اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

چرا برخی عجله دارند که عجله نکنم؟/هیچکس نمی‌تواند پایه ششم را حذف کند



وزیر آموزش و پرورش , مجلس

 

حمیدرضا حاجی‌بابایی وزیر آموزش و پرورش در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبری فارس «توانا» به ابهامات و پرسش‌های برخی منتقدانش پاسخ داد.

 

* "3ـ3ـ6" را من ایجاد نکردم

حاجی‌بابایی در خصوص نداشتن تضمین قانونی برای برنامه‌هایش به خصوص اجرای ساختار "3ـ3ـ6" اظهار داشت: بگذارید بنده ابتدا این پرسش را داشته باشم که آیا مصوبات شورای‌ عالی انقلاب فرهنگی قانونی است یا نیست؟ لازم‌الاجراست یا نیست؟ ببینید "3ـ3ـ6" "را" من ایجاد نکردم بلکه در حال اجرا هستم.

وی ادامه داد: در مجلس نیز همین صحبت را کردم؛ بنده قانون را اجرا می‌کنم چرا که سند تحولی آموزش و پرورش ابلاغ شده است.

 

* هیچکس نمی‌تواند پایه ششم ابتدایی را حذف کند

وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که برخی می‌گویند «چه تضمینی برای حذف نشدن پایه ششم ابتدایی توسط وزیر بعدی آموزش و پرورش است؟»، گفت: امسال ششم ابتدایی را ایجاد خواهیم کرد و چه کسی می‌تواند این را بعد از من تغییر دهد، نمی‌شود.

وی اضافه کرد: اتفاقاً بعضی‌ها شاید بحث‌شان این است که ما کاری را انجام می‌دهیم که کسی نمی‌تواند تغییرش دهد.

حاجی‌بابایی توضیح داد: در ماده 19 برنامه پنجم توسعه عنوان می‌کند «دولت موظف است تحول بنیادین در آموزش و پرورش را براساس فلسفه تعلیم و تربیت مصوب واجرا کند»؛ سوال اینجاست آیا قانون برنامه پنجم لازم‌الاجرا است یا نیست؟

وی افزود: به من می‌گویند «فلسفه تعلیم و تربیت را از کجا آوردید؟» در شورای ‌عالی انقلاب فرهنگی مصوب  کردم. پس این کاری که انجام می‌دهم هم مصوبه مجلس و هم مصوبه دولت را دارد.

 

* تعطیلی پنج‌شنبه‌های مدارس بر اساس قانون انجام شد

این مقام ارشد در وزارت آموزش و پرورش به اختصاص ردیفی در بودجه سال 91 برای تحول بنیادین اشاره کرد و بیان داشت: برای اجرای تحول بنیادین در آموزش و پرورش بودجه و قانون داریم و بر این اساس بنده فعالیت می‌کنم.

وی با بیان اینکه تعطیلی پنج‌شنبه‌های مدارس نیز بر اساس قانون انجام شد، گفت: اگر راهکار 1ـ1 از سند تحول را بخوانید می‌گوید «ساماندهی حجم کتب درسی، روزها و ساعات». فصل 7 سند تحول چه می‌گوید؟ می‌گوید مسئول تصویب و اجرای این سند، وزارت آموزش و پرورش است و گزارش را باید یکسال یک بار به شورای‌ عالی انقلاب فرهنگی بدهد.

حاجی‌بابایی افزود: طرح تعطیلی پنج‌شنبه‌ها را به شورای‌ عالی آموزش و پرورش بردم و مصوب کردم ضمن اینکه به امضای رئیس جمهور رسیده و ابلاغ شده است؛ آیا قانون هست یا نیست؟ اصلا شورای‌عالی آموزش و پرورش مصوب کجاست؟

 

* پیش‌دانشگاهی را من حذف نکردم، شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب کرد

وزیر آموزش و پرورش به حذف پیش‌دانشگاهی نیز اشاره کرد و اظهار داشت: پیش‌دانشگاهی را چه کسی تصویب کرد که نباشد؟ شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب کرد؛ پس اگر روزی وزیری بیاید و بخواهد پیش‌دانشگاهی را دوباره ایجاد کند باید در شورای‌عالی انقلاب فرهنگی مصوب کند.

