اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

چرا بدهکاران اقساط شان را نمی پردازند؟


مهم‌ترین عاملی که باعث گسترش مطالبات معوق می‌شود بالاتر بودن نرخ تورم از نرخ بهره بانکی است. (به نرخ بهره وام منهای نرخ تورم اصطلاحا «نرخ بهره حقیقی» گفته می‌شود.) هر چه این فاصله بیشتر باشد بدهکاران بانکی انگیزه بیشتری دارند که بدهی‌های خود را به موقع پرداخت نکنند.

روزنامه دنیای اقتصاد: مهم‌ترین عاملی که باعث گسترش مطالبات معوق می‌شود بالاتر بودن نرخ تورم از نرخ بهره بانکی است. (به نرخ بهره وام منهای نرخ تورم اصطلاحا «نرخ بهره حقیقی» گفته می‌شود.) هر چه این فاصله بیشتر باشد بدهکاران بانکی انگیزه بیشتری دارند که بدهی‌های خود را به موقع پرداخت نکنند.

فرض کنید تورم نقطه‌به‌نقطه (به‌طور‌کلی در این مقاله هر جا از کلمه «تورم» استفاده شده است منظور تورم نقطه‌به‌نقطه؛ یعنی نرخ رشد متوسط قیمت‌ها در طول یک سال است) در کشور 30 درصد و نرخ بهره 20 درصد باشد. این نرخ تورم به آن معنا است که به‌طور متوسط قیمت کالاها و خدمات در اقتصاد در طول یک سال 30 درصد زیاد می‌شود.

 در چنین شرایطی اگر فرد یا بنگاهی بتواند مبلغی وام از نظام بانکی دریافت کند و آن را صرف خریدن مجموعه متنوعی از کالاها بنماید به احتمال زیاد در پایان سال می‌تواند این مجموعه را با 30 درصد افزایش قیمت به فروش برساند. اگر این فرد بدهی خود را به همراه بهره بانکی 18 درصد به بانک برگرداند، بدون آنکه فعالیت اقتصادی مفیدی انجام داده باشد حدود 12 درصد سود خالص به‌دست آورده است.

در چنین شرایطی است که بازپرداخت اقساط وام بانکی برای کسانی که توانسته‌اند به‌نحوی وام دریافت کنند، مستلزم چشم‌پوشی از این سود بادآورده است. فردی که 100 میلیون تومان وام با بهره 18 درصد گرفته باشد در شرایط تورم 30 درصدی عملا سالانه 12 میلیون تومان و به عبارتی هر ماه معادل یک میلیون تومان درآمد از به تعویق انداختن بازپرداخت بدهی خود به دست می‌آورد.

می‌توان جریمه دیرکرد را هم به این تصویر وارد کرد؛ ولی تنها در صورتی جریمه دیرکرد موثر واقع می‌شود که نرخ بهره موثر؛ یعنی نرخ بهره اولیه به اضافه جریمه دیرکرد، از نرخ تورم بیشتر شود که در حال حاضر این طور نیست؛ بنابراین حتی با وجود جریمه دیرکرد، بدهکاران بانکی، حتی در‌صورتی‌که هیچ مشکل مالی‌ای برای بازپرداخت بدهی خود نداشته باشند، انگیزه‌ای برای این کار ندارند.

 به‌علاوه در گذشته بخشش گاه به گاه جریمه‌های دیرکرد از سوی مسوولان عالیرتبه، بدون بررسی کارشناسانه و مورد به مورد صورت می‌گرفت [1]. این خود انگیزه مضاعفی به بدهکاران بانکی می‌دهد که بازپرداخت بدهی خود را به تعویق انداخته و به بخشش جریمه دیرکرد خود امیدوار باشند.


ویدیو مرتبط :
بخشودگی جرایم بدهکاران صندوق ذخیره ارزی با پرداخت اقساط

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

دارندگان سهام عدالت، سود خود را فعلا به جای اقساط سهام می‌پردازند



 

 

سخنگوی اقتصادی دولت گفت: دارندگان سهام عدالت از سود این سهام محروم نشده اند اما قرار است فعلا سود این سهام به عنوان پرداخت اقساط مالكیت در نظر گرفته شده و توزیع نشود.

"سید شمس الدین حسینی" در گفت وگو با ایرنا، در خصوص سود سهام عدالت با بیان آنكه در ابتدا افرادی كه سهام عدالت را دریافت می كردند سود سهامشان را نیز می گرفتند و این مسیر نیز ادامه داشت، افزود: پس از ابلاغیه برنامه پنجم توسعه، سود سهام عدالت به جهت پرداخت اقساط مالكیت به مردم ارایه نمی شود.

وی در توضیح این مطلب گفت: سهامداران در گذشته سود را دریافت و سپس اقساط آن را پرداخت می كردند اما هم اكنون ابتدا اقساط مالكیت پرداخت می شود و سپس سود توزیع می شود.

حسینی گفت: سهامداران از زمان سهامداری از حقوق مربوط بهره مند می شوند.

وزیر امور اقتصادی ودارایی با بیان آنكه، اصولی در قالب سیاست های كلی در پایان دولت هشتم تدوین و آیین نامه توزیع ثروت نیز تصویب شد، اظهار داشت: در دولت نهم نیز با توجه به گرایش هایی كه رییس جمهوری و دولت در خصوص اجرای سیاست های اصل 44 قانون اساسی، توزیع ثروت و مشاركت حداكثر مردم داشتند، توزیع سهام عدالت در دستور كار قرار گرفت و در ابتدا توزیع سهام عدالت در دهك های پایین انجام شد.

وی با بیان آنكه، بر اساس ابلاغیه اصل 44 قانون اساسی سهام عدالت برای 60 درصد از مردم پیش بینی شده بود، ادامه داد: ارایه سهام عدالت در مراحل مختلف انجام شده و در مرحله اول نیز به افراد زیر پوشش كمیته امداد و بهزیستی و سپس روستاییان و .... ارایه شده است.... / تحلیل : عصر ایران