اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

چرا تکفیری‌های داعش از جنگجویان زن کوبانی می‌ترسند؟



اخبار,اخبار بین الملل,جنگجویان زن کوبانی

اخبار بین الملل - چرا تکفیری‌های داعش از جنگجویان زن کوبانی می‌ترسند؟

یکی از زنان مدافع شهر کردنشین کوبانی راز اینکه همه نیروهای کرد مدافع کوبانی زن هستند را «ایجاد رعب و هراس در دل داعشی‌ها» عنوان کرد.

نیروهای کرد در کوبانی پس از روز‌ها مبارزه با داعش به یک نتیجه بدیع رسیده‌اند؛ تروریست‌های سیاه پوش داعش از زنان جنگجو تا حد مرگ می‌ترسند.
آن‌ها از این نکته حداکثر استفاده را کرده‌اند تا جایی که گفته می‌شود تپه استراتژیک کوبانی را زنان کرد توانستند از داعش پس بگیرند.

یکی از این مبارزان، نسرین عبدی است. نیروی پیشمرگ که لبخند‌اش با اسلحه‌ای که حمل می‌کند، همخوانی ندارد. او می‌گوید به این خاطر سلاح به دست می‌گیرد که شاید لازم باشد روزی به خودش شلیک کند.

نسرین دانشجوی ۲۰ ساله کرد از طبقه‌ای متوسط است که روزگاری خوش در کنار خانواده‌اش داشته ولی اکنون این گونه مردن را به اسیر شدن در دست غول‌های داعشی ترجیح می‌دهد.

در زادگاه او کوبانی، شهری در مرز ترکیه و سوریه لحظات خوش بسیار نادر است مگر آن لحظه‌ای که او در کنار سایر مبارزان کرد تپه استراتژیک کوبانی را از دست داعشی‌ها گرفتند. آن زمان او با چهره‌ای خندان در کنار سایر همرزمان خود عکس گرفت.

آن‌ها پرچم سیاه رنگ گناه آلود داعش را پاره کردند و به جایش پرچم خود را برافراشتند تا نقطه عطفی در نبرد مرگ و زندگی در این شهر محاصره شده را نشان دهند.

نسرین که دختر یک پزشک است به گروه زنان نظامی کوبانی پیوسته و می‌داند که هر روز می‌تواند برایش «آخرین» باشد.

او گفت: همه می‌دانند اگر داعشی‌ها شما را بگیرند چه اتفاقی می‌افتد. برای یک زن، ابتدا تجاوز است و بعد سربریدن. همه این‌ها را در تصاویر ویدرویی گروگان‌های بریتانیایی و آمریکایی دیده‌ایم. با ما هم همانطور رفتار خواهند کرد.

من می‌توانم کلاشنیکف حمل کنم ولی اگر با یک داعشی رو در رو شوم نمی‌دانم دقیقا چه خواهم کرد. شاید او را بکشم شاید هم خودم را.

نسرین عبدی راز اینکه همه نیروهای کرد مدافع کوبانی زن هستند را «ایجاد رعب و هراس در دل داعشی‌ها» عنوان کرد.

او گفت: برای داعشی‌ها کشتن به دست یک زن به معنای آن است که به بهشت نخواهند رفت. وقتی ما با آن‌ها می‌جنگیم، خشن هستیم و به آن‌ها می‌فهمانیم که می‌خواهیم به دست یک زن بمیرند.

در میانه نبرد داغ کوبانی، زنان کرد با صدای بلند سرود‌های جنگی می‌خوانند تا حضورشان را به دشمنان سیاه پوششان اعلام کنند.

نسرین گفت: این خیلی خیلی مهم است که زنان با داعش می‌جنگند. در فرهنگ آن‌ها زنان برده هستند. آن‌ها با زنان جوری رفتار می‌کنند که انگار هیچ ارزشی ندارند.

