اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

چرا داعش این روزها به جنایات وحشتناک تری نسبت به گذشته دست می زند؟



اخبار,اخبار بین الملل,داعش

این گروه از شبکه های اجتماعی برای انتشار صحنه های هولناک کشتار جمعی و گردن زدن افراد به ویژه چند گروگان غربی در سال گذشته استفاده می کند.

فرانس پرس نوشت: گروه تروریستی داعش برای ماندن در صدر اخبار رسانه‌ها به رغم فشار نظامی فزاینده‌ای که در سوریه و عراق متحمل می شود، مدام مرزهای وحشت را فراتر می برد و حد و مرزی برای وحشی‌گیری قائل نیست.

 سازمان ملل متحد این گروه را از زمانی که در مناطقی تحت تصرف خود در سوریه و عراق «خلافت» اعلام کرد بارها به جنایت علیه بشر متهم کرده است.

داعش انتشار ویدیوهای مرگبار هولناک را به سلاح اصلی خود برای تبلیغات تبدیل کرده است.

این گروه از شبکه های اجتماعی برای انتشار صحنه های هولناک کشتار جمعی و گردن زدن افراد به ویژه چند گروگان غربی در سال گذشته استفاده می کند.

این گروه تاکنون از طرحی استفاده می کرد که صحنه نخست آن به یک جلاد چاقو به دست و صحنه دوم سر بریده یک قربانی مربوط می شد اما روز سه شنبه ویدیوی کامل سر بریدن چند « جاسوس » را در عراق به نمایش گذاشت.

باراک اوباما رئیس جمهور عراق ماه نوامبر داعش را یک « گروه تروریستی » توصیف کرد که از شبکه های اجتماعی به خوبی استفاده می کند.

میا بلوم استاد جورجیا استیت یونیورسیتی اعلام کرد آنها به شیوه های کاملا بیمار گونه متوسل می شوند چون «فکر می کنند که مردم خسته می شوند و آنها همیشه مورد توجه خواهند بود .»

از جمله اقدامات بیرحمانه آنها می توان به سوزاندن زندانیان در داخل قفس و بستن افراد به دو خودرویی اشاره کرد که در دو جهت مخالف حرکت می کنند. داعش همچنین زندانی ها را با منفجر کردن ستون های شهر باستانی تدمر ( پالمیر ) اعدام می کند.

به علاوه این گروه مسئولیت حملات بزرگی را که در خارج روی داده است، از جمله حملات پاریس (‌13 نوامبر با 130 کشته ) و منفجر کردن هواپیمای مسافربری روسیه در آسمان مصر ( 31 اکتبر با 224 کشته ) به عهده گرفته است.

بلوم با اشاره به بازی کامپیوتری « کال آو دیوتی » گفت: « این ویدئوهای خشونت آمیز برای افرادی جذابیت دارد که می خواهند « کال آو دیوتی » واقعی را شاهد باشند. افرادی که در گذشته خشونت را تجربه کرده اند می خواهند آن را باز تولید کنند .»

داعش همچنین اوایل دسامبر در یک سناریو که از یک بازی رایانه ای الهام گرفته بود تصاویر کودک سربازانی را منتشر کرد که بین آوارهای یک قلعه در حال جستجوی زندانیانی هستند که کشته اند.
استفاده از کودکان با اهداف تبلیغاتی همچنین شیوه ای برای نشان دادن حراج ترور است.

میا بلوم گفت:‌ « کودکان از ناظران خشونت به عامل آن تبدیل می شوند و این بی سابقه است .»
کارشناس دیگری چارلی وینتر اعلام کرد داعش از این «خشونت افراطی» برای جلب توجه طرفداران خود و به وحشت انداختن مخالفان و همچنین رساندن پیام خود به همه جهان استفاده می کند .»

