از زلزله روستای طارس و سایر مناطق روستایی بازدید می کنند.

صدای زنگ خطر بیخ گوش پایتخت


آنچه از سخن مسئولان در این گزارش قابل استنباط بود، آسیب رسانی این زلزله نزدیک به چهار ریشتری به بافتهای فرسوده اغلب روستایی است، حال آنکه این زمین لرزه در نواحی شهری نیز احساس شده است.

اینچنین وقایعی باید به یادمان بیاورد که زلزله امری اجتناب ناپذیر در استان تهران قلمداد شده و پدیده ای است که ایراد در رفتار انسان آن را به بلای طبیعی بدل می سازد.

فراموش نکنیم که هنوز بخشهای عمده ای از مناطق شمال شرق استان تهران و حتی پایتخت را بافت فرسوده مسکونی تشکیل می دهد که این عامل خود می تواند آبستن بروز حوادثی دلخراش و جبران ناپذیر باشد.