در منطقه تحت اشغال داعش که پیشروی‌هایش در عراق و سوریه شگفتی دنیا را به همراه داشته، دختران و زنان همه حقوق خود را برای تحصیل و فعالیت‌های دیگر از دست می‌دهند و برخی از آن‌ها حتی به عنوان برده فروخته می‌شوند.

نسرین گفت: زنان کرد به سختی مبارزه کرده‌اند تا به حقوق برابر برسند. داعش نمادی از نبرد ما برای آزادی است. حدود یک چهارم مبارزان کرد ارتش سوریه یعنی حدود هزار نفر، زن هستند. حداقل چند صد نفر از آن‌ها در کوبانی می‌جنگند و می‌گویند از خواهر به یکدیگر نزدیک‌تر هستند.

هاتیس سویک، یکی از فعالان کرد گفت: همه زنانی که اکنون در ارتش هستند قبلا کارنظامی نمی‌کردند. برخی از آن‌ها شاغل و یا دانشجو بودند و بعضی دیگر زنان خانه دار. زنان کوبانی برای آزادیشان می‌جنگند و مردان کرد به آن‌ها افتخار می‌کنند.

پدر نسرین وقتی که او جوان‌تر بود درگذشت و مادر او به ترکیه رفته است، هرچند که نگران سرنوشت دخترش است اما به او می‌بالد.

نسرین می‌گوید: نمی‌توانم خیال مادرم را راحت کنم. به هر حال وظیفه دارم بجنگم. من اینجا بدنیا آمده‌ام. پدر و مادرم اهل همین جا بودند. اجدادم در کوبانی دفن شده‌اند. همه این‌ها انگیزه ما را بیشتر می‌کند. مرگ در راه ازادی از زندگی در جای دیگر بهتر است.

شب‌های کوبانی بی‌رحم است بویژه آنکه هیچ تحرکی از چشمان داعشی‌ها پنهان نیست. نسرین هر شب احساس ترس می‌کند ولی می‌گوید عادت کرده که تا بن استخوان‌هایش در اثر حملات هوایی بلرزد.

او گفت موسیقی روحیه آن‌ها را بازسازی می‌کند. نسرین افزود: به رغم آنکه مرگ اطرافمان را گرفته ولی عشق به زندگی همچنان وجود دارد و همین هم به ما برای دفاع از زادگاه‌مان قوت قلب می‌دهد.

نسرین در پاسخ به این سوال که اگر جنگ تمام شود دوست دارد چه کار کند، گفت: به دانشگاه برمی گردم و دکتر می‌شوم. البته من یک سال دومی بودم.

او می‌خواهد هرچه در اطرافش در صحنه نبرد می‌گذرد را به صورت مستند ثبت کند.

در پشت جبهه، زنانی که دختران و پسران در خط مقدم در حال جنگ هستند، آذوقه و خوراک سربازان را فراهم می‌کنند. در این شهر کوچک پول ارزش چندانی ندارد، ولی غذا را می‌توانید مجانی بگیرید.

با این حال درمان مجروحان و بیماران آسان نیست. پزشکان هشدار داده‌اند که آنتی بیوتیک و بانداژ و داروی بیهوشی فقط تا آخر همین هفته وجود دارد. شیرخشک بچه‌ها زود‌تر از این‌ها تمام شده است.

در میان مردم کوبانی یک جوک طرفدار زیادی دارد. می‌گویند «وقتی که زنان در نبرد پیروز شدند مردان را وادار می‌کنند که همه جا را بشویند و تمیز کنند».

مسئولان محلی می‌گویند مقاومت زنان، مردان مبارز را هم استوار‌تر کرده است.

 

 

اخبار,اخبار بین الملل,جنگجویان زن کوبانی

 

 

اخبار,اخبار بین الملل,جنگجویان زن کوبانی

 

اخبار,اخبار بین الملل,جنگجویان زن کوبانی

 

اخبار بین الملل - ایرنا

 


ویدیو مرتبط :
غافلگیری یک تکفیری داعش توسط رزمندگان کوبانی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

5000 زن در کوبانی با داعش می‌جنگند


با ادامه جنگ در کوبانی نقش زنان در رویارویی با داعش روزبه روز پررنگ‌تر می شود و اکنون بیش از 5000 زن درحال نبرد با داعش هستند که از این تعداد 500 تن در خط مقدم نبردهای کوبانی حضور دارند.

ایسنا: طبق گفته‌های میسا عبدو، رهبر یگان‌های حمایت از زنان از یگان‌های مردمی کردهای سوریه، 500 زن در این یگان‌ها در کنار مردها در شهر کوبانی سوریه می‌جنگند و در شدیدترین نبردهایی که علیه ساکنان این منطقه شکل گرفته، برای دفاع از شهرشان حضور دارند.

عبدو گفت: این نبرد به ما تحمیل شده ولی ما دسته بسته نیاستاده‌ایم و در خانه‌ها ننشستیم تا برادران و همسرانمان از ما دفاع کنند.

وی ادامه داد: زن کرد در وطن پرستی از زنان عرب و به ویژه زنان فلسطینی کمتر نیست. ما نه به اسم قوم گرایی یا نژاد پرستی بلکه برای دفاع از انسانیت در مقابل دشمن مشترک اعراب، کردها و ترک‌ها می‌ایستیم.

این زن سی ساله که با نام مستعار نارین عفرین شناخته می‌شود، ‌افزود: ما پیش از اینکه کرد باشیم اهل کشور سوریه هستیم و آنچه ما به دنبال آن هستیم این است که سوریه یک کشور آزاد و دموکرات باشد.

به گفته عبدو، تعداد زنانی که در خط مقدم جبهه‌های کوبانی در حال مبارزه هستند به 500 تن می‌رسد. به همین تعداد هم زنانی در اردوگاه‌های آموزشی حضور دارند.

وی افزود: تعداد زنانی کردی که در یگان‌های حمایت از زنان در مناطق کردنشین سوریه حضور دارند، بیش از 5000 تن است. طی 25 روز اولیه آغاز نبرد کوبانی 30 زن کشته شدند اما وخامت این درگیری‌ها به حدی است که امکان جمع آوری آمار و اطلاعات دقیقی از تعداد مبارزان زنی که در این نبردها کشته شده‌اند، ممکن نیست.

عبدو اظهار داشت: مرد و زن در جبهه نبرد همچون دوره‌های آموزشی در استفاده از انواع سلاح سبک و سنگین مساوی هستند.

وی تاکید کرد: تیری که زنان کرد شلیک می‌کنند بیش از تیر اندازی مردان،‌ داعشی‌ها را می‌ترساند چرا که آنها بر این باورند که اگر به دست زنان کرد کشته شوند به جای بهشت به جهنم می روند!

وی ادامه داد: من مشکلی برای تعامل و آموزش دوستان مبارز خود در گروه‌های مردان نمی‌بینم همه ما در یک جبهه و برای یک هدف می‌جنگیم.

یگان‌های حمایت از زنان در نیمه سال 2012 تشکیل شد و شورای نظامی برای اداره این یگان‌ها متشکل از 31 مبارز تشکیل شد. میسا عبدو در کنار 3 تا 5 عضو دیگر از فرماندهان اصلی یگانهای حمایت از زنان هستند.

این یگان‌ها به سه نوع تقسیم می‌شوند: نیروهای حرفه‌ای، نیروهای مقاومت و نیروهای بومی. بر اساس سیستم داخلی تشکیلات کردها در سوریه و عراق باید نسبت زنان در یگان‌های حاکمیتی و نظامی حداقل به 40 درصد برسد و این نسبتی است که با یگان‌های حمایت زنان که تعداد اعضای آنها بیش از این نسبت است، مطابقت دارد.