اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

چرا دولت سودان مرکز فرهنگی ایران را تعطیل کرد؟



اخبار,اخبارسیاست خارجی ,تعطیلی مرکز فرهنگی ایران در سودان

 
 اخبار سیاست خارجی - چرا دولت سودان مرکز فرهنگی ایران را تعطیل کرد؟

بازتاب خبر تعطیلی مرکز فرهنگی ایران در سودان و بررسی علل این موضوع، تأکید وزیر خارجه ایران بر ضرورت قطع حمایت های بین المللی از تروریسم، بازتاب رونمایی از دستاوردهای جدید ایران در حوزه دفاعی و توافق تهران و مسقط بر سر حجم گاز صادراتی ایران به عمان، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

به گزارش «تابناک»، خبر تعطیلی مرکز فرهنگی ایران در سودان از سوی دولت این کشور، مهمترین موضوعی است که از روز گذشته تاکنون مورد توجه شمار زیادی از مطبوعات بین المللی قرار گرفته است. در این زمینه، روزنامه «سودان تایمز» به نقل از وزارت خارجه سودان مدعی شده دلیل صدور دستور تعطیلی این مرکز، تهدیدی بوده که علیه امنیت فکری و اجتماعی این کشور اعمال می کرده است. سخنگوی وزارت خارجه سودان مدعی شده دولت این کشور به طور مستمر فعالیت های مرکز فرهنگی ایران را مدنظر داشته و این مرکز فراتر از اختیارات خود عمل کرده است و همین موضوع سبب شده دستور تعطیلی آن صادر شود.

اما مطبوعات غربی، جنبه های دیگری از این موضوع را مورد توجه و بررسی قرار داده اند. روزنامه «واشنگتن پست» می نویسد از بیانیه ای که وزارت خارجه سودان منتشر کرده می توان دریافت که نگرانی اصلی دولت این کشور، ترویج تشیع از سوی ایران بوده است. در عین حال، این روزنامه تصمیم دولت سودان را غیرمنتظره می داند، زیرا ایران طی سال ها، روابط گرم و نزدیکی با سودان داشته که از آن جمله می توان به همکاری نزدیک نظامی اشاره کرد؛ به نحوی که رژیم اسرائیل همواره ایران را به قاچاق اسلحه به غزه از طریق سودان متهم می کند. بر این اساس، واشنگتن پست می نویسد هنوز مشخص نیست که دقیقاً چه عاملی سودان را به تصمیم اخیر واداشته است.

در میان دیگر مطالب، خبرگزاری «ترند» سخنان وزیر خارجه ایران را بازتاب داده که بر ضرورت قطع شدن هرگونه حمایت بین المللی از تروریسم در سطح جهان تأکید کرده است. این خبرگزاری می نویسد محمد جواد ظریف تروریسم و افراط گرایی را خطری علیه منطقه و کل جهان دانسته و تأکید کرده که هرگونه حمایت از تروریسم باید پایان یابند. وی گفته: «همه باید برای حل این مسئله کمک کنند و کسانی که از تروریسم حمایت مالی، نظامی و اطلاعاتی می کنند باید حمایت خود را متوقف نمایند». وی این سخنان را در جریان دیدار روز گذشته خود با وزیر خارجه لوکزامبورگ بیان کرده است.

خبر رونمایی از دستاوردهای جدید ایران در حوزه صنایع دفاعی، از جمله دیگر موضوعاتی است که مورد توجه برخی از مطبوعات و رسانه ها قرار گرفته است. روزنامه «تودی زمان» می نویسد ایران از یک موشک زمین به هوای جدید و دو سامانه راداری رونمایی و اعلام کرده که این دستاوردهای جدید، سبب ارتقای توانایی های دفاعی کشور می شود. این روزنامه به نقل از مقامات نظامی ایران می نویسد موشک جدید ساخته شده توسط ایران، ایران را قادر خواهد ساخت به سمت هرگونه هدف مربوط به دشمن، حتی در ارتفاع بالا شلیک کند. موشک مذکور «تلاش 3» و سامانه های راداری نیز «آرش 2» و «کیهان» نام دارند.

در نهایت، در مطلبی اقتصادی، روزنامه «خلیج تایمز» از حصول توافق میان تهران و مسقط بر سر میزان گاز طبیعی صادراتی ایران به عمان خبر داده است. این روزنامه به نقل از وزیر نفت ایران می نویسد ایران موافقت کرده روزانه حجم 20 میلیون متر مکعب گاز به عمان صادر کند و می افزاید این بیانگر آن است که پس از چند سال گفت و گو و مذاکره، طرفین توانسته اند بر سر شرایط قرارداد به توافق برسند. این روزنامه اشاره می کند که دولت عمان، نخستین بار در سال 2005 برای خرید گاز از ایران اقدام کرد، اما مسائل مختلف سبب شده بود که تاکنون زمینه عملی شدن این موضوع فراهم نشود.
 
اخبار سیاست خارجی - تابناک


ویدیو مرتبط :
لبنان:1392/11/30:انفجار نزدیک مرکز رایزنی فرهنگی ایران-بیروت

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

حمایت اخوان المسلمین سودان از تعطیلی مرکز فرهنگی ایران: باید مانع تفکرات شیعه شد!



اخبار,اخبارسیاست خارجی,اخوان المسلمین


 اخبار سیاست خارجی - حمایت اخوان المسلمین سودان از تعطیلی مرکز فرهنگی ایران: باید مانع تفکرات شیعه شد!

سخنگوی اخوان المسلمین سودان همچنین از دولت این کشور خواست با در پیش گرفتن اقدامات لازم برای هدف قرار دادن مراکز شیعیان در سودان ، ایمن سازی جامعه سودان در برابر تفکر شیعه را محقق کند!

اخوان المسلمین سودان از تصمیم دولت این کشور برای تعطیلی مرکز فرهنگی ایران در خارطوم استقبال کرد.
 
به گزارش عصر ایران به نقل از شبکه الجزیره، سخنگوی رسمی اخوان المسلمین سودان گفت: دولت سودان فعالیت های مشکوک ایران را نادیده گرفته بود.
 
ولید سعد الدین افزود: به دلیل بی توجهی دولت سودان در برابر فعالیت های مشکوک چند دهه ایران، تفکر شیعی وارد سودان شد.
 
وی افزود: تصمیم دولت سودان برای تعطیلی مراکز فرهنگی سفارت ایران و اخراج رایزن فرهنگی ایران با پذیرش و احساس آرامش از سوی مردم سودان روبه رو شد.

سخنگوی اخوان المسلمین سودان همچنین از دولت این کشور خواست با در پیش گرفتن اقدامات لازم برای هدف قرار دادن مراکز شیعیان در سودان ، ایمن سازی جامعه سودان در برابر تفکر شیعه را محقق کند!
 
دولت سودان در هفته گذشته مرکز فرهنگی سفارت ایران در خارطوم را تعطیل و رایزن فرهنگی ایران را اخراج کرد.


این اقدام با اعتراض وزارت خارجه ایران روبه رو شد و سفیر سودان در تهران دو مرتبه به وزارت خارجه ایران احضار شد.
 
رسانه های سودانی تبلیغ تشیع را دلیل تعطیلی مرکز فرهنگی ایران در خارطوم اعلام کرده اند.


 اخبا سیاست خارجی - عصر ایران