وی افزود: مانند این است که مجلس قانونی را مصوب کند و وزیری بگوید می‌ترسم اجرا کنم مبادا وزیری در آینده برخلاف آن را به مجلس آورده و مصوبه اجرایش را بگیرد؛ اینکه ترس ندارد اگر مجلس تصویب کرد پس اجرا می‌شود.

این مقام مسئول در وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: به بنده بگویند، کجای کارم بدون قانون در حال انجام است؟

 

* چرا برخی عجله دارند که من عجله نکنم؟

حاجی‌بابایی در پاسخ به پرسشی دیگر مبنی بر اینکه «برخی منتقدان می‌گویند چرا وزیر آموزش و پرورش برای اجرای طرح‌هایش عجله می‌کند»، بیان کرد: سوالم این است چرا آنها آنقدر عجله دارند که من عجله نکنم؟ چرا آنها آنقدر ناراحتند که من عجله نکنم؟

وی در واکنش به این عقیده منتقدان که باید طرح "3ـ3ـ6" آزمایشی اجرا شود، گفت: یعنی چه جوری انجام دهم؟ امسال در استان فارس ششم ابتدایی ایجاد کنم و سال بعدش در اصفهان ایجاد کنم؟

وزیر آموزش و پرورش افزود: ما برای اجرا دو راه داشتیم یکی از اول ابتدایی شروع کنیم که 12 سال طول می‌کشید تا به پایان دوره برسیم یعنی معنایش این است که در سال 1404 تازه به کلاس 12 می‌رسیم؛ در حالی که باید در سال 1404 رتبه یک منطقه را دارا باشیم؛ ما آمدیم ساده‌ترین شیوه یعنی 6 سال را انتخاب کردیم.

 

*‌ 32 ماه است که می‌گویند عجله نکن

این مقام ارشد وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت: می‌گویند «عجله کردم» اما چند سال است که وزیر هستم؟ 32 ماه است؛ آیا 32 ماه پیش نگفتم که می‌خواهم این طرح را اجرا کنم؟ 32 ماه کفایت نمی‌کند که من یک طرحی را بخواهم اجرا کنم؟

وی اضافه کرد: اول مهر، 3 سال می‌شود که صبر کردم؛ چرا بعضی‌ها ناراحتند که من می‌خواهم کار کنم؟

حاجی‌بابایی ادامه داد: به جای اینکه بگویند عجله نکنم، بر من نظارت کنند و اگر بد اجرا کردم و اشکال داشت، ایراد بگیرند اما به من می‌گویند جلو نرو، اشکال پیدا می‌کند.

 

* آموزش و پرورش سیاسی نیست/برای پُست بالاتر تلاش نمی‌کنم

حاجی‌بابایی در پاسخ به این پرسش که ‌«آیا وزیر آموزش و پرورش سیاسی است؟ و آیا در این وزارتخانه برای پست‌ها و مقام‌های بالاتر در جامعه تلاش می‌کند؟»، گفت: آموزش و پرورش سیاسی نیست؛ آنهایی که می‌گویند عجله می‌کنم نیز بر این مبنا سخن می‌گویند اما بدانند که خبری نیست.

وی در پاسخ به پرسشی دیگر مبنی بر اینکه «دویدن وزیر آموزش و پرورش برای چیست؟»، بیان کرد: به خاطر معلمان تلاش می‌کنم و به خاطر آنها حاضرم محکوم شوم.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: در زمانی که در مجلس نیز بودم همین حرف‌ها را می‌زدم اکنون معلمان راضی هستند چرا بقیه ناراضی هستند؟

وی در پاسخ به این پرسش که ‌«چرا حضور خبرنگاران در برنامه‌های خبری آموزش و پرورش کم است؟»، اظهار داشت: برنامه‌های آموزش و پرورش کارشناسی و کارگاهی است؛ خبری نیست..../فارس


ویدیو مرتبط :
عجله

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نوبخت اعلام کرد: احتمال اجرای فاز دوم هدفمندی از ابتدای سال 93/ در حذف یارانه ثروتمندان عجله نمی‌کنیم