این کارشناس که اقدامات داعشی ها را در اینترنت پیگیری می کند خاطر نشان کرد تبلیغات این گروه انتشار تصاویر خشونت آمیز و معرفی «خلافت» به عنوان یک آرمانشهر اسلامی» را شامل می شود.

به گفته وی، «ویدیوهایی که بیشترین تاثیر را دارند ویدئوهایی هستند که شیوه های جدید کشتن را به نمایش می گذارند. داعش در ماه های اخیر نوع جدید خشونت را با کشاندن قربانیان پشت یک خودرو تا مرگ آنها، غرق کردن و سوزاندن به نمایش گذاشته است.»

این کارشناس افزود: « داعش به اندازه ای گردن زدن افراد را عادی انجام می دهد که دیگر افراد از دیدن آنها تعجب نمی کنند .»

این تشدید خشونت را می توان با تشدید فشار نظامی مرتبط دانست که این گروه در عراق و سوریه تحمل می کند و همچنین از عزمی برای قدرتمند نشان دادن خود به رغم کاهش اقدامات رسانه ای حکایت دارد.

آرون زلین پژوهشگر مرکز بین المللی مطالعات افراطی گری و خشونت سیاسی این دیدگاه را تایید می کند که آثار رسانه ای داعش در ماه های اخیر در نتیجه چند شکست نظامی در سوریه و عراق کاهش یافته است.

فعالیت های رسانه ای داعش بعد از خشونت های ماه مه این گروه در تدمر و الرمادی عراق به اوج خود رسیده بود.

به گفته زلین، 3762 اثر بین ماه های ژوئن و اوت منتشر شد اما تعداد آنها بین ماه های سپتامبر و نوامبر به 2750 کاهش یافت. این کاهش همچنین احتمال دارد با کشته شدن مقامات رسانه ای داعش در حملات ائتلاف بین المللی ضد داعش مرتبط باشد.

از جمله آنها می توان به جنید حسین شخصیت مهم داعش در توییتر و محمد اموازی معروف به جان جهادی اشاره کرد که اغلب در ویدیوهای مربوط به گروگان های غربی قبل از اعدام شدن آنها ظاهر می شدند.

 

 اخبار بین الملل  -  انتخاب 


ویدیو مرتبط :
جنایات وحشتناک داعش

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

چرا این روزها تروریست های داعش خانوادگی دست به حمله می زنند؟



ظاهرا سوای حملات تروریستی به اصطلاح گرگ های تنها، نوع دیگری در حال افزایش است که از اعضای یک خانواده تشکیل می شود.

 اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل, حملات تروریستی

نیوزویک نوشت: ظاهرا سوای حملات تروریستی به اصطلاح گرگ های تنها، نوع دیگری در حال افزایش است که از اعضای یک خانواده تشکیل می شود.

به گزارش «انتخاب»، برخی از آن ها، مانند حمله دسامبر گذشته در سن برناردینو، توسط زوج های متاهل انجام گرفت.

اما به واقع چندین مورد از جنایات تروریستی اخیر – حمله در پاریس، بمب گذاری در بوستون و حالا هم حملات روز سه شنبه در بروکسل – توسط چند برادر اجرا شده است. آیا می توان نتیجه گرفت که ارتباطی میان افراط گرایی در یک خانواده و اقدامات تروریستی وجود دارد؟ و آیا از این منظر تروریسم از دیگر جرم ها متفاوت است؟

پیوندهای خانوادگی و تفکر افراط گرایانه نظامی

تاثیر ژنتیک و محیط زندگی بر رفتار مجرمانه امری بدیهی است. اما ماهیت دقیق این تاثیرات و نسبت اهمیت آن ها همچنان محل بحث می باشد.

بدین ترتیب می توان انتظار داشت که ژن ها در ایجاد رفتار تروریستی تاثیر داشته باشند. اما نتیجه گیری نادرستی کرده ایم اگر فکر کنیم چون دو نفر ساختار ژنتیکی یکسانی دارند، اگر یکی تروریست بشود دیگری هم راه او را پیش می گیرد. نمونه هایی از رفتار مجرمانه توسط تنها یکی از اعضای یک خانواده به کرات دیده شده است.

با این همه، عوامل زیستی و محیطی در کنار عوامل ژنتیکی می توانند موجب ایجاد رفتارهای تروریستی شوند. در این صورت می توان بیش از دیگر اقدامات مجرمانه انتظار اقدامات تروریستی توسط اعضای یک خانواده را داشت. این افراد به میزان بیشتری نسبت به عموم مردم اشتراکات ژنتیکی و محیطی دارند.

مطالعات باورهای افراط گرایانه نظامی سر نخ هایی به ما می دهد تا دریابیم چرا ممکن است در میان شبکه های تروریستی نمونه های بیشتری از این دست یافته شوند. از میان سه مولفه ایجاد کننده این باور ذهنی، تنها یک مورد، " خشونت"، مستقیما به دیگر انواع رفتارهای مجرمانه ارتباط داده شده است.

مجرمان خشن، از هر گونه ای که باشند به شدت بر مجازات دشمنانشان تاکید و تکیه دارند. برای مثال، آن ها بیشتر از اکثر افراد موافق با مجازات بدنی برای توهین به غرور خود می باشند.

هرچند ممکن است عوامل ژنتیکی و محیطی در "خشونت" تاثیرگذار باشند، دو مولفه دیگر تفکر نظامی، "کینه" و "بهانه"، به میزان بالاتری بیانگر تاثیرات محیطی می باشند. این عوامل عموما توسط عضوگیران مورد توجه هستند.

یکی از مولفه های مهم افراطی گری داشتن این حس قوی است که گروهی که فرد به آن تعلق دارد مورد تهدید یک گروه دیگر قرار دارد – بدین معنا که فرد نوعی "کینه" را در خود دارد.

گاهی اوقات کینه عمومی تر است و نسبت به گروه خاصی نمی باشد. خیلی ساده آنکه فرد احساس می کند دنیا ناعادلانه و پر از حق کشی است.

"بهانه" پوشش افراطی گری است. این مولفه بر "اصول اخلاقی" ایدئولوژیک برای توجیه احساسات خشونت و کینه تکیه دارد.

از ماهیت این تفکر افراطی نظامی می توان انتظار یافتن تعداد بیشتری از اعضای یک خانواده میان تروریست ها را داشت. به این دلیل که چنین حملاتی متمایل به اجرا توسط افرادی می باشند که بیشتر برای عمل مستعد بوده و آماده اند تا در مواجه با دشمنانشان بی رحم باشند. به نظر می رسد این ویژگی میان اعضای یک خانواده مجرم مشترک باشد.

از شواهد چنین بر می آید که باهم بزرگ شدن و در نتیجه روبرو شدن با داستان های مشابه از دشمنانشان و داشتن اصول اخلاقی و دلایل ایدئولوژیک و مذهبی یکسان که نفرتشان را توجیه می کند، تمایلات آن ها را به یک سو سوق دهد.

و بالاخره مساله احساس اعتماد مطرح است که وقتی کاری را با کسی که شما نزدیک است انجام می دهید داشتن پیشینه رشد و تربیت مشابه قوی تر از احساس رفاقت مرسوم است. حاصل آنکه به نظر می رسد نمونه های بیشتر از حملات تروریستی اعضای یک خانواده را در آینده شاهد باشیم.

از نقطه نظر امنیتی، شاید منطقی باشد اگر بپرسیم آیا این گرایش رویکرد متفاوتی را برای شناسایی می طلبد. در حال حاضر توجه بر افراط گرایی در پایه اینترنت قرار دارد تا تماس های فرد با فرد. ارتباطات خانوادگی نقش تماس مستقیم را کمرنگ کرده و نیاز به حفظ روش های سنتی تامین امنیت را نشان می دهند.

  اخبار  بین الملل  -  انتخاب