مرحله دوم هدفمندی یارانه ها, نوبخت

نوبخت  اعلام کرد:
احتمال اجرای فاز دوم هدفمندی از ابتدای سال 93/ در حذف یارانه ثروتمندان عجله نمی‌کنیم

سخنگوی دولت و معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور با بیان اینکه در حذف یارانه دهک‌های بالای درآمدی هیچ عجله ای نیست و پس از تکمیل اطلاعات تصمیم می‌گیریم، اعلام کرد: مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها به احتمال فراوان از ابتدای سال 93 اجرا می‌شود.

محمدباقر نوبخت در گفتگو با مهر اظهار داشت: براساس ماده 7 قانون هدفمندی یارانه ها، منابعی که از افزایش قیمت حامل های انرژی،اّب،برق و نان حاصل می شود، باید نسبت به درآمد بین تمامی خانوارها توزیع شود. طبق این قانون، دولت موظف است پرداخت‌ها را یکسان بین خانوارها انجام ندهد. آنچه امروز به عنوان پرداخت یکسان مطرح است، نوعی فاصله گیری و متفاوت عمل کردن نسبت به تکلیف قانونی است.

وی ادامه داد: دولت مشکلی در این زمینه ندارد و قبل از اینکه مطالعات لازم انجام نشده باشد و اطلاعات کامل را در اختیار نداشته باشم، هیچ گونه اقدام شتاب زده ای را در حوزه یارانه ها انجام نمی دهیم.

سخنگوی دولت با اعلام اینکه اطلاعات موجود ناقص است، تاکید کرد: سعی می کنیم در گام نخست اطلاعات موجود را تکمیل و نواقص را برطرف کنیم تا پس از مطالعات انجام شده، مرحله دوم هدفمندی یارانه ها را اجرا و حتی روند موجود را با کیفیت بهتر انجام دهیم.

به گفته نوبخت، مرحله دوم هدفمندی یارانه ها به احتمال فراوان از ابتدای سال 93 با اقدامات انجام شده در بودجه این سال و تکمیل اطلاعات انجام شده اگرچه امکان دارد در صورت تکمیل اطلاعات افراد در اواخر سال نیز این مرحله اجرایی شود.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور در خصوص کسری بودجه هدفمندی یارانه ها و احتمال حذف تعدادی از یارانه بگیران دارای تمکن مالی بالا گفت: دولت کسری بودجه این طرح را با صرفه جویی از محل سایر درآمدهایش تامین می کند و مشکلی در تامین کسری نداریم. در مورد حذف افراد نیز هیچ عجله ای نیست و پس از تکمیل اطلاعات تصمیم می گیریم.

در همین حال، حسن روحانی، رئیس جمهور در دیدار مجمع نمایندگان استان فارس در مجلس شورای اسلامی با اشاره به بررسی‌هایی که در مجلس برای حذف سه دهک پردرآمد از دریافت یارانه ها صورت گرفته و به نتیجه نرسید، گفته است: نمی‌خواهم بابت این موضوع به کار مجلس ایراد وارد کنم اما این اتفاق نشان داد که ساماندهی اقتصاد بسیار سخت است.

رئیس جمهور افزوده است: راه‌های متعددی برای حذف سه دهک پردرآمد از فهرست گیرندگان یارانه‌ها وجود دارد، اما بنده با پیشنهادهای متعددی که به نوعی ورود به زندگی خصوصی مردم بود به شدت مخالفت کردم چرا که معتقدم اعتماد مردم به سیستم بانکی و دولت با ارزش تر و مهم تر از کاهش هزینه های دولت به هر روشی است.

براساس اعلام مسئولان، دولت تدبیر و امید برای پرداخت یارانه نقدی ماهانه حدود یکهزار میلیارد تومان کسری دارد.

در حال حاضر بیش از 76 میلیون ایرانی یارانه نقدی می‌گیرند، ضمن اینکه دولت ماهانه حدود 3500 میلیارد تومان اعتبار برای پرداخت یارانه نقدی نیاز دارد.

/